Shop design awardsPremium

DAGBLADHANDEL DIMITRI

INGEDIEND DOOR: Dagbladhandel Dimitri
NAAM EN VOORNAAM: Dimitri Van Vynckt
TELEFOONNUMMER: 09/3862931
E-MAILADRES: dbh_dimitri@yahoo.com
PROJECT: Uitbreiding bestaande krantenwinkel
DOELSTELLING(EN): We wilden ruimte creëren om zo de shopervaring van de klanten te verhogen. Bovendien streefden we naar een verhoging van het aankoopbedrag door een betere uitstalling van de producten en een verruiming van het productaanbod.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kloosterstraat 3 Machelen
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: 
Buiten: Architect A-lined
Binnen: Klinkers
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: 
Buiten: Bauwens Reno
Binnen: Klinkers
BUDGETTERING
Vooropgesteld budget: €275.000
Uiteindelijk budget: €295.000

Dagbladhandel Dimitri

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

Dagbladhandel Dimitri

Er werd gekozen voor een ideale doorstroming in de winkel, door een verschillende in- en uitgang te creëren, zodat een zo groot mogelijk winkel-wandelafstand wordt afgelegd door de klant.
In het nieuwe deel (de aanbouw) werd getracht om zoveel mogelijk natuurlijk licht binnen te krijgen door te werken met een volledige glaspartij. Bovendien zorgt een wijde elektrische schuifdeur dat ook mindervaliden makkelijk toegang hebben tot de winkel. Brede gangen zorgen ervoor dat het ook in de winkel comfortabel blijft voor onze klanten zodat ze ongestoord hun aankopen kunnen doen.
In de winkel werd getracht om een omgeving van rust te ontwerpen, door te werken met natuurlijke materialen. Er werd gekozen voor een naadloze gepolijste betonvloer, die door zijn gevlekte uitzicht heel hedendaags oogt. Bovendien is deze heel onderhoudsvriendelijk en heel slijtvast, wat niet onbelangrijk is in een zaak met dergelijke bezoekersaantallen. De natuurlijke stijl werd doorgetrokken in de toonbank door daar te werken met een bekleding met houten latjes in reliëf. De chaos die hierdoor gecreëerd wordt zorgt voor een nog meer rustgevende uitstraling van de rest van de winkel. De eye-catcher is echter het wolkenplafond : door het nabootsen van een natuurlijke omgeving wordt het volledige winkelconcept nog net iets meer geaccentueerd.
De lange toonbank met afgeschuinde hoek en de extra kassa zorgt ervoor dat er tijdens het afrekenmoment voldoende ruimte is. Door deze actie krijgt elke klant het gevoel dat de afrekening niet snel-snel moet gebeuren, maar dat het afscheidsmoment op een aangename manier kan gebeuren.
Als pakjespunt van verschillende koerierbedrijven, moest natuurlijk ook rekening worden gehouden met ruimte die deze diensten met zich meebrengen.. Er werd een deel van de toonbank verlaagd en slijtvast ingericht, zodat pakjes makkelijk aan de klant kunnen overhandigd worden.

Dagbladhandel Dimitri

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

Door het verlagen van het voetpad en het drempelvrij maken van de toegang werd er rekening gehouden met alle bezoekers. Brede elektrische schuifdeuren zorgen ervoor dat klanten makkelijk binnen en buiten geraken. Met pakjes in de hand is dit geen overbodige luxe.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Daar de bestaande winkelruimte werd doorgetrokken naar een nieuwe gedeelte moest een doorgang tussen beide delen worden voorzien, zodat we één geheel konden maken van de winkelruimte. Daarvoor moesten wij tijdelijke verhuizen naar een pop-up locatie. In acht weken werd deze volledige actie ondernomen. Dit huzarenstuk vereiste een heel precieze timing, maar alle aannemers en werklieden hielden zich correct aan het strakke schema.

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

  • Binnenkommoment met opvallende thematafel in 3 niveaus
  • Keuze voor slow-shopping rechtdoor of fast-shopping linksaf
  • Slow-shop gedeelte met wenskaarten, pers, boeken
  • Ruime toonbank met extra snackpresentatie
  • Post- en pakketruimte met makkelijke uitgang
  • Afzonderlijke ruimte voor sportpronostieken

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Dagbladhandel Dimitri

Het is belangrijk om de klant een zo groot mogelijk deel van de winkel te laten bewandelen, zonder dat deze als storend wordt ervaren. Vandaar dat bezoekers verschillende opties hebben om te winkelen : voor fast-shop klanten (lees : klant die snel een pakje sigaretten of kansspel wil) is een short-cut snel gemaakt. Op deze manier heeft dit type klant niet de indruk de hele winkel te moeten doorlopen.
De opvallende thematafel in 3 niveaus trekt de aandacht van een groot deel van de klanten.
Bezoekers die komen voor slow-shopping kunnen hier rechtdoor naar een volledige muur met wenskaarten, in zowel de kast (2m) als de molens (12). Door rechts (tegenover de toonbank links) een rustige, maar toch niet afzonderlijke, ruimte te voorzien kunnen bezoekers ongestoord hun keuze maken in het ruime aanbod.
Achteraan de winkel werd de pers voorzien, wat nog steeds een belangrijke pijler van onze winkel is. Door deze achteraan te plaatsen, loopt een groot deel van de klanten de winkel volledig door.
Wanneer de klant terugkeert naar de toonbank, passeert hij of zij langs het rayon met snacks en dranken. Dit is de ideale gelegenheid om nog snel met die vrije hand een gekoeld drankje of een snoepje mee te nemen tot aan de kassa. Ook aan de kassa wordt nog een klein assortiment met muntjes en kauwgum gepresenteerd, zodat men nog een extra impulsaankoop kan doen.
Na het afrekenen loopt men tot aan de uitgang langs het post- en pakjespunt. Door deze service na het afrekenmoment te positioneren, moet de klant niet met het pakje in de hand de aankopen verrichten. Het pakje van de klant wacht hier op een verlaagde balie. In één beweging opent de uitgangsdeur en het bezoek kan worden afgesloten.
Klanten voor sportpronostieken kunnen hier verder naar het 'Betting Paradise', of kunnen ook de afzonderlijke ingang hiervoor nemen.

Dagbladhandel Dimitri

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Er werd gekozen voor ledtegels in een systeemplafond. Dit zorgt voor een optimale verlichting van de volledige winkel.
In het midden is er een wolkenplafond met ledtegels die het licht iets minder fel maken. Dit wolkenplafond is meteen zichtbaar bij het binnenkomen en zorgt voor een aanzuigeffect naar achter in de winkel.

Hoe is de etalage opgevat?

De ruime glaspartij zorgt voor een mooie inkijk in de winkel. Door hier geen effectieve etalage te maken, proberen we één geheel te maken van de straat en winkel. Zo heeft elke passant het gevoel dat hij werkelijk al in de winkel staat.

KEUZE MATERIALEN

Dagbladhandel Dimitri

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

We hebben gekozen voor een zo natuurlijk mogelijke look. Vandaar ging de keuze uit naar een betonvloer en een toonbank met gerecycleerd hout. De bovenkant van de desk werd ook afgewerkt met beton-look.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Omdat buiten (door de houtstructuur in de toonbank en het wolkenplafond) naar binnen wordt gebracht, creëren we een soort moment van ontspanning in het hoofd, net wat de mensen zoeken als ze ontspannende lectuur komen halen.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Aangezien het over een reeds bestaande krantenwinkel gaat, blijft een groot deel van het cliënteel hetzelfde. Maar door een goed uitgekiemde routing en sfeercreatie moeten ook nieuwe klanten tot deze setting kunnen aangetrokken worden. Een aangename shopomgeving dankzij de juiste materialen is hier essentieel.

Dagbladhandel Dimitri

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Een grijze gepolierde vloer zorgt voor een onopvallende naadloze vloer, zodat de aandacht niet wordt afgeleid. De aantrekkelijke en krachtige woorden, in verschillende lettertypes en kleuren, achteraan in de winkel trekken meteen aan. Foto's bovenaan de wenskaarten zorgen dan weer voor een 'goed gevoel' tijdens het kiezen voor de juiste kaart.
Bij het afrekenen aan de toonbank wordt dan weer een eerder rustig gevoel gecreëerd door te kiezen voor een natuurlijke look. Dit zorgt voor een aangenaam moment tijdens het afrekenen en overtuigt de klant om de volgende keer opnieuw voor onze winkel te kiezen.

VERLICHTING

Dagbladhandel Dimitri

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Door het systeemplafond met inlegtegels zijn led-inlegtegels een logische keuze als algemene standaardverlichting. In het centrale gedeelde werd voor deze verlichting een foto op folie geprint om zo een andere sfeer te creëren. De densiteit van licht is in deze tegels feller, omdat deze door de print zou worden afgezwakt. 

De afrekenzone werd duidelijk geaccentueerd dankzij de hanglampjes in koperlook (zonder kapjes zodat stof hier makkelijk kan worden verwijderd) met opvallende retro bollampjes in.

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Door met de firma Klinkers in zee te gaan werd aandacht geschonken aan de volledige afwerking van het project aangaande het meubilair. Voor de rest van de interieurafwerking werd telkens gekozen voor partners die steeds op hun kunde en afwerking werden geselecteerd.

DUURZAAMHEID

Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?

  • Door voluit de kaart te trekken van ledverlichting (ook voor de buitenlichtreclame) verbruiken we duidelijk veel minder elektriciteit dan andere vormen van verlichting.
  • Door afweging te maken en te kiezen voor 2 afzonderlijke koelkasten ipv één, meer energieverbruikend model. Deze koelkasten  werden samen gezet met een ombouwmeubel, wat toch het gevoel van een dubbele frigo evenaart.
  • Door de toonbank aan te kleden met gerecycleerde houten latjes wordt ook de duurzaamheid van het interieur in de verf gezet. De keuze voor natuurlijke materialen is hier essentieel.
  • De keuze om het plat dak uit te rusten met zonnepanelen om zo te voorzien in eigen energie, geschonken door de zon. Deze werden naar twee kanten georiënteerd om zo op elk moment van de dag een maximum aan eigen stroomvoorziening te hebben. Deze zonnepanelen zorgen ook voor een aangename temperatuur in de winkel, zowel in de zomer als de winter.
  • Door het goed isoleren van zowel vloer, muur als ramen om zo weinig mogelijk energieverlies te hebben.

Dagbladhandel Dimitri

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?

Er werden geen speciale features geïnstalleerd, omdat de tijd die de klant spendeert in de zaak te kort is om hier voldoende rendement uit te halen.

 

plattegrond dagbladhandel Dimitri

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine