Plantaardige voedingsproductenPremium

RETAILKETENS BLIKKEN VOORUIT OP DE TRENDS VAN 2019

Sleutelwoorden: authentiek, vers, on-the-go, bulk, herbruikbare verpakkingen

Foodretailers laten niet graag in hun kaarten kijken. Toch spraken ze zich al voorzichtig uit over hun verwachtingen voor 2019. We noteren dat de consument steeds meer geïnteresseerd is in de herkomst van de producten en in hun voedingswaarde. Hij staat volledig open voor geen of herbruikbare verpakkingen. De retailers hebben alle aandacht voor het milieu: nieuwe winkels of winkels die verbouwd worden, krijgen ledverlichting en warmterecuperatie. De versafdelingen en kant-en-klare bereidingen breiden verder uit. Ook op het vlak van onlinebestellingen beweegt er een en ander.

FOODRETAILERS BLIKKEN VOORUIT

Op de drempel van 2019 vragen we ons af wat volgens de foodretailers de laatste trends zijn. En we vragen hen of ze voor ons al een tipje van de sluier kunnen oplichten over hun ambities. Geheimen werden niet uit de doeken gedaan maar we vernamen toch al welke kant ze opgaan. We spraken met:

  • Arlette Ghijsels, marketing manager van Retail Partners Colruyt Group. Onder het enseigne van deze retailer zitten twee formats: Spar (600 à 800 m2 met een compleet aanbod in voeding) en Spar Compact (300 m2, voor aanvullende boodschappen).
  • Manu Suffeleers antwoordde als commercieel directeur van Lambrechts, op onze vragen. Lambrechts heeft twee types winkels: buurtsupermarktformule SPAR en SPAR Express, de formule voor neighbourhoodstores, on-the-go stores en city center stores.
  • Baptiste van Outryve stond ons als directeur pr & communicatie van Carrefour België te woord. Carrefour heeft drie winkelformaten: Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market en Carrefour Express.
  • Voor Delfood (group louis delhaize) beantwoordde Stéphane Genicot, marketingdirecteur, onze vragen. Deze retailer heeft kleine buurtwinkels van 50 à 400 m2 in steden, dorpskernen, luchthaven, stations, ...

Wat is voor u de belangrijkste trend voor 2019?

on-the-goArlette Ghijsels: “Voor Spar (Compact) Group Colruyt zien we heel veel mogelijkheden in verse maaltijdoplossingen: in traiteur, on-the-go en apero. We werken aan authentieke producten met aandacht voor de samenstelling. Onze partners zelfstandige ondernemers spelen hierop in met een selectie aan ter plaatse verpakte en/of ter plaatse bereide producten. In de categorie brood zien wij een snelle ontwikkeling in speciale broden."

Manu Suffeleers treedt Arlette volledig bij: “De vraag naar authentieke en gezonde producten blijft opvallen. Ook de roep om local en convenience food lijkt onomkeerbaar."

Baptiste van Outryve: “De oorsprong, de kwaliteit en de voedingswaarden zijn voor de consument nog nooit zo belangrijk geweest. Wij hebben de ambitie om de wereldleider te worden op het vlak van de voedseltransitie. 'Act for Food' is een wereldwijd programma met concrete acties om iedereen beter te laten eten, elke dag, tegen een faire prijs. Er zit nog potentieel in online. Vandaar dat we tegen eind 2018 250 afhaalpunten zullen hebben en dat we blijven inzetten op thuislevering, al dan niet met de elektrische fiets."

Stéphane Genicot: “Wij zien in onze buurtwinkels een verschuiving van pure depannage naar dagelijkse boodschappen, voor de verschillende momenten van de dag."

Voor welke productcategorieën in food ziet u het grootste groeipotentieel?

Stéphane Genicot: “Bio, on-the-go, lokale producten, kleinere verpakkingen, producten in bulk, vleesvervangers en producten zonder verpakking. De vleesproducten doen het minder goed, net als alle basisproducten die een alternatief hebben in de versafdeling of in diepvriesvorm."

Manu Suffeleers: “Inderdaad, de consument heeft steeds minder interesse in de klassieke gamma's als conserven bijvoorbeeld. De groei blijft voor alle verscategorieën. Brood en groenten & fruit zijn de dagverse productcategorieën bij uitstek, waarvoor onze klanten meermaals per week onze winkels bezoeken. Ook in het assortiment dranken, snacks en andere impulsproducten zien we een belangrijke stijging. De uitdaging bestaat er voor ons in om de vraag naar bio, vegan, glutenvrij, enzovoort te kanaliseren in de beschikbare verkoopoppervlakte."

 

Arlette Ghijsels (Spar): "Wij geloven in een vorm van e-commerce als aanvullende service vanuit de buurtsupermarkt"

 

Arlette Ghijsels: “Bij ons ook groenten en fruit, bakkerij, en verder traiteur. Met ons 'vers' spelen we maximaal in op de seizoenen door ze in second placement (extra koeleilanden) te presenteren. Vaak met de recepten van ons magazine 'KOOK' in het achterhoofd."

bioBaptiste van Outryve: “Bio, duurzame (fairtrade & lokaal) en gezonde producten, die bij voorkeur niet of duurzaam zijn verpakt. Dat aanbod zal dus zeker nog verder evolueren. Voor wat het brood betreft: binnenkort zal 2/3 van ons assortiment 25% minder zout bevatten. Omdat dagelijks 1/3 van de dagelijkse zoutconsumptie van de Belg uit brood komt, zullen we hierdoor het risico op bloed- en hartkwalen met 40% kunnen verlagen."

 

 

Welke technologische innovaties zullen in 2019 hun intrede doen?

Manu Suffeleers: “Wij investeren altijd verder in de functionaliteiten van ons kassasysteem om aan alle noodzakelijke ontwikkelingen te voldoen."

Baptiste van Outryve: “Alle Hypermarkten Carrefour krijgen eind 2018/begin 2019 nog onbemande selfcheckoutkassa's. Die komen naast de selfscankassa's.“

 

Baptiste van Outryve (Carrefour): “Alle Hypermarkten Carrefour krijgen onbemande selfcheckoutkassa's. Die komen naast de selfscankassa's.“

 

Arlette Ghijsels: “Wij testen momenteel Scan.Pay.Go, voor mobiel betalen met smartphone. Daarnaast optimaliseren we onze modulaire kassa's: een combinatie van 'overzet' en rolband."

Hoe belangrijk is of wordt e-commerce?

sparBaptiste van Outryve: “Zoals gezegd zetten we veel in op onlinebestellingen. In heel wat afhaalpunten kan de klant zijn boodschappen al 4 uur later afhalen. Of zijn aankopen worden thuis geleverd. Wie via ShipTo bestelt, krijgt alles thuis binnen anderhalf uur (via elektrische fiets). De app van Carrefour krijgt er maandelijks wel een nieuwe functionaliteit bij."

Stéphane Genicot: “Momenteel hebben we al een platform voor b2b-klanten. We hebben geen platform voor b2c-klanten. We denken er wel aan om samen met onze partners van al onze winkels afhaalpunten te maken."

 

Manu Suffeers (Lambrechts): “De consument heeft steeds minder interesse in de klassieke gamma's"

 

Arlette Ghijsels:: “Wij hebben nog geen nationaal model voor e-commerce. Een aantal zelfstandigen hebben wel al een eigen lokale service opgezet. Wij geloven in een vorm van e-commerce bij Spar als aanvullende service vanuit de buurtsupermarkt en hebben hiervoor een studie lopen."

Manu Suffeleers: “Het volume e-commerce voor voeding op de Belgische markt is nog vrij klein. We houden de vinger aan de pols en zullen zeker klaar zijn wanneer dat nodig is. We komen dan met een toepassing die perfect is voor onze zelfstandige ondernemers en die de drempel van de last mile aanpakt zoals het hoort."

Wat ziet u bewegen voor de consument op het vlak van duurzaamheid?

Op deze vraag kregen we enkel info over hoever het staat met de plastic zakjes. Over bijvoorbeeld bulk en glasverpakkingen spreekt niemand zich uit.

Arlette Ghijsels: “Bij Spar (Compact) Colruyt Group staat het vervangen van plastic zakjes op de agenda in 2019-2020, net zoals de verduurzaming van verpakkingen van ons eigen merk Spar."

Manu Suffeleers: “We scharen ons achter het gezamenlijk engagement van de sector om op welbepaalde data een aantal verpakkingsvormen af te schaffen of te vervangen door bijvoorbeeld bio-afbreekbare alternatieven voor de afdeling groenten en fruit."

Baptiste van Outryve: “Wij zijn op dit vlak goed mee. In 2017 konden onze klanten al hun eigen herbruikbare verpakking meebrengen naar de beenhouwerij-, vis en traiteurafdeling. Eind augustus opende nabij Waterloo de eerste Hypermarkt Carrefour waar quasi alle groenten en fruit verpakkingsvrij zijn. Begin 2019 leggen we de verkoop van rietjes, borden, bestek, enzovoort voor eenmalig gebruik aan banden. Anderzijds willen we niet aan greenwashing doen: papieren zakjes zijn geen oplossing. Om ze te vervoeren heb je 6x meer vrachtwagens nodig. Daarom gaan we voor herbruikbare en/of bioafbreekbare zakjes."

Stéphane Genicot: “Bij louis delhaize kiezen we voor 100% recycleerbare zakjes. We wachten wetswijzigingen niet af en begeleiden onze klanten nu al naar een beter gebruik van verpakkingsmateriaal."

Wat doet u als bedrijf nog meer voor het milieu?

verpakkingStéphane Genicot: “In het kort is dat voor louis delhaize: ledverlichting, warmterecuperatie via de koeltoestellen en digitale affichage."

MS: “Ik sluit me daar voor onze SPAR (Express) winkels op aan voor de verlichting en warmterecuperatie. Op de muurkoelingen zetten wij ook deuren om energieverlies te beperken."

 

 

 

Stéphane Genicot (louis Delhaize): “Wij kiezen nu al voor 100% recycleerbare zakjes. We wachten wetswijzigingen niet af en begeleiden onze klanten nu al naar een beter gebruik van verpakkingsmateriaal."

 

Arlette Ghijsels: “In de nieuwe Sparformule zijn heel wat duurzaamheidsaspecten op het vlak van energie meegenomen, zowel in de gebouwen en infrastructuur als in de energierecuperatie. Lokaal zijn er initiatieven qua zonnepanelen. “

Baptiste van Outryve: “Led-verlichting, de nieuwste technologie voor frigo's, waterrecuperatie. In 2015 ging Carrefour het engagement aan haar CO2-afdruk met 40% te verlagen tegen 2020. We behaalden dat resultaat al in 2017."

Wat zijn uw plannen voor 2019 op Vlak van vernieuwingen en nieuwe winkels? 

scanManu Suffeleers: “We zullen volgend jaar meer inzetten op impulsselling van promoties. Voor de afdeling Brood & Gebak voorzien we een proefproject. Onze ambitie is om jaarlijks 5 à 7 nieuwe winkelpunten in de SPAR of SPAR Express formule te introduceren. Daarnaast streven we evenveel remodellings van bestaande winkels na."

Baptiste van Outryve: “De Hypermarkten Carrefour worden verder aangepakt en verbouwd met meer bediening, shops-in-shop, wifi, interactieve schermen, enzovoort. De vernieuwde Carrefour Markets krijgen allemaal een nieuw parcours, verschillende soorten kassa's, een sushistand, een rotisserietoog, enzovoort. Te veel nieuwigheden om hier allemaal op te sommen. We verbouwen zo'n honderdtal winkels per jaar en onze plannen voor 2019 zijn om zo'n dertig nieuwe winkels (Market en Express samen) te openen."

 

Manu Suffeleers (Lambrechts): “De vraag naar authentieke en gezonde producten blijft opvallen. Ook de roep om local en convenience food lijkt onomkeerbaar."

 

Arlette Ghijsels: “De nieuwe Sparformule die we in 2016 lanceerden, wordt uitgerold à rato van een 25-tal remodellingsprojecten per jaar. Twee à drie totaal nieuwe winkels staan jaarlijks ook op het programma."

Stéphane Genicot: “Wij hebben bij louis delhaize een nieuw concept gelanceerd dit jaar. De uitrol hiervan gaat volop door zodat alle winkels dezelfde look krijgen."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose

Gerelateerde artikels

Retail concretiseert doelstellingen om cacaoteelt duurzaam te maken

Vanaf 2025 moet alle chocolade, geproduceerd of verhandeld in belgië, vol­doen aan enkele standaarden. zo dient het eindproduct voorzien te zijn van een certificaat en/of moet het vervaardigd zijn met cacaoproducten van bedrijfs­eigen duurzaamheidsprogramma’s. wij spraken met els haelterman, binnen belgië verantwoordelijk voor de verdere implementatie van een recent ondertekend partnerschap tussen retailketens en het middenveld: beyond chocolate. “de consu­ment is hier klaar voor.”

Hoge doelen retailketens op vlak van energiebesparing

Dat energiebeheer in belang blijft stijgen, bewijzen ook de retailers. niet alleen op de hoofdzetel, maar ook in de winkels gaat er veel aandacht naar duurzaamheid en naar het beperken van de klimaatuitstoot. ook al vragen sommige ingrepen een meerkost, de investering loont op middellange termijn met serieuze energiebesparingen. begon men tien jaar geleden te letten op een goede isolatie en werden later ledverlichting en warmterecuperatie de norm, dan zetten de retailketens nu volop in op de reductie van de co2-uitstoot en gaat er veel aandacht naar de mobiliteit.

Segment convenience blijft groeien in 2023

De conveniencemarkt was voor corona in volle groei, en dat lijkt nu niet anders. we mogen er niet vanuit gaan dat alleen singles convenienceproducten kopen. omwille van het gemak zijn ook senioren en gezinnen met kinderen gretige afnemers.

Retailers blikken vooruit op 2022

De door de retailers voorspelde trends voor 2022 tekenen zich af in het licht van evoluties tijdens de coronapandemie. er zal nog meer online besteld worden, klanten stellen hogere eisen op het vlak van milieu en duurzaamheid en lokale producten winnen verder aan belang.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine