Shop design awardsPremium

Drankenhandel Goetze

Renovatie

 

FIRMA: Wanzl BVBA
NAAM EN VOORNAAM: Paulien Servaes
TELEFOONNUMMER: 0497 49 24 50
E-MAILADRES: paulien.servaes@wanzl.be
PROJECT: De bestaande winkel is totaal gerenoveerd, van de voorgevel tot aan de stockruimte.
DOELSTELLING(EN): Het idee om te vernieuwen hing een lange tijd in de lucht. Over de aanpak is goed nagedacht, enkele kritische vragen ivm de vernieuwing van het interieur hebben geleid tot een totaalrenovatie van het gebouw. Begin 2018 zijn de werken aan de uitbreiding van het gebouw dan gestart, is de gevel vernieuwd en is het interieur onder handen genomen. Het doel was niet om op te lappen, maar een concrete nieuwe start te maken voor de zaak, met aandacht voor ergonomie en sfeer.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Zandhoven
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Wanzl bvba
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Wanzl Bvba – Blockerye
UITVOERINGSTERMIJN: maart - september

drankenhandel goetze

ARCHITECTUUR/DESIGN

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
We vertrekken altijd vanuit het assortiment, dan kijken we naar de logische richting in de ruimte, bij renovaties kan dat al eens een uitdaging zijn, omdat de vorm van het gebouw niet altijd even eenvoudig is.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Hoewel de gevel erg strak en sober is, is het meteen duidelijk waar de drankencentrale zich bevind. Van binnenuit is het gebouw sober functioneel, waardoor elementen zoals de rolpoort, de logo’s van de brouwerijen en de effectieve producten zeer goed tot hun recht komen.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Een inrichting tekenen vooreen gerenoveerd pand volgens plan is niet altijd even eenvoudig, vaak blijkt dat er ter plaatse bepaalde zaken anders zijn dan voorzien. In dat geval kunnen we gelukkig altijd terugvallen op creativiteit en maatwerk, om het tot een goed einde te brengen. Dit soort uitdagingen maken elk project uniek.

INVULLING RUIMTE

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
De winkel is ingedeeld in afdelingen per productgroep; bieren, wijnen, waters.. etc. Er is een speciale nadruk gelegd op de betere producten in een geklimatiseerde ruimte. Dit is nodig, om het overzicht te kunnen bewaren als klant.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Aan de inkom krijgt de klant meteen de nieuwe producten in het vizier, om daarna door de bieren geleid te worden en om vandaar uit, doorheen de frisdranken naar de eyecatcher van de gins en de wijnen te worden geloodst. De kassazone valt volledig in de sfeer van het
interieur, waar het aangenaam wachten is op het inpakken van de geschenkmand, of om nog laatste impulsaankopen te doen.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
De verlichting is functioneel waar nodig, en op andere plaatsen zorgt het voor een warme uitstraling die er voor zorgt dat je er meer tijd doorbrengt.

Hoe is de etalage opgevat?
De etalage is eenvoudig, doch functioneel. Als er geen nieuwe producten in staan, dan is het de prijs die je kan winnen door deel te nemen aan een bepaalde actie..

drankenhandel goetze

KEUZE MATERIALEN

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
 Er is gewerkt met het hoogwaardig metalen rekkensysteem van Wanzl met duurzame ecologisch verantwoorde productie en kleuring, laminaat van Unilin, staat bekend voor hun inspanningen op vlak van recyclage en beperken van het gebruik van schadelijke stoffen tijdens de productie. De producten zijn ook allemaal vervaardigd in Duitsland of België.

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkelwil uitstralen?
Hoewel het metaal vooral functioneel is, dragen de grijze en gouden tinten bij tot een aangename totaalbeleving, zonder de aandacht echt over te nemen van het product.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Dat de winkel een bepaalde upgrade kreeg zijn staat buiten kijf, maar de bedoeling was vooral om het trouwe cliënteel een aangename beleving te bieden, en bovenop een extra aantrekking te genereren naar nieuwe klanten toe.

KLEUREN

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Er is gekeken naar de aanwezige elementen in het deels gerenoveerde gebouw, en daarop verder gebouwd om deze aan te vullen, om zo een gevoelsmatig correct geheel te creëren.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine