Pasta
Een populair mediterraans product
Van alle mediterraanse producten en gerechten vallen de Italiaanse varianten het meest in de smaak. Pasta behoort tot de grootste categorie. In België is de beetgare spaghetti de favoriet. Deze markt is nog steeds aan het groeien en er worden nu ook gezonde alternatieven aangeboden zoals volkoren-, spelt- en haverpasta of bereide pastagerechten met enkel groenten.
Populariteit
De Belg eet vandaag 5,5 kilogram pasta per jaar, omgerekend zo’n twee keer per week, volgens een onderzoek van Nielsen. 75% van de Belgen eet het liefst beetgare pasta – de echte ‘al dente’ dus. België is voornamelijk een spaghettiland, maar penne is met een serieuze opmars bezig in Wallonië. Verder blijven spirelli, macaroni en capellini ook heel populair.
Groei
Volgens Nielsen zijn de pastamaaltijden in 2019 met 1% gestegen in totale waarde. De markt groeit dus langzamerhand, grotendeels dankzij de jongeren die meer pasta eten. Door onze Belgische aardappelcultuur blijft deze groei echter beperkt. Om in te spelen op de gezondheidstrends worden er alternatieven aangeboden, zoals volkoren-, spelt- en haverpasta.
Diepvries
Romy Tourné, head of trade marketing, IGLO: “Het pastasegment is nog ondervertegenwoordigd in diepvriesmaaltijden. Daarom komen we met drie nieuwe pastamaaltijden. En omdat we continu de kwaliteit van onze maaltijden naar een hoger niveau tillen, worden de spaghettien lasagnerecepten vernieuwd. De kwaliteit van het vlees, de saus en de pasta wordt verhoogd. En we gaan tevens voor een perfecte garing van de pasta vanuit de diepvries. Daarom hebben we ook voor een iets dikkere en nog betere kwaliteit van pasta gekozen.”