Collect-and-goconcept floreert door veilige en praktische smart lockers
Nagenoeg contactloos shoppen volgens eigen agenda bekoort de klant
Retailers die competitief willen blijven, werken steeds vaker met collect-and-goconcepten waarbij de klant zijn online gereserveerde boodschappen komt ophalen. De techniek van smart lockers - met stockage van de door de klant online bestelde boodschappen, op kamertemperatuur, gekoeld of diepgevroren - laat het nu toe nog efficiënter en klantvriendelijker te werken. Doordat het winkelen bovendien nagenoeg contactloos kan verlopen, zijn smart lockers een ideaal wapen in de strijd tegen corona.
Flexibeler dan Collect-and-go
Grote warenhuisketen proberen het de klant al vele jaren gemakkelijk te maken door onder meer te werken met collect-and-gosystemen waarbij de klant zijn online geplaatste bestelling komt ophalen in een afhaalpunt bij de winkel. In zekere zin gemakkelijk en efficiënt, maar in een sterk concurrentiële omgeving stelt de klant steeds hogere eisen. Zowel op het vlak van snelheid, versheid als wat de mate van vrijheid betreft om shoppen in te passen in een vaak druk schema - zowel professioneel als vrijetijdsgebonden. Bij de klassieke collect-and-goafhaalpunten is de klant gehouden aan de openingstijden van de winkel en vaak is er toch een zekere wachttijd bij het afhandelen van de bestelling.
Smart lockers
Zogenaamde smart lockers kunnen hier soelaas bieden. Het gaat om lockers - afgesloten kleine kastjes dus - die gekoppeld worden aan het online boodschappensysteem van een warenhuis. Het principe is opmerkelijk eenvoudig. De klant plaatst online zijn bestelling via de webshop van het warenhuis. Bij het warenhuis of het afhaalpunt wordt de bestelling in een van de lockers geplaatst. De klant krijgt een bericht als de boodschappen klaar staan en opgehaald mogen worden. Bij de lockermuur is een terminal - een ingebouwde computer met touchscreen - voorzien waarmee de klant zich kenbaar kan maken om zo aan zijn boodschappen te raken. Dat kan via het ingeven van een naar de smartphone doorgestuurde pincode of via een QR-code.
Vriesfunctie of kledij
In de context van de supermarkten is het toch vooral belangrijk de producten in de geschikte temperatuur te bewaren. Bij sommige lockers is temperatuurcontrole mogelijk van -25 tot + 40 °C. De klanten kunnen op die manier zowel warme als diepgevroren, maar ook gewoon gekoelde waren uit de kluis halen. Met dit systeem zijn de bezorgkosten dus erg laag doordat alle producten slechts op één locatie geleverd moeten worden. Daarnaast is er vraag naar een nieuwe toepassing met name in de kledingsector. Volgens onderzoek wil 65% van de klanten die zijn kledij online bestelt, die toch graag afhalen in de winkel zelf. Tot nu toe was de klant daarvoor genoodzaakt om in dezelfde rij aan te schuiven als de andere klanten. Met smart lockers hoeft dit niet meer. Door ingebouwde softwaresystemen kunnen ze snel en eenvoudig de online bestelde kleding ophalen. Zelfs retourneren behoort tot de mogelijkheden."
Automatische ‘food drive’ Carrefour
Carrefour België opende in 2018 de eerste automatische ‘food drive’ van het land bij de hypermarkt Mont-Saint-Jean. Het concept is enkel gericht op voeding maar maakt volledig gebruik van de smartlockertechnologie. De drive bestaat uit een muur van metalen kastjes, waarvan een deel gekoeld is, zodat er zowel droge voeding als verse producten in kunnen worden bewaard. Er kunnen zo’n vijftig bestellingen per dag worden afgehaald. Dit systeem biedt het voordeel dat de drive dichter bij de klant komt te staan en 7/7 beschikbaar is.
PLAATSING LOCKERS
Wat een inschatting van het ruimtegebruik betreft, is het natuurlijk zo dat er heel wat verschillende modellen op de markt zijn, afhankelijk van de wensen van de retailer en zijn cliënteel. De lockers kunnen worden geïnstalleerd binnen in het gebouw van de supermarkt zelf, maar ook buiten het gebouw - op de parking of tegen de gevel bijvoorbeeld - zodat ze constant toegankelijk zijn voor de klant. Nog een andere mogelijkheid is dat er een lockerinstallatie geplaatst wordt op een centrale, interessante locatie los van de supermarkt zelf. Retailers die een nieuw, jong publiek willen aanboren, kunnen bijvoorbeeld lockers op de campus van universiteiten of hogescholen plaatsen. De internetgeneratie gaat immers volop op eigen basis en liefst ook op de eigen manier inkopen doen. Ook een station kan een goede locatie zijn om smart lockers te plaatsen. Voor mensen die de trein, bus, tram of metro nemen, is het gemakkelijk om bij de terugkomst van school of werk nog vlug hun boodschappen op te halen.
Technisch
Smart lockers winnen aan populariteit en ook de gevraagde opstellingen worden steeds groter. Om ze te plaatsen is er een stroomvoorziening nodig en de nodige online communicatie van het systeem verloopt via een 4G- netwerk. Er is eveneens personeel vereist om de bestelde boodschappen in de lockers te plaatsen en om die regelmatig schoon te maken of te ontsmetten, maar verder runnen deze kastjes zichzelf.
VEILIGHEID
Hygiëne
Corona heeft de vraag naar contactloos shoppen een boost gegeven. Smart lockers kunnen bijvoorbeeld digitaal geopend worden zodat aanrakingen beperkt blijven. Bovendien hoeft de klant niet in een winkel binnen te gaan om zijn boodschappen te doen, wat social distancing vergemakkelijkt.
Beveiligingen
De meeste smart lockers zijn erg solide installaties. De binnenruimte is opgetrokken uit roestvrij staal en voor de buitenkant wordt gebruikgemaakt van gegalvaniseerd en gecoat staal. Bij sommige fabrikanten monitort het systeem overigens ook de stand van de lockerdeurtjes zodat er een signalement komt als deze open zouden staan als dit niet de bedoeling is. Om inbraak te vermijden zijn alle 'uitsteeksels' zoals slotjes of klinken weggestopt achter beschermende effen vlakken. Anderen zijn dan weer uitgerust met een gerobotiseerd stockagesysteem. Dit houdt onder meer in dat de producten die erin gebracht worden via bewegingssensors gemeten en gefotografeerd worden.
Investeren in de toekomst
Smart lockers zijn er in heel veel maten en soorten, maar als u vraagt naar de kostprijs voor een basisopstelling met ingebouwde koelvoorzieningen, dan spreken we over een investering van minstens zo'n 20.000 euro. In ons land zijn smart lockers momenteel nog niet prominent aanwezig, maar voor u als retailer blijft het belangrijk om in te spelen op de snel wijzigende wensen en aankoopgewoontes van een nieuwe generatie consumenten. Bovendien hebben de opgelegde coronamaatregelen en hoe u deze kan opvolgen u ongetwijfeld al grijze haren bezorgd. Dat smart lockers in de nabije toekomst dus een erg grote rol gaan spelen staat buiten kijf.
Yildun de Winter – Viessmann: “Vooralsnog ontvangen we vooral aanvragen door potentiële klanten. Onze verwachting is dat de omslag hierin pas later zal plaatsvinden op het moment dat er meer duidelijk is hoe de (lokale) overheden zullen omgaan met corona op de lange termijn”.