Onderhoudsproducten blijven onmisbaar in schoendetailhandel
Schoenwinkeliers halen gemiddeld 8% van hun totaalomzet uit deze categorie

Onderhoudsproducten blijven hun plek in de rekken van de schoenwinkel behouden. Uit een onderzoek dat uw vakblad Shoes de voorbije weken heeft gedaan bij haar lezers blijkt dat volgens 67% van de respondenten de vraag naar deze productcategorie de voorbije vijf jaar gelijk is gebleven of gestegen. Dat onderhoudsproducten zijn uitgegroeid tot een vaste waarde in de schoenenwinkel, staat buiten kijf. Met een aanbod geeft u een upgrade aan de artikelen die u reeds verkoopt, biedt u service aan uw klanten en realiseert u een vrijwel risicoloze omzet en meerwaarde.
Gevarieerd aanbod
Het aanbod onderhoudsproducten waaruit u een selectie moet maken als winkelier, is heel uitgebreid en gevarieerd. Er zijn producten om te reinigen, te verzorgen, te beschermen, deodoranten … Al die producten komen ook nog eens in diverse vormen gaande van vloeibaar, in tubes, in potjes, in sprays, op sponsjes … En afhankelijk van het materiaal of leer waaruit de schoen is vervaardigd, heb je een resem aan producten die daarop afgestemd zijn. De schoen en het onderhoudsproduct – ze hangen onlosmakelijk vast aan elkaar en dat blijkt ook uit de resultaten van het onderzoek dat Shoes heeft gedaan. Alle respondenten bieden een aanbod aan en halen gemiddeld maar liefst 8% van hun totaalomzet uit deze categorie. Twee derde zag de vraag naar onderhoudsproducten de voorbije vijf jaar bovendien gelijk blijven of stijgen.
Supplementaire producten
Naast onderhoud an sich zijn er nog heel wat aanverwante producten die u makkelijk bij dit assortiment kan verkopen. Gekende en vertrouwde producten zoals schoenpoets, de nubuckspons of -steen en oppoetsborstels en -doekjes zijn het vaakst vertegenwoordigd in de schoenenwinkel, met respectievelijk 81,8% en 72,7%. Maar ook insmeerborstels (54,5%) en zelfglanssponzen (45,5%) worden niet buiten beschouwing gelaten. Een klein percentage (9,1%) heeft ook al een airbrush of verfborstel met bijhorende verf in het assortiment waarmee schoenen bijgekleurd of versierd kunnen worden – een vrij nieuw product dat zijn opmars heeft gemaakt samen met de sneaker aangezien het voornamelijk voor sneakers wordt gebruikt.
Gekende en vertrouwde aanverwante producten sterkst vertegenwoordigd
Naast onderhoudsproducten an sich zijn er nog een resem aan aanverwante producten die eveneens nodig kunnen zijn voor het onderhoud. Gekende en vertrouwde producten zoals de nubuckspons of de schoenpoets zijn tot op vandaag het sterkst vertegenwoordigd in de rekken van de schoenwinkelier. Maar ook doekjes en borstels om het product mee in te smeren of de schoen op te poetsen, zijn sterk vertegenwoordigd.

De basisregels van een goed onderhoud
Zomer of winter?
Het onderhoud van schoenen verschilt van seizoen tot seizoen. In de winter ligt de nadruk op beschermen en reinigen als gevolg van de weersomstandigheden die vaak nat zijn. Vooral water, sneeuw, modder, olie en zout kunnen een paar schoenen flink beschadigen. Bijgevolg vraagt een paar dan ook meer onderhoud, vaak specifiek voor meer traditionele materialen zoals glad leer, suède, nubuck, lakleer, velours … In de zomer daarentegen worden er meer sandalen, pumps en open schoenen gedragen. In dit geval is stof vaak de grote boosdoener. Er bestaan eveneens speciale producten voor het onderhoud van licht en open schoeisel. Denk aan gel pads, open shoe cleaners en sprays om het comfort van blote voeten in de schoen of sandaal te optimaliseren.

3 fases
Ongeacht het seizoen, zijn er enkele regels die in acht genomen moeten worden voor het onderhoud van schoenen. Voor elke fase is er een resem aan gespecialiseerde producten.
• Reinigen: De eerste fase bestaat erin de schoen grondig te reinigen. Stof, water, modder, sneeuw, zout, olie en andere vreemde stoffen worden zo eerst verwijderd.
• Beschermen: Voor elk type materiaal bestaan er speciale sprays, crèmes of andere producten die beschermen tegen het indringen van vuil en vocht.
• Voeden/kleuren: In de laatste fase kan de schoen ingewreven worden met een crème of spray die de schoen opnieuw glans geeft en opfrist. Er zijn zowel gekleurde producten voor extra bijkleuring of neutrale kleurloze producten.
Trends waarop u inspeelt
Duurzaamheid
Duurzaamheid is de trend waar de meeste schoenwinkeliers op inspelen (85,7%) en daar heeft de onderhoudsbranche gehoor naar. Meer dan ooit draagt de sector duurzaamheid in het vaandel. De research & developmentafnieuwe delingen streven continu naar manieren om zowel de formules en ingrediënten, het productieproces als de verpakking zo verantwoord mogelijk te maken met het oog op het verkleinen van de ecologische voetafdruk. En dat zonder in te boeten aan de beste productwerking zodat schoeisel zo lang mogelijk meegaat. Deze trein mag u niet missen – zo speelt u in op veranderende behoeftes van de consument die steeds meer rekening gaat houden met klimaatverandering en zich steeds meer bekommert om het gebruik van plastics en chemicaliën in de producten die hij aanschaft.

Onderhoud voor sneakers
Sneakers zijn al sinds enkele jaren niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Tegenwoordig worden ze gecombineerd met heel wat kledingstukken, gaande van een simpele broek tot zelfs een trouwkleed of kostuum. In tegenstelling tot stadsschoenen worden sneakers vaak van dag tot dag gedragen waardoor ze heel wat te verduren krijgen. Een degelijk onderhoud zorgt ervoor dat de sneaker er als nieuw blijft uitzien en een hele poos langer meegaat. En dat heeft ook de schoenwinkelier begrepen. Meer dan de helft van de respondenten (52,4%) speelt in op deze trend en biedt onderhoudsproducten aan specifiek voor sneakers.

Uw advies maakt het verschil
Een goed onderhouden schoen stimuleert klantentrouw en laat klanten de langere levensduur van hun nieuw paar schoenen ook meteen aan uw winkel linken. Daarvoor moeten ze wel met het juiste product naar huis. Hierin is uw professioneel advies cruciaal. Met de juiste voorkennis voorkomt u klachten over vuil strepen, vochtkringen … Dit resulteert in een betere service. Leg al tijdens het verkoopsgesprek de nadruk op het belang van het onderhoud van de schoenen. Afhankelijk van het type schoen en het materiaal waarin het is afgewerkt, kan u al tips geven naar de verschillende manieren van onderhoud toe. Die informatie kan u perfect afronden aan de kassa door het product nog een laatste keer te tonen.
Fabrikanten ondersteunen u
Leverancier en fabrikanten verstrekken met plezier gratis informatie of bieden zelfs workshops en trainingen aan om het verkooppersoneel te motiveren en te informeren met betrekking tot onderhoud van schoenen. Maar ook voor bijzondere verkoopsondersteuning kan u bij hen terecht. Denk hierbij aan POS-materiaal en displays waarop eventueel filmpjes worden afgespeeld. Zo heeft u meteen de aandacht van uw klanten vast.