89% VAN DE ONLINE-BELGEN OVERWEEGT ONLINEAANKOOP
Gebruiksgemak blijft belangrijkste driver
E-commerce wordt meer en meer m-commerce (bestellen via tablet of smartphone) en de belangrijkste reden om online aan te kopen blijft gebruiksgemak: ziedaar de belangrijkste conclusies van de achtste e-commercestudie, die Comeos voorstelde op de jaarlijkse Summer Happening. Het staat vast dat het vertrouwen in online shoppen in de afgelopen tien jaar gigantisch is gegroeid; het aantal online kopende Belgen is voor het eerst in enkele jaren weer licht gestegen. Opvallend: bij de keuze tussen online en offline geeft het gemak de doorslag, bij de keuze tussen onlinewebshops primeert de prijs dan weer.
89% POTENTIELE ONLINEKOPERS
Het aantal onlinekopers is voor het eerst in vier jaar weer gestegen, van 64% naar 67% van de Belgen - dat is 76% van de onlinepopulatie. Van de resterende 24% overweegt 13 procentpunt een onlineaankoop in het komende jaar. Slechts 11% is het komende jaar dus geen onlinekoper.
TEGEN 2020 M-COMMERCE DOMINANT?
“Waarschijnlijk is tegen 2020 m-commerce dominant", stelt Pieter De Vuyst van InSites Consulting, dat het onderzoek voor Comeos uitvoerde. Met een sprong van 21% naar 35% mobiele aankopen in de laatste twaalf maanden heeft m-commerce een 'kritische massa' bereikt. Het aantal mensen dat in de laatste twaalf maanden enkel mobiel aankocht, is meer dan verdubbeld, terwijl het aandeel dat enkel via een computer of laptop kocht, sterk afnam. 51% van de ondervraagden overweegt volgend jaar een mobiele aankoop, een stijging met 10 procentpunten t.o.v. vorig jaar en een bijna-verdubbeling t.o.v. 2015 (toen 28%). 10% van de aankopen wordt al betaald met de Bancontact-app.
Eten aankopen
Eten aankopen komt het vaakst voor en gebeurt het meest via m-commerce - denk aan het typische beeld van een pizza bestellen met de smartphone. 40% kocht meer dan vijf keer per jaar voeding via het internet, 10% zelfs twee keer per maand.
GEBRUIKSGEMAK BLIJFT BELANGRIJKSTE DRIVER
De belangrijkste driver om online te kopen blijft het gebruiksgemak. Webwinkels zijn 24/24 open en besparen de klant tijd. 37% verkiest zelfs één algemene webshop boven verschillende gespecialiseerde, omdat men zich niet telkens wil registreren. Mensen zijn bovendien steeds minder bang voor het delen van hun data. “Tevredenheid is een goede voorspeller voor toekomstige aankopen", zegt De Vuyst. “Toch blijft de prijs veruit de belangrijkste driver om een keuze tussen websites te maken - het belang neemt weinig af."
Thuislevering
Ook heel belangrijk: thuislevering. “De consument is het gewend dat alles bij hem thuis geleverd wordt. We hebben het hun gewoon gemaakt. De klant kiest voor gemak. Als afhaalpunten ooit makkelijker worden, zal hij die kiezen, maar voorlopig zijn die geen succes. Verwen uw klanten ook niet té veel. Op dit moment wil 73% geen levering op dezelfde dag. Als iedereen het doet, zal de klant dat normaal beginnen vinden."
CROSSCHANNEL BELANGRIJK, MAAR …
Crosschannel wordt belangrijker. Showrooming (in de winkel kijken en online aankopen) en webrooming (online kijken en in een winkel aankopen) komen vaker voor. Showrooming ging van 23% naar 28% t.o.v. 2015, webrooming van 45% naar 48%. 44% doet geen van beide. “Dat valt dus nog steeds goed mee", vindt De Vuyst. “Er worden veel meer mensen online geïnspireerd om offline te kopen dan andersom."