E-commercesoftware foodretailers alsmaar verfijnder
Uitdagingen: uitgekiende planning en milieubewust handelen
Niet alleen in de non-foodsector maar eveneens in de foodretail zijn onlinebestellingen schering en inslag. Dagelijks boodschappen online bestellen, is voor veel consumenten een gewoonte geworden. Als de bestellingen tot bij de klanten gebracht worden, spelen daar factoren als hogere brandstofprijzen een rol. Maar omdat meestal derden voor de last mile zorgen, voelen de retailers niet meteen een weerslag op dat vlak. Ook de klanten niet, wat de prijsverhogingen worden alsnog niet doorgerekend. De ecologische afdruk zo klein mogelijk houden, daar werkt iedere retailer fors aan met efficiënte magazijnen en een duurzame koeling bijvoorbeeld.
Delhaize, Colruyt Group en Carrefour gaven commentaar op vijf stellingen. Het zijn:
1. Delhaize - Roel Dekelver, director communications
15.000 referenties.
Levering aan huis kan dag nadien van maandag tot en met zaterdag, in Brussel ook op zondag, niet in Luxemburg, vanaf 5,95 euro. Of afhalen in een van de 120 collectpunten vanaf 3,95 euro. Fee valt weg bij bestelling van bepaalde producten.
Eigen leverdienst, maar ook met chauffeurs die in onderaanneming werken voor Delhaize.
2. Colruyt Group - Tom De Prater, businessunitmanager van Collect&Go
Assortiment van Colruyt Laagste Prijzen en van Bio-Planet.
Levering aan huis via Collect&Go Drivers (het vroegere burenbezorgers). Of afhalen aan een van de 221 Collect&Go-afhaalpunten in België en Luxemburg).
Voor het Deals! Platform (bestellingen van producten van grote merken met een deal): levering aan huis door een derde partij.
3. Carrefour - Nicolas Van Parys, digital business development director
Drive: 12.800 referenties.
Online bestellen, levering aan huis of afhaling in een van de 230 winkels met afhaalpunt. Kan dag nadien.
ShipTo: 10.000 referenties.
Via aparte ShipTo-app. Zelfde dag bezorgd vanaf twee uur na bestelling. Aan ‘personal shopper’ kan klant zeggen wat hij precies wil. 5 euro, gratis vanaf 75 euro. In Brussel, Antwerpen, Gent, Namen, Brugge en Bergen. Fee valt weg bij bestelling van bepaalde producten.
Uber Eats en Deliveroo: 2.000 referenties.
Levering binnen de 30 minuten. De leveringskosten afhankelijk van de regio en de prijs die de twee partners in rekening brengen.
verdere optimalisatie
Stelling 1. Consumenten gaan ervan uit alles online te kunnen bestellen. Idealiter worden de bestelde producten zo snel mogelijk bezorgd en het liefst nog gratis ook.
Alle drie de gesprekspartners beamen deze stelling.
Roel Dekelver: “Het aantal onlinebestellingen is de laatste drie jaar met meer dan 20% per jaar gegroeid. Het aandachtspunt van Delhaize is het beheer van de stock via nog betere software en processen, met 100% garantie van versheid & kwaliteit.”
Roel Dekelver:
"We hebben onze leveringskosten in september verlaagd, en we zijn van plan om die verlaagde tarieven te behouden in de komende jaren”
Tom De Prater: “Het aantal onlinebestellingen via Collect&Go werd uiteraard extra gestimuleerd door de coronapandemie. De gerealiseerde groei bestendigt zich. We werken aan een extra systeem van levering aan huis. We focussen daarbij op de customer journey en willen kleine drempels wegwerken.”
Nicolas Van Parys: “De groei in onlinebestellingen is er nog altijd, maar niet meer in dezelfde mate als tijdens covid. Bij Carrefour zetten we fors in op de klantenervaring op de website en de app. In de toekomst en met het aanwenden van data zullen we de klant zelf, op voorhand, zijn gewenste korf kunnen voorstellen vooraleer hij begint te bestellen.”
levering aan huis
Stelling 2. De belevering wordt bemoeilijkt door verschillende problematieken zoals het chauffeurstekort en de stijgende brandstof- en energieprijzen.
Tom De Prater: “Vermits we vandaag geen levering aan huis doen in eigen beheer, speelt deze problematiek voor ons als bedrijf minder. En de meeste klanten komen zelf naar een afhaalpunt. Voor Collect&Go Drivers doen we een beroep op mensen die boodschappen willen doen voor andere mensen en zo een centje bijverdienen.”
Tom De Prater:
"We onderzoeken alternatieve manieren om de goederen zo duurzaam mogelijk te koelen tijdens het transport (cf. onze liquid-icetoepassing, nieuwe frigo’s, nieuw systeem van koelplaten)"
Nicolas Van Parys: “Zeker in het noorden van het land blijkt het moeilijk om chauffeurs te vinden. Als bedrijf zelf doen we voor de levering aan huis een beroep op een aantal externe last-mileproviders, die dus eigenlijk problematieken als chauffeurstekorten opvangen voor Carrefour. Door een beroep te doen op verschillende providers kunnen we ook flexibel zijn.”
Roel Dekelver: “De chauffeursschaarste doet zich meer voor in rijbewijs C, terwijl onze chauffeurs een rijbewijs B nodig hebben. We ondervinden geen probleem op het vlak van chauffeurstekort. De stijgende brandstofprijzen maken het wel aanzienlijk duurder voor Delhaize om te leveren aan huis. We hebben onze leveringskosten in september verlaagd, en we zijn van plan om die verlaagde tarieven te behouden in de komende jaren.”
Inzet personeel
Stelling 3. De zoektocht naar nieuw personeel voor de e-commerceafdeling verloopt moeizaam.
Carrefour en Delhaize hebben niet direct problemen om personeel te vinden voor de e-commerceafdeling. Tom De Prater van Collect&Go geeft wel mee dat de krappe arbeidsmarkt ervoor zorgt dat het iets meer tijd vraagt om vacatures in te vullen, maar dat dat in de e-commerceafdeling niet anders is dan in andere departementen. Specifieke initiatieven zoals jobdagen werpen hun vruchten af.
Roel Dekelver: “Bij Delhaize voorspellen we het aantal bestellingen en de producten per bestelling zo goed mogelijk. Op basis daarvan plannen we ons personeel in. We limiteren het aantal bestellingen per dag ook tot het aantal voorspelde bestellingen. Zo hebben we genoeg personeel om de bestellingen tijdig klaar te zetten.”
Tom De Prater: “Ook wij hebben goede voorspellingsmodellen en hanteren efficiënte planningen. De bestellingen worden rondgehaald door de medewerkers in de winkel of e-DC’s en ze hebben op die manier een heel divers takenpakket. Dat geeft hen extra energie.”
Nicolas Van Parys: “De voorbereiding in de winkel vormt inderdaad een uitdaging vermits het volume bestellingen van dag tot dag serieus verschillend kan zijn. We hebben sinds een jaar een nieuw voorbereidingsplatform dat ons daarbij helpt.”
Nicolas Van Parys:
"We zullen hubs moeten openen en synergie vinden met partners om de vullingsgraad van de voertuigen te optimaliseren"
ecologische e-commerce
Stelling 4. Retailers moeten ook meer en meer nadenken over hun ecologische voetafdruk.
Nicolas van Parys: “Inderdaad, dit is zeker de belangrijkste uitdaging voor de toekomst. We zullen hubs moeten openen en synergie vinden met partners om de vullingsgraad van de voertuigen te optimaliseren. Vandaag werken we met een aantal elektrische voertuigen. Voor onze ShipTo-service, werken we met Shopopop. Dat is een community van particulieren die zelf leveren. Door bestaande routes en bewegingen te optimaliseren, is er door Shopopop minder uitstoot van CO2.”
Roel Dekelver: “Heel de wereld moet hier meer over nadenken, en retailers vormen hier geen uitzondering op. We optimaliseren onze leveringsroutes zodat we zo weinig mogelijk kilometers moeten afleggen per bestelling: door het aantal producten per doos en het aantal bestellingen per route te maximaliseren, en dankzij software die de best mogelijke combinatie van routes berekent. Het einddoel van Delhaize blijft om boodschappen te leveren met een 100% elektrisch wagenpark. De moeilijkheid ligt hem nu nog in het beperkte bereik van 100% elektrische wagens, al zeker in combinatie met actieve koeling.”
Tom De Prater: “Sinds het ontstaan van Colruyt Group is dat al een speerpunt. Wat we doen op het vlak van e-commerce? We zetten zoals gezegd in op andere manieren dan puur leveringen aan huis. De meeste bestellingen worden afgehaald door de klanten zelf, niet alleen aan Colruyt Laagste Prijzen-winkels maar ook nabij Okay- en Bio-Planet-winkels. We onderzoeken alternatieve manieren om de goederen zo duurzaam mogelijk te koelen tijdens het transport (cf. onze liquid-icetoepassing, nieuwe frigo’s, nieuw systeem van koelplaten). Ook bekijken we hoe de last-milelevering zo duurzaam mogelijk kan gebeuren.”
Technologische hulp
Stelling 5. Nieuwe technologieën kunnen helpen om de e-commercepuzzel beter te leggen.
Uit het voorgaande blijkt dat voor alle drie de foodretailers, technologische innovaties belangrijk blijven. Colruyt Group heeft naar eigen zeggen een pak innovaties in de pijplijn, maar vindt het even belangrijk om dagdagelijks kleine aanpassingen te doen in de processen. Die hebben vaak al veel impact.
Op onze vraag welke tools de medewerkers gebruiken om de e-commerce in goede banen te leiden, antwoordt Delhaize dat ze met een heleboel softwareprogramma’s werken die aan elkaar gekoppeld zijn via een complexe IT-architectuur, allemaal met een specifieke functionaliteit. “Zo moet onze e-shop bijvoorbeeld een constante verbinding maken met ons warehouse management system om de correcte beschikbaarheid van de producten te tonen”, legt Roel Dekelver uit.
Tom De Prater: “Tools voor orderpicking in de distributiecentra, nieuwe koeltechnieken voor duurzaam koelen maar ook voor het koel houden van bestellingen in de afhaalpunten. En we bekijken mogelijkheden die de ergonomie van onze medewerkers bevorderen, en ook automatisaties bekijken we met de nodige ernst.”
Nicolas Van Parys: “Wij bij Carrefour gebruiken in ons voorbereidingsplatform ‘voice speaking’. Heel efficiënt.”