ALVO SUPERMARKT DB CENTER BEERNEM
VERDUBBELT OMZET BAKKERIJ
Samenwerking met Hein zorgt voor succesverhaal bakkerij-afdeling
Steeds meer supermarkten zetten in op een heuse bakkerij-afdeling in hun winkel. Waar een tijd geleden bake-off voldoende was, wil de consument steeds meer. De broers John, Luc en Stefaan Debaene hebben dat als geen ander begrepen. Bij de remodeling van hun winkel enkele jaren geleden, beslisten zij om de kaart te trekken van een kwaliteitsvolle bakkerij. Een zware investering, maar dankzij een geslaagd partnerschap met Hein, mag men nu spreken van een succesverhaal.
Marktanalyse
Sinds de vernieuwing en uitbreiding van ALVO supermarkt DB Center in Beernem zijn er enkele opvallende beslissingen genomen. Een van de meest opvallende zaken is de indrukwekkende bakkerij-afdeling meteen bij het binnenkomen van de winkel. De klant wordt meteen verleid door heerlijke geuren en een gemoedelijke sfeer.
John Debaene: “Bij de remodeling van de winkel hebben we meteen een volledige marktanalyse gedaan. Waar kan je je als supermarkt mee onderscheiden, was de centrale vraag. Ik denk niet dat de mensen langskomen om een pakje koekjes te kopen. Dan kom je wel al heel snel uit bij de versafdelingen. Daarnaast is het geen geheim dat het aantal bakkers altijd daalt maar de mensen hebben wel elke dag brood nodig. Ik zie het dan ook zo dat de supermarkten de nieuwe bakkers zullen worden in de toekomst.
Brood is hot
John: “Bovendien zie je dat heel veel supermarkten nu massaal inzetten op brood, zelfs de discounters. Zij zitten uiteraard nog in het pure bake-offverhaal maar daaraan zie je wel dat brood een hot topic is.”
Dagelijks bezoek
John: “In de winkel komen er dagelijks zo’n 800 à 900 mensen en in het weekend 1.500-2.000 mensen over de vloer. Als ik de cijfers zie van een goede bakker en ik leg mijn bezoekersaantal daarnaast, dan was voor mij de keuze snel gemaakt om serieus te investeren in een bakkerij-afdeling. Brood is ook een product dat mensen zo goed als dagelijks nodig hebben en kopen. Als ze dat bij jou kunnen doen, ben je vertrokken.”
Opstart
John: “Vervolgens hebben we gekeken wat er precies nodig is om een goede bakkerij in een supermarkt te kunnen integreren. Maar we hadden ook al meteen beslist om geen nachtwerk te hebben bij de productie. Het is namelijk zeer moeilijk om daarvoor personeel te vinden en ik geloof dat nachtwerk helemaal niet nodig is om kwalitatieve producten te kunnen maken. Daarmee hangt ook de keuze van de toestellen die vereist zijn bij een dergelijke productiemethode ook samen. Hiervoor haalde ik ook inspiratie bij een zeer geslaagd voorbeeld in Humbeek. Ik geloof dat je niet altijd het warm water moet willen uitvinden. Als er succesvolle voorbeelden bestaan, dan is dat heel veel waard. Zij hadden samengewerkt met Hein. Ik was hen ook al tegengekomen op een beurs. Uiteindelijk was de keuze heel snel gemaakt om samen te werken met Hein.”
Inspirerende voorbeelden
John: “Bij de eerste ontmoetingen met Ludovic van Hein nam hij me een hele dag op sleeptouw om andere realisaties van hem te gaan bekijken. Maar ook na de aankoop bij Hein heeft Ludovic ons verder begeleid in het hele proces. Zo heeft hij op maat van ons een voorstel uitgewerkt welke toestellen nodig zijn. Vervolgens heeft hij ons geholpen bij de zoektocht met welke fabrikanten voor de producten we zouden samenwerken. Bij testbakmomenten was hij ook steeds van de partij om zo uiteindelijk tot het perfecte aanbod te komen.“
Meerdere afbakmomenten per dag
John: “Bij een supermarkt kan je het niet maken dat je maar één keer per dag afbakt. Mensen willen op elk moment van de dag brood(producten), patisserie en viennoiserie kunnen kopen wanneer het hen uitkomt. Zo moet je de klanten een vers brood kunnen aanbieden wanneer ze na hun werk bij ons komen winkelen. Dat ligt bij een klassieke bakker een stuk moeilijker. Om 17u is zijn winkel vaak zo goed als leeg terwijl het bij ons op die piekmomenten net uit de oven komt.”
"Als je op zo’n korte tijd zo’n mooie omzet genereert, waren de investeringen het zeker waard. Maar dat ligt voor een groot stuk aan de fantastische samenwerking” - JOHN DEBAENE
Flexibiliteit troef
John: “Een van mijn eisen was dus ook dat ik heel flexibel kon zijn met mijn afbakmomenten. Een ideaal scenario is dat je minimaal 3 afbakmomenten per product per dag hebt. Wij hebben nu al vaste bakmomenten per product maar we kunnen daar wel wat mee spelen aangezien we voornamelijk werken met verse cru (rauwe) degen. Dankzij de remrijskast kunnen we die degen rustig laten rijzen op momenten dat wij willen dat het deeg gerezen is.”
Open atelier
John: “Bij de remodeling hebben we ook meteen gekozen om de bakkerij-afdeling meteen bij het binnenkomen van de winkel te plaatsen. Het plafond is ook een stuk lager en donker waardoor je meteen ondergedompeld wordt in een gemoedelijke sfeer zoals bij een bakker. Zo worden de mensen onmiddellijk verwelkomd door een heerlijke geur. We wilden echt een ware beleving creëren van onze bakkerij, daarom dat we ook geopteerd hebben voor een open atelier. Als je een dergelijke investering doet, is het zonde om dat achter muren te steken. Maar belangrijk daarbij is dat het natuurlijk ook heel proper moet zijn. Het is niet aantrekkelijk als de bakker daar in een stofwolk van bloem staat te werken. Bovendien zien de mensen dat ook niet graag. Mensen zien veel liever een afgewerkt product of als de bakker bezig is aan een taartje.”
100% transparantie
John: “Daarenboven wilde ik meteen 100% transparantie zodat mensen zien dat we effectief de hele dag door in de weer zijn en verse producten afleveren. De bakkerij-afdeling moet ook echt het lokmiddel worden van de winkel. Mijn doel is om de mensen aan te trekken naar hier voor onze versafdelingen, en dus ook voor de bakkerij.”
Geschoold personeel is een must
John: “Een bakkerij-afdeling van die grootte staat of valt met geschoold personeel. Bij dit productieproces is het heel belangrijk dat het mensen zijn die weten met wat ze bezig zijn. Bij het pure bake-offverhaal is geen achtergrondkennis nodig. Hier moet je weten wanneer een deeg gerezen is, hoe je het moet bakken enzovoort. Bovendien is mijn vaste patissier Luc in dienst een enorme meerwaarde voor onze bakkerij-afdeling. Waarom zou een supermarkt geen superlekkere taarten kunnen maken en verkopen? Er wordt ook heel vaak geklaagd dat het zo moeilijk is goed personeel te vinden. Tot nu toe heb ik daar helemaal geen las van gehad. Maar ik ben ervan overtuigd dat als je iets goed aanbiedt, je ook het juiste personeel aantrekt.”
Groeipotentieel
John: “Er zijn nog heel wat groeimogelijkheden in onze bakkerij-afdeling. Zo wil ik nog meer inspelen op trends. Mensen zijn meer bezig met gezondheid en willen niet elke dag een boterkoek eten. Daarom wil ik ook inzetten op dat gezonde verhaal. Denk maar aan verse yoghurt met granola, versgesneden fruit, havermout en verse sapjes. Maar dat is net het voordeel van zelfstandig te zijn. We kunnen heel snel inspelen op de markt en nieuwe ideeën uitvoeren.”
POSITIEVE EVALUATIE VAN DE SAMENWERKING
John: “Na zes weken konden we reeds inschatten dat het een formidabel succes zou worden. Dat is voor mij alleen maar een signaal dat de investeringen het absoluut waard zijn. Als je op zo’n korte tijd zo’n mooie omzet genereert, mag je wel spreken van een succesverhaal. Maar dat ligt voor een heel groot stuk aan de fantastische samenwerking met Hein. Hun aanpak, expertise en (na)service hebben een enorme meerwaarde gecreëerd aan het project. Zij waren meteen mee in het hele verhaal en hebben ervoor gezorgd dat alles heel vlot zonder al te grote problemen verlopen is.”
Ludovic Deblauwe, commercieel technisch adviseur Hein,
over de organisatie van de bakkerij-afdeling:
“Bij de start van de samenwerking met John heb ik eerst proberen te zoeken naar wat de bedoelingen waren ten opzichte van de consument. Eens dat we dat in kaart hadden, zijn we naar verschillende referenties gaan kijken om af te toetsen hoe het concept vorm zou moeten krijgen. Op basis daarvan heb ik een voorstel uitgewerkt met met een aantal toestellen.
Vereisten van de klant
“In John’s visie kwam het woord flexibiliteit steeds terug. Daarnaast moest de productiewijze bijdragen aan de kwaliteit van de bakkerijproducten. De derde vereiste was dat er op elk moment van de dag moest kunnen afgebakken worden zodat de klant op elk moment van de dag kon kopen wat hij wil. Het machinepark is dus zodanig opgesteld dat het zowel voor piek- als voor rustige momenten iets voorzien is. Uiteindelijk zijn we gekomen tot een machinepark met twee rotatie-ovens (Ecostone) waar je alles in kan bakken, van patisserie tot pistolets en van brood tot boterkoeken. De Eco-stone ovens hebben als voordeel dat ze zeer energiezuinig zijn. De warmte van de rookgassen die opgenomen wordt door de stenen in de oven, blijft zeer goed behouden waardoor als je de deur opent, je heel weinig warmte verliest. Zelfs wanneer de ovens niet in gebruik zijn, blijft de warmte lang behouden. Dat geeft als voordeel dat als John nog 10 broden wil bakken, dat geen moeite/energie kost om die oven terug aan te leggen en te laten opwarmen. Het vergt een extra investering maar je wint het zeer snel terug.“
Begeleiding van a tot z
“Na de eigenlijke verkoop stopt het contact met de klant niet. Ik zorg ook voor de volledige begeleiding van a tot z. We starten alles op met de klant en ik denk ook mee in het proces. De opleidingen voor het personeel die met de apparatuur moeten werken, worden eveneens door mij gegeven. Niet alleen voor onze toestellen zorg ik voor de opvolging, maar ik geef ook allerlei tips, hoe ze bijvoorbeeld producten kunnen presenteren. De automatische programma’s worden ook door mij ingesteld, zowel voor grote als kleine charges. De remrijskasten en Flexbaker zijn het ideale antwoord op de flexibele eis van John. Dankzij de remrijskast kan je degen laten rijzen op momenten die je zelf wenst. Bovendien kan je deze ook gebruiken als gewone rijskast. De Flexbaker zorgt voor het bewaren van voorgebakken brood, ook cru degen kunnen er in bewaard worden. Die kunnen op elk moment van de dag uitgehaald worden om afgebakken te worden. De Flexbaker zorgt voor een optimale bewaring van brood en broodproducten en heeft als voordeel dat je je over voedselveiligheid op geen enkel moment zorgen moet maken. Dankzij de perfecte vochtbalans is schimmelvorming onmogelijk en heeft daarbij nog als voordeel dat de houdbaarheid stijgt. Ten slotte is er nog een diepvries die ervoor zorgt dat producten zoals patisserie onverpakt kunnen worden bewaard en waardoor je die continu kan ontdooien en afwerken om dan zo in de winkel te plaatsen. Bij dit project was het heel fijn dat we het volledige systeem hebben kunnen uitrollen: van vriezen, koelen tot het bakken.”
Voor meer info: Ludovic Deblauwe: gsm: +32 (0)471/59.64.50
e-mail: ludovic.deblauwe@hein.lu