apotheek goegebeur
INGEDIEND DOOR: Concept & Co
NAAM EN VOORNAAM: Louagie Sylvie
TELEFOONNUMMER: 0477/50.87.41
E-MAILADRES: sylvie.louagie@gmail.com
PROJECT: Verbouwing van kantoor tot apotheek
DOELSTELLING(EN): Ontwerp van een belevingsapotheek, waar klanten met plezier komen shoppen.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Torhout - oostendestraat 154
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Sylvie Louagie (Concept & co)
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Hollevoet Kristof bvba
BUDGETTERING
Vooropgesteld budget: 400.000,00€
Uiteindelijk budget: 400.000,00€
Hoe is het ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
De buitengevel werd voorzien van nieuwe ramen en twee automatische deuren, met helling voor rolstoelgebruikers, alsook een privé parking. In de gevel zit een digitaal click & collect afhaalpunt verwerkt, met scanner voor doktersvoorschriften. Deze is verbonden via een transportband met het automatisch magazijn in de apotheek.
De binnenruimte, die voorheen een boekhoudkantoor was en bestond uit vele kleine bureaus, werd volledig gestript en opengetrokken tot een groot geheel. De "robot" (een automatisch magazijn, afmeting L 10m x B 1.5m x H 2.5m) diende geïntegreerd te worden in de ruimte en verbonden met zowel toonbank als muurautomaat aan de straatkant. De winkel is opgebouwd in verschillende belevingshoeken: beautycorner, babycorner, natuurhoek, vitaliteit- en sporthoek, orthocafé, ... en de nodige labo's, stock- en werkruimtes.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
De winkel is open en vlot toegankelijk. Elk detail draagt toe tot een hogere belevingswaarde: de klant krijgt het gevoel te wandelen (natuurhoek), te shoppen, (beautycorner, babycorner), een koffiepauze (ortho-café)… alles zorgt ervoor dat de klant niet als "zieke" in een klinische apotheek binnenkomt, maar geniet van een healthy-shopping moment in een gezellige ongedwongen sfeer.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
De grootste uitdaging was het verwerken van de automatisatie (de robot, de transportband, het uitgifteluik) en de technische vereisten van de labo's.
INVULLING RUIMTE
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
- Beautycorner: met voldoende uitstalruimte voor de verschillende merken. Onder elke uitstalkast, is discreet een lade voor stalen voorzien. Een uit steen gehouwen waskom alsook een kleine bar met mak-up spiegel, kan gebruikt worden om producten uit te testen of voor make-up workshops.
Het plafond is er zeer laag om een intieme sfeer te creëeren. In dit verlaagd plafond loopt de verbindende transportband tussen robot en uitgifteluik. - Babyhoek: niet alleen luiers of babyvoeding worden er aangeboden. De hoek is opgevat als boetiek waar met terecht kan voor babykleertjes, knuffeltjes enz. Deze hoek is vanop de straat een eye-catcher door het berkenbosje, dat dienst doet als kledingrekjes.
- Natuurhoek: Een tweede berkenbosje, versterkt met een grote bos-foto, dient als gezellige hoek voor natuurproducten zoals thee, honing.
- Ortho-café: de traditionele orthopedische hoek van een apotheek, waar intimere gesprekken kunnen gevoerd worden, werd als kleine gezellige koffiebar opgevat. Zo worden "vervelende" gesprekken over bvb incontinentie meteen een stuk aangenamer.
Andere hoeken werden gevormd door middel van losstaande multifunctionele blisterwalls, waar zowel haakjes als legplanken kunnen gebruikt worden. Deze walls bevatten: - sport & vitality - kidscorner - hygiëne- Pets...
- De labo's bevinden zich achteraan. Vanuit de labo's is er een goed overzicht over de winkel, zodat de klanten steeds oogcontact kunnen maken met een behulpzame apotheker.
- De toonbanken bestaan uit een 6m en een 3.5m lange boomstam, waar de technieken en nodige opbergruimte en weggestopt zit. Het gebruik van de boomstammen verhoogt ook het natuurlijke aangename gevoel.
- Er is een groot rolstoeltoegankelijk toilet aanwezig.
- Een grote bergruimte ligt discreet achter de robot.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
De inkom aan de straatkant vormt de as van de winkel. Rechts en links zijn de verschillende corners goed zichtbaar vlot bereikbaar. Signalisatie in de middengang maakt meteen duidelijk waar de klant zich moet wenden.
Op de zijkant van de apotheek bevind zich een 2de ingang, dat rechtstreeks toegang geeft tot de privé parking.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones
Het plafond werd zwart geschilderd en de zwarte functionele rails met richbare spots zorgen voor voldoende licht, zonder op te vallen. Boven de toonbank ontwierpen we een metalen structuur, materiaal dat veelvuldig terugkomt, met LED-strips. De ruggen van kasten in de beautycorner worden met indirecte verlichting verlicht. In combinatie met de ingebouwde spots in het verlaagd plafond, worden de producten mooi uitgelicht.
Hoe is de etalage opgevat?(enkel in te vullen indien er een etalage voorzien is)
De etalages zijn open en geven de klant de mogelijkheid om de volledige apotheek te zien. De berkenbosjes vormen de eye-catchers. Losse blisterwalls worden ingericht volgens bepaalde thema's.
KEUZE MATERIALEN
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
- Vloer: gepolierde beton
- Wanden: Gyproc
- Blisterwalls en meubilair: Formica
- Toonbanken: Suar (tropische houtsoort)
- Kledingrekken: Berkenstammen
- Losse rekken: staal
- Signalisatie: staal
- Verlichting: staal
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?
Alle materialen werden gekozen om de beleving te verhogen.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Er is rekening gehouden met sfeer: het was absoluut de bedoeling om geen typische klinische apothekerswinkel te realiseren. Alles werd ontworpen met oog op beleving, gezelligheid, feelgood...
KLEUREN
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Zwart, wit en natuurhoutsoorten voor een tijdloze sfeer.
AFWERKING
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
De nauwe samenwerking met Hollevoet Kristof bvba is een garantie op gebied van perfecte afwerking.
DUURZAAMHEID
Hoe is er rekening gehouden met het beperken van de ecologische voetafdruk?
Door gebruik te maken van natuurlijke materialen. De meubels in spaanplaat met formica werden vervaardigd uit recuperatiehout.
TECHNOLOGIE
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Er zijn in de winkel drie grote touchscreens aanwezig. Op die manier kunnen klanten producten of informatie ook zelf opzoeken. Een scherm werd laag gehangen voor de kinderen. Ze kunnen interactieve spelletjes op spelen, terwijl de ouders rustig kunnen shoppen. Aan de straatkant is ook een digitaal scherm, gecombineerd met afgifteluik. Deze 24/7 click & collect is zeer handig wanneer de apotheek gesloten is.