The Wool Street Journal
INGEDIEND DOOR: The Wool Street Journal
NAAM EN VOORNAAM: Laila Eduard Martha Van Herck
TELEFOONNUMMER: 03/385.13.13
E-MAILADRES: info@woolstreetjournal.be
PROJECT: Het betreft hier een winkelvernieuwing en uitbreiding na een naamswijziging met nieuw logo waar we ontzettend trots op zijn en dat we absoluut de moeite waard vinden om hier te tonen.
DOELSTELLING(EN): Met onze winkelvernieuwing wilden we rust creëren voor de klanten en onszelf, dit met een verdubbeling van de oppervlakte en het creëren van een eenheid tussen de twee winkels (krantenwinkel en breiwinkel) onder één dak. We zitten namelijk al 20 jaar in een zogenaamd lijdende branche, maar wij weigeren mee te doen aan het negativisme. Daarom gaan we mee met de tijd door een frisse wind te creëren.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kapellei 272,2980 Zoersel
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Omdat we wisten dat het een hele uitdaging ging zijn om onze twee totaal verschillende artikelen tot één geheel samen te smelten hebben we de mensen van HM-projects gevraagd om een basisontwerp te maken. Van daaruit zijn we dan vertrokken zodat we er toch nog ons eigen ding mee konden doen.
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Wijzelf, omdat we zonder tegenpruttelen toch aanpassingen konden doen. We wilden bovendien geen commissie geven voor iets wat we perfect zelf konden uitvoeren. Bijgevolg kozen we ervoor om de verbouwingen in vier weken uit te voeren. We hebben de werken (en dus ook de kosten) gespreid over een anderhalf jaar zonder één dag extra te moeten sluiten.
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: € 100.000 à € 150.000
Uiteindelijke budget: € 75.000 (zonder 1 dag te moeten sluiten)
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Zoals eerder vermeld wilden we rust creëren, want in dagbladhandels zien de klanten vaak het bos door de bomen niet meer. Daarom zagen we de volledige ruimte als één geheel.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Door het uitbreken van muren en de plaatsing van de kasten is er één doorlopende grote ruimte gecreëerd met achteraan voldoende daglicht wat belangrijk is voor de wol. We hebben ook geprobeerd om met rechte lijnen te werken door bijvoorbeeld de kasten te laten doorlopen met de toonbank en de tijdschriftenrekken met de wolkasten.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De grootste uitdaging was toch wel het gegeven dat we geen extra dagen wilden sluiten (enkel tijdens ons jaarlijks verlof van 12 dagen). Dus is alles (zoals het slopen van de muren, het dichtmetsen van de ramen, het plaatsen van nieuwe electriciteit, het maken van nieuwe deuropeningen) gebeurd op zondagen, feestdagen, avonden en nachten.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
The Wool Street Journal is zowel een volwaardige krantenwinkel alsook een volwaardige wolwinkel.
Dus de krantenwinkel bevindt zich in het voorste gedeelte, terwijl de wolwinkel zich meer naar achter toe situeert.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De routing is niet zoals in een supermarkt, want we beschikken maar 100 m2 en je kan de winkel vanop de straat tot helemaal achteraan zien. we wilden vooral een geheel en openheid creëren. Maar we hebben er wel voor gezorgd dat de mensen steeds zo ver mogelijk in de winkel komen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
We hebben de verlichting zodanig toegepast om ervoor te zorgen dat het nieuwe gedeelte niet als apart gedeelte wordt gezien. Het oude gedeelte heeft namelijk een plafond van 40 cm lager en achteraan hebben we de lampen in dezelfde rechte lijn gehangen maar ook op dezelfde hoogte (dus 40 cm lager dan het feitelijke plafond)
Hoe is de etalage opgevat?
We hadden voor de verbouwing een etalage (wat in principe wel nuttig kan zijn voor de wol) maar die hebben opgeofferd voor een automatische deur met veel meer lichtinval.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
De keuze van de materialen werd vooral gebaseerd op degelijkheid (nooit op goedkoopst) en makkelijk onderhoudbaar. Wij hebben gekozen voor stenen vloeren, aluminium ramen en metalen kasten voor de tijdschriften en houten kasten voor de sigaren, kaarsen en wol en als toonbank.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
De gebruikte materialen zorgen voor een eenheidsgevoel, rust, warmte en properheid (zonder te clean te zijn).
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Vooral voor de vloer hebben we daarover moeten nadenken, omdat we bij de wol een bepaalde warmte en huiselijkheid wilden uitstralen (waardoor we dus voor hout hadden kunnen opteren). Maar in het krantenwinkelgedeelte passeren er dagelijks 300 à 400 klanten, zoals werkmensen of ruiters uit de talrijke manèges in de buurt, die niet altijd de properste schoenen aan hebben. Alsook kozen we voor een automatische deur waardoor vocht sneller binnenkomt en bijgevolg laminaat of hout geen optie was. Daarom hebben we gekozen voor keramische parket om zo toch een warme uitstraling te verkrijgen, en aan de andere kant bestand te zijn tegen vuil en vocht.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
We kozen ervoor om enkel met zwart en wit te werken in de gehele winkel voor een modernere en cleanere look en met houtkleur om warmte uit te stralen. Zwart en wit was ook een goede keuze om ons logo mooi te laten uitkomen.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
We hebben gekozen voor 60 x 60 led-panelen die vooraan in het plafond geïntegreerd zitten en achteraan (ongeacht het 40 cm hogere plafond) op dezelfde hoogte werden geplaatst door een ophangsysteem. Maar voor het wolgedeelte, waar het licht in verband met de kleuren van de wol zeer belangrijk is, hebben we gekozen voor onzichtbaar geplaatste led-spots.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Wij hebben ons nooit laten vangen om voor het goedkoopst te kiezen, eerder voor degelijkheid, kwaliteit en onderhoudsvriendelijkheid. We hebben (budgettair gericht) wel beslist om niet alles te vervangen, maar alleen als het niet binnen het plaatje paste. Zo was onze toonbank zeker nog niet toe aan vervanging, maar doordat hij niet in het nieuwe winkelconcept paste hebben we hem laten aanpassen door de schrijnwerker. De voorkant en bovenkant werden vernieuwd, terwijl het binnenwerk hetzelfde is gebleven.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We hebben gekozen voor LED verlichting zowel binnen als buiten. We hebben geen plastic gebruikt. We hebben alles laten doen door plaatselijke werkmannen. Het dak werd ook vernieuwd met een betere isolatie, met het zicht op het plaatsen van zonnepanelen (maar dat gaat pas gebeuren in de loop van dit jaar). Door te kiezen voor duurzame materialen moeten ze ook niet snel vervangen worden. We hebben de elektrische toestellen allemaal vervangen (ijskasten en computers) door minder verbruikende toestellen.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
We werken in het wolwinkelgedeelte met een scherm waarop de huidige collecties constant worden getoond, zodat de mensen die staan te wachten al een ideetje kunnen opdoen. Daar hebben we ook gekozen voor een volgnummersysteem, zodat de mensen niet zelf moeten kijken wanneer ze aan de beurt zijn, maar al rustig kunnen rondkijken tussen de boeken of wol. Zo hebben we ook ons Wifi-netwerk open gesteld voor de klanten zodat zij op hun gsm kunnen kijken welke matchen ze kunnen spelen voor de sportweddenschappen, alsook voor de wolklantjes die iets online willen tonen, dat ze graag willen maken.