BROODJES ROYAAL BVBA
INGEDIEND DOOR: Broodjes Royaal bvba
NAAM EN VOORNAAM: Davy Daems
TELEFOONNUMMER: 014/555005
E-MAILADRES: info@broodjesroyaal.be
PROJECT: De verbouwing van onze broodjeszaak. We hebben ons beneden verdiep helemaal opengetrokken en de achterliggende woonst in de zaak geïntegreerd. We hebben hiermee onze zitplaatsen van 12 naar 31 opgetrokken en een grote keuken/werkruimte gecreëerd. We hebben ook samengewerkt met interieur firma ILB uit kasterlee om voor een warm en strak interieur te zorgen.
DOELSTELLING(EN): Ons doel was extra zitruimte en gezelligheid creëeren, groei realiseren, en de werkruimte praktischer maken om een grotere capaciteit aan te kunnen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Lichtaart
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: ILB kasterlee
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: ILB, texture painting en elektriciteits werken minnen uit retie, Tom van hemelen sanitair, AVS service airco
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: €165.000
Uiteindelijke budget: €185.000
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
We kozen voor een strak eigentijds interieur. Er werden grote spiegels gebruikt om de ruimte te beïnvloeden. We lieten de vloeren doorlopen in de verschillende ruimtes om eenheid te creëren. De materialen zijn sterk, duurzaam en goed te onderhouden, wat nodig is voor een intensief gebruik.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Er werd rekening gehouden met het onderscheid tussen het afhalen en het ter plaatse eten. Ze bevinden zich in verschillende routes, wat voor iedereen praktisch is. De inkomdeur is daardoor ook van locatie veranderd om de afhaal in een rechte lijn naar de kassa te laten gaan en zo de mensen die zitten zo min mogelijk te storen. Wij hebben ook een rechte doorgang gecreëerd voor de bediening om de afhalers niet te storen.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De tijd was zeker een uitdaging. We hebben een strakke planning opgemaakt met alle verschillende uitvoerders en dat ook van zeer nabij opgevolgd. Het drogen van de materialen was een van de grootste struikelblokken. Daarvoor hebben we de nodige bouwdrogers gehuurd en zijn we tijdig begonnen met werfvergaderingen waarbij alle afzonderlijke aannemers aanwezig waren.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De zaak werd onderverdeeld in een gedeelt om af te halen, een gedeelte om ter plaatse te eten, de sanitair, de bediening en de keuken.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De bediening en de keuken is met lange led lichten uitgerust. In de zaak hebben wij gezelligheid gecreëerd door het gebruik van vele lampen boven elke tafel. De indirecte wandverlichting op de roestkleurige wand zorgt ook voor de nodige sfeer.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Voor ons interieur maakten wij gebruik van een spiegel, wandbekleding in hout, wandbekleding in mdf bezet met laminaat in roestkleur, en microtopping op houten elementen. De vloer en het sanitair zijn in betonkleurige rasico bekleed. De inkomhal bestaat uit glas en staalframe.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
We willen iets meer zijn dan een standaard broodjeszaak. Deze materialen zorgen ervoor dat de mensen nu ook langer tafelen en geïnteresseerd zijn in alles wat we hebben gebruikt. We hebben van deze gelegenheid ook gebruik gemaakt om al ons servies en glaswerk te vervangen. De uitvoerende firma’s hebben stuk voor stuk extra projecten kunnen realiseren door onze samenwerking.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
We hebben een zeer gevarieerd klantenbestand dus moest de zaak wel voor alle leeftijden toegankelijk blijven.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er werd gewerkt met de volgende kleuren: roest, betonlook, zwart en camel.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Boven de tafels hangen er pendels die een warm licht uitstralen. Deze zijn afgewerkt met houten stukken aan het plafond. We hebben bewust gekozen voor niet te veel licht in de zaak om gezelligheid te creëeren. De keuken heeft dan een fel licht om gemakkelijk te kunnen werken.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
In alle maten, wij hebben niet bespaard op de keuze van materialen.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We kozen voor driedubbele beglazing vooraan om het geluid en de warmte tegen te houden. Daarnaast beperkt het gebruik van ledlicht en het plaatsen van een warmtepomp/airco de ecologische voetafdruk.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
We beschikken onder andere over een digitaalscherm voor reclame, geïntegreerde geluidsinstallatie, camerabewaking, contactloos betalen op betaalterminal,...