Shop design awardsPremium

Takeaway Alta 

 

FIRMA: Alta Takeaway
NAAM EN VOORNAAM: Wino Baeckelandt
TELEFOONNUMMER: 056 32 10 00
E-MAILADRES: directie@h-hart.be
PROJECT: Nieuwe takeaway shop ‘ALTA’ in het verlengde van een nieuw buffetrestaurant ‘Buda Kitchen’.
DOELSTELLING(EN): Een uniek concept op een unieke plaats: de realisatie van een mixed project met een ondergrondse publieke parking, een cosmopolitan buffetrestaurant Buda Kitchen en de healthy takeaway ALTA shop op de gelijkvloers. In de appartementen hierboven bevinden er 48 serviceappartementen en dit alles in de kern van de Stad Kortrijk en langs de Leieboorden. Door deze mix ontstaat een heerlijke dynamiek tussen jong en oud.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Budastraat 50, 8500 kortrijk
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Ensemble (www.e-1.be) en B2Ai
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: tegelhuis Vanderougstraete, Delaere Decor, Maes Inox, GG Construct, LACO (hoofdaannemer architectuur: CORDEEL)
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget:400 000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 408,799,62 euro + 82.000 euro los meubilair

 takeaway alta

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

In het hart van residentie Budalys aan de Leie in Kortrijk deelt de frisse takeaway ALTA een royale gelijkvloerse verdieping met de bistro Buda Kitchen.

Takeaway ALTA en Buda Kitchen zijn onderscheiden, maar vullen elkaar aan zijn beiden nauw verbonden met de stad. Ze doen niet alleen dienst voor de bewoners van de bovenliggende serviceflats, maar zijn toegankelijk voor iedereen, van studenten over buurtbewoners en werknemers tot toeristen.

 Het winkelontwerp van de takeaway ‘ALTA’ is opgericht als een even kwalitatief verlengde van de bistro (met 300 plaatsen). Klanten kiezen er uit verse meeneemmaaltijden, maar kunnen er doorheen de dag ook terecht voor ontbijtkoeken, belegde broodjes, verse sappen enz.

 De interieurontwerptaal is in dezelfde lijn gedacht van onderscheid en verband, verscheidenheid en eenheid. Zo staan keuken en winkel als één volume vrij in de gelijkvloerse verdieping – midden de markt. Een beglaasde luifel markeert een even helder als licht onderscheid tussen ‘aankoopzone’ en ‘vrije zitzone’.

 Even rondkijken en iets aankopen of niet, even blijven eten of meteen weer de stad in: een vlotte circulatie en omschakeling staan altijd centraal. Buda Kitchen & ALTA kunnen ook dienst doen als co-workingspace. Werken bij een dampende kop is hier een goed idee, net als chillen in de knusse vilten zetels.

takeaway alta

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De openheid van het totale project is op verschillende manieren weerspiegeld. In de hoogte: met een ruime vide. In de diepte: het open plan zorgt ervoor dat je als bezoeker ‘ver’ in het gebouw kan kijken. De hoge ramen langs het voetpad geven maximale in- en uitkijk. De ingang werkt als een trechter die mensen naar binnen begeleidt.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

Takeaway is een concept van de jongste decennia. Toch was het van groot belang dat ALTA àlle generaties aanspreekt. Senioren die in de flats verblijven, zijn geen ‘takeaway’-natives. ALTA wil hen maar al te graag verwelkomen voor een gezonde snack of hen de mogelijkheid bieden een extra maaltijd voor bijvoorbeeld bezoekende familieleden af te halen. Tegelijk willen we ook aantrekkelijk zijn voor generaties die gevoelig zijn voor een jonge, frisse en vernieuwende look. De brug tussen de generaties werd geslagen via het gebruik van materialen die elke generatie aanspreekt, op een frisse en hedendaagse manier te gebruiken.

 

Invulling ruimtetakeaway alta

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

De winkel bestaat uit drie zones: een om je keuze te maken, een om je te bewegen en een om te zitten. Een selectie-, circulatie- en zitzone.

Doordat de toonbank evenwijdig staat met de grote ramen van de kom, krijgen potentiële klanten onmiddellijk een helder overzicht van de opbouw van de winkel.

Als je binnenkomt loop je recht op de toonbank waar je je keuze kan maken uit het kwalitatieve aanbod. Ook de verdere flow verloopt als vanzelfsprekend. Je selecteert je menu en passeert de kassa, je betaalt en komt voorbij de zitzone. Waar de klant weer kiest: should I stay (en nestel je je op een van overvloedig licht voorzien tafeltje) or should I go (en trek je met je verse producten de stad in of keer je terug naar je flat).

Laten we de traiteurszone van naderbij bespreken. Die is op zichzelf namelijk ook onderverdeeld in drie zones. 1) Bij de presentatiekoeler kun je terecht voor dagschotels, soep, verse sapjes of dessert. 2) In de tweede zone koop je brood (van het hoogkwalitatieve Dépot du Pain) of bestel je een broodje. 3) Etalage voor viennoiserie. De drie subzones liggen in elkaars verlengde. De klant krijgt opnieuw zicht op het hele aanbod, wat ook de verkoop stimuleert. Tenslotte kom je uit bij de kassa. De aanschuifruimte is ruim bemeten, zodat het ook op drukke momenten niet drummen is.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?takeaway alta

De routing werd op onder punt 1 al uitgebreid besproken, omdat zij cruciaal is voor het winkelconcept. De flow inkom - circulatie – selectie – betaalzone en zitzone vloeiend op een doordachte wijze in elkaar over.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Naast een overvloed aan natuurlijk licht vormen de verlichte letters van ‘ALTA’, die boven de zitzone zijn gehangen, een prominent en onderdeel van de inrichting. Zo wordt tegelijk de zone afgebakend, en baadt de ruimte in een intiemere sfeer.

Hoe is de etalage opgevat? 

De zitzone met de hangende letters functioneert de facto als etalage. Klanten die de foodproducten nuttigen zijn als levende reclame voor de winkel.

 

takeaway alta

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

op gebied van interieur:

Keramische tegels in verschillende grootte, vorm en uitvoering op de wanden; metaal in verschillende kleuren; een beglaasde luifel; zwart geschilderde muren; een terrazzovloer in de circulatiezones en de keuken, terracotta in de vide waarin ook de zitbank is bekleed, en donker parket in de loungehoek.


op gebied van meubilair:

Voor de take away zijn metalen stoelen van verschillende hoogtes geselecteerd (low dining, normale zithoogte en krukhoogte). Metaal benadrukt de vluchtigheid van een take away. Het is niet de bedoeling dat klanten er uren blijven zitten. In tegenstelling tot het buffetgedeelte, waar je langer blijft plakken. Daarom zijn in dat deel houten en beklede stoelengezet.


op gebied van aankleding:

We verwezen eerder al naar het idee van de overdekte markt. Dat staat centraal bij Buda Kitchen en ALTA. Het is aantrekkelijke en inspirerende plek met een ‘bio’ en gezonde uitstraling, en nieuw voor het Kortrijkse idioom. Het marktgevoel (“bijna-buitengevoel”) wordt versterkt door de warme zwarte olijfbomen uit Florida, die centraal staan in de ruimte. Een greenwall uit Nederland benadrukt het groen, dat van kapitaal belang is in het interieur. Van meet af aan was het de bedoeling om buitenomgeving binnen te brengen. Dit concept vraagt uiteraard om groen. Het mission statement van Buda Kitchen is gezonde voeding aan te bieden in een gezond kader. Aan de ingang vind je houten kisten met vers fruit. Die bepalen de sfeer van bij het binnenkomen en versterken het marktgevoel en het belang van ‘gezonde voeding’ bij ALTA.

takeaway alta

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?

De togen zijn in witte, 15 op 15 centimeter grote hand made faiencetegels uitgevoerd. Een luifel van metaal en glas bakent de koopzone af. Terracottakleurige tegels uit Barcelona voor de achterwand, in combinatie met messing gelakte legbanken creëren een warme sfeer. Vloertegels met terrazzoprint zorgen voor een homogene vlakte waar kruimels niet direct opvallen. Faience, terracotta, terrazzo: de idee was ‘oude’ materialen in een ‘nieuwe’ vormgeving te gieten. De materialen stralen een zekere vertrouwdheid en geborgenheid uit, maar dan op een moderne manier.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

Aangezien we mikken op een publiek van 0 tot 99 jaar, is er zeer grondig nagedacht over de inbreng van materialen van vroeger in een modern kader. We wilden het volledige cliënteel aanspreken. Terrazzo was in het midden van de vorige eeuw erg in de mode, en is vandaag aan een heuse remonte bezig. De typische witte keukentegels zijn tegelijk ouderwets qua materiaal maar door de afgeronde elementen modern in uitvoering. Daarnaast werd in de dividers in de vide, glas gebruikt dat refereert aan vroeger, terwijl het op een moderne manier werd verwerkt. De terracotta vloer in de vide verwijst dan weer naar oude fabrieksvloeren. De gebruikte materialen knipogen veelal naar artisanale materialen van vroegere generaties. De vorm waarin de materialen gebruikt zijn, zorgen dan weer voor de hedendaagse look.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

De warme terracotta kleuren die terugkomen in de vloer, het groen van de planten en de zwarte muren geven een gevoel van geborgenheid. Meer algemeen is gekozen voor een heel zacht kleurenpallet dat niet schreeuwt om aandacht maar wel fijn is samengesteld, en dat de producten goed naar voren brengt.

 

 

takeaway alta

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Van meet af aan wilden we dat de verlichting een versterkend element zou zijn in de ruimte. Zones afbakenen aan de hand van verschillende armaturen is één manier waarop we het spel met verlichting hebben gespeeld. Ronde, pendelende armaturen in verschillende diameters en pendelhoogtes duiden op een ongedwongen manier de vrije circulatiezone aan. De hangende letters ‘ALTA’, de verlichting die pendelt tussen de groene kabelgoten, de armaturen in de vide die gericht zijn op het gezond houden van de bomen: alle verlichting is specifiek gekozen om de verschillende zones een eigen karakter te geven. Tegelijk wilden we veel verschillende types gebruiken om de ruimte in materiaal en vorm te verrijken. Het lichtontwerp is ontstaan in samenwerking met Xal en Wever&Ducré. Het telt ruim vijftien verschillende armaturen, zonder te vervallen in een verlichtingsshowroom.

 Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

3561W

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Hoogstaande architectuur en dito afwerking waren de ambitie van bij de start . Er werd enkel gewerkt met aannemers waarmee wij als architecten een vertrouwensband hebben opgebouwd. Zo veel mogelijk in de hand van dezelfde aannemer leggen, zodat je niet méér aanspreekpunten hebt dan nodig. In combinatie met een doorgedreven coördinatie en tijdige controle van de werken heeft dit voor een kwaliteitsvolle afwerking gezorgd.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept?

Door te werken met materialen die al lang bestaan, hun waarde bewezen hebben en niet modieus zijn, menen we dat het concept voor lange tijd aantrekkelijk zal blijven. De afgeronde vormen van alle blokken en meubels ademen de hedendaagse tijd, wegdenkend van traditionele vormen.

 

Technologietakeaway alta

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

In de ruimte werden enkele infopalen geplaatst om de suggesties en dagmenu’s te presenteren. Er is gratis wifi voor iedereen. In de loungehoek voor de plant wall werd een projectiescherm geïnstalleerd. Dat kan naar beneden voor voetbalwedstrijden, de koers of andere momenten die mensen bijeenbrengen.


 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine