Vulmiddelen: pasta’s sterk in opmars ten nadele van poeders
Gebruiksgemak, tijdswinst en consistente resultaten als troeven
Voor kleine en grote herstellingen op de meest uiteenlopende ondergronden zijn er tal van oplossingen op de markt. Die vulmiddelen zijn er zowel in pasta- als poedervorm, maar de oude wijsheid dat professionals vooral opteren voor poeders en de doe-het-zelvers voor pasta’s gaat aan het wankelen. Door hun gebruiksgemak en vaak ook tijdswinst kiest ook de professional steeds vaker voor pasta’s. Met 'lichtgewicht pasta's' en quick dry-producten zien we ook heel wat innovaties op de markt.
Vulmiddelen
Vulmiddelen zijn speciaal ontworpen om gaten en oneffenheden in muren, plafonds en andere oppervlakken op te vullen. Ze zijn beschikbaar in verschillende uitvoeringen en vormen, zoals spuitbussen, poeders en pasta’s. Deze laatste twee zijn de meest voorkomende.
In de eerste plaats zijn ze ideaal voor het opvullen van kleine gaten, zoals spijker- of schroefgaten en scheuren in muren. Ook voor het vullen van gaten in hout, zoals bij een traprenovatie, worden ze ingezet. Daarnaast worden ze ook gebruikt om oneffenheden in oppervlakken te egaliseren. En dan zijn er ook nog de buitentoepassingen.
Welk product voor welke toepassing?
Siliconenvulmiddelen zijn ideaal voor vochtige ruimtes zoals badkamers en keukens. Ze worden vaak gebruikt voor het afdichten van voegen tussen tegels en sanitair. Deze vulmiddelen zijn flexibel, waterdicht en niet overschilderbaar.
Acryl vulmiddelen zijn dan weer geschikt voor binnen- en buitentoepassingen, zoals het dichtmaken van kieren en naden rond kozijnen, muren en plafonds.
De polyurethaan vulmiddelen, die bij gebruik een schuimvorm aannemen, zijn ook geschikt voor zowel binnen- als buitengebruik en worden ingezet voor het afdichten van naden in constructies en het vullen van grotere gaten.
Houtvullers, meestal in een pastavorm, zijn dan weer geschikt voor het repareren van gaten en scheuren in houten oppervlakken.
Ook voor het vullen van gaten en scheuren in beton zijn er verschillende vulmiddelen, zoals een speciale betonreparatiemortel. Ook een goed dichtende en waterdichte epoxyhars of een polyurethaankit kunnen dienstdoen. Cementgebonden vulmiddelen zijn geschikt voor kleine scheuren en gaten in beton, gezien ze vaak eenvoudig aan te brengen zijn en een snelle uithardingstijd hebben. Zelfnivellerende mortel is ten slotte ideaal om bij grotere of onregelmatige oppervlakken een gelijkmatig oppervlak te creëren.
Poeder versus pasta
Een rondvraag bij de marktspelers leert dat het gebruik van pasta’s als vulmiddel in de lift zit. De gebruiksklare pasta is tijdbesparend, vereist minder gereedschap, water en elektriciteit om het eindproduct te bereiden. Het minimaliseert ook het productafval en heeft een langere houdbaarheid. De snelheid van aanbrengen en het gebruiksgemak zorgen dus voor een blijvende stijging van het aandeel pasta ten opzichte van poedervorm. De pasta’s zijn bij de meeste producten zowel in koker- als in potvorm verkrijgbaar, waarbij de koker wordt aangebracht met een kitpistool.
Doelgroepen
De doe-het-zelvers vinden nog steeds vlotter hun weg naar de vulpasta’s, omdat ze producten verkiezen die eenvoudig in gebruik zijn en niet al te veel voorbereiding of speciale gereedschappen vragen. De pasta’s zijn hiervoor dus ideaal, omdat ze direct gebruikt kunnen worden en minder rommel geven. De voor hen voorbereide optimale productsamenstelling levert zo ook de best mogelijke en consistente resultaten op.
Het blijkt echter dat ook professionele gebruikers steeds vaker voor pasta's kiezen. De voordelen ervan – gebruiksklaar, tijdswinst, efficiënt, minder productafval en consistente resultaten – wegen vaker op tegen de hogere kosten voor poedervorm; zeker in tijden van hoge arbeidskosten en weinig tijd. Wat ook meespeelt, is dat de jongere generatie professionals tijdens hun opleiding heeft kennisgemaakt met pasta’s.
Innovaties
Nieuw zijn de zogenaamde 'lightweight' pasta’s: deze zijn gemakkelijk in gebruik en harden sneller uit. Dankzij de technologie van de lichtgewicht pasta duurt het uitharden niet langer dan bij een poeder. Op het vlak van duurzaamheid komen er ook producten op de markt met weinig tot geen vluchtige organische stoffen (VOC’s), wat resulteert in gezondere binnenlucht en minder milieubelasting.
Tijdsdruk blijkt dé belangrijkste factor bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Zo kwamen er recent voor wanden en plafonds een aantal 'quickdry' producten op de markt, zowel in poeder als in pastavorm. Het voordeel is dat je hiermee extreem snel kan schilderen of afwerken, omdat de droging anders, beter en sneller verloopt.
De producenten vernieuwden ook hun assortiment voor hout met producten die gericht zijn op een snelle, vlotte en gemakkelijke manier van vullen, herstellen en afwerken. De innovatie zit hierbij eerder in de volledigheid van het assortiment, waarbij de gebruiker keuzes kan maken naargelang type klus en, opnieuw, tijdsbestek.
Evolutie van de verkoop
Er wordt minder dan vroeger gewerkt met fijne afwerkpleisters (< 1 mm). De kwaliteit van de egalisatiepleisters (tot 5 mm) zal hier ongetwijfeld een rol in spelen. Bij egalisatiepleisters winnen de pasta’s duidelijk aan belang. Vooral in renovatie lopen de volumes op.
Gebruikers rekenen op hun handelaar om de nodige producten op voorraad te hebben
Voor het vullen en herstellen – voornamelijk met poederproducten vanwege hun producteigenschappen – zien de producenten een stijgende behoefte aan productie voor gevels en in vochtige situaties.
Voorraadbeheer
Het valt op dat gebruikers steeds minder geneigd zijn om zelf een voorraad aan te leggen. Vaklui kopen steeds vaker per project en, vanwege de markt en concurrentie, steeds vaker op het laatste moment. Dit betekent dat ze vertrouwen op hun handelaar om de nodige producten op voorraad te hebben.
Polyvalente producten, zoals lichtgewicht egalisatiepleisters, worden best per pallet op voorraad genomen. De selling-out verloopt bij deze volumeproducten beter als de klant weet dat hij deze in grote hoeveelheden zal vinden wanneer hij deze nodig heeft.
Het gebruik van buitenproducten is eerder weer- dan seizoensgebonden. Ook hier geldt: de gebruiker wil deze bij de handelaar vinden wanneer hij deze nodig heeft.
Cross-selling
Afhankelijk van de specifieke toepassing, zoals het afdichten van voegen tussen gipsplaten of rondom deuren, kan je de klanten verschillende producten aanbevelen. Door klanten te wijzen op deze nuances, kun je hen helpen de beste keuzes te maken voor hun project en tegelijk de verkoop van complementaire producten stimuleren, zoals bijvoorbeeld een acrylrub.
Bij de productpresentatie is het belangrijk om het type klant in gedachten te houden
Presentatie
Bij de presentatie van de producten zorg je er best voor dat vergelijkbare items samen worden gepresenteerd. Dit zorgt voor een duidelijk en overzichtelijk schap voor zowel de winkelier als de eindklant.
Daarnaast is het ook wel belangrijk om het type klant voor ogen te houden. Heeft de klant kennis van zaken? Dan heeft hij waarschijnlijk ook een merkvoorkeur en vindt hij dus vlugger producten in een merkenpresentatie. Kent de klant er minder van en wordt de keuze gemaakt op de winkelvloer, dan is een presentatie per toepassing nuttig.
Belang van kennis
Naast de informatie op de verpakking zijn ook verkooppuntdisplays onmisbaar, net als goede kennis bij het verkooppersoneel. Handelaars kunnen rekenen op producenten voor het ontwikkelen van verkooptools op maat. Ze ontvangen ook technische en praktische opleidingen over het assortiment en de meest efficiënte manier van verkopen door het stellen van de juiste vragen.
Met medewerking van Novatech, Perfax, Soudal en Toupret