SPEEL IN OP FOODSHARINGTREND MET TAPASCONCEPT
Accent verschuift van functioneel naar mooi
Vroeger waren aperitiefbenodigdheden als presenteerplankjes, schaaltjes en kommetjes functioneel. Vandaag ligt de klemtoon op lifestyle. Producten moeten er vooral leuk en trendy uitzien. De leveranciers spelen hierop in en passen hun assortiment voortdurend aan. De trend van foodsharing is de perfecte aanleiding om zelf een tapasconcept samen te stellen.
Vooraf klaarmaken
Belgen staan bekend om hun bourgondische levensstijl: lekker lang aperitieven, gezellig samen eten en drinken. Maar koken vergt tijd. De laatste jaren zien we dan ook dat men zoveel mogelijk vooraf wil klaarmaken, zodat men op het moment zelf niet in de keuken hoeft te staan, weg van alle sfeer en gezelligheid. Om die reden zijn stoofpotjes en ovenschotels immens populair als hoofdgerechten, en tapas als aperitiefhapjes. Men kan die immers perfect op voorhand bereiden, zodat men samen met de gasten mee kan genieten.
FOODSHARING
Het concept is zeer eenvoudig: een tafel wordt bezaaid met allerlei kleine gerechten om gezellig met elkaar te delen. Niet ieder voor zich, maar allen samen van hetzelfde bord. Tapas passen perfect binnen deze trend.
Grote producten
Het gevolg is dat grotere serviesstukken en presenteerproducten vlot over de toonbank gaan. Denk aan de grote houten planken die zich uitstekend lenen om een aantal hapjes op een leuke manier te presenteren, al dan niet in afzonderlijke schaaltjes of kommetjes. Sommige zijn zelfs tot een meter lang.
Hout is sterkhouder
Door zijn rustieke en robuuste uitstraling is hout een geliefkoosd materiaal. Hoe grilliger de lijnentekening, hoe unieker het product, en dat trekt de consument aan. Een robuuste houten presenteerplank is een statement op de eettafel. Houten producten mogen dus niet ontbreken in uw winkel, net als de specifieke onderhoudsproducten die hiervoor vereist zijn (olie en/of wax). Ook kleinere houten plankjes doen het erg goed voor amuses. Vaak vormen ze een stijlvolle set met bijbehorende kommetjes in aardewerk, gietijzer of porselein.
Porselein
Naast hout blijft ook porselein een veelvuldig gebruikt materiaal. Veel merken hebben porseleinen schaaltjes, bowls en lepels in effen witte of lichte pastelkleuren in hun assortiment. Deze soberheid is evenwel niet de standaard vandaag, want we zien bij veel leveranciers een duidelijke opmars van aperitiefproducten in bonte kleuren en motieven. Platte en diepe borden, serveerschalen en -kommetjes kunnen op die manier vrijwel eindeloos met elkaar worden gecombineerd. Er zijn frisse kleuren, florale en repetitieve patronen waarmee de consument zijn tafel in een handomdraai opfleurt. Ook diverse materialen worden naar hartenlust gecombineerd, bijvoorbeeld hout met gekleurd aardewerk. Mixen en matchen is de boodschap.
ORGANISCHE DESIGNS
Smaken verschillen uiteraard, en niet alle klanten houden dan ook van vrolijke, felle kleuren. Veel merken bieden daarom producten aan in strakkere, meer aardse tinten. Populair zijn de tapasborden en -kommetjes in aardewerk dat behandeld is met de zogenaamde 'reactive glazing'-techniek. Hierbij wordt het materiaal chemisch behandeld zodat er subtiele organische kleurschakeringen ontstaan die het geheel een strakke en sobere uitstraling geven. Deze producten passen perfect binnen de minimalistische interieurtrend van vandaag.
TRENDS
Duurzaamheid
Sinds een paar jaar heeft de consument veel aandacht voor ecologie. Het hoeft niet te verwonderen dat milieuvriendelijk materiaal goed verkoopt, zoals producten vervaardigd uit bamboevezel.
Efficiëntie
Ook de efficiëntie van de producten verliezen de leveranciers niet uit het oog. Zo zijn er tapasschaaltjes op de markt voor nootjes en olijven met een geïntegreerd tweede schaaltje om schelpen of pitten op te vangen. Deze producten bewijzen dat duurzaamheid en efficiëntie perfect hand in hand kunnen gaan met design.
Gezondheid
Een andere belangrijke trend is de focus op gezonde hapjes, die in lijn ligt met de toegenomen interesse voor gezonde voeding in het algemeen. In uw assortiment dient u dus voldoende schaaltjes voor groenten, prikkers voor tomaatjes en dergelijke meer te voorzien.
HET OOG WIL OOK WAT
Minicocottes, kleine kaasfonduesets en confituurpotjes verkopen als zoete broodjes omdat ze heel leuk presenteren. Om dezelfde reden doen ook in het oog springende 'aperitieftorens' voor allerlei soorten kaas en borrelhapjes het zo goed. Er komen steeds nieuwe gerechten bij en dat weerspiegelt zich in het aanbod van de leveranciers, die vandaag bijvoorbeeld ook producten zoals rijstlepels aanbieden om sushi als hapje te serveren. Kortom: de tapassector staat niet stil! Het is daarom belangrijk om de vinger aan de pols te houden om het aanbod in uw winkel up-to-date te houden.
Met dank aan: Aerts, Billiet-Vanlaere, Eva Solo, Le Creuset, Serax en Teaclassix