CONCURRENTIELER DANKZIJ FRANCHISING
Belgische franchise federatie wijst de weg
Snel, goedkoop en efficiënt en met minder risico een sterk commercieel netwerk uitbouwen: ziedaar een aantrekkelijke reden voor franchisegevers en -nemers om de handen in elkaar te slaan. Hoewel franchising in België al een behoorlijke geschiedenis heeft en er al vele succesverhalen zijn opgetekend, blijven er vele vragen rond het thema. Een seminarie van de Belgische Franchise Federatie in november trachtte die vragen zo veel mogelijk te beantwoorden. Walter Lavers (MFK Consulting), Alexander Hansbout (advocaat), Stijn Claeys (advocaat) en Jan Van den Bergh (ING) lichtten dit toe.
Franchising Belgium is een nieuw portaal waar franchisegevers en franchisenemers met elkaar in contact komen met als doel hun netwerk uit te breiden. De website werd gecreëerd door de Belgische Franchise Federatie, die de authentieke en ethische franchise promoot. Op www.franchisingbelgium.be vindt u de actualiteit betreffende franchising en commerciële netwerken in België, en een reeks praktische dossiers
WAT IS FRANCHISING?
Franchise is een uitgelezen manier om als zelfstandige een winkel uit te baten, onder de vleugels van een sterke organisatie die je begeleidt, opleidt en haar expertise deelt, van start tot finish. Het is een samenwerkingsvorm waarbij de franchisegever zijn concept of formule ter beschikking stelt aan een zelfstandige ondernemer (franchisenemer) mits betaling van een vergoeding en onder welbepaalde voorwaarden. Die terbeschikkingstelling is altijd bepaald in de tijd (meestal voor negen jaar). Voor een authentieke franchise zijn er tien criteria (zie kader).
Alternatieven voor franchising
Uiteraard zijn er ook alternatieve vormen van commerciële samenwerking. De franchisegever kan gewoon filialen openen met loontrekkende geranten of kan samenwerken met handelaars van diverse merken, autonome agenten en exclusieve concessionarissen.
Het kan ook in de vorm van huur-beheer of commissie-affiliatie. Bij deze laatste vorm is de voorraad in handen van de franchisegever. Op die manieren draagt de eigenaar van het concept meer risico. Bij een franchise draagt de franchisenemer een groter risico, maar kan hij wel een concurrentieel voordeel behalen dankzij die franchise.
Een franchise kan uiteraard ook groeien uit een minder vaste distributievorm. Alles hangt af van de grootte, de eigen middelen, de structuren en het concept. Er is geen gouden oplossing die altijd opgaat.
Bij een franchise draagt de franchisenemer een groter risico, maar kan hij wel een concurrentieel voordeel behalen dankzij die franchise
WAAROM STARTEN MET FRANCHISING?
Voor de franchisegever en de franchisenemer is er een goede reden om met franchising te beginnen: de ontwikkeling van een commercieel netwerk gaat sneller, goedkoper en efficiënter. Beide partijen doen hun voordeel met de samenwerking: het werk en het risico zijn immers over twee partijen verdeeld. Het spreekt vanzelf dat de franchise voor de beide partijen rendabel moet zijn; zo niet, dan is de franchise geen lang leven beschoren.
Aandachtspunten voor de franchisenemer
Voor een succesvolle franchise is het belangrijk dat de franchisenemer het concept integraal toepast en opvolgt. Er wordt verwacht dat hij actief meewerkt in het net. Daarbij zal hij moeten aanvaarden dat de franchisegever een netwerk uitbouwt dankzij de investering van de franchisenemer.
Aandachtspunten voor de franchisegever
De franchisegever moet zich bewust zijn van het hoofddoel: dat is het economische succes van de franchisenemer. Hij moet ook een positieve dynamiek genereren in zijn netwerk en ervoor zorgen dat zijn concept voldoende evolueert om het verschil te maken met de concurrentie.
Elke distributeur moet de mogelijkheid hebben om online te verkopen
HOE EEN FINANCIERING BEKOMEN?
Een op de zes ondernemers wordt geconfronteerd met een kredietweigering door de bank. Om zoiets te vermijden, is het belangrijk om met een overtuigend businessplan te komen. Identificeer de risico's bij parameters zoals:
• ligging;
• productmix;
• leveranciers;
• klanten;
• concurrenten.
Daarnaast is ook een overtuigend financieel plan van belang. Een goede franchisegever probeert zijn franchisenemer daar zo veel mogelijk bij te helpen en is transparant in de informatie die hij verstrekt. Een franchisegever die al een goede reputatie heeft, is uiteraard een pluspunt voor de bank.
TIEN CRITERIA VOOR EEN AUTHENTIEKE FRANCHISE
Voor een authentieke franchise zijn er tien criteria waaraan er voldaan moet worden:
• Er moet een concept zijn dat bestaat uit een handelsnaam/merk, een logo en een pilootvestiging. Bagage is dus noodzakelijk.
• Er is een gebruiksrecht toegekend van de merken verbonden aan het hoofdmerk.
• Er is een knowhow die confidentieel, wezenlijk en bepaald is.
• Die knowhow wordt overgedragen, met inbegrip van een opleiding.
• Er is ondersteuning bij de opening en door de volledige contractperiode heen.
• De franchisegever heeft de wil - en een strategie - om zijn netwerk verder te ontwikkelen.
• De franchisegever wil het voortbestaan van zijn concept verzekeren en dat concept laten evolueren.
• De investeringen van de franchisegever worden in acht genomen.
• Er bestaat een vergoeding in hoofde van de franchisenemer en de franchisegever.
• Er is een geschreven contract voorhanden.
TIPS
Wat met de internetverkoop?
Belangrijk: elke distributeur moet de mogelijkheid hebben om online te verkopen. De franchisegever mag geen beperkingen opleggen aan het internetaandeel of verplichten om de website te sluiten voor bezoekers binnen of buiten een bepaald territorium. Wat hij wel kan/mag doen, is een fysieke winkel vereisen, een minimale absolute omvang van de offline sales vereisen en een vaste toelage voorzien om offline- en online-inspanningen te ondersteunen. Voor een optimale samenwerking is het een goed idee om als franchisegever zelf een onlineplatform aan te bieden, waarop de franchisenemer online kan verkopen.
Resale Price Maintenance
De franchisegever mag geen prijzen opleggen, niet door rechtstreekse druk, maar ook niet door onrechtstreekse druk. Onder onrechtstreekse druk verstaan we vaste distributiemarges, vaste maximale afwijkingen van een aanbevolen prijs of kortingen of terugbetalingen van promotiekosten afhankelijk maken van het naleven van een prijsniveau.
De franchisegever mag geen prijzen opleggen, rechtstreeks noch onrechtstreeks