ChocoladePremium

MERENDEEL VAN DE BELGEN DEELT ZIJN FAVORIETE CHOCOLADE NIET

Sommigen bewaren hem op wel erg vreemde plekken (tip: de sokkenlade!)

Dat we als Belgen tot de grootste chocolade-eters ter wereld behoren mag niemand verbazen. Côte d’Or wilde wel eens weten wat de relatie is tussen de Belg en chocolade, en hoe hij of zij die het liefst eet. Uit het onderzoek, gevoerd bij maar liefst 1.002 landgenoten door het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting, kwamen enkele verrassende resultaten.

Chocolade in de sokkenlade

Zo blijkt dat maar liefst 91 procent van de Belgen elke maand wel eens chocolade eet. We zijn zo verlekkerd op onze chocolade dat 12 procent zelfs toegeeft die te verstoppen voor zijn of haar partner, voor de kinderen of voor de ouders. En daar zitten soms wel heel vreemde plekken tussen: van het nachtkastje en de kledingkast (5 procent) tot de badkamer, het tuinhuis of zelfs de sokkenlade. Maar wie denkt dat we diezelfde chocolade zomaar in onze mond proppen heeft het mis.

De twee populairste manieren om van onze chocolade te genieten bewijzen dat we zeer respectvol met deze geliefde snack omgaan. Zo ontpopt 68 procent van de Belgen zich tot een heuse ‘Sommelier’ tijdens het eten van chocolade. Ze gebruiken hierbij al hun zintuigen: ze ruiken, nemen het aroma op, breken een stukje af en laten het dan langzaam smelten in de mond. Met 59 procent is ook de ‘Precisie Proever’ een populaire manier om chocolade te consumeren. Hierbij breken, snijden, bijten of schrapen we een precieze hoeveelheid chocolade om uiteindelijk het allerbeste stukje als laatste te houden en daar éxtra van te genieten. Dat de ‘Smelter’, waarbij we de chocolade eerste in een (warm) drankje soppen vooraleer we die in onze mond steken, op de derde plaats komt, zal wel niemand verbazen. Kortom, het mag duidelijk zijn, chocolade is pure emotie.

Côte D'or

ENKELE CIJFERS

Het onafhankelijke onderzoeksbureau InSites Consulting deed, op vraag van Côte d’Or, onderzoek naar de chocoladerituelen van de Belgen. De studie werd uitgevoerd in maart van dit jaar bij 1.002 personen. Bij deze enkele van de meest opvallende cijfers en vaststellingen:

• 91 procent van de Belgen eet maandelijks wel eens chocolade.
• 79 procent van de Belgen geniet van zijn chocolade met een drankje, vooral koffie.
• 73 procent heeft altijd chocolade in huis – bij de vijfenvijftigplussers is dat zelfs 80 procent.
• 60 procent geeft aan dat chocolade hun ultieme ‘geniet/me-moment’ is.
• 42 procent van de ondervraagden wil zijn/haar chocolade niet delen, hoewel ze in Wallonië daar toch iets meer toe bereid zijn dan in Vlaanderen (62 procent vs 55 procent).
• 12 procent van de Belgen verstopt zijn chocolade voor zijn partner, kinderen of ouders. En daar zitten wel erg vreemde plekken bij: in de badkamer, de lade met sokken, in de garage, slaapkamer of zelfs het tuinhuis.
• Generation-Y eet chocolade als beloning.
• Generation-X eet dan weer chocolade om te ontstressen.
• De meerderheid beschouwt chocolade als ‘een goede vriend’ die je opvrolijkt maar 44 procent eet ook meer chocolade dan ze eigenlijk van plan waren.
• Mannen zijn vaak ‘stiekeme’ chocolade eters. Vrouwen daarentegen zijn vooral op zoek naar een ‘me-moment’.
• Iedereen heeft één of meer ‘chocoladerituelen’ (de manier waarop ze chocolade eten).
• Welke chocolade we dan het liefst eten? Hoe ouder we worden, hoe bitterder die mag smaken. Vijfenvijftigplussers houden duidelijk meer van pure chocolade, terwijl de leeftijdsgroep 18 tot 54 jaar melkchocolade bestempelt als hun favoriete soort.

HET BELANG VAN RITUELEN BIJ HET ETEN VAN CHOCOLADE

Beeld je in: je staat in de supermarkt voor het schap met de chocolade: keuzestress. Want er zijn zóveel verschillende kleuren, geuren, smaken en maten en we weten allemaal: kiezen is verliezen. Ga je voor een mignonette die je kan onderdompelen in een warme drank? Een tablet melkchocolade, die je als een echte architect of ingenieur minutieus in kleine stukjes breekt of toch liever een reep pure chocolade die je zelf pimpt met extra nootjes en fruit?

InSites Consulting ontdekte dat haast iedereen van de ondervraagden (90 procent) zijn eigen manier van chocolade eten heeft: of je nu graag dompelt, technisch aan het werk gaat of de chocolade vredig op je tong laat smelten. Joeri Van den Bergh (co-founder & partner van InSites Consulting) : “Door een eigen ritueel toe te passen op je manier van eten, creëer je iets wat van jezelf is. Een eigen do-it-yourself moment. Dat is zeker zo bij een emotioneel product als chocolade”

Met respectievelijk 68 procent , 59 procent en 43 procent zijn de ‘Sommeliers’, de ‘Precisie Proever’ en de ‘Smelter’ de drie populairste rituelen bij het eten van chocolade.

De Sommelier

Hierbij gebruikt men alle zintuigen: je ruikt eerst aan de chocolade, neemt het aroma op, breekt een stukje af en laat dat langzaam smelten in de mond. “Het is grappig om te ontdekken dat, iets zo eenvoudig en haast banaal als het eten van een stukje van je favoriete chocolade, deel uitmaakt van de drang naar ‘onthaasting’ en ‘rust’. We gaan letterlijk en figuurlijk meer genieten en de aandacht en tijd nemen om te genieten met al onze zintuigen” aldus Joeri Van den Bergh van InSites Consulting.

De Precisie Proever

Vrouw eet chocolade uit zicht van man - Côte d'Or

De meeste chocoholics hebben meer dan één ritueel wanneer ze genieten van hun chocolade. Naast de sommelier, is ook de ‘precisie proever’ of ook wel ‘ingenieur’ genoemd, een populaire manier om chocolade te consumeren. Belgen breken, snijden, bijten of schrapen als een echte ingenieur een precieze hoeveelheid chocolade om uiteindelijk het allerbeste stukje als laatste te houden en daar extra van te genieten. En ook dit ritueel kan volgens Joeri gelinkt worden met een trend. “In tijden waar alles heel snel moet gaan en waarin we druk bezig zijn, hebben we nood aan rust en eenvoud. We gaan op zoek naar een me-moment en stilte. We zoeken iets waar we ons mentaal kunnen op focussen en alles rondom ons – al is het maar voor heel even – kunnen vergeten.”

De Smelter

Het zal niemand verrassen dat dit ritueel, waarbij men zijn chocolade breekt en eerst in zijn (warme) drankje stopt vooraleer het op te eten, in de top 3 staat van de populairste rituelen. Dit sluit perfect aan bij het feit dat het merendeel (79 procent) een (warme) drank nuttigt tijdens het eten van zijn chocolade.

IWWIWWIWI

En nog een leuke: één op vijf millennials (Generation Y – geboren tussen 1980 en 2000) eet de chocolade die zij/hij net kocht al op nog voor ze thuis aankomen. Dit is dan weer te grotendeels te verklaren met de IWWIWWIWI trend oftewel ‘I want what I want when I want it’. Alles moet snel gaan en Millennials willen meteen consumeren. Zo ontbijten we bijvoorbeeld steeds vaker op weg naar school of werk.

OVERIGE MANIEREN VAN CHOCOLADE ETEN

• 38 procent van de Belgen knaagt de randjes af van zijn chocolade alvorens van de vulling te genieten
• 29 procent van de Belgen voegt extra ingrediënten toe aan zijn chocolade
• 28 procent van de Belgen verbergt en smult stiekem van zijn chocolade, vooral mannen

Met het onderzoek wou Côte d’Or inzicht krijgen in de Belgische behoeften en rituelen van de chocolade-eter. Het mag duidelijk zijn dat chocolade een zeer emotionele beleving is en wezenlijk onderdeel uitmaakt van onze gewoonten en wie we zijn.

Bekijk hier het onderzoeksrapport.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine