Shop design awardsPremium

Slagerij - Traiteur Adriaenssen

 

FIRMA: slagerij – traiteur Adriaenssen
NAAM EN VOORNAAM: Nathalie van Hoof
TELEFOONNUMMER: 014 65 19 49
E-MAILADRES: info@slagerij-traiteur.be
PROJECT: Ons project is een nieuwbouw met een nieuwe winkel uiteraard..
DOELSTELLING(EN): De oude winkel was aan vernieuwing toe, hierbij moest er een keuze gemaakt worden tussen verbouwen of nieuwbouw. Winkel te moderniseren, een groter aanbod te presenteren en in te spelen op de nieuwe tendensen, we zijn nog jong dus een nieuwe winkel was een goede investering met oog op onze toekomst.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Kloosterstraat 24, 2275 Gierle
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Integral nv, Zeelaan 7, 9900 Eeklo
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Integral nv, Zeelaan 7, 9900 Eeklo
UITVOERINGSTERMIJN: Vooropgesteld budget: 350000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 365000 euro

 

Architectuur/design

adriaenssen

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

We hebben gekozen voor een moderne/ strakkere look aan de buitenkant en ook binnen hebben we dit
doorgetrokken door dezelfde kleuren/look te gebruiken. We hadden een moderne winkel met een
tijdloos karakter voor ogen

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

We hebben geprobeerd een eenvoudige winkel te maken waarbij de klanten een breed overzicht op
ons gamma hebben.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

  • ons werkhuis in de kelder te maken, hierbij hadden we een beetje schrik voor een opgesloten gevoel, communicatieprobleem tussen boven en beneden => We hebben dit opgelost door een raam te plaatsen tussen koude en warme keuken, een grote open ruimte te maken. We hebben ook 2goederenliften geplaatst om de goederen gemakkelijk naar boven en beneden te transporteren. En er is een intercom geplaatst tussen aanvulzone boven en werkhuis beneden.
  • de koelingen op een milieuvriendelijke manier te laten werken => we hebben hiervoor een koelcentrale geplaatst waarbij de nieuwste gassen worden gebruikt en waarbij we normaal minder energie zouden moeten verbruiken.
  • de verschillende ruimtes functioneel indelen qua grootte en plaatsing => hiervoor hebben we onze ervaring aangesproken om samen met de architect het plan op te bouwen, dit is zelfs een aantal keer aangepast om het zo de winkel en werkruimte zo praktisch mogelijk te maken.

 

adriaenssenInvulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

In de winkel hebben we verschillende koelingen geplaats om onze producten zo goed mogelijk te presenteren. Zo hebben we een bij het binnenkomen een wandkoeling en blokkoeling, één voor groenten en fruit en één voor self take. Verder een ruime koeltoog om ons vers vlees, charcuterie, bereide gerechten en salades te presenteren. De kazen worden gepresenteerd in een zwevende wandkoeling. We hebben getracht door het gebruik van verschillende koelingen en rekken, de producten per soort zo overzichtelijk te presenteren.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Ja, door een aparte in en uitgang te maken en de self take in het midden te plaatsen, worden de klanten als het ware geleid door de winkel. Zodat alle producten (tijdens het eventuele wachten) goed bekeken kunnen worden.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Het daglicht wordt in de winkel zoveel mogelijk geweerd, omdat dit een grote invloed heeft op bijvoorbeeld de kleur van onze gerechten en vleeswaren. Om toch een ruime, lichte winkel te creëren wordt er gebruikt gemaakt van ledverlichting, in spots en buisverlichting in het werkhuis. Er worden ook ramen binnenin gebruikt om de ruimte groter te laten lijken en een open gevoel weer te geven bijvoorbeeld van winkel naar aanvulruimte toe/ bureau met 2 ramen/ van warme naar koude keuken,… Dit bepaalt allemaal mee het lichtverhaal van een winkel.

 

Keuze materialenadriaenssen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

De materialen die we gebruikt hebben zijn laminaat, vloer en wandtegels, hout, en natuursteen.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?
Omwille van het tijdloze en moderne karakter dat we voor ogen hadden hebben we gebruik gemaakt van een zwarte en betonlook kleurige laminaat. Het natuursteen hebben we gekozen omwille van de duurzaamheid. Dit hebben we vooral gebruikt als werkbladen.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Ja toch wel, door een nieuwe moderne winkel te plaatsen, hoopten we een nieuw, jong publiek te kunnen aantrekken. Hoe raar het ook is maar dit werkt wel, we bieden dezelfde producten aan in een nieuw concept en hebben hierdoor een groter en jonger klantenbestand gekregen.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Het hout hebben we vooral gebruikt om de winkel een warmere uitstraling te geven en het koele van de betonlook en het zwarte wat te doorbreken.

 

Verlichtingadriaenssen

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Verlichting speelt een grote rol in de huidige winkeltendens. Er wordt gewerkt met een zuinigere ledverlichting, waarbij er verschillende lichtkleuren gebruikt worden. Zo word de vleestoog belicht met een roos licht om de kleur van het vlees beter te doen uitkomen. Voor het groenten en fruit, kaas, conserven worden dan weer andere lichten geplaatst.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Door samen te werken met een gespecialiseerde firma in winkelinrichting, gaan we ervan uit dat ze kwaliteitsvolle materialen gebruiken die nog wel enkele jaren kunnen meegaan. Hiervoor hebben we zelf ook wat aan marktonderzoek gegaan en langs geweest bij collega slagers en dergelijke om te kunnen vergelijken en een keuze te maken.

 

Duurzaamheidadriaenssen

Hoe duurzaam is het concept?

Door gebruik te maken van enkele natuurmaterialen gaan we er toch vanuit dat we hiermee enkele jaren verder kunnen zonder opnieuw te moeten investeren in een nieuwe winkel. We hebben getracht er een functioneel geheel van te maken waarin gemakkelijker gewerkt kan worden. En door een sober, maar toch sterk kleurgebruik te kiezen hopen we er een tijdloze winkel van gemaakt te hebben die nog enkele jaren in de smaak van onze klanten valt.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

We hebben geen technologie gebruikt in de winkel omdat we ervan overtuigd zijn dat dit geen meerwaarde geeft aan onze winkel. We houden van het buurtwinkel karakter, waarbij we wel de modernisering niet uit het oog verliezen, door gebruik te maken van een website, facebook, joyn klantenkaart.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine