8 tips om uw communicatie een boost te geven
De dynamische winkelier blijft niet bij de pakken zitten
LEUKE INITIATIEVEN
De dynamische winkelier blijft niet bij de pakken zitten. Zo vonden we op de website van Het Laatste Nieuws een reportage van Schoenen De Smedt in Wolvertem die aan huis levert. Laurence en Jan brengen drie-vier paar tot bij de klant aan huis, er wordt nog wat advies gegeven over de modellen en de pasvorm, de schoenen worden binnenshuis gepast (terwijl de winkelier buiten wacht), en de koop wordt gesloten, tot tevredenheid van iedereen.
Ook Pascale Defevere uit Oudenburg pakte uit met een inventieve aanpak. "Laten we elkaar als lokale handelaars steunen in deze moeilijke periode", zegt Pascale. "Vandaar mijn voorstel: je kiest bijvoorbeeld bij mij online je favoriete paar sneakers, zomer- of andere schoenen of een handtas. Vervolgens selecteer je ‘betalen per overschrijving’ en je betaalt met een waardebon van je eigen zaak", legt Pascale uit. Al enkele van haar collega's uit Oudenburg reageerden via Facebook op haar origineel idee …
Zo zijn er nog wel wat initiatieven om alsnog op originele wijze de klant én collega’s wakker te houden.
8 TIPS VAN DIVERSE ORGANISATIES
We hebben ons oor te luisteren gelegd bij een aantal organisaties die de belangen van de middenstand verdedigen, met de vraag welke acties kunnen worden ondernomen om in deze omstandigheden het tij zo goed mogelijk te keren. Hier enkele tips van UCM, UNIZO, NSZ, Boldmedia en anderen.
Wie meer info wil over die maatregelen kan gerust contact opnemen met de redactie via René Broekaert (info@voorlichter-informateur.be).
In deze crisis zijn we omringd door negativiteit. Blijf positief en pas je strategie aan
1. Tracht voorstellen tot partnership te lanceren
- Met wellnesswebsites die het hebben over schoencomfort
- Met bus-aan-busbladen
- Met journalisten om een mediavisie te krijgen over toekomstige acties
- Met acties zoals "in plaats van oude producten weg te gooien, stuur ze ons en ontvang een waardebon van … € op onze webshop"
2. Sociale media en web
- Organiseer wedstrijden
- Creëer gesponsorde advertenties
- Contacteer influencers voor de producten die u verkoopt
- Werk in de diepte met SEO en SEA (optimalisatie van zoekmachines)
3. Maak gebruik van bestaande tools
- Support local shop & Cherry Pulp om snel een e-commercesite te creëren
- Agence digitale solidaire die digitale vorming ter beschikking stelt van de handelaars in deze crisistijd
4. Gebruik platformen om de visibiliteit te optimaliseren
5. Communiceer proactief met je kopers! Ze zijn er nog, nu gewoon online.
In deze crisis zijn we omringd door negativiteit. Blijf vooral positief en pas je strategie aan. Dit is net het moment om wat meer tijd online door te brengen via socialemediakanalen. Post wat meer op Instagram, Facebook of reageer op berichten waar je hiervoor geen tijd had. Wees proactief met je kanalen, hou je klanten up-to-date over nieuwe collecties, acties …
6. Had je een event gepland? Stream het online!
Zijn er bepaalde evenementen zoals een nieuwe collectie launch of catwalk show die gepland waren? Stream deze met een livevideo online. Mensen kunnen zo nog altijd meevolgen. Dit kan meer kijkers trekken dan je verwacht. Geef een extra boost aan de kijker door bv. de eerste 100 een korting te geven en laat ze liken en sharen.
7. Maak een video.
Misschien is dit net het moment om je zaak wat meer in de spotlight te zetten m.b.v. video. In elke sector proberen ze met hun klanten te communiceren via video. Een yoga-instructeur kan online lessen aanbieden, coaches webinars, kledingwinkels persoonlijke tips & tricks ...
8. Denk video out-of-the-box.
Wees creatief met wat je online zet, denk out-of-the-box. Mensen hebben meer dan ooit tijd om bv. een oude hobby terug boven te halen. Wie weet kan je als schoenenwinkel onlinevideo’s posten over hoe je oude schoenen opknapt? Hoe je schoenen tiptop kuist? Een trend tegenwoordig is om je witte schoenen vol te tekenen. Misschien een leuke workshop om te posten?