Auto onderdelenPremium

Zo speelt u in op supplementaire business

Onderhoudsproducten, riemen en zolen worden het vaakst verkocht

supplementaire business onderzoek shoes

Uw vakblad Shoes neemt steeds de laatste evoluties in de branche onder de loep. De afgelopen weken voerden we een anoniem onderzoek uit om na te gaan hoe de schoenwinkelier inspeelt op supplementaire business. We constateren dat klassieke categorieën zoals lederwaren en onderhoudsproducten nog steeds sterk vertegenwoordigd zijn in de bevraagde winkels, maar opvallend is dat ook nieuwe producten hun intrede maken – zelfs juwelen en parfum zijn reeds verkrijgbaar in sommige schoenwinkels.

supplementaire business

Consument wil anders shoppen

Net zoals de volledige retailbranche krijgt ook de schoenensector te maken met een sterk veranderende consument. Nu alles online beschikbaar is en daar makkelijk, snel en bovendien goedkoop aangekocht kan worden, wil de consument voldoende redenen hebben om een fysieke winkel nog binnen te stappen. De trip in de wagen moet voor hem dus de moeite waard zijn. Waar de schoenwinkelier niet langer het verschil kan maken naar prijs en aanbod, heeft hij echter wel een grote streep voor naar beleving, service en sfeer toe. In het verlengde daarvan moet een ondernemer steeds meer gaan nadenken over hoe hij die drie factoren in zijn winkel kan creëren. Een uitbreiding van het assortiment is daarvoor een goeie piste. Elke extra categorie buiten uw aanbod schoenen die u toevoegt aan uw gamma, betekent voor uw klanten een reden te meer om de rit tot uw winkel te maken.

supplementaire business

Supplementair, maar daarom niet small business

Dat het uitbreiden van het aanbod werkt, is een filosofie die ondernemers binnen de schoenenbranche al langer dan vandaag begrepen hebben. Steevast zien we naast de schoenen al jaren ook een mooie categorie riemen, zolen en onderhoudsproducten vertegenwoordigd. Uit onze eigen bevraging leren we bovendien dat gemiddeld 29% van het aanbod van de ondervraagden bestaat uit supplementaire productcategorieën. De overige 71% wordt ingevuld door schoenen. Ook omzetmatig halen de ondervraagde respondenten gemiddeld 29% van hun omzet uit hun supplementaire business. Deze categorie is voor sommigen misschien slechts bijzaak, maar het valt niet te ontkennen dat het big business kan zijn indien dit goed wordt aangepakt.

72% blijft trouw aan dezelfde merken

Van alle respondenten blijft 72% trouw aan de merken die zij reeds in huis hebben. 28% daarentegen wisselt vaak merken die zij al langer in het aanbod hebben na verloop van tijd uit voor nieuwe merken.

Lederwaren nog steeds sterk aanwezig

Naast riemen, zolen en onderhoudsproducten doen ook de overige lederwaren het tot op vandaag vrij goed. 70% van de ondervraagden heeft in zijn of haar winkel reeds een aanbod handtassen en portefeuilles. Maar ook reiskoffers, en -tassen en rugzakken zijn te verkrijgen in schoenwinkels. Bovendien wil 20% van de respondenten deze categorie in de toekomst nog verder uitbreiden. Enerzijds willen ze het bestaande aanbod verruimen en anderzijds willen ze uitkijken om onder meer leren business- en laptoptassen, reiskoffers en boodschappentassen aan hun assortiment toe te voegen.

Klassiek aanbod is sterk aanwezig

Het klassieke aanbod bestaande uit zolen, onderhoudsproducten, lederwaren en sokken primeert nog steeds in de schoendetailhandel. Toch zien we hierin stilaan maar zeker vernieuwing. Kleding, juwelen en andere accessoires zijn aan een opmars bezig. Sommige respondenten gaan zelfs nog een stap verder en bieden in hun winkel ook parfum en interieurdecoratie aan. Ook gsm-accessoires en zonnebrillen werden genoemd.

Nieuwe producten doen hun intrede

Daarnaast zien we ook stilaan maar zeker nieuwe productgroepen hun intrede doen in de schoenenbranche – mede door de zoektocht die winkeliers zelf beginnen naar boeiende producten om hun klanten tot in hun winkel te krijgen. Meer dan een derde (34%) biedt al accessoires aan, afhankelijk van het seizoen gaande van juwelen over mutsen en handschoenen tot sjaaltjes. In de overige categorie wordt een resem aan producten genoemd: parfum, interieur (plaids, kussens …), veters en bretellen, accessoires waaronder gsm-hoezen, zonnebrillen, artisanale of ecologische zeepjes … Op het eerste zicht is voor sommige producten de link met schoenen ver te zoeken, maar net dat kan een nieuw publiek aantrekken.

supplementaire business

Omzet opkrikken met kledij

8% biedt kleding aan in de schoenenwinkel. Dat is nog een kleine groep, maar dit initiatief is uiteindelijk niet slecht gezien, want wie komt shoppen om schoenen pikt ook snel een pull of jurk mee om de outfit meteen compleet te maken. Bovendien laat deze categorie toe sneller op de bal te spelen, wat bij schoenen vaak niet lukt. “Spijtig dat de schoenenbusiness onze klanten niet kan bijbenen”, schrijft een respondent. “Een half jaar op voorhand bestellingen moeten plaatsen, is niet meer van deze tijd. Klanten willen constant nieuwigheden. Daarom moeten bestsellers onmiddellijk bijbesteld kunnen worden, wat met schoenen niet kan. Kleding maakt veel goed, hiermee kunnen we à la minute aanbieden wat de klant vraagt. Ook bijbestellingen uit voorraad zijn veel makkelijker in kleding.” Heel wat van de schoenwinkeliers twijfelen om hierin verder uit te breiden of kleding alsnog toe te voegen aan hun gamma. Toch voelen ze zich hierin geremd, uit vrees dat ze met een te klein aanbod klanten niet zullen kunnen overtuigen met als gevolg dat de stukken gewoon in de rekken blijven hangen.

Anderen specialiseren

Andere winkeliers breiden niet uit met meer categorieën, maar specialiseren zich binnen bijvoorbeeld de orthopedie. Zij die zich specialiseren, breiden hun assortiment zolen uit met orthopedische steunzolen. Maar ook schoenaanpassingen en maatschoenen worden door sommige respondenten ter beschikking gesteld. Zij zien hun orthopedisch aanbod als aanvulling op hun aanbod schoenen en vertrekken dus steevast vanuit dit kamp om hun supplementair en schoenenaanbod samen te stellen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Melissa Himpe

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine