Marketing & communicatiePremium

VIL wil e-commerce duurzamer maken

Project Green Last Mile

Hoe duurzaam zijn onze online aankopen? Voor zowel webshops als consumenten is het meestal niet duidelijk wat de impact is van hun verpakkings- en verzendingskeuzes. VIL (innovatieplatform voor de logistieke sector) wil dit veranderen. In het project Green Last Mile (e-Pack) zal VIL, in samenwerking met vijftien bedrijven, een uniforme rekentool ontwikkelen die webshops, logistieke dienstverleners en consumenten zal helpen om duurzame keuzes te maken.

groei e-commerce

De opmars van online winkelen is sinds de coronacrisis nog meer in een stroomversnelling gekomen. Niet alleen kopen steeds meer Belgen online, ook het aantal pakketjes per Belg stijgt en het online aanbod wordt steeds breder. Dat zorgt voor een steeds groter debat over de duurzaamheid van e-commerce.

E-commerce mogelijk duurzamer dan offline shoppen

Enerzijds veroorzaakt het verpakkingsmateriaal bergen afval en stijgt de overlast door bestelwagens die de stad doorkruisen. Er worden steeds meer vragen gesteld over de zin en onzin van levering op dezelfde of de volgende dag en de impact van gratis retourneren.
Anderzijds zijn er ook onderzoeken waarin er aangetoond wordt dat in een één-op-één vergelijking en in de juiste omstandigheden, e-commerce net duurzamer kan zijn dan offline shoppen. Die omstandigheden situeren zich op een aantal vlakken: de gekozen levermethode, het type verpakking, het type voertuig, de efficiëntie van de route en daarnaast ook de woonplaats van de consument (landelijk vs. stedelijk) en hoe de consument zich verplaatst naar een afhaalpunt (te voet of met de auto).

Transparantie creëren

Met dit project wil VIL een tool ontwerpen die inzicht geeft in de duurzaamheid van verschillende lever- en verpakkingsmethodes en -materialen. "De tool zal door logistieke dienstverleners en webshops gebruikt kunnen worden om de impact van lever- en verpakkingskeuzes duidelijk te maken aan hun klanten. Op deze manier willen we concrete antwoorden bieden op het maatschappelijk debat over de duurzaamheid van e-commerce", aldus VIL-projectleider Geert Verbelen.

Ambitie tonen op het vlak van duurzaamheid

Een van de deelnemers aan dit project is winkelketen Schoenen Torfs. "Door zorgzaam om te springen met al onze belanghebbenden, zoals onze medewerkers, onze klanten, de samenleving en onze planeet, willen wij als bedrijf meerwaarde creëren, ook los van het zuiver financiële. Offline doen we zo al jaren grote inspanningen en investeringen op het vlak van duurzaamheid. Dat heeft ertoe geleid dat vandaag nagenoeg al onze winkels CO2-neutraal zijn. Voor ons online kanaal, dat sinds covid natuurlijk een enorme boost heeft gekend, willen we diezelfde ambitie tonen. Het Green Last Mile-project van VIL past perfect in die doelstelling", aldus Toon Torfs, manager Innovation, Business Development & Sustainability bij Schoenen Torfs.

Projectdeelnemers: APCOA Parking, BD Logistics, Bleckmann, bpost, De Gele Flamingo, DHL Parcel, GLS, Mondial Relay, PostNL, Proximus, Runners Lab, Schoenen Torfs, Streekmarkt.be, Telenet en Urbike
Projectpartner: VITO
Dit project wordt gesteund door VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin

Gerelateerde artikels

Hima benelux zet workshops en werkgroepen gestaag verder

De federatie hima benelux ondersteunt haar leden te allen tijde met workshops en werkgroepen. we werpen een blik op de doelen die hima de afgelopen maanden voor zichzelf heeft gesteld en hoe ze die willen behalen naar de toekomst toe.

E-commerce

E-commerce wordt meer en meer m-commerce (bestellen via tablet of smartphone) en de belangrijkste reden om online aan te kopen blijft gebruiksgemak: ziedaar de belangrijkste conclusies van de achtste e-commercestudie, die comeos voorstelde op de jaarlijkse summer happening. het staat vast dat het vertrouwen in online shoppen in de afgelopen tien jaar gigantisch is gegroeid; het aantal online kopende belgen is voor het eerst in enkele jaren weer licht gestegen. opvallend: bij de keuze tussen online en offline geeft het gemak de doorslag, bij de keuze tussen onlinewebshops primeert de prijs dan weer.

Doe-het-zelf en vakhandel blijven gescheiden kanalen

Menouquin bestaat zeventig jaar, ceo daniël van cauteren zit ondertussen al twaalf jaar lang in het zadel. in die twaalf jaar tijd heeft hij veel zien veranderen. de scheiding tussen winkels voor particulieren en winkels voor professionele klanten komt niet in het gedrang in de komende jaren, vindt hij. bovenal benadrukt hij de eigenheid van de menouquin leden. “met service en uitleg kun je het verschil blijven maken, ondanks de prijzenoorlog, ondanks de e-commerce. je moet blijven innoveren."

"bedrijven die duurzamer ondernemen, doen het vaak beter"

Duurzaam ondernemen wordt nog al te vaak simpelweg herleid tot een duurder prijskaartje in de winkelrekken. professor hans verboven (universiteit antwerpen) wil af van dit cliché en stelt dat ...

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine