MarketingPremium

retailers blikken vooruit op 2022

persoonlijke klantrelatie verder versterken dankzij technologie

Ecoscore Colruyt Group
Jo Willemyns: "We willen een echte persoonlijke assistent worden voor de klant"

De door de retailers voorspelde trends voor 2022 tekenen zich af in het licht van evoluties tijdens de coronapandemie. Er zal nog meer online besteld worden, klanten stellen hogere eisen op het vlak van milieu en duurzaamheid en lokale producten winnen verder aan belang. De consument probeert bewuster gezond te eten en houdt nutriscores scherp in het oog. Op technologisch vlak wordt er stevig gesleuteld aan (ver)nieuw(d)e apps.

gesprekspartners 

Een aantal retailketens gaf ons graag een stand van zaken in verband met hun plannen op het vlak van productcategorieën, e-commerce, duurzaamheid en hun aantal winkels. Ze lichtten ook een tip van de sluier op voor wat betreft de digitalisering. Volgende personen gaven hun visie:
1. Colruyt Group - Jo Willemyns, algemeen directeur Marketing Colruyt Group (Colruyt Laagste Prijzen, OKay, Spar Retail, BioPlanet …)
2. Carrefour - Natasja Cleopater, manager Strategie
3. Spar Lambrechts – Manu Suffeleers, commercieel directeur

doorslaggevende tendenzen

Welke belangrijkste tendensen zullen – zeer kort samengevat – volgens u de doorslag geven in 2022?

Jo Willemyns: “Online boodschappendienst en last mile home delivery. Niet als vast model maar in ad-hocoplossingen volgens de situatie ((voor)stad, platteland enzovoort). Ten tweede: een goede informatiestroom naar de klanten, zodat ze makkelijk duurzame en gezonde keuzes kunnen maken. En ten derde: het lokaal winkelen.”

Natasja Cleopater: “Het e-commercegebeuren en de aandacht voor een gezonde, ecologische levensstijl zullen nog belangrijker worden. Het lokaal/Belgisch kopen zal blijven groeien. En een onberispelijke klantentevredenheid zal op elk moment moeten worden gegarandeerd.“

Spar Lambrechts
Manu Suffeleers: "Local sourcing zal in het kader van de discussie omtrent ecologisch ondernemen aan belang winnen"

En wat is de trend meer specifiek op het vlak van voeding?

Manu Suffeleers: “De tendens naar gezonde en authentieke producten zal zich voortzetten. Local sourcing zal in het kader van de discussie omtrent ecologisch ondernemen aan belang winnen. COVID heeft geleerd dat steeds verdere globalisering en internationalisering niet altijd het juiste pad is. Lokaal en dichtbij kunnen nieuwe troeven zijn.”

Natasja Cleopater: “De nieuwe trend weerspiegelt zich volledig in het Act for Food-programma van Carrefour waarbij we gezonde voeding aan een juiste, eerlijke prijs willen aanbieden aan de consument. Daarin onderscheiden we een aantal tendenzen, zoals de stijgende vraag naar lokale, bio- en vegetarische producten, en ook naar gezonde ready-to-eatoplossingen.”

Jo Willemyns: “Bij Colruyt Group zien we de volgende vier trends opkomen: conscious consumption (transparante voeding/keten, klimaat, duurzame verpakkingen en lokale producten), the pulse is the impulse (bereide maaltijden en food on-the-go in de winkel, maar tegelijkertijd verse gerechten thuis geleverd), healthy (gezonde producten met een verbeterde nutritionele samenstelling) en hedonism (voeding als opbouw van een bepaalde identiteit, met bijvoorbeeld craftbieren en Kriketsnacks).”

Jo Willemeyns

 

 

Jo Willemyns:
"We  zien vier trends opkomen: conscious consumption, the pulse is the impulse, healthy
en hedonism"

 

 

 

evoluties in het assortiment

Hoe zal dat alles zich weerspiegelen in het productaanbod?

Manu Suffeleers: “Waar in het voorbije anderhalf jaar het thuis koken met (verse) ingrediënten een belangrijke boost kreeg, zal meer dan waarschijnlijk met het hernemen van de sociale contacten (school, werk, ontspanning) het kant-en-klare en het on-the-go aanbod opnieuw aan belang winnen. Dat zal zich vertalen door aan die gamma’s vanzelfsprekend de juiste ruimte te besteden op de winkelvloer. Ook voor de impulsaankopen verwachten we een toename. De wijze van presenteren van seizoens- en themaproducten moet daarbij tot een meerverkoop kunnen leiden. In onze formuleconcepten besteden we veel aandacht aan het aanbod aan de juiste materialen om tot resultaten te komen (bakkerijtafels, aperomeubels, gondelkopkoelingen …).”

Manu Suffeleers

 

 

Manu Suffeleers:
"Voor impulsaankopen verwachten we een toename. De wijze van presenteren moet daarbij
leiden tot een meerverkoop"

Versconcepten
"Met het hernemen van de sociale contacten zal het kant-en-klare en het on-the-go aanbod opnieuw aan belang winnen"

 

 

 

Jo Willemyns: “Over het algemeen zullen ecologie en gebruiksgemak de markt aandrijven. Dat zal worden ondersteund door transparantie van de informatie (met instrumenten zoals de Eco-Score bijvoorbeeld), zo weinig mogelijk bewerking van voedsel en verbetering van de voedingswaarde ervan, milieuvriendelijkere verpakkingen en oplossingen om thuis gemakkelijk te koken. Meer specifieke trends zijn: lokaal, flexitarisme en gebruiksgemak. Bij Colruyt Group zijn we al langer bezig met het opzetten van Belgische ketens om minder afhankelijk te zijn van het buitenland. Denk hier aan de herstart van de mosselteelt in de Noordzee in samenwerking met een partner. In verband met flexitarisme: alsmaar meer mensen zullen veggieproducten in hun menu verwerken. En qua gebruiksgemak zitten diepvriesproducten weer in de lift."

verdere digitalisering

Zonder welke technologische innovaties kunnen we niet meer?

Natasja Cleopater: “De technologieën die het leven van de klanten en de medewerkers vergemakkelijken en verbeteren. Ik denk hierbij onder andere aan de self-scans/checkouts, aan de mobiele app, aan de forecast & replenishment tools, aan de technologie die ons toelaat om volledig gepersonaliseerde promoties aan de klanten aan te bieden en aan Critizr, een tool waarbij we op continue basis in contact staan met onze klant.”

Natasja Cleopater

 

Natasja Cleopater: 
"Met het Act for Food-programma willen we gezonde voeding aan een juiste, eerlijke prijs aanbieden aan de consument"

 

 

 

Self Check-out Carrefour
"O.a. via self-scans/checkouts willen we het leven van de klanten en de medewerkers vergemakkelijken en verbeteren"

Jo Willemyns: “SmartWithFood, een spin-off van Colruyt Group, de digitale voedingscoach, zal zijn dienstenaanbod verder uitbreiden. We blijven inzetten op artificial intelligence in onze processen en op een verdere digitalisering, onder andere via onze getrouwheidsformule Xtra. We willen een echte persoonlijke assistent worden voor de klant.”

Manu Suffeleers: “De introductie van technologische evoluties op de winkelvloer verloopt recht evenredig met de betaalbaarheid van de oplossingen, zeker voor zelfstandige winkelexploitaties. In onze formuleconcepten trachten we de afweging te maken van de voordelen van techniek versus het kostenplaatje.”

Welke wijzigingen zitten er op het vlak van e-commerce aan te komen?

Jo Willemyns: “We verwachten een verdere groei met Collect&Go, die we opvangen met de opening van een gloednieuw distributiecentrum in Londerzeel. In mei 2020 begon Collect&Go een kleinschalige test met levering aan huis van boodschappen door burenbezorgers. Klanten bestellen online, Collect&Go.be maakt de bestelling klaar, een vrijwilliger pikt ze op en bezorgt ze aan huis. Daarvoor krijgt hij van de klant een vergoeding van 7 euro, in lijn met de principes van deeleconomie. Ondertussen is de service beschikbaar in negen afhaalpunten in Halle, Brugge en Gent. Eind 2020 werd er getest met een concept op maat van milieubewuste stedelingen. Via Collect&Go City konden ze online bestellen en kiezen uit 500 verse producten en bereide gerechten van Colruyt en onze start-up Rose Mary. Wie bestelde voor 17.00 uur, kon zijn boodschappen aan het Flageygebouw (Brussel) uiterlijk drie uur later afhalen. De test leverde alvast interessante inzichten op.”

Collect&go
In mei 2020 begon Collect&Go een kleinschalige test met levering aan huis van boodschappen door burenbezorgers

 

Natasja Cleopater: “In 2021 openden we een nieuw semi-geautomatiseerd e-commercedepot omdat we verwachten dat e-commerce zal blijven groeien. We zullen dan ook blijven inzetten op onze verschillende e-commercediensten: de drive-oplossing (ophaling in winkelpunt), de home delivery, ShipTo (personal shopper / goederen binnen de 90 minuten thuisgeleverd) en de quick-commerce via de partnerships met UberEats en Deliveroo.”

DUURZAAM ONDERNEMEN

Rond duurzaam ondernemen is de laatste jaren al heel wat te doen geweest. Waarop zet u het volgende jaar in? 

Manu Suffeleers: “Het spreekt voor zich dat duurzaam ondernemen een belangrijk thema moet zijn in onze sector. De omschakeling van plastic draagtassen naar herbruikbare alternatieven is in de hele sector een groot succes. De praktijk bewijst dat er bij de consument in het algemeen niet altijd een evenwicht is tussen wat hij zegt en wat hij doet. Meerdere leveranciers hebben inspanningen gedaan om over te stappen van transparante plastic verpakkingen naar kartonnen verpakkingen. Zonder uitzondering hebben ze hun verkoop zien dalen en enkelen zijn zelfs teruggekeerd naar de vroegere verpakking, maar dan nu van gerecycleerd materiaal.”

Natasja Cleopater: “Zero waste is een van de speerpunten van Act for Food. We hebben de laatste jaren dan ook heel wat inspanningen geleverd op dat vlak: duurzame verpakkingen die het plastic verbruik reduceren, een partnership met Too Good To Go, recycle zones, bulk-oplossingen enzovoort. In 2021 lanceerden we het platform ‘Zero Waste’ waarop klanten hun ideeën met ons konden delen. Hun grootste bekommernis waren de verpakkingen van fruit & groenten. We willen ook zo snel mogelijk ons volledige assortiment fruit en groenten kunnen aanbieden in een duurzame verpakking.”

Duurzame kassazak
"We willen ook zo snel mogelijk ons volledige assortiment fruit en groenten kunnen aanbieden in een duurzame verpakking.”

Jo Willemyns: “Bij Colruyt Group loopt duurzaamheid al meer dan vijftig jaar als een rode draad door haar activiteiten. We zetten verder in op het tegengaan van voedselverspilling, verduurzaming van onze verpakkingen, het verbeteren van de nutritionele samenstelling van producten, het opzetten van lokale samenwerkingen enzovoort. In 2022 zullen we extra inzetten op onze Eco-Score, het label dat een idee geeft van de ecologische voetafdruk van een (voedings)product. Tegen 2023 zal ze op de verpakkingen van onze eigen merkproducten staan.”

uitbreiding

Wat zijn uw plannen voor 2022 op het gebied van nieuwe winkelpunten?

Natasja Cleopater: “Net als voorgaande jaren blijft Carrefour Belgium inzetten op expansie via de formaten Market (supermarket) en Express (proximiteitswinkels). De grootste focus ligt bij het formaat Express, die jaar na jaar aan belang wint. Klanten beschouwen dat formaat alsmaar minder als een ‘depannage’-winkel. Express vervult steeds meer de rol van de lokale verse kruidenier.”

Jo Willemyns: “In het boekjaar 2021-22 (april-maart) bij Colruyt twee nieuwe winkels, bij OKay: vier vergrotingen en drie vernieuwingen, bij Spar Colruyt Group zes nieuwe en veertien heropeningen (nieuwste formule). Bio-Planet: elk jaar één à drie nieuwe winkels.”

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine