WinkelinrichtingPremium

YGO WIL SHOPPEN TOEGANKELIJKER MAKEN VOOR MILLENNIALS

En daarvoor komt de nieuwe interieurzaak met een uniek concept op de proppen

Er valt niet naast te kijken: de gele gevel van de nieuwe mastodont van een interieurzaak aan de Antwerpsesteenweg in Lier trekt meteen de aandacht van al wie er passeert. Met maar liefst 12.000 m² aan onder meer meubilair, decoratie en verlichting zijn de klanten van YGO wel zoet voor een namiddag shopplezier. Kijken, kiezen en meenemen is de leuze bij YGO. Daarmee kregen ze al snel de stempel van Liers alternatief voor Ikea opgedrukt. Ze hopen dan ook met hun strategie voor een uitgebreid prijs-kwaliteitassortiment, snelle afhaling en levering aan die verwachtingen te voldoen.

YGO uitstallen shoppen
Bij het binnenkomen kunnen klanten al meteen beginnen snuisteren tussen de vele spullen die staan uitgestald

SPRONG IN HET (ON)BEKENDE

Op 1 november 2018 openden de zaakvoerders Yves en Sofie Govaerts met trots de deuren van YGO. Ondanks hun jarenlange ervaring hebben broer en zus toch goed nagedacht over hoe ze de sprong zouden wagen, vertelt marketingverantwoordelijke Sofie Soons.

Drie generaties

Sofie: “De grootouders van zaakvoerders Yves en Sofie begonnen in de jaren ‘60 met een heel klein meubelfabriekje in Berlaar. Dat maakt Yves en Sofie al de derde generatie die meubelen Gova met veel passie draaiende houdt. Ze merkten echter na enkele jaren dat ze met Gova een groot segment uit de markt misten. Gova mikt op een doelgroep van vooral 45-plussers. Yves wou met een nieuwe winkel jonge starters aanspreken. Een marktonderzoek was nodig, we zien nu eenmaal dat de meubelmarkt heel snel evolueert en dat heel wat kleine spelers gesneuveld zijn in die evolutie en plaats hebben moeten maken voor grote namen. Dat maakt dit wel een verhaal van durven.”

YGO shoppen tafels bijbouwen
De tafels en rekken zijn niet statisch, je kan altijd bijbouwen of afbreken

“De woonstijlen die je bij ygo terugvindt zijn heel divers en gaan van industrieel en modern tot rustiek”

LIERS WOONWINKELCONCEPT

Sofie: “Omdat we mikken op millennials en garant staan voor een snelle afhaling of levering, horen we vaak dat we het Liers alternatief
zijn voor Ikea. Daar kan je ons inderdaad het beste mee vergelijken, maar toch hebben we een heel specifieke eigenheid die nieuw is voor deze regio. We willen een totaaloplossing bieden voor ieders interieur. Je kan jouw woning helemaal inrichten met onze meubelen en alle daarbijhorende deco-artikels of noodzakelijkheden van badhanddoeken, verlichting of tapijten tot leuke hebbedingen en spullen en dat alles kan je vaak meteen in ons magazijn gaan afhalen. Ook in ons divers aanbod willen we uitblinken. Kies een meubel en je kan het krijgen in bijna 100 kleuren, diverse opstellingen en een uitgebreide keuze aan stoffen en opties, bij wijze van spreken. We bieden ook heel diverse woonstijlen aan, gaande van klassiek tot Scandinavisch, modern, landelijk … We bieden voor elk wat wils.”

Shop-in-shop

Sofie: “Daarnaast vullen we dat diverse aanbod nog aan met een extra winkel op ons tweede verdiep: het Nederlands woonconcept Pronto Wonen. Deze shop-in-shop is een primeur in België. De stijl die je daar zal vinden is uitgesproken industrieel, een stijl die niet aan iedereen is besteed. Maar als je als klant daar je gading niet vindt, kan je gewoon verder shoppen in de andere afdelingen. Die verlenging is wel fijn.”

YGO interieur & accessoires in het kort

  • Adres: Antwerpsesteenweg 467, 2500 Lier
  • YGO winkel interieurBestaat sinds: 2018
  • Zaakvoerders: Yves en Sofie Govaerts
  • Winkeloppervlakte: 12.000 m²
  • Aantal klanten per week: + 1.000
  • Gemiddeld bedrag bon: 50 euro
  • Actieradius: provincie Antwerpen
  • Website: www.ygo.be
  • Openingsuren:
    Ma – vrij : 09:30 u – 18:00 u
    Zon- en feestdagen: 13:30 u – 18:00 u
    Di: gesloten

STRAK MAAR HUISELIJK

Sofie: “Voor de inrichting van het shoppinggedeelte kwamen Yves en Sofie al snel uit bij Wanzl, een bekende naam in de sector. Ze
waren overtuigd door voorgaande projecten, en de inspanning om actief mee te denken over de aanpak van dit project. De insteek
was een originele benadering met de nadruk op een praktische winkelindeling zoals bij een warenhuis, zonder het gevoel van een supermarkt. Een moeilijke uitdaging dus.”

YGO shoppen
De rekken werden weggetrokken van de muren en dat geeft het geheel een open gevoel

Geen supermarkt

Paulien Servaes (salesmanager Wanzl): “Ik herinner me nog heel goed dat Sofie Govaerts voor het eerst bij mij kwam en hoe ze erop aandrong dat het geen supermarkt mocht worden (lacht). Maar om de winkel
laagdrempelig en toegankelijk aan de man te brengen, staat een strakke presentatie centraal. Alleen hebben we gegarandeerd dat we naast functionaliteit ook huiselijkheid zouden brengen. Met het draadrekkensysteem wire tech 100™ kan het assortiment veranderd
worden en zijn de presentatiemogelijkheden eindeloos. Dit systeem biedt al deze mogelijkheden en accessoires. Door houten legborden op draadlegborden te plaatsen, krijgt het geheel een warme look, maar verlies je geen draagkracht. Door de voorbouwstijl is de lijn van het rek onderbroken en geeft dit een effect armoire. Op die manier kan je leuke accenten aanbrengen in het rek. Onze doelstelling was een aantrekkelijke winkel maken die flexibel en duurzaam is, dit hebben we gedaan met onze expertise en producten.”

rekken YGO shoppen
Onder de houten planken ligt een stevig draadlegbord, zo kan je evengoed loodzware spullen uitstallen zonder schade aan te richten. Ook kunnen de planken makkelijk vervangen worden

Visualisatie

Paulien: “Wanzl is specialist in winkelinterieur van drankenhandel en supermarkten maar ook van meubelwinkels zoals YGO. We hebben onze ideeën gevisualiseerd zodat Yves en Sofie een duidelijk beeld konden krijgen van hoe het eruit zou zien. Zo konden we samen
kijken hoe we de producten het beste kunnen presenteren. Vazen mooi presenteren vraagt om een volledig andere aanpak dan de
presentatie van bijvoorbeeld tomatenconserven. Veel van onze tijd is dus naar de aankleding van het interieur gegaan. Door de rekken weg te trekken van de muren, komt de hoogte van 2,60 m beter uit. De kruisbestuiving tussen onze expertise en het productinzicht van Yves en Sofie heeft geleid tot dit geslaagde resultaat.”

“Het ruwe en onafgewerkte interieur past heel goed bij de doelgroep van millennials waarop wij mikken”

INDUSTRIEEL INTERIEUR

Keep-it-basic

Sofie: “Dat open gevoel werkt ook heel goed bij de stijl van het winkelinterieur, dat we toch heel simpel wilden houden.” Paulien: “Inderdaad, we zijn echt gegaan voor keep-it-basic. Er is gekozen voor een betonnen vloer en een zwart-wit kleurenpalet waardoor het geel van YGO popt en de producten naar de voorgrond komen. Om die lijn door te trekken, hebben we gekozen voor zwarte metalen rekken wat heel stijlvol en tijdloos oogt. Maar door houten accenten toe te voegen, voelt het geheel huiselijk aan.”

winkelkarren YGO
Het geel van YGO zien we ook op de winkelkarretjes

Geen eiken vloer

Sofie: “Dat industriebouw zit er ook nog wel in, dat ruwe vonden we zelf heel leuk passen bij onze doelgroep. Zo is het plafond niet
afgewerkt, daar zijn gewoon buizen op gezet, er ligt geen eiken vloer, dat hoeft allemaal niet. En de gele kleur, wat toch echt wel ons herkenningspunt is, komt zo heel mooi uit.” Paulien: “Die vraag kregen wij ook voorgeschoteld, hoe we de brand identity konden doortrekken naar andere punten. De winkelwagentjes zijn daar een heel mooi voorbeeld van, in de inlay van het handvat komt dat mooi terug. Mensen moeten eraan herinnerd worden dat ze in YGO zijn, niet enkel bij de deurmat. Zo kweek je herkenbaarheid.”

Shop Design Awards

Paulien: “We hebben met YGO echt een mooi en uniek concept neergezet. Daarom moesten we wel onze kans wagen in de Shop Design Awards. YGO werd genomineerd in de categorie Home & Garden Store, maar daar grepen we helaas naast de prijzen.”

VERKOOPSTIMULEREND

kussens interieur winkel YGO
Kussens worden uitgestald op stevige rekken die zelfs
zware paletten kunnen houden. Dat contrast zorgt voor
een leuk en speels effect

Paulien: “Bij het binnenkomen word je als klant meteen visueel aangetrokken tot de tafels die vol staan met mooie decoratie. Nadat klanten daar wat gesnuisterd hebben, zullen ze in de volgende afdeling enkele promomanden zien waarin dezelfde producten bij elkaar liggen. Eens er iets in je winkelmandje ligt, ben je vertrokken. Dan komen ze in het keukengedeelte, waar het de klanten wel vaak te binnen schiet: “oh, handig, dat heb ik nog nodig”. Die combinatie van promomanden en -tafels en rustpunten of inspiratiehoekjes waar spullen mooi gepresenteerd staan geeft de verkoop een stimulans en inspireert de klant. Ook de presentatietafels kan je zo opbouwen of weer afbreken om de productpresentatie aan te passen.”

“De combinatie van promomanden en rustpunten werkt verkoopstimulerend en breekt met de muurelementen”

REAL-LIFE PINTEREST

Sofie: “We leveren ook heel veel inspanningen om die rusthoeken mooi op te bouwen. Zo zien klanten meteen wat leuke combinaties kunnen zijn. De consumenten verwachten vaak voorgekauwde interieuropstellingen of leuke decocombi's. We merken dat ze op die manier de gecombineerde spullen allemaal huiswaarts nemen om het thuis op diezelfde manier te presenteren. Eigenlijk zoals Pinterest, maar dan in het echt. Ook in het keukengedeelte zorgen we dat serviezen mooi gecombineerd staan, zodat klanten zien wat de mogelijkheden zijn.”

rekken industrieel shoppen YGO
De zwarte rekken passen perfect bij het industrieel interieur

ONGEZIEN CONCEPT

Tussen high-end en low-end

Paulien: “YGO is echt een ongezien concept in België. Hun toegankelijkheid naar prijs en levertermijnen toe is een antwoord op de prangende vraag van heel wat millennials en jonge starters. Wanneer hun oog valt op een mooie kast, dan willen ze daar geen duizenden euro’s voor betalen én ze willen die uiteraard zo snel mogelijk thuis hebben staan. Dat is wat YGO kan bieden, ze zitten tussen high-end- en low-endinterieurzaken. Meer zaken zouden het moeten opentrekken zoals zij dat hebben gedaan.” Sofie: “Millenials zijn inderdaad onze primaire doelgroep maar dit dijt uit tot ver boven de 50. We merken dat 60-plussers hun weg naar YGO vinden voor het inrichten van hun tweede woonst aan zee of in de Ardennen. Leuke meubels die niet te duur zijn en die passen in de vaak niet al te grote ruimtes, geen evidentie om te vinden maar die keuze heb je wel bij YGO. Daarom dat YGO ook zo goed aligneert met Gova, er is quasi geen kannibalisatie omdat we met beide winkels een ander marktsegment aanspreken.”

decoratie interieur shoppen YGO
De klant botst in de winkel op meerde rusthoeken en -punten waar ze zich kunnen laten inspireren door de eindeloze combinaties

Puntjes op de i

Sofie: “Onze volgende uitdaging? Goh, nog tien zo’n winkels opendoen (lacht). Nee, we zijn nog volop in groei en dat is momenteel onze grootste uitdaging. We moeten de puntjes op de i blijven zetten, onze branding en het onlinegebeuren verder uitbouwen en ervoor zorgen dat mensen hun weg weten te vinden naar YGO. Bij elke stap die we zetten, moet onze consument centraal staan. We willen met hen in dialoog gaan en samen YGO uitbouwen tot dé woonreferentie in de regio.”

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Melissa Himpe
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine