Trends binnen de mediterraanse producten
De consument is bewuster maar kiest ook voor gemak
De kritische consument is bewuster bezig met de ingrediënten en de oorsprong van de producten. De reeds gezonde mediterraanse keuken wordt steeds meer aangevuld met vegetarische, allergenenvrije en biologische varianten. Daarnaast speelt duurzaamheid vandaag de dag een grote rol. Aan de andere kant staat ook convenience centraal in onze haastige maatschappij.
Gezond
De consument verlangt meer gezonde producten en wil dit bijgevolg ook duidelijk zien op de verpakkingen. De mediterraanse keuken, waarin puurheid centraal staat, is in het algemeen al zeer gezond. Deze keuken bestaat grotendeels uit groenten, fruit, noten, peulvruchten, magere zuivelproducten, volkorenproducten, olijfolie, gevogelte en vis. De maaltijden bevatten veel vitamines, mineralen, vezels en onverzadigde vetten. Neem nu bijvoorbeeld olijfolie als gezond alternatief voor bakboter. Dit voedingspatroon brengt heel wat voordelen met zich mee aangaande de gezondheid, zoals een hogere levensverwachting. En toch kan het nog gezonder. De onnatuurlijke toevoegingen, bewaarmiddelen, suikers en vetten worden zoveel mogelijk beperkt.
Veel mediterraanse producten spelen ook in op de vegetarische en flexitarische trend. In 2018 hebben 44% van de Belgen al hun vleesconsumptie verminderd. Dit zijn de zogenaamde flexitariërs. Belgische consumenten hebben echter nog een lange weg af te leggen. Vandaag eten zij gemiddeld 141g groenten per dag, terwijl er wordt aangeraden om minstens 300g groeten te eten. Daarom proberen de fabrikanten dit te stimuleren aan de hand van groentenmaaltijden.
Lieven Vanlommel, CEO Starmeal en Foodmaker: “Opvallende trend bij productinnovaties is dat er steeds meer voor gebalanceerde productontwikkelingen wordt gekozen. Minder vlees, meer peulvruchten of andere eiwitvervangers. Dit komt doordat de markt van vegetariërs of veganisten steeds meer groeit. Er is ook een evolutie naar meer transparantie. Consumenten worden steeds beter geïnformeerd en zijn zich bewuster van additieven, E-nummers, bewaarmiddelen ... En gelukkig maar, want dat is altijd onze filosofie geweest: maaltijden op basis van groenten zonder enige toevoeging of toegeving aan kwaliteit en smaak.”
Duurzaam
Lieven Vanlommel: “Duurzaamheid scoort steeds beter. Consumenten kijken ook naar de herkomst van een product. Bij producten van een Belgische leverancier met een korte keten en de juiste certificaten voelen consumenten zich beter. Daarnaast zien wij in de toekomst de verdere ontwikkeling van duurzame verpakking. Recent hebben wij in onze Foodmaker shops eetbaar servies gelanceerd op basis van tarwezemelen.”
Convenience
Naast de gezondheidstrends speelt gemak en snelheid ook een rol. Daarom blijven de kant-en- klare maaltijden en diepvriesproducten populair naast de verse producten. In een mum van tijd kan men een volledige maaltijd op tafel toveren. Een meerwaarde voor de werkende ouders, singles of studenten die snel een lekker gerechtje wensen, zonder veel afwas te hebben achteraf. Dit verklaart waarom lasagne zo succesvol blijkt te zijn.
Stefan Van Boven, category manager Ready Meals Ter Beke: “Convenience zit meer en meer ingebakken bij de consument. Enerzijds kookt hij graag zelf in het weekend, maar tijdens de week zoekt hij een gemakkelijke oplossing en we gaan ervan uit dat dit nog groeit, aangezien de consument zoekt naar een ‘comforting moment’. De smaak primeert, daarom blijven we innoveren in recepten en betere recepturen. Daarnaast is de zichtbaarheid cruciaal, dankzij promopackaging die eruit springt en zo nieuwe kopers aantrekt.”