VIJF FOODRETAILERS OVER HUN FRANCHISENEMERS
Men kiest voor vrijheid én ondersteuning
Studenten marketing van de Solvay Brussels School hebben een grootse enquête gedaan bij franchisenemers. We namen de proef op de som en checkten of hun conclusies overeenstemmen met wat de franchisegevers ervaren. Uit onze rondvraag blijkt inderdaad dat een franchisenemer ondernemerschap hoog in zijn vaandel moet dragen. En dat een starter in een netwerk stapt omdat hij veel steun krijgt van het enseigne en een grote vrijheid geniet. We kwamen ook te weten hoeveel startkapitaal er nodig is en hoe de franchisenemer vergoed wordt.
VIJF FOODRETAILERS AAN HET WOORD
In onze novembereditie van 2017 publiceerden we de resultaten van het onderzoek over franchising, voorgesteld door professor Claude Boffa van de Solvay Brussels School op de Franchising Belgium Day in oktober 2017. We legden vijf van zijn stellingen voor aan franchisegevers/foodretailers om te horen of de resultaten kloppen ten opzichte van de bevindingen in hun netwerk:
• Francis Schoe van Delhaize Groep: AD Delhaize, Proxy Delhaize en Shop & Go;
• Manu Suffeleers van Lambrechts: Spar en Spar Express;
• Frédéric Barré van Carrefour: Express en Market;
• Wim Van Remoortel van Retail Partners Colruyt Group: Spar en Spar Compact;
• Benjamin Langlet van Delfood: Louis Delhaize.
PEOPLE MANAGER
Stelling 1: De belangrijkste profielvereiste voor een franchisenemer: hij moet ondernemend zijn.
Francis Schoe: “Ondernemend zijn is inderdaad een heel belangrijke vereiste. Dat moet in je genen zitten, je moet de opportuniteiten zien, de juiste mindset hebben. Het is echter niet de enige vereiste. Een franchisenemer moet ook klantgericht zijn, bij voorkeur ook people management skills hebben en enige kennis van business management (lees: verstand hebben van cijfers). De achtergrond die je hebt, de opleiding of de ervaring doet er niet toe. Of je nu leraar of bankier bent geweest. Als je maar de dingen vastpakt. Delhaize zorgt wel voor de opleiding en de ondersteuning. Ook de leeftijd kan variëren van twintig tot … Er zijn geen limieten."
Manu Suffeleers: “De basis is inderdaad het ondernemerschap en een franchisenemer moet een goede people manager zijn. Aangezien de werking van onze centrale de winkelier op veel vlakken ontzorgt, kan zijn focus volledig gaan naar de aansturing van zijn team. Nog iets: hij moet ook goed kunnen multitasken en flexibel omgaan met de uitdagingen van de altijd maar sneller veranderende omgeving."
Frédéric Barré: “Ik zou het als volgt willen samenvatten: commercieel ingesteld zijn, klantgericht, enige ervaring hebben in bedrijfsbeheer in het algemeen en in voedingsretail, en een team kunnen managen. Een franchisenemer moet natuurlijk ook bereid zijn om te werken op zon- en feestdagen, en hij moet vooral graag in zijn winkel actief aanwezig zijn en die compleet beheren/beheersen. Ervaring is voor een Market toch wel belangrijk. Daarom niet noodzakelijk ervaring in de foodretail, maar dan toch al als zelfstandige in een andere sector."
Wim Van Remoortel: “Wij van Spar en Spar Compact vinden dat onze ondernemers toch ook een passie voor voeding moeten hebben én sterk klantgericht zijn."
Benjamin Langlet: “Het profiel en het parcours van de zelfstandigen die bij ons zijn aangesloten, zijn zeer divers. We zoeken in de eerste plaats dynamische ondernemers die gepassioneerd zijn en commercieel ingesteld. En ze moeten zeker dicht bij het cliënteel willen staan."
Stelling 2: Men kiest voor franchising om niet van nul af aan te moeten beginnen en omdat men ondersteuning krijg
Wim Van Remoortel: “Dat klopt. De ondersteuning van een sterk enseigne, met de nodige knowhow, logistiek, marketing enzovoort, is een belangrijke toegevoegde waarde. Het is onze rol om de ondernemer te 'ontzorgen' van een aantal taken, zodat hij zich 100% kan concentreren op de twee belangrijkste stakeholders waarvoor hij echt een toegevoegde waarde kan zijn: zijn klanten en zijn medewerkers."
Benjamin Langlet: “Onze slogan 'Zelfstandig maar niet alleen' vertaalt exact hoe wij er bij Louis Delhaize over denken. Onze ondernemers krijgen een grote autonomie en tegelijkertijd kunnen ze rekenen op onze expertise. We helpen ze voor de start met het zoeken naar een locatie en met de samenstelling van hun assortiment, en later met het beheer van hun winkel (onder andere planogrammen), de bestellingen, de kassa's enzovoort. En we werken voor heel het netwerk een promotieplan uit."
Francis Schoe: “Ook wij willen de juiste combinatie. Enerzijds geven we een goede ondersteuning vanuit Delhaize en anderzijds willen we de franchisenemers de ruimte laten om te ondernemen, om 'hun eigen baas te zijn'. De ondersteuning zorgt er inderdaad voor dat ze zich kunnen focussen op het runnen van hun winkel, hun medewerkers, en dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen.“
Manu Suffeleers: "Ja, het DNA van de franchisenemer respecteren wij ook. Meer nog, we moedigen zeer sterk aan dat hij zijn speerpunt inzet om de winkel een belangrijke toegevoegde waarde te geven. Net zo kan hij onderscheidend zijn in het concurrentiële foodretaillandschap."
Frédéric Barré: “Ervaring en ondernemerschap, gecombineerd met onze financiële voorstellen en sterke commerciële concepten, bieden de unieke kans om een bloeiende zaak uit te bouwen.
Daarbij kan de kandidaat steunen op de kracht van het uitgebreide distributienetwerk, de ondersteuning en de naamsbekendheid van Carrefour. We hebben twee verschillende franchiseformules, op maat van ieders ambitie: Market en Express."
BELANG VAN PLANOGRAMMEN
Stelling 3: De inbreng van het enseigne is het grootst op het vlak van de inrichting van het verkooppunt.
Frédéric Barré: “De ontwikkeling van onze concepten beantwoordt aan de verwachtingen van de klant en past zich aan aan hun veranderende behoeften."
Francis Schoe: “Het spreekt voor zich dat herkenbaarheid een belangrijk onderdeel is van een keten. Klanten verwachten dat ook en het versterkt het vertrouwen in Delhaize."
Manu Suffeleers: “Onze formuleconcepten Spar en Spar Express zijn welgedefinieerd en de te gebruiken materialen welomschreven. We beseffen dat een full winkelinrichting handenvol geld kost. Onze basisfilosofie hierin is dat minimumstandaarden zeker moeten worden gehaald, maar dat bijvoorbeeld een winkelremodeling zeker geen 'tabula rasa' moet betekenen."
Wim Van Remoortel: “Je aansluiten bij of in zee gaan met een enseigne heeft tot gevolg dat je je dient te houden aan een aantal, met succes bewezen, formulevoorwaarden."
Benjamin Langlet: “Het winkelplan hangt bij ons in de eerste plaats af van het type cliënteel. Er zijn natuurlijk een aantal sleutelelementen die altijd terugkomen: de gezelligheid van de winkel, het belang van de kwaliteit en versheid van de producten, het winkelcomfort en het feit dat een klant zijn aankopen snel moet kunnen doen. Louis Delhaize heeft ook een aantal formules op maat voor winkels met een zeer specifieke ligging: in hospitalen, universiteiten en hotels, op industrieterreinen enzovoort. Het kan dus zijn dat er in de ene winkel bloemen te koop zijn en er in de andere een heuse sandwichbar is. Deze modules zijn inzetbaar in functie van de doelgroep."
MINIMAAL 50.000 EURO
Stelling 4: Als startend franchisenemer heb je een bepaald kapitaal nodig. de helft van de ondervraagden spreekt over een inbreng van minimeal 50.000 euro (dit cijfer gold voor verschillende sectoren en is dus daarom niet 100% representatief voor foodretailers).
Benjamin Langlet: “Wij bekijken het bedrag project per project, maar in het algemeen moet de kandidaat zo'n 30% van de totale investering kunnen inbrengen. Dat is dan voor de inrichting en de voorraad. We vragen ook een bankgarantie voor de huur en het aangekochte materiaal."
Francis Schoe: “Bij de Delhaize Group vertrekken wij ook van een eigen inbreng van 25 à 30% van de investering, en we hebben het dan over de inrichting van het gebouw. Dit verhoogt sterk de geloofwaardigheid ten opzichte van financiële instellingen en externe partners, en zorgt ervoor dat de groei niet afgeremd wordt door financiële zorgen. Ter informatie wat de panden betreft: die zijn zelden eigendom van Delhaize. Meestal huurt de franchisenemer een gebouw of is het van hem."
Manu Suffeleers: “Als richtinggevend bedrag voor een superette (Spar Express) is 50.000 euro zeker noodzakelijk. Ga er maar van uit dat er, om de nodige bankkredieten rond te krijgen, een vierde in eigen middelen moet worden voorzien. Voor de full inrichting van een volwaardige buurtsupermarkt (Spar) mag je gerust het dubbele tellen."
Frédéric Barré: “Carrefour vraagt een eigen inbreng van minimaal 25% van de waarde van het handelsfonds. Een startkapitaal van minimaal 50.000 euro is aangeraden voor een Carrefour Express, en 100.000 euro voor een Carrefour Market. En wat het gebouw betreft: het kan eigendom zijn van een derde of van de franchisenemer zelf."
Wim Van Remoortel: “Een beginkapitaal is absoluut noodzakelijk om een gezonde start te kunnen maken en een gezond bankdossier te kunnen indienen. Het bedrag is afhankelijk van project tot project en in functie van de globale investering en een gezond ondernemingsplan."
MEESTAL MARGE OP PRODUCTEN
Stelling 5: Bezoldiging van de franchisegever: 29% vraagt instapgeld, 18% brengt een vast bedrag in rekening, 56% vraagt royalty's op het inkomen en 40% heeft een marge op de geleverde producten.
Francis Schoe: “Delhaize heeft een marge op de geleverde producten. We vragen dus geen instapgeld, geen vaste maandelijkse fee, geen fee op de omzet. Dat is zo voor zowel AD Delhaize en Proxy Delhaize als voorShop & Go."
Frédéric Barré: “Carrefour vraagt een vast % op de maandelijkse omzet en een vast % op de logistieke kost."
Wim Van Remoortel: “Wij vragen geen instapfee of royalty's op de omzet. Onze inkomsten komen uit de marge van de geleverde producten, waarbij wij eveneens een continue monitoring hebben van de marge van de ondernemer."
Benjamin Langlet: “Bij Louis Delhaize vragen we geen instapgeld of geen vast franchisebedrag. We worden vergoed op basis van de marge op de geleverde producten. We bieden hiernaast wel nog optioneel een aantal betalende diensten aan op het vlak van bijvoorbeeld logistiek en marketing."