Dossier FRANCHISING
AAN WELK PROFIEL VOLDOET DE IDEALE FRANCHISENEMER?
WAT, WAAROM EN HOE FRANCHISING?
ONDERZOEK ROND FRANCHISING
FOODRETAILERS OVER FRANCHISENEMERS
FRANCHISENEMERS AAN HET WOORD: AANTREKKELIJKE FRANCHISEFORMULE
FRANCHISENEMERS AAN HET WOORD: DE BESTE FRANCHISE KIEZEN
TIPS EN TRICKS FRANCHISEONDERNEMING
GOEDE FRANCHISENEMERS VINDEN DANKZIJ BFF
AAN WELK PROFIEL VOLDOET DE IDEALE FRANCHISENEMER?
Een franchisenemer heeft een welbepaalde ingesteldheid nodig om te slagen. Luc Deraedt van Franchisee.be ziet alvast een mooie toekomst weggelegd voor de franchiseformule dankzij de jonge garde.
WAT, WAAROM EN HOE FRANCHISING?
Snel, goedkoop en efficiënt en met minder risico een sterk commercieel netwerk uitbouwen: ziedaar een aantrekkelijke reden voor franchisegevers en -nemers om de handen in elkaar te slaan. Hoewel franchising in België al een behoorlijke geschiedenis heeft en er al vele succesverhalen zijn opgetekend, blijven er vele vragen rond het thema. Een seminarie van de Belgische Franchise Federatie in november trachtte die vragen zo veel mogelijk te beantwoorden. Walter Lavers (MFK Consulting), Alexander Hansbout (advocaat), Stijn Claeys (advocaat) en Jan Van den Bergh (ING) lichtten dit toe.
Onderzoek rond franchising
Tijdens de Franchising Belgium Day stelde Claude Boffa, professor aan de Solvay Brussels School, een nieuwe studie voor over de franchisingsector. Hij vertelde dat het merendeel van de commerciële netwerken met voeding te maken heeft en dat er nog steeds verkooppunten bij komen. Om te starten, heb je meestal minimaal 50.000 euro nodig. Men kiest vooral als carrièreswitch na zijn veertigste voor franchising. Doorgaans zijn er geen conflicten tussen franchisenemer en -gever, en verloopt de relatie vlot.
Foodretailers over franchisenemers
Studenten marketing van de Solvay Brussels School hebben een grootse enquête gedaan bij franchisenemers. We namen de proef op de som en checkten of hun conclusies overeenstemmen met wat de franchisegevers ervaren. Uit onze rondvraag blijkt inderdaad dat een franchisenemer ondernemerschap hoog in zijn vaandel moet dragen. En dat een starter in een netwerk stapt omdat hij veel steun krijgt van het enseigne en een grote vrijheid geniet. We kwamen ook te weten hoeveel startkapitaal er nodig is en hoe de franchisenemer vergoed wordt.
Franchisenemers aan het woord: aantrekkelijke franchiseformule
De franchiseformule wordt almaar belangrijker in het Belgische retaillandschap, en meer bepaald in de supermarktsector. Zo is het marktaandeel van de zelfstandige buurtsupermarkt in België sinds 2000 gestegen van 27,9% naar 28,8%. In Vlaanderen nemen de buurtsupermarkten zelfs 33,4% van de totale verkoop in de sector voor hun rekening (in Wallonië 26,1% en in Brussel 15,3%) - Bron: buurtsuper.be. In dit artikel laten we drie franchisenemers, gestart in 2015, getuigen over hun keuze.
Franchisenemers aan het woord: de beste franchise kiezen
Vier jonge Vlaamse franchisenemers vertelden tijdens Belgium Franchising Day over hoe ze aan hun onderneming begonnen en laten achter de schermen kijken. We hebben het over Melissa Kempeneers (Leonidas), Jessie Khan (Albert Heijn), Thomas Batjoens (Vanden Borre) en Carl Maes (Spar).
Tips en tricks franchiseonderneming
Wanneer u naar een bankier stapt, is het heel belangrijk dat uw businessplan in balans is. U dient te weten wat er in de plannen staat en dat u dit kan toelichten. Als uw franchisegever een akkoord opstelt met de bankier, kunnen daarin al de voorwaarden staan waaraan u moet voldoen. Dit is een handig instrument, het kan fungeren als checklist voor de voorwaarden om te kunnen lenen van de bank. Hoewel het moeilijk is om een lening te krijgen als starter, is het niet onmogelijk. Heel vaak wordt er voor een lening of een waarborg een beroep gedaan op de overheid. Tijdens de Belgium Franchising Day lichtte Jan Van den Bergh van ING een en ander toe.
Goede franchisenemers vinden dankzij BFF
Elke franchiseovereenkomst is gestoeld op hetzelfde concept: een hecht partnership tussen franchisegever en franchisenemer, met voor beiden welbepaalde rechten en plichten. Is het dan nodig dat een federatie erover waakt dat alles volgens de regels verloopt? Ja, zo blijkt. De Belgische Franchise Federatie (BFF) neemt die job ter harte. Ze weet van veel franchisegevers wie het ernstig meent en correct handelt. Aan (toekomstige) franchisenemers geeft BFF een pak goede raad en de federatie brengt hen via het digitaal platform ‘Franchising Belgium’ in contact met franchisegevers. Dat blijft immers een uitdaging: goede franchisenemers vinden.