Drankenhandel Daems
FIRMA: Drankenhandel Daems bvba
NAAM EN VOORNAAM: Dave Daems & An van der Auwera
TELEFOONNUMMER: 03/312.03.23 of 0472/96.64.76
E-MAILADRES: info@drankenhandel-daems.be
PROJECT: Het gaat over de bouw van een volledig nieuwe drankenhandel. Aangezien onze bestaande drankenhandel (shop) verouderd was, hebben wij ervoor gekozen om de winkel te herlokaliseren naar een volledig nieuw pand op een betere locatie.
DOELSTELLING(EN): Onze doelstelling was ambitieus: het bouwen van een volledig nieuwe drankenhandel die beantwoordt
aan de eisen van de moderne consument. Dat betekent een ruime winkel waarin een groot assortiment aan dranken en toebehoren kan worden aangeboden, Inzetten op beleving (elke zaterdag doorlopend degustaties, ruimte om workshops te organiseren, mooie etalage, verrassende interieurelementen), automatisatie d.m.v. een moderne leeggoedautomaat en praktisch en aangenaam winkelen: overdekte parking, goede winkelkarren, brede winkelgangen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Wechelsebaan 145, 2275 Lille
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Dave Daems & An van der Auwera, in samenwerking met M10 architecten uit Lille
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Dave Daems & An van der Auwera
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 600,000 euro (enkel winkelpand). Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 720,000 euro (enkel winkelpand)
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Er werd gekozen voor een modern pand, uitgevoerd in een combinatie van betonpanelen en polycarbonaatpanelen, aangevuld met enkele accenten in hout die zorgen voor een warm effect. Binnen werd de stoere, industriële look doorgetrokken met een plafond in zwarte steeldeck, een betonnen gietvloer, en industriële verlichting. Voor de inrichting werd gekozen voor een combinatie van zwarte stalen rekken met houten wanden, waardoor het toch een heel warm en gezellig interieur wordt. Ook het fotobehang op twee grote wanden zorgt voor sfeer en gezelligheid. Alle elementen (beton, hout en zwart staal) komen terug in de bovenverdieping, waar een
mooie ruimte voor workshops werd gecreëerd.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
- Het gebruik van de transparante polycarbonaatpanelen over een grote oppervlakte zorgt voor zeer veel natuurlijke lichtinval aan de binnenkant.
- Klanten winkelen in een ruime, overzichtelijke en heel aangename winkel.
- Er is een overdekte parking voor 8 wagens. Deze overkapping is een mooi verlengstuk van de eigenlijke winkel.
- Een erker op de bovenverdieping zorgt voor een mooi architecturaal detail, maar biedt ook een kleine rokersruimte voor de deelnemers van een workshop, en biedt tevens een extra nooduitgang voor de brandweer.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
- Het vinden van een geschikte locatie
- Geen bouwtoelating op industriezone (want geen ambacht), bouwen in dorpskern praktisch niet mogelijk (omdat een vrij grote oppervlakte nodig is, incl. parking). Uiteindelijk werd een grond gevonden op een drukke invalsweg, die aan de achterzijde grenst aan een KMO-zone.
- Korte bouwperiode werd grotendeels opgelost door de keuze voor een industriebouw.
- Project moest uitgevoerd worden terwijl de normale werkzaamheden bleven doorlopen.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
- Overdekte parking achter het winkelgebouw
De klant kan zijn wagen droog parkeren en daardoor zijn wagen aangenaam in-en uitladen.
- Inkomsas met leeggoedautomaat.
De klant komt binnen en kan meteen zijn leeggoed afleveren. Daarna kan hij met een lege
winkelkar de eigenlijke winkel binnenkomen.
De leeggoedautomaat bevindt zich in een aparte inkomhal, maar staat toch dichtbij de kassa
waardoor er ten allen tijde ingesprongen kan worden bij problemen.
- Winkel:
Deel 1: geschenkenhoek incl. koffiemachine van een lokale koffiebrander. Klanten krijgen meteen een mooi zicht op het ruime aanbod geschenkverpakkingen, en kunnen ook een koffie proeven.
Deel 2: bubbels, wijnen en likeuren. Dit gedeelte wordt automatisch doorlopen wanneer de klant op weg is naar de ‘courante producten’
Deel 3: degustatiehoek. Mooi gelegen (vele klanten passeren er automatisch), maar toch niet te centraal (om niet te opdringerig over te komen, niet iedereen houdt ervan om telkens aangesproken te worden voor een proevertje)
Deel 4: ‘Courante producten’ (water, frisdrank, pilsbieren, …) achteraan in de winkel
Deel 5: Speciaalbieren
Deel 6: Kassa
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Nee, maar de indeling voelt heel natuurlijk aan, waardoor de klant automatisch de beoogde richting volgt.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Aan verlichting werd heel veel aandacht besteed:
- Natuurlijk daglicht door de grote oppervlakte lichtdoorlatende polycarbonaatpanelen
- Algemene functionele verlichting over de gehele winkelruimte
- Extra sfeerverlichting in de geschenkenhoek, met accenten op de “duurdere” producten.
- Eyecatcher boven de kassa: lampjes in de vorm van kleine flesjes
Hoe is de etalage opgevat?
De etalage bestaat uit een breed hoekraam tegen de straatzijde. Enerzijds wordt hier telkens een eyecatcher gezet (zichtbaar vanaf de straatzijde): bijv. een grote kerstboom, een scooter, een klein autootje. Anderzijds biedt deze ruimte met barmeubel een heel gezellige degustatieruimte.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
-Op het gebied van interieur: Beton, zwart staal, hout
-Op het gebied van meubilair= Zwart staal, hout
-Op het gebied van aankleding: Behangpapier met gouddetails in de geschenkenhoek, fotobehang met natuurelementen, veel planten,
authentieke materialen (houten bierbakjes van vroeger, emaille bordjes…)
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil
uitstralen?
We staan zelf voor degelijkheid en duidelijkheid. Met een stoere maar warme look in de winkel en heel
overzichtelijke rekken, trekken we deze waarden door.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Zeker. De winkel moet jong en oud aanspreken. De combinatie van stoere materialen met authentieke elementen (oude voorwerpen,…), retro zwart/witfoto’s en een kleurrijk fotobehang zorgen voor een harmonieuze sfeer die een breed publiek aanspreekt.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Het geheel is strak en vrij industrieel. Met een kleurrijk fotobehang wordt het geheel opgefleurd. En een geschenkenhoek met gouden accenten zorgt voor een chiquere toets.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
In eerste instantie zorgen de lichtdoorlatende polycarbonaatpanelen voor veel natuurlijk daglicht in de
winkel. Verder werd een lichtstudie uitgevoerd door Sylvania. Hierbij werd geopteerd om volledig te werken met ledverlichting om energiezuinig en duurzaam te werken:
- Algemene functionele verlichting over de gehele winkelruimte d.m.v. highbay klokken en
vierkante ledpanelen. - Extra sfeerverlichting in de geschenkenhoek, en langsheen de wijnrayon en (betere) bierrayon,
met accenten op de “duurdere” producten. - Eyecatcher boven de kassa: lampjes in de vorm van flesjes
Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?
+/- 3000 W
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
De keuze van de aannemer werd voor een groot deel bepaald door de kwaliteit van de
betonpanelen die zij konden aanbieden. Er werd zeer veel gewerkt met gekende aannemers uit de regio die gekend zijn voor
kwaliteitsvol werk. Nauwe opvolging van de werken door de architect. Voor de inrichting werden vooraf vele andere drankenhandels bezocht om de kwaliteit van de aangeboden rekken in te kunnen schatten.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Ontwerp: Er werd gekozen voor een strak en tijdloos ontwerp. Voor de inrichting werd geopteerd voor degelijke en tijdloze materialen en kleuren. Alles werd modulair opgebouwd zodat er in de toekomst nog gespeeld kan worden met de inrichting.
Realisatie: Er werd rekening gehouden met de strenge eisen omtrent EPB waarden. Door gebruik te maken van zonnepanelen, ledverlichting, en de juiste isolatie (bijv. lichtdoorlatende polycarbonaatpanelen hebben een hogere isolatiewaarde dan glas), werden deze normen gehaald.
Werking: De winkel biedt voldoende mogelijkheden om in de toekomst in te spelen op nieuwe trends (ruimte voor workshops, grote overdekte ruimte buiten, wanden die opnieuw bekleed kunnen worden en voor nieuwe sfeer kunnen zorgen …)
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
- Moderne leeggoedautomaat waarin de klant via een computerscherm begeleid wordt.
- In de toekomst zal een reclamezuil met ledscherm geplaatst worden aan de straatzijde. Hierop
worden de komende degustaties, promoties, e.d. op aangekondigd. - Vooralsnog werd niet gekozen voor tablets of touch screens in de winkel omdat we persoonlijk
contact hoog in het vaandel dragen. - Momenteel werken we aan meer mogelijkheden om elektronisch te betalen (payconiq, …)