Goed onderhouden schoenen maken klanten trouw
Sneakers zijn al jaren dominant in het modebeeld in verschillende stijlen, modellen en materialen en worden het hele jaar door gedragen. Nu de consumenten meer bezig zijn met ecologie, gaan ze op zoek naar duurzame schoenen die ze lang kunnen dragen. Daarnaast is er een grote vraag naar kwaliteitsvolle en bij voorkeur milieuvriendelijke onderhoudsproducten, waardoor schoenen langer meegaan. Daar spelen de fabrikanten op in met een innovatief aanbod onderhoudsproducten. Het is belangrijk dat u uw assortiment duidelijk etaleert en uw klanten professioneel advies geeft bij de verkoop van onderhoudsproducten. Zo komen ze graag naar uw winkel terug, wat u een mooie extra omzet kan opleveren.
Duurzame mode floreert
De modesector is verantwoordelijk voor ongeveer 5% van de wereldwijde CO2-uitstoot. De laatste jaren worden er veel inspanningen gedaan om de ecologische voetafdruk te beperken. Denk aan het Fashion Pact dat het levenslicht zag op de G7-top in Biarritz in 2020. Hierin kwamen een aantal spelers in de fashion- en textielindustrie overeen om zich in te zetten voor de verdere reductie van broeikasgassen tegen 2050, het herstel van de biodiversiteit en de bescherming van de oceanen. Ook de schoenensector doet een duit in het zakje. We zien overal inleverpunten voor gebruikte schoenen. Op vlak van materialen ligt de focus op duurzaamheid (bv. duurzaam gelooid leer/leer van fruitsoorten, gerecycleerde materialen op basis van plastic, visnetten etc.) en bij de productie gaat de voorkeur uit naar verantwoorde verlijmingen en kleuringen.

Ook schoenensector zet in op ecologie
Steeds meer mensen staan stil bij de gevolgen van de consumptiemaatschappij en hebben aandacht voor een mens-, dier- en milieuvriendelijke samenleving. Velen gaan op zoek naar schoenen die vrij zijn van natuurlijke materialen en pesticiden. Veel schoenenmerken bieden een ecologisch alternatief aan. Ook de onderhoudsproducten, die de markt op zich al ‘vergroenen’ aangezien ze zorgen dat schoenen langer meegaan – worden milieuvriendelijker op verschillende vlakken:
Ingrediënten en productsamenstelling
Als reactie op de strenger wordende milieunormen gaan fabrikanten op zoek naar ecologische alternatieven en aanpassingen voor hun klassieke producten:
- Vrij van schadelijke solventen en chemicaliën (bv. PFOA, PFOS), oplosmiddelvrije producten op waterbasis
- Vrij van siliconen en drijfgassen, of met drijfgassen die niet schadelijk zijn voor de ozonlaag
- Ingrediënten van natuurlijke/plantaardige oorsprong (bv. was, amandel- en olijfolie, aloë vera), biologisch afbreekbare producten
Productieproces
Het is belangrijk dat alle processen samen (productie, logistiek, personeelsbeleid …) bijdragen aan een duurzamere maatschappij. Veel fabrikanten doen inspanningen om certificaten te behalen zoals Cradle to Cradle, OEKO-TEX, Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) en German Institute for Sustainability. Velen engageren zich voor een ecologisch project (bv. bosherstel, natuurbehoud).
Verpakkingen
Bij de verpakkingen ligt de focus op efficiëntie, visibiliteit in de winkel en duurzaamheid. Fabrikanten gaan op zoek naar manieren om verpakkingen zo milieuvriendelijk mogelijk te maken. Bijna allemaal hebben ze recycleerbare en gerecycleerde verpakkingen op basis van hernieuwbare grondstoffen. Ze kiezen vaak voor pompflacons op waterbasis, zonder schadelijke drijfgassen. Het gebruik van schadelijke verbindingen zoals PFOA en PFOS voor verpakkingen is sowieso verboden.

Verzorgde sneakers = tevreden klanten
Consumenten willen hun favoriete sneakers graag zo lang mogelijk gebruiken. Daarom is het belangrijk dat ze ze goed onderhouden. Als u uw klanten naar huis laat gaan met het juiste onderhoudsproduct, zijn ze tevreden dat ze extra lang van hun schoenen kunnen genieten. Verzorgde schoenen zijn uitstekende reclame voor uw winkel en voor professioneel onderhoudsadvies keert de consument graag terug. Het is belangrijk dat u uw klanten wijst op het belang van een goed onderhoud. Sneakers schoonmaken is niet ingewikkeld en neemt niet veel tijd in beslag als het regelmatig gedaan wordt. Het onderhoudsproces bestaat uit verschillende stappen:
Beschermen
- Na de aankoop is het aan te raden om sneakers te beschermen met een (kleurloze) vuil- en waterafstotende spray. Die kan doorgaans gebruikt worden op alle materialen.
- Deze sprays kunnen ook gebruikt worden na het reinigen als extra bescherming.
Reinigen
- Om sneakers te reinigen wordt vaak reinigend schuim gebruikt (met een doek of spons).
- Een alternatief is reinigingsgel, ideaal om sneakers in canvas, textiel, knitwear en mesh te reinigen. Dit kan manueel gebruikt worden of in de wasmachine (met koud water).
- Er bestaan ook flacons met een depper, wat makkelijker is en waar de drukbezette consument van vandaag wel oren naar heeft.
- Een andere snelle oplossing zijn sneakerdoekjes om vuil te verwijderen.
- Ook belangrijk is het schoonmaken van de zolen. In de huidige mode zijn die vaak ‘chunky’ en opvallend, en is vuiligheid ontsierend. Daarom bestaan er speciale crèmes om de zolen te reinigen.
- Witte sneakers blijven populair. Er bestaan producten speciaal om witte sneakers weer stralend wit te krijgen, zelfs voor de zichtbare witte tussenzool.
Opfrissen
- Sneakers worden veelvuldig gebruikt, vaak elke dag. Zo kunnen er na verloop van tijd vieze geurtjes ontstaan in de schoen. Dan kan een shoe-deo wonderen verrichten! Dit product neutraliseert geurtjes en zorgt dat de sneaker weer fris ruikt.

Alle fabrikanten hebben diverse producten in hun gamma voor de verschillende stappen in het onderhoudsproces. De meeste werken goed op alle materialen (leer, suède, nubuck, kunststof, textiel). Bekijk samen met de klant van welk materiaal zijn/haar sneakers gemaakt zijn zodat u de juiste onderhoudsproducten kan aanbevelen.
Tips voor optimale verkoop
Het ideale assortiment is afhankelijk van het type schoenen die u in uw zaak verkoopt en uw doelpubliek. Een goed basisgamma houdt rekening met de verschillende stappen in het onderhoudsproces (zie hierboven). Er is een zeer breed aanbod aan onderhoudsproducten met voor iedere winkelier en consument wat wils. De fabrikanten staan klaar om samen met u het juiste pakket samen te stellen. Wat u ook verkoopt, cruciaal is dat u de consument professioneel advies geeft. Vaak zien klanten door de bomen het bos niet meer in het grote aanbod. Met de juiste informatie voorkomt u klachten over vuile strepen, vochtplekken etc. Uw klanten zijn tevreden met uw goed advies en hun goed onderhouden schoenen, waardoor ze naar uw winkel zullen terugkeren wanneer ze nieuwe schoenen nodig hebben.
Met dank aan All Sport Group, BAMA, Colman Leder, Dumco, J. Govaere BVBA