VIL wil e-commerce duurzamer maken
Hoe duurzaam zijn onze online aankopen? Voor zowel webshops als consumenten is het meestal niet duidelijk wat de impact is van hun verpakkings- en verzendingskeuzes. VIL (innovatieplatform voor de logistieke sector) wil dit veranderen. In het project Green Last Mile (e-Pack) zal VIL, in samenwerking met vijftien bedrijven, een uniforme rekentool ontwikkelen die webshops, logistieke dienstverleners en consumenten zal helpen om duurzame keuzes te maken.
groei e-commerce
De opmars van online winkelen is sinds de coronacrisis nog meer in een stroomversnelling gekomen. Niet alleen kopen steeds meer Belgen online, ook het aantal pakketjes per Belg stijgt en het online aanbod wordt steeds breder. Dat zorgt voor een steeds groter debat over de duurzaamheid van e-commerce.
E-commerce mogelijk duurzamer dan offline shoppen
Enerzijds veroorzaakt het verpakkingsmateriaal bergen afval en stijgt de overlast door bestelwagens die de stad doorkruisen. Er worden steeds meer vragen gesteld over de zin en onzin van levering op dezelfde of de volgende dag en de impact van gratis retourneren.
Anderzijds zijn er ook onderzoeken waarin er aangetoond wordt dat in een één-op-één vergelijking en in de juiste omstandigheden, e-commerce net duurzamer kan zijn dan offline shoppen. Die omstandigheden situeren zich op een aantal vlakken: de gekozen levermethode, het type verpakking, het type voertuig, de efficiëntie van de route en daarnaast ook de woonplaats van de consument (landelijk vs. stedelijk) en hoe de consument zich verplaatst naar een afhaalpunt (te voet of met de auto).
Transparantie creëren
Met dit project wil VIL een tool ontwerpen die inzicht geeft in de duurzaamheid van verschillende lever- en verpakkingsmethodes en -materialen. "De tool zal door logistieke dienstverleners en webshops gebruikt kunnen worden om de impact van lever- en verpakkingskeuzes duidelijk te maken aan hun klanten. Op deze manier willen we concrete antwoorden bieden op het maatschappelijk debat over de duurzaamheid van e-commerce", aldus VIL-projectleider Geert Verbelen.
Ambitie tonen op het vlak van duurzaamheid
Een van de deelnemers aan dit project is winkelketen Schoenen Torfs. "Door zorgzaam om te springen met al onze belanghebbenden, zoals onze medewerkers, onze klanten, de samenleving en onze planeet, willen wij als bedrijf meerwaarde creëren, ook los van het zuiver financiële. Offline doen we zo al jaren grote inspanningen en investeringen op het vlak van duurzaamheid. Dat heeft ertoe geleid dat vandaag nagenoeg al onze winkels CO2-neutraal zijn. Voor ons online kanaal, dat sinds covid natuurlijk een enorme boost heeft gekend, willen we diezelfde ambitie tonen. Het Green Last Mile-project van VIL past perfect in die doelstelling", aldus Toon Torfs, manager Innovation, Business Development & Sustainability bij Schoenen Torfs.
Projectdeelnemers: APCOA Parking, BD Logistics, Bleckmann, bpost, De Gele Flamingo, DHL Parcel, GLS, Mondial Relay, PostNL, Proximus, Runners Lab, Schoenen Torfs, Streekmarkt.be, Telenet en Urbike
Projectpartner: VITO
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.