Deskundig advies doorslaggevend bij onderhoudsproducten
Focus op seizoensgebonden aanbod en second placement
Professionals en doe-het-zelvers weten dat ze bij uw winkel moeten zijn voor een uitgebreid assortiment oplossingsgerichte onderhoudsproducten. Hoogwaardige specialistische producten en deskundig advies spreken hen extra aan. Bovendien brengen fabrikanten regelmatig innovaties op de markt, met de focus op efficiëntie, gebruiksgemak en duurzaamheid, zowel in ingrediënten als verpakkingen. Een aantrekkelijke presentatie en seizoensdisplays kunnen uw verkoop verder stimuleren.
UW AANBOD: WAT ZOEKT DE KLANT?
Ruim aanbod
De klant komt naar uw winkel op zoek naar een uitgebreid assortiment onderhoudsproducten, variërend van chemicaliën en bouwmaterialen tot schoonmaakmiddelen en tuingereedschap. Hij vindt aantrekkelijke promoties, kortingen en getrouwheidsprogramma\'s hierbij zeer belangrijk. Door gebruik te maken van displays, decoratie-ideeën en productpresentaties spreekt u de klant aan die op zoek is naar sfeer en inspiratie. Om de milieubewuste klant aan te trekken, kunt u extra aandacht besteden aan duurzame producten of oplossingen (zie verder).
Professioneel advies van goed opgeleid personeel kan doorslaggevend zijn voor de verkoop
Deskundig en persoonlijk advies
Persoonlijk letsel of schade veroorzaakt door het gebruik van het apparaat in geval van een probleem zal door de klant serieus worden behandeld. Zorg dat uw personeel goed op de hoogte is van de onderhoudsproducten die verkocht worden in uw winkel. Professioneel advies van goed opgeleid personeel kan doorslaggevend zijn voor de verkoop.
Het beste in de supermarkt
Met een breed assortiment gespecialiseerde producten die gebruikt kunnen worden om specifieke problemen op te lossen, kun je het beste uit de supermarkt halen. Omdat supermarkten zich richten op producten met een hoog volume en een lage prijs, kunnen ze een breed scala aan basisproducten aanbieden. Deze kloof wordt trouwens steeds groter omdat het assortiment in de supermarkt krimpt.
INNOVATIES EN TRENDS
De nieuwe producten en toepassingen die fabrikanten regelmatig op de markt brengen, zijn ontwikkeld om ervoor te zorgen dat producten efficiënt, veilig en milieuvriendelijk worden gemaakt. De vernieuwingen komen voor op verschillende gebieden:
technologische ontwikkelingen
Nieuwe technologische ontwikkelingen brengen nieuwe producten op de markt, zoals nieuwe verpakkingsmaterialen en nieuwe ontwerptools. De fabrikanten blijven hun formules verfijnen, wat leidt tot oplossingen van steeds hogere kwaliteit die toelaten om uiterst efficiënt te werken.
Uitbreiding van het gamma
Veel fabrikanten voegen specifieke producten toe aan hun assortiment, zodat u er optimaal gebruik van kunt maken. Denk aan een specifieke ontstopper tegen haarverstoppingen in de badkamer. In veel gevallen kunt u andere producten op verschillende manieren gebruiken, zoals een vloeibare en poederontstopper in combinatie met een biologische en professionele powerontstopper. Zo haalt u het maximale uit uw klantvraag.
Producten van hoge kwaliteit
Als gevolg van het groeiende ecologische bewustzijn en de strenger wordende regelgeving worden tal van milieuvriendelijke schoonmaakproducten ontwikkeld. Ze zijn gemaakt van natuurlijke, biologische en plantaardige ingrediënten. Plastic verpakkingen kunnen ook vervangen worden door milieuvriendelijke, energiezuinige of biogebaseerde alternatieven.
Gedurende de dag kun je veel informatie vinden over plastic verpakkingen
Transparante verpakking
Verpakkingen zijn niet alleen een kwestie van keuze, ze worden ook streng gecontroleerd. Er is veel informatie beschikbaar, zoals een gedetailleerde ingrediëntenlijst, sorteerinformatie, gebruiksaanwijzingen en milieucertificaten. De fabrikanten moeten bovendien rekening houden met een toenemend aantal regels inzake het verpakkingsmateriaal, bijvoorbeeld het gebruik van kleurstoffen in plastic of de verantwoorde en duurzame herkomst van hout en papier.
VOLG DE SEIZOENEN
Sommige producten, zoals badkamerreinigers, ontstoppers en bepaalde keuken- en textielproducten, kennen geen specifieke seizoensgebondenheid. Desalniettemin kunnen sommige van deze producten wel een piek in de verkoop vertonen tijdens bepaalde gelegenheden, zoals bijvoorbeeld eindejaar. Aan de andere kant zijn er producten die niet altijd geschikt zijn voor gebruik op bepaalde momenten.
lente
Zet in de lente producten in de kijker die nodig zijn voor de lenteschoonmaak. Denk aan allesreinigers, oplossingen op basis van bicarbonaat, azijn en soda, metaal- en pvc-reinigers, lederproducten, boenwassen, vloerreinigers, textielproducten en producten voor het onderhoud van tuinmeubelen.
Zomer
In de zomermaanden is er een aanzienlijke vraag naar barbecue-reinigers, vlekkenverwijderaars en textielproducten. Vanwege warmtegerelateerde problemen zijn middelen voor septische putten erg populair. Insecten zijn actief tussen april en juli. Zwembadonderhoud staat centraal van mei tot augustus. Aan het einde van juni begint het seizoen voor gevelreiniging, omheiningsonderhoud en grootschalige buitenwerkzaamheden. In deze periode is er ook veel vraag naar producten voor grondige reiniging van bijgebouwen en voor het verwijderen van vet en olie.
herfst
Typische producten in de herfst zijn ovenreinigers, ontvetters, ontstoppers, ontkalkers, parketreinigers, vloerreinigers, lederproducten, boenwas en textielproducten. Deze mogen ook niet ontbreken in uw aanbod tijdens deze periode: oplossingen voor leidingproblemen door de kou, voor het schoonmaken van grafzerken en voor het onderhoud van kachels en schoorstenen.
Winter
Aanmaakproducten, producten voor het onderhoud van kachels, schimmelverwijderaars en producten voor de auto tegen vorst en ijs verdienen extra aandacht in de winter.
TIPS BIJ DE VERKOOP
Aantrekkelijke presentatie
Zorg voor een goede, gedetailleerde presentatie die gemakkelijk te gebruiken is. Aangezien de klant naar uw winkel komt om een oplossing te vinden voor een specifiek probleem, is het aan te raden om te werken met afzonderlijk opgestelde deelconcepten per categorie (bv. keuken, badkamer, vloeren, garage, buiten). Op die manier vindt hij makkelijk wat hij nodig heeft en gaat hij met het juiste product naar buiten, wat leidt tot klantentevredenheid.
Set in tweede plaatsing
U kunt de verkoop van onderhoudsproducten in de hand werken door gebruik te maken van second placement, waarbij u de producten te koop aanbiedt op de afdelingen waar ze betrekking op hebben. Plaats bijvoorbeeld tegelglans of een product tegen cementsluier bij de vloerafdeling, een sanitaire reiniger in de badkamerafdeling, reinigingsproducten bij de barbecue-afdeling, of textieloplossingen in de afdeling werkkleding. Een boost voor de verkoop!
Met medewerking van Berdy, Eres-Sapoli, Forever Products, HG, WeBoostBrands en ZEP