Shop design awardsPremium

Slagerij Vandecruys

Renovatie 

 

FIRMA: Patlies bvba 
NAAM EN VOORNAAM: Haesendonckx Patrick
TELEFOONNUMMER: 014 85 28 34
E-MAILADRES: info@slagerijvandecruys.be
PROJECT: Na het aflopen van het huurcontract van onze winkel in Larum besloten we om het huis van de overgrootvader van mijn vrouw Liesbeth, dat in 1925 werd gebouwd en dat slechts op 100 meter van onze vorige winkel lag volledig te renoveren en om te toveren tot een nieuwe slagerswinkel. Een uniek project, met als doel en resultaat een winkel waar onze klanten zich “letterlijk” thuis voelen. 
DOELSTELLING(EN): Aangezien het pand bijna 100 jaar in de familie is, werd besloten om zoveel mogelijk van de oorspronkelijke inrichting te behouden en te restaureren. De overgrootvader oefende er lange tijd het beroep van schrijnwerker uit, en ook die elementen hebben we zoveel mogelijk proberen te respecteren en bewaren. Daarnaast werd de winkel voorzien van de hypermodernste koeltogen en frigo’s en werd overal gewerkt met ledverlichting om zoveel mogelijk energie te besparen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Larum 25, 2440 Geel 
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Integral
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Integral 
UITVOERINGSTERMIJN:  01/05/2018 - 12/07/2018

slagerij


DOSSIER BELGIUM SHOP DESIGN AWARDS 2018 

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De bedoeling was om een perfecte mix tussen artisanaal/rustiek en hypermodern te ontwikkelen om zo een uniek winkelconcept over te brengen naar de klant. Het unieke houtwerk van 100 jaar oud werd perfect geïntegreerd in de voor de rest zeer moderne winkel. De originele drieluiksdeur werd behouden en vormt de scheiding tussen de winkel en het open atelier waar klanten een perfecte inkijk en beleving hebben. De buitengevel werd volledig behouden in zijn oorspronkelijke staat en werd voorzien van zwarte panelen met het logo van Vandecruys. De zijgevel werd volledig in het wit gekaleid, met zwarte tinten voor de oude steunijzers. Het logo werd eveneens in metaal nagemaakt en in het groot op de gevel gemonteerd met een mooie, stijlvolle verlichting om ook ’s avonds en ’s nachts de aandacht te trekken. Er werd een parking voorzien met 10 parkeerplaatsen. Grote metalen roestkleurige bloembakken met rood afstekende grassen geven een extra cachet aan het geheel.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten? 
Om het huiselijke karakter te bewaren werd de drieluiksdeur nagemaakt om als inkomdeur te fungeren. Dit geeft een heel vertrouwd gevoel aan klanten om binnen te stappen. De originele trap en lambrisering werd behouden en geschilderd met als eyecatcher een originele Berkelsnijmachine uit 1895 in de traphal waarlangs de klanten passeren vooraleer ze weer naar buiten gaan. De oude metalen rooster van de vroegere voordeur werd gerecupereerd in de traphal om gedroogde hammen aan op te hangen met vleeshaken.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Eén van de uitdagingen was om vooral het houtwerk, dat in vrij slechte staat was, terug te restaureren in oorspronkelijke staat. Grote stukken zoals de inklapbare vouwdeur en delen van de trap van atelier werden daarom volledig gedemonteerd, en naar de ateliers van Integral gebracht om daar tot de kleinste details hersteld te worden.

slagerij vandecruys

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel is ingedeeld in 5 zones. Twee zones takeaway, één zone koeltoog met bediening, kassa, en atelier (niet bereikbaar voor publiek, maar wel zichtbaar door de glazen deur).

Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De klant wordt via één centrale ingang langs de verschillende elementen geleid, eerst langs een takeaway met kaas en zuivelproducten, vervolgens langs de koeltoog met vlees en charcuterie, daarna langs de takeaway met groentjes, fruitsappen en smoothies, waarna hij kan afrekenen aan de kassa.slagerij vandecruys

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Alle verlichting is zo efficiënt mogelijk geplaatst. Op de toonbank vallen extra lichtbundels zodat de producten extra mooi en aantrekkelijk tonen. In de zwevende wandkoeling en kaasboord werden ledstrips aangebracht. Ook de takeaways werden voorzien van perfect gepositioneerde ledverlichting. In het atelier en de frigo’s werd gekozen voor TL-ledverlichting om een optimale voorbereiding bij het klaarmaken van de gerechten en producten te garanderen.

Hoe is de etalage opgevat?
Waar vroeger de oorspronkelijke inkomdeur was heeft men nu een volledig glazen paneel voorzien waarachter de grote houten kapblok staat waar de beenhouwer onder andere de grote stukken côte-à-los en kotelet op kapt. Bovenaan hangen de worsten te drogen. De klant heeft zo ook volledige inkijk in de winkel, maar het is vooral bedoeld als eye-catcher.

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
• Op het gebied van interieur: hout, metaal, dekton, stenen vloer (parket look) in combinatie met retro vloertegels
• Op het gebied van meubilair: hout, metaal
• Op het gebied van aankleding: hout, aangevuld met originele stukken decoratie van grootouders

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Bedoeling was een unieke en stijlvolle winkel te creëren, het gebruik van dekton, momenteel het beste materiaal op de markt voor toonbanken in combinatie met goudkleurige tinten in de koeltogen, draagt hier zeker toe bij.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Bij Slagerij Vandecruys gaan we voor 100% klanttevredenheid. Een mooie, warme, gezellige maar tevens stijlvolle winkel is een concept waarin het overgrote deel van de klanten zich kan terugvinden.

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er wordt gebruik gemaakt van lichte kleuren voor de muren en plafonds, terwijl het houtwerk een iets donkerdere tint meekreeg. In totaal werd er gewerkt met een driekleurenovergang. De donkere stenen vloer die alweer resembleert aan de originele vloer van 100 jaar geleden steekt hierbij mooi af.

slagerij vandecruys


VERLICHTING

Hoe is het lichtplan opgevat en waarom?
Het lichtplan is zo opgesteld dat de klemtonen gelegd worden op de toonbank en de takeaways, dit door zowel de ledspots in het plafond, als de ingebouwde verlichting (ook leds) in de wandkoeling en de takeaway eilanden. In het atelier, de werkruimte, de frigo, diepvries en personeelsruimte werd gebruik gemaakt van TL-leds.

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
De toogspots LED gebruiken nu 25W, in plaats van de normale 500W. Ook voor de TL-Leds zitten we met een besparing van meer dan 50% ten opzichte van vroeger. Bijkomend voordeel is ook dat deze een veel langere levensduur hebben.

AFWERKING

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Alle de te restaureren elementen dienden met de grootst nodige zorg behandeld te worden. Alle details werden vooraf met Integral doorgenomen zodat er door elk team de juiste zorgen werden besteed aan de afwerking. Een continue opvolging door onszelf was van cruciaal belang om alle partijen op het juiste moment aan te sturen.

DUURZAAMHEID
Hoe duurzaam is het concept?
Tijdens het ontwerpen van de inrichting en het opstellen van de bouwplannen werd dankzij een minutieus opgestelde planning en correcte communicatie met alle betrokken partijen een concept opgesteld waardoor zo min mogelijk verplaatsingen dienden te gebeuren. De nadruk werd gelegd op:
- De recuperatie van oude materialen
- Het plaatsen van overal de juiste isolatie
- De recuperatie van regenwater

TECHNOLOGIE

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Alle kassa’s in de winkel zijn voorzien van schermpjes naar de klant toe waar de laatste promoties en acties getoond worden. Daarnaast komen deze ook terug op het grote tv-scherm dat centraal in de winkel hangt. Aangezien meer en meer klanten informatie vragen over producten die eventueel gluten- of andere allergenen bevatten zijn er in de winkel iPads aanwezig waarop het personeel via een app zeer snel alle producten kan terugvinden om te kijken welke ingrediënten deze bevatten en of er eventueel allergenen aanwezig zijn.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine