Pet carePremium

Van trouwe huisdieren tot prijsgevoelige baasjes

Belgische huisdierliefde en aankoopgedrag onthuld

Pets aankoopgedrag
Uit de studie van iVox en BEPEFA blijkt dat maar liefst zes op de tien Belgische gezinnen een huisdier heeft

iVox onderzocht ook dit jaar de huisdierpopulatie in opdracht van de Belgian Petfood Association (BEPEFA). Huisdieren worden steeds populairder. Maar liefst één op de vijf respondenten verwelkomde een nieuw huisdier. Katten en honden blijven de absolute favorieten. Ondanks de grote huisdierliefde wordt het prijskaartje voor dierenzorg wel steeds belangrijker. Met een gemiddeld maandelijks budget van 109 euro vinden baasjes vlot hun weg naar de verschillende aankoopkanalen op de markt.

Huisdierpopulatie onder de loep

iVox maakte eind mei de resultaten van hun studie naar de huisdierpopulatie in België bekend. En wat blijkt? Belgen zijn heuse dierenliefhebbers. Maar liefst zes op de tien Belgische huishoudens heeft een trouwe metgezel in huis. Dit is een significante stijging in vergelijking met de voorgaande twee studies.

Goldfish aankoopgedrag huisdieren
70% van de Belgen die jonger zijn dan 35 hebben één of meerdere dieren in huis

Opmerkelijk is het verschil tussen Vlaanderen en Wallonië. Gemiddeld 65% van de Walen heeft een huisdier terwijl dat voor de Vlamingen slechts 53% bedraagt. Ook mensen jonger dan 34 nemen met 70% vaker een dier in huis. Bij 55-plussers zijn huisdieren over het algemeen echter minder geliefd.

Belgische gezinnen hebben gemiddeld 3,8 dieren in huis. Deze voorliefde voor dieren is gegroeid sinds 2021, want toen bedroeg dit aantal nog maar 3,1. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat 36% van de Belgen twee of meer dierlijke huisgenoten heeft. Maar liefst één op de vijf respondenten verwelkomde het afgelopen jaar een nieuw huisdier. 22% van de Belgen heeft slechts één trouwe kameraad in huis.

Vierpotige favorieten

Hoewel sommigen muizen of ratten als huisdier verkiezen, blijven katten en honden zonder twijfel het populairst. 33% van de Belgische gezinnen heeft één of meerdere katten in huis. Hiermee spannen poezen de kroon als populairste huisvriend in België. Ondanks dat honden met 30% de tweede plaats innemen, stijgen ze het sterkste in de ranking. Al twee jaar op een rij blijft de populatie aan honden significant groeien. De strijd tussen beide viervoeters is dus nog niet gestreden.

Konijnen sluiten de top drie af. Deze knaagdiertjes zijn in 5% van de Belgische gezinnen terug te vinden. Zij zijn het populairst bij 35- tot 54-jarigen. Verder maken vissen, vogels, pony's en paarden, reptielen, cavia's en andere gezelschapsdieren de rangschikking volledig. Zowel binnenvissen en -vogels als buitenvissen en -vogels werden meegenomen in deze telling.

Factsheet huisdierenpopulatie

Kat versus hond

Mensen worden vaak onderverdeeld in het liefhebben van ofwel katten ofwel honden. Binnen deze onderzoeksstudie bleek dat vrouwen vaker katten als huisdier houden en mannen eerder een voorkeur hebben voor honden. Katten zijn dan weer populairder bij mensen jonger dan 35, terwijl honden geliefder zijn bij 35- tot 54-jarigen.

Jonge huisdieren, zoals kittens en puppy's, zijn het populairst. Hierbij is het opvallend dat meer honden als puppy (83%) in een gezin terechtkomen dan katten als kittens (65%). Omdat huisdieren vaak hun hele leven doorbrengen binnen hetzelfde gezin komt het minder vaak voor dat volwassen en senior dieren een nieuw gezin binnentreden.

Kitten huisdierenonderzoek
Belgische gezinnen verwelkomen meestal jonge dieren in huis, zoals kittens en puppy's

Herkomst van Belgische huisdieren

Meer dan een kwart van de huisdieren zijn afkomstig van een fokker. Één op de vier huisdieren wordt in huis gehaald via familie of vrienden. Iets minder dan een kwart van de trouwe metgezellen wordt dan weer op niet-professioneel niveau via een private persoon verworven. 19% van de Belgen koopt een huisdier in de winkel.

Anderen vinden, redden of fokken de dieren zelf. Een opmerkelijke bevinding hierbij is dat het aantal zelfgefokte huisdieren verdubbeld is sinds vorig jaar. Verder haalt 13% van de respondenten zijn/haar huisdier vanuit een dierenasiel en slechts 5% van een internationale reddingsorganisatie.

De zorgvuldige zoektocht naar dierenvoeding

Trends in aankoopkanalen

Dierenvoeding kopen in de supermarkt blijft het populairst. Dierenwinkels zijn de tweede populairste plaats voor de aankoop van dierenvoedsel. Deze dierspeciaalzaken zijn bovendien het meest geliefde aankoopkanaal van 55-plussers.

Door de stijgende digitalisering hebben echter steeds meer mensen hun weg gevonden naar online aankoopkanalen. Het aandeel 35- tot 54-jarigen dat online dierenvoeding koopt, is met maar liefst 10% gestegen in vergelijking met vorig jaar. Ook de dierenarts blijkt aan terrein te winnen als aankoopkanaal. Opmerkelijk hierbij is dat Walen vaker dierenvoeding aankopen bij de dierenarts dan Vlamingen.

Dierenarts huisdierenpopulatie
Hoewel supermarkten en dierenwinkels de populairste aankoopkanalen zijn, winnen online winkelen en de dierenarts nieuw terrein

Belang van het prijskaartje

Ruim vier op de tien Belgen zegt al te weten welk diereneten hij/zij zal kopen alvorens naar de winkel te gaan of online aankopen te doen. 29% vergelijkt de prijzen op het moment zelf. 13% vraagt het aan een verkoopmedewerker of koopt een bepaalde soort diereneten na het uitproberen van een proefstaaltje. Daarnaast let bijna twee op de tien Belgen niet op het merk tijdens de aankoop.

iVox onderzocht ook welke factoren huisdiereigenaars het belangrijkst vinden bij de aankoop van dierenvoeding. Dit laat duidelijk zien dat de prijs een prominentere rol speelt. Terwijl de levensfase, smaak en gevoeligheden van het huisdier vorig jaar nog vaker op de eerste plaats kwamen, staan de voedselkosten nu zeer duidelijk op nummer één. Bijna de helft van de baasjes zette het prijskaartje dan ook in hun top drie van drijfveren voor de aankoop van huisdiervoedsel.

Huisdieren voeding factoren
In tegenstelling tot vorig jaar vinden Belgen de prijs van de dierenvoeding de belangrijkste aankoopfactor

Impact inflatie op dierenzorg

De Belgische economie kreeg het afgelopen jaar te maken met een forse inflatie. Hoewel alles dus duurder werd, zegt zes op de tien respondenten niets te veranderen op het vlak van huisdierenzorg. Toch duikt het prijsgegeven ook hier weer op. Één op de vijf Belgen zegt namelijk een goedkoper alternatief te kiezen op het vlak van dierenvoeding.

Bij stijgende prijzen zouden verwennerijen zoals speelgoed (11%) en snacks (9%) eerder moeten inboeten dan essentiële verzorging zoals een bezoek aan de dierenarts of trimmer (7%). Ook het verminderen van de hoeveelheid droog of nat voedsel voor huisdieren als gevolg van inflatie blijkt een minder geliefde optie.

Ondanks de inflatie en besparingen krijgen de huisdieren in België voldoende zorg en liefde. Dit reflecteert zich ook in het budget dat men uitgeeft voor dierenzorg. Belgen spenderen maandelijks gemiddeld 109 euro aan hun huisdieren, waarvan maximum 79,4 euro aan voedsel. De Belgische huisdieren mogen dus op hun beide oren slapen met zoveel zorg en liefde!

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Suzanne Lazar
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine