Shop design awardsPremium

Cyaan & Co 

INGEDIEND DOOR: Cyaan & Co
NAAM EN VOORNAAM: Tom Houben
TELEFOONNUMMER: 016/847682
E-MAILADRES: admin@cyaanenco.be
PROJECT: De uitbreiding en vernieuwing van onze winkel. We hebben het aanliggende pand aangekocht en in het bestaande winkelpand geïntegreerd tot één grote zaak. Achteraan werd er extra ruimte gecreëerd voor burelen, werkatelier, sanitair en kantine.
DOELSTELLING(EN): We wilden ervoor zorgen dat onze overvolle winkel terug luchtiger kon worden en tegelijkertijd meer producten en diensten kon huisvesten. Hierdoor wilden we het comfort voor de klanten en het personeel verhogen.
Een bijkomende doelstelling was het ontsluiten van het appartement boven het oude winkelpand naar de straat toe.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Aarschotsesteenweg 449, 3012 Wilsele
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Zaakvoerder Tom Houben, architect Steven Szekér
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Zaakvoerder Tom Houben, architect Steven Szekér, hoofdaannemer Jan Dekeyzer
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: aankoop immo: € 250.000
verbouwing: € 300.000
Uiteindelijke budget: aankoop immo: € 250.000
verbouwing: € 405.000
Bijkomende kost voor noodgedwongen renovatie van het bovenliggende appartement: ca. € 200.000
Vanaf augustus 2019 - tot op heden werden de verbouwingen nog niet helemaal afgerond. Door deze omstandigheden is ook het oorspronkelijke winkelproject momenteel maar voor 98% ipv 100% afgewerkt. De afwerking van het totale project is voor de lente van 2020 gepland.

Cyaan & Co

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

  • Buiten: drie ramen met een ingangsas in het midden. Het sas wordt 's nachts ook gebruikt voor persleveringen. Achter twee ramen worden enkele producten gepresenteerd. Achter het derde raam is de koffiehoek. Een banner bovenaan het linkerpand zou voor een visuele eenheid moeten zorgen waardoor de breedte van de gevel hetzelfde uitzicht heeft. Deze banner werd besteld om in februari 2020 te plaatsen.
  • Binnen: de winkel is opgedeeld in een zestal min of meer in elkaar overlopende afdelingen. Er zijn twee onthaalruimtes voorzien: vooraan is het onthaal van de krantenwinkel/pakjesdiensten en achteraan de balie van het copycenter/kantoorvakhandel. De onthaalzone van de krantenwinkel is ook de kassa checkout. Helemaal achteraan worden ook de leveringen nagekeken en bevinden zich de stockruimtes, kantine, sanitair en de burelen.

Cyaan & Co

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?Cyaan & Co

De verschillende soorten vloeren en de palen in de winkel zorgen voor een afbakening van de afdelingen: de coffee corner/boekenafdeling heeft ouderwetse huiskamertegels, de oude winkelruimte (krantenwinkel, wenskaarten, speelgoed) heeft een houten parketvloer en in het nieuwe gedeelte achteraan links (kantoorvakhandel en copycenter) liggen grote donkere tegels.

Omdat de artikelen voor een grote drukte en veel impulsen zorgen, is de plaatsing van de meubels strak en zijn de plafonds sober, wit en zoveel mogelijk eenvormig (vooraan gyproc, achteraan plafondtegels). De hoogte van het plafond konden we niet overal gelijk houden maar de roostering van de plafondtegels loopt strak door over de verschillende plafonddelen. In het centrale deel achteraan rechts is het plafond met 40cm verhoogd tot 285cm. Er zijn vijf grote koepels in het dak voor een natuurlijke lichtinval.

De openingen in de muur tussen beide panden zijn zo groot mogelijk gemaakt om het ruimte effect te vergroten. De meubels in het midden van de winkel zijn ook maar maximum 1,45 m hoog voor een open ruimtegevoel. Hoge displays staan enkel tegen de muren of rond de palen.

Achter de bpostbalie is een open stockruimte gebouwd voor droogkuis en pakjes. Hierdoor hebben de medewerkers alles dicht bij de hand en bovendien krijgt de droogkuis zo meer zichtbaarheid (zonder dat de klanten er rechtstreeks aan kunnen).

Vooraan in het nieuwe pand hebben we twee dwarse muren moeten plaatsen om een verbinding te maken tussen de straat en het appartement (zie punt 3). Hierdoor hebben we vooraan links in de winkel een kleine ruimte gecreëerd. Deze ligt buiten het gangbare looppad (dus eerder rustig) en heeft een groot raam aan de straatzijde. Daarom leek het ons ideaal om hier een koffiehoek en onze boekenafdeling in onder te brengen.

Cyaan & Co

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Het was een grote uitdaging om de winkel de hele tijd open te houden, zeker nadat de eerste openingen in de scheidingsmuur tussen het oude en nieuwe pand gemaakt waren. Deze periode heeft ongeveer vijf maanden geduurd. Gelukkig hadden we een valse gyprocwand in het oude winkelgedeelte die is blijven staan tijdens het kappen van de openingen. Toch zijn er talloze stofwolken door de winkel gevlogen en hadden we veel last van het lawaai en koude van de open werf.
Bovendien bevond zich boven de oude winkel een appartement dat enkel van achter de kassa toegankelijk was. Dit moest een doorgang krijgen via het aangekochte pand naar de straat toe. Tijdens de werkzaamheden zijn stabiliteitsproblemen opgedoken (plafond/vloer, muren) die ertoe geleid hebben dat we tegelijkertijd en aansluitend het appartement van onderen uit helemaal hebben moeten renoveren. Hier hebben we dan ook extra budgetten voor moeten vrijmaken. Het uitbreken en vervangen van de plafonds in het midden van een open winkel gaf extra uitdagingen betreffende de veiligheid en properheid. We hebben bepaalde zones in het midden van de winkel tijdelijk moeten afsluiten. De kritische stabiliteitswerken in de bestaande winkel werden steeds in de weekends uitgevoerd.

In het algemeen zijn we in beide panden op onvoorziene structuurproblemen gestoten die ervoor gezorgd hebben dat de verbouwing langer geduurd heeft dan voorzien en ook veel duurder geworden is.

Cyaan & Co

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

Vooraan in de winkel bevinden zich de funzones met over het algemeen de impulsproducten (coffee corner, boeken, pers, wenskaarten, gifts, snoepgoed, Lottodesk).
Achteraan bevinden zich het copycenter, de partyproducten en de werkzones (produktie van nummerplaten, refills, horlogebatterijen, 3D printing). Daartussenin hebben we het bpostpunt, de droogkuis, de kantoormaterialen en het kinderspeelgoed/strips.
Deze kleine 'winkeltjes' die apart te klein zijn om op zichzelf te bestaan, delen dezelfde kassa checkout en worden daardoor één 'grote winkel'. Hierdoor is Cyaan & Co een buurtwinkel die heel diverse maar enigszins samenhangende producten en diensten aanbiedt, rond de noemers fun, gemak en kantoor.
Met enige zin voor overdrijving is onze zaak opgevat als een minivariant van een hypermarkt, een verzameling van verschillende winkeltjes onder één dak en met een gezamenlijke kassadesk.

Achteraan is er een overschot aan ruimte van ca 70m². Dit stuk van de zaak ligt tussen het copycenter en de kantine en buiten het looppad van de klanten. Deze zone wordt verhuurd aan het 3D-printing bedrijf Formando. Formando maakte tot voor kort deel uit van Cyaan & Co maar stond op den duur qua klanten en visie te ver af van Cyaan & Co en is daarom in 2019 een aparte bvba geworden. Deze ruimte kan in de toekomst eventueel aan Cyaan & Co de mogelijkheid bieden tot verdere uitbreiding (als Formando zou verhuizen).

Cyaan & Co

Is er een bepaalde routing uitgetekend?Cyaan & Co

Bij het binnenkomen kan je naar links, rechtdoor of naar rechts.
Wie gehaast is kan direct rechtdoor naar de kassa en de post. Wie tijd heeft gaat langs rechts via de wenskaarten naar de gifts, pers, speelgoed, ...
Kies je ervoor om naar links te gaan dan kom je in de coffee corner. Deze is rustig gelegen. Daarom zijn hier ook de boeken en strips voor volwassenen ondergebracht.
Er zijn enkele grote gangpaden in de diepte. In de breedte kan je makkelijk overal tussendoor kuieren omdat we met hele korte rayons en losstaande tafels werken. We merken dat mensen het leuk vinden om kriskras rond te neuzen.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Het onthaal van het copycenter en de kantoorvakhandel is naast een grote dakkoepel gelegen en baadt in natuurlijk licht. We merken dat klanten gemakkelijk doorlopen tot achteraan doordat het hier heel licht is. De volledige achterkant van de winkel geniet van de dakkoepels en van een optimale verlichting door de zes rijen ledtegels van 60 x 60 cm in warm wit licht over een breedte van 14 meter.
In de rayons van de wenskaarten en de pers worden spots op rails gebruikt voor accentverlichting. 
De verlichting in de coffee corner is warmer wit en gedempt.

Hoe is de etalage opgevat?

We hebben een etalagemeubel van 135 cm hoog dat langs de achterzijde als rayon gebruikt wordt.
De etalage bestaat uit een aantal losse houten blokken/kisten en een vaste wand.
We proberen om de drie weken een nieuw thema te presenteren.
De stickers op het raam voor de etalage belemmeren het zicht op de producten en worden daarom weggehaald.

Cyaan & Co

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Voor het interieur hebben we de oude parketvloer behouden en hebben we beslist om contrasterende vloeren te gebruiken in de nieuwe ruimtes. Omdat de totale winkeloppervlakte bijna 400 m² bedraagt, was er voldoende plaats om verschillende accentmuren te voorzien in ruwe baksteen en petrol blauw.
De overspanning voor de grote centrale opening tussen de twee panden vereist twee vierkante kolommen (60 x 60 cm witte plakkerij). Ook in het oude pand waren er enkele steunpilaren, die we vervangen hebben door smallere, witgeverfde exemplaren zodat ze minder zouden opvallen.
Het meubilair bestond hoofdzakelijk uit beigeachtige houten meubels en beige metalen gondola's en is behouden.
Sommige productfamilies zijn in donkere houten kasten gepresenteerd.
Het meubilair van de achterste balie zal in 2020 vernieuwd worden en zal licht hout zijn in plaats van kersenbruin.
Op het gebied van aankleding hebben we achteraan in de hoeken gezorgd voor producten die van ver zichtbaar zijn: kasten met gekleurd papier enerzijds en de vlaggen van de partyproducten anderzijds.

Cyaan & Co

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

De materialen (hout, ruwe baksteen, oude lichte parketvloer) zorgen er mee voor dat de winkel een lichte en gezellige uitstraling heeft: eerder volks dan chique.
We hebben ook enkele gerecupereerde accenten in de winkel geplaatst als meubilair (een ovalen houten meubel dat bij het afval stond van een drankenhandel en oude houten fruitkisten).

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

In onze winkel komen echt klanten van alle leeftijden en sociaal economische profielen. Het is dus heel moeilijk om de zaak in te richten in functie van bepaalde types van klanten.

Voor de koffiehoek hadden we eerst harde houten stoelen gekozen maar we stapten over naar zachte zeteltjes. Vooral oudere mensen willen graag wat meer comfort.

Cyaan & Co

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De muren zijn wit omdat de winkel al veel drukte uitstraalt.
In de koffiehoek zijn er twee soorten (licht)grijs gebruikt. In de ouderwetse tegeltjes zit ook grijs.
De achterwand van de winkel is in een accentkleur, petroleumblauw, geverfd. Dit kleur straalt rust uit en past bij heel veel productkleuren. Dit accent komt terug in de blauwe deur aan de kassa.
In het nieuwe linkerdeel van de winkel zijn enkele accentmuren bloot gelaten waardoor de oude rode bakstenen zichtbaar worden.
De vloeren contrasteren qua kleur, vorm en materiaal. Het plafond daarentegen is overal wit met doorlopende roostering in de achterste delen.
De kolommen in de oude winkel zijn allemaal wit geverfd om minder op te vallen.

Cyaan & Co

VERLICHTING

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

De verlichting in het voorste deel van de bestaande winkel is niet aangepast.
In het achterste deel van de oude winkel waren vroeger maar drie rijen met langwerpige TL lampen. Deze lijnen hingen bovendien niet boven de gangen waardoor de producten in de schappen niet verlicht werden. De oude TL lampen waren bijna op en niet energiezuinig. In het nieuwe plafond zijn er vier lijnen van ledtegels voorzien (60 x 60 cm) voor een betere spreiding en meer licht.
Om een knus effect te creëren kozen we voor extra warm licht in de coffee corner en warm licht in de grote ledtegels achteraan.
Achteraan hebben we zoals vermeld vijf koepels voor een natuurlijke lichtinval.

Cyaan & Co

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Op wekelijkse basis werd er overlegd met de verschillende aannemers en de architect. Op dagelijkse basis was ikzelf als zaakvoerder op de werf aanwezig. Zodoende speelden we kort op de bal om te controleren dat alle taken kwalitatief uitgevoerd en opgeleverd werden.

De delen van het plafond die niet vernieuwd zijn, zijn wel geverfd, wat ook geldt voor de muren van het oude winkelgedeelte. Op bepaalde plaatsen zijn er ook petrolblauwe accentvlakken geverfd.

De reserveruimtes hebben dezelfde tegelvloer gekregen en hetzelfde nieuwe plafond als de naastliggende winkel. Dat oogt mooier wanneer de deuren naar de reserves openstaan.

De laatste punten die nog afgewerkt moeten worden zijn ingepland. We hebben er nog geen tijd voor gehad of we hebben er momenteel het budget niet voor. Deze onafgewerkte puntjes bevinden zich meestal buiten het zicht van de klanten, bijvoorbeeld de blauwe steen in de terrasruimte. Ook de nieuwe gevelbanner links van de bestaande banner moet nog geplaatst worden. Die zal de volledige gevel innemen zodat beide panden duidelijker als één geheel getoond worden.
We wilden ook graag de oude parketvloer in het oorspronkelijke winkeldeel nog opboenen aangezien er slijtage is op bepaalde plaatsen zoals voor de kassa's, maar dat hebben we om budgettaire redenen moeten uitstellen tot eind 2020.

Cyaan & Co

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

Het aangekochte pand was heel slecht geïsoleerd, wat nu verholpen is. Hier was ook weinig natuurlijke lichtinval. Dankzij de drie dakkoepels is dit ook verbeterd en is er minder kunstlicht nodig.
De reserveruimtes van het oude pand waren ook slecht geïsoleerd en zijn ook aangepakt.
We zullen in de tweede helft van 2020 zonnepanelen plaatsen om het electriciteitsverbruik te vergroenen.
De winkel wordt voor 90% elektrisch verwarmd en gekoeld via warmtepompen. Deze waren vroeger overgedimensioneerd en zijn nu beter verspreid over een grotere oppervlakte waardoor wij bijna geen extra koel- en warmcapaciteit hebben moeten plaatsen.
Een groot deel van de plafondverlichting is overgegaan van TL naar led.

We hebben alleen de bestaande stock van meubels en rekken hergebruikt en hebben enkele meubels gerecycleerd, bijvoorbeeld een oud Coca Colameubel om seizoensproducten in te etaleren of oude wenskaartenrekken om kinderboeken in te plaatsen.

Cyaan & Co

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

In de coffee corner hebben wij een koffieautomaat geplaatst (met munten en jetons).
Centraal achter de kassa hebben we een digitaal tv-scherm geplaatst waar we commerciële boodschappen op kunnen tonen.
We overwegen om in de tweede helft van 2020 met een meerjarencontract in zee te gaan met kantoorleverancier Quantore en via deze weg zouden we investeren in een digitaal scherm voor aan een van onze vitrineramen en een digitale totem voor aan de kantoorbalie (voor klantenbestellingen).
Om de snelheid en service aan de check out te verhogen hebben we een derde kassacomputer en een derde Worldline terminal aangekocht - met nu ook de mogelijkheid om met kredietkaarten te betalen.
Via ons zusterbedrijf Formando kunnen we gebruik maken van hun 3D-printing capaciteit om 3D-prints te maken van portretfoto's. Hierin zien we een markt die we voorzichtig aan het aftasten zijn (veel klanten zijn enthousiast en de eerste bestellingen lopen binnen) en die onze zaak een dynamische en toekomstgerichte touch geeft. Als de 3D-printing markt zich ooit ruimer zal openen naar particuliere gebruikers dan zullen we onze kennis en productiecapaciteit terug prominent in de winkelruimte van Cyaan & Co plaatsen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine