Slagerij Dockx
INGEDIEND DOOR: Slagerij Dockx
NAAM EN VOORNAAM: Erwin Dockx
TELEFOONNUMMER: 0498/852736
E-MAILADRES: erwin@slagerijdockx.be
PROJECT: Het vernieuwen en uitbreiden van de bestaande winkel en het atelier.
DOELSTELLING(EN): Door onze verouderde winkel om te bouwen naar een modernere en ruimere winkel wilden we een betere en gemakkelijkere winkel- en werkwijze creëren voor zowel de klanten als het personeel.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Turnhout
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Zaakvoerders Erwin en Liesbeth Dockx-Verstrael in samenwerking met Frigomil
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Frigomil en plaatselijke aannemers
BUDGETTERING
Vooropgestelde budget: Inrichting winkel & atelier: € 450.000, bouwen van het nieuwe atelier: € 200.000
Uiteindelijke budget: We zijn binnen ons vooropgestelde budget gebleven.
ARCHITECTUUR/DESIGN
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Binnen:
Aangezien de in- en uitgang zich vroeger op dezelfde plaats bevond en de ruimte beperkt was waardoor de klanten steeds gestoord werden tijdens het winkelen en afrekenen, wilden we nu een totaal nieuwe winkel, look en stijl creëren waar de klant zich op het gemak wordt gesteld, zich thuis voelt, ruimte heeft om zijn keuze te maken en een goed overzicht heeft. Een vlotte doorstroming speelt een zeer belangrijke rol waardoor ons hoofddoel een aparte in- en uitgang was.
Buiten:
De gevel werd volledig zwart geschilderd en heeft twee blikvangers: onze oude, gerestoreerde Berkel die op de hoek van de straat in een gouden kooi staat en het logo dat ’s avonds oplicht en zo voor een mooi sfeerbeeld zorgt. Hierbij hebben we er bewust voor gekozen om de belettering Slagerij Dockx klein en strak te houden.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Onze inrichting heeft een sterk industriële look waarbij zwart de basiskleur vormt en een diversiteit aan ondertonen een zekere warmte en gezelligheid opwekt.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Eén van onze drie grootste uitdagingen was de buitenzijde een nieuwe look geven. Dit werd opgelost door onze gevel volledig zwart te schilderen en onze oude berkel als eyecatcher centraal op de hoek te plaatsen waar vroeger onze in- en uitgang was.
De tweede uitdaging was om de private inkomhal op te nemen in het geheel en een nieuwe ingang en extra verkoopsruimte te creëren. Hiervoor werd de oude stenen trap uitgebroken en vervangen door een 7 meter hoge inkomhal met daarin een self-take.
Daarnaast wilden we een extra grote en hoge ruimte in de winkel creëren, waardoor we het oude gyproc plafond en de scheidingsmuur tussen de vroegere winkel en het atelier hebben verwijderd.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De ruimte is ingedeeld in een inkomhal met take-away en het winkelgedeelte met een overzichtelijke toonbank.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Wanneer men de ingang binnenkomt, passeert men langs de hal via de self-take. Daarna gaat men via de toonbank van de charcuterie, bereide gerechten naar de salades. Op de hoek bevindt onze kaasafdeling met aansluitend de panklare gerechten en het vers vlees.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Verlichting speelt een enorm grote rol in het ganse gebeuren. De verlichting werd op rails geplaatst zodat de lampen verplaatsbaar zijn en ieder product 100% tot zijn recht laten komen. In de hangwandkoeling en self-take werden ledstrips voorzien onder elke etage.
Hoe is de etalage opgevat?
Het zien van onze bedrijvigheid in de winkel is onze etalage.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
Gebrand hout, staal, beton(look), katrols, ...
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Het gebrand hout zorgt voor een wow-effect in de hal. Staal en beton zorgen voor onze industriële look. De wandrekken worden omhoog gehouden door de katrols zodat je een unieke uitstraling krijgt. Ook het brood wordt op een unieke verrijdbare constructie gepresenteerd. Dit draagt bij tot een leuke beleving voor de klant en is bovendien praktisch voor ons.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Nee, we wilden een winkel die toegankelijk was voor iedere klant.
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
We hebben gekozen voor verschillende tinten zwart met enkele lichtere accenten.
VERLICHTING
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
De verlichting is bij ons zodanig geplaatst dat alle producten de uitstraling krijgen die ze verdienen.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
We hebben gekozen voor kwaliteitsvolle materialen in samenwerking met de jarenlangen ervaring van Frigomil.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
We hebben gekozen voor een tijdloos en duurzaam concept uit de beste materialen en een zeer goede isolatie op de juiste plaats voor zowel ramen als koelinstallaties
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten zoals bijvoorbeeld digitale schermen, RFID technologie of Beacons?
In samenspraak met Frigomil werden er op de hoek van onze toonbank twee elektrische verstelbare ruiten geplaatst om een self-take te creëren. Deze kunnen ook omhoog geplaatst worden voor andere presentaties.
In onze nieuwe winkel zijn wij overgeschakeld naar een nummersysteem zodat de klant tijdens het wachten rustig zijn keuze kan maken. Er is ook een led-tv aanwezig met dagpromo’s en informatie. Ook via FB en de website worden klanten op de hoogte gehouden. Voortaan maken we gebruik van een betaalautomaat om de betalingen zo correct en hygiënisch mogelijk te laten verlopen. Verder werken we met een digitaal spaarsysteem.