50% VAN BELGEN EET IEDERE DAG AARDAPPELPRODUCTEN
Naast ovenfrieten ook kansen voor doordeweekse consumptie van aardappelen
Diepvriesproducten in het algemeen en diepvriesaardappelproducten in het bijzonder doen het goed, met een groei van 3% (waarde MAT P9 2017). Toch zit er nog heel wat rek op de verkoop en kan de retail hier een belangrijke rol spelen, meent sales director Benelux van McCain, William Jarijch. Onder meer door in te spelen op het aspect van de duurzaamheid en gezondheid, maar zeker ook door inspiratie en het aantrekkelijker maken van het diepvriesschap kan dit segment zeker nog groeien. De Belg blijft een aardappelliefhebber en het diepvriesrayon biedt hiervoor tal van geschikte maaltijdoplossingen.Stefaan Van LaereDe Belg blijft een aardappelliefhebber en het diepvriesrayon biedt hiervoor tal van geschikte maaltijdoplossingen.
77% VOOR FRIETEN EN KROKETTEN
William Jarijch is als sales director Benelux van McCain de geknipte persoon om de sector van de diepvriesaardappelproducten onder de loep te nemen. “Frieten en kroketten vertegenwoordigen met een jaarlijks volume van 49.300 ton samen zo'n 77% van de totale Belgische diepvriesaardappelmarkt, in waarde goed voor 66% van de aardappelcategorie. In volume staan frieten en kroketten onder druk (een daling van 3,5%), maar in waarde blijft de markt stabiel. Dit is vooral te verklaren door een stijging van de prijzen en een verandering in de productmix. Het aantal verkochte eenheden in de traditionele aardappelmarkt blijft stabiel. Dit, in combinatie met een dalend volume, wijst erop dat de consument grijpt naar kleinere verpakkingen.
OVENFRIETEN SNELSTE GROEIER
De Belg blijft een frieteter. Toch is sprake van een nieuwe tendens, namelijk ovenfrieten. William Jarijch: “Ovenfrieten, weliswaar nog een beperkte categorie, laten een mooie groei van 36% optekenen en zijn daarmee de snelst groeiende categorie in het landschap van de diepvriesaardappelen, dit voor gratins (+12%) en andere aardappelspecialiteiten zoals wedges (+8%) en puree (+5%)." Deze opmerkelijke stijging kwam er niet toevallig. “We zagen in de ons omringende landen al de opkomst van ovenproducten. Uit marktonderzoek konden we afleiden dat de Belgische consument intussen bereid is om zijn frieten in de oven te bereiden, maar dan moesten er wel een aantal barrières overwonnen worden."
"Zo moet de consument weten van het bestaan van ovenfrieten, moet hem geleerd worden hoe ze klaar te maken en moeten we de consument overtuigen dat ovenfrieten best wel lekker en simpel klaar te maken zijn. De consument moet als het ware 'opgevoed' worden om een perfecte ovenfriet te maken. In dit verband hebben we bijvoorbeeld een samenwerking opgezet met Toppits, waarbij hij bij aankoop van ovenfrieten bakpapier kreeg, een win-winsituatie voor beide bedrijven. Toppits profiteerde mee van deze unieke samenwerking, en ook voor de retailer is het een goede zaak. Dit groeiende segment van ovenfrieten blijft vooralsnog beperkt, maar we geloven in het potentieel. Het biedt een antwoord aan (kleinere) gezinnen, alsook aan wie op zoek is naar gezond alternatief of wie geen zin heeft in 'gedoe' met frituurolie."
IDEAAL DIEPVRIESRAYON AARDAPPELPRODUCTEN
William Jarijch: “De klassieke categorieën moeten zeker aanwezig zijn. Friteusefrieten en kroketten maken samen immers 66% van de omzet uit. Daarnaast is het zeker van belang om de klant met andere producten te blijven inspireren. Zo denken we, naast ovenfrieten, wedges, purees en gratins, ook aan onze nieuwste lancering; Bistro Style frieten zijn frieten met een schil of een innovatieve frietvorm om makkelijk mee te dippen. De retailer kan hiermee het verschil maken, want de shopper neemt deze producten gemakkelijker mee als impulsaankoop, waardoor het winkelmandje vergroot kan worden. Tijdens het weekend merken we trouwens een ander aankoopgedrag. Hier kan de retailer zeker op inspelen."
VERWACHTINGSPATROON VERANDERT
Beleving belangrijker
“Niet elke klant heeft dezelfde verwachtingen op het gebied van diepvriesaardappelproducten", weet William Jarijch. “Ze verwachten niet alleen een kwalitatief goed product, maar ook een beleving, met andere woorden producten waar ze een band mee kunnen hebben. Belangrijke bekommernissen zijn hier het aspect van de gezondheid, de duurzaamheid en de lokale verankering. Hier hebben we bij McCain rekening mee gehouden.
Gezondheidsaspect
Gezondheid blijkt anno 2017 de grootste bezorgdheid van de consument, die erg gevoelig is voor het type olie dat gebruikt wordt. McCain is voorlopig het enige A-merk in België dat alle voorgebakken producten in zonnebloemolie klaarmaakt.
Duurzaamheid en lokale verankering
Ook op het vlak van de duurzaamheid en de lokale verankering willen we ons steentje bijdragen en een voortrekkersrol spelen in de maatschappij waarin we actief zijn en waar we deel van uitmaken. We zijn er trots op dat we al meer dan 20 jaar met ruim 200 Belgische boeren samenwerken. Duurzaamheid wordt steeds hoger op de agenda van de consument geplaatst, en daar willen we op inspelen. Zo organiseerden we in oktober een activiteit met de voedselbanken om samen met de lokale gemeenschap aardappelen te rapen, die na het rooien achtergebleven waren. Een weliswaar ludieke actie om voedselverspilling op de agenda te zetten op een moment dat 15% van onze bevolking afhankelijk is van voedselhulp, maar we hebben toch 2,6 ton geraapt die integraal aan de voedselbanken geschonken werd."
BELGEN BLIJVEN GROTE AARDAPPELETERS
Katrin Sano, category manager McCain, ziet een mooie toekomst weggelegd voor diepvriesaardappelproducten in het bijzonder en diepvriesproducten in het algemeen. “Er liggen nog mooie kansen voor aardappelproducten in het verschiet. Een daarvan is de doordeweekse consumptie van aardappelen. Diepvriesproducten zoals frieten worden vaak geassocieerd met maaltijden in het weekend, met de hele familie rond een lekkere pot stoofvlees of in de vorm van een typisch Belgische steak-friet. We hebben in onze categorie echter een grote verscheidenheid aan producten ter beschikking en we willen de consument duidelijk maken dat hij bij elke gelegenheid of op elke dag van de week diepvriesaardappelen kan eten. Bovendien gaat het om typische convenienceproducten, dus gemakkelijk te bereiden. We zijn ervan overtuigd dat er nog grote kansen liggen in inspiratie en variatie voor alle gelegenheden. Wij Belgen blijven immers grote aardappeleters: zo eet elke dag gemiddeld een op de twee Belgen een of andere aardappelbereiding. Er zijn voor deze categorie dus nog veel opportuniteiten."
BELANGRIJKE ROL VOOR DE RETAIL
+4% bij extra bezoek diepvriesschap
“Volgens ons ligt er dus nog een enorm groeipotentieel voor de diepvriescategorie, en hier kan de retail zeker een rol in spelen", meent William Jarijch. “Vandaag wordt het diepvriesschap nog maar bij minder dan een vijfde van de aankopen bezocht. Gemiddeld één extra shoppingtrip naar het diepvriesschap per jaar biedt een potentiële groei van niet minder dan 4%. Volgens ons geen onrealistische cijfers.“
Samenwerking nodig
De kansen liggen hierbij voornamelijk in het aantrekkelijker en meer leesbaar maken van het schap. Een overleg tussen retailers, leveranciers en eventueel producenten van diepvriesmeubelen over de toekomst van diepvries kan in dit verband zeker verrijkend zijn. Zo kunnen we samen nadenken over een betere merchandising van de diepvriesproducten.
Troeven nog onvoldoende belicht
Diepvries heeft trouwens een aantal troeven in handen die nog onvoldoende belicht worden, en dat kan alleen als we met ons allen samen de handen in elkaar slaan. Zo bieden diepvriesproducten bij uitstek een antwoord op voedselverspilling. Daarnaast zorgen ze voor een hoge mate aan convenience: de producten zijn vaak portioneerbaar, hebben een lange houdbaarheid en behouden bovendien hun voedingswaarden. Rond de kwaliteit van diepvriesproducten bestaan soms nog misverstanden. Vaak wordt diepvries afgeschilderd als minder gezond, bewerkt en niet vers, maar dat klopt niet. Het invriezen is een echt natuurlijk proces om goederen in te vriezen, en vaak is diepvries uitermate vers."