Leverancier en groentekok willen 'pure plant food' op trapje hoger
We're Smart® de recepten, Greenyard de groenten en het fruit
Greenyard, toonaangevende en wereldwijde leverancier van groenten en fruit, wil de transitie naar duurzame en gezonde voeding een serieuze versnelling hoger krijgen. Om dat doel te bereiken, sloot het bedrijf een vijfjarencontract af met We're Smart®. Dat is de organisatie opgericht door De groentekok® Frank Fol. Ook de retailers en grootkeukens zullen hier de vruchten van plukken.
Vijfjarig partnerschap
stroomversnelling
Hein Deprez, oprichter en co-CEO van Greenyard, en Frank Fol, oprichter van We're Smart®, hebben met hun bedrijf respectievelijk organisatie, de gezamenlijke ambitie om het gebruik van groenten en fruit in een stroomversnelling te krijgen. Ze ondertekenden een vijfjarig partnerschap dat ertoe moet leiden dat consumenten slimmere dieetkeuzes maken.
pure plant food
Hein Deprez: "De in 2050 voorziene bevolking van 10 miljard mensen voeden, lukt met de beschikbare landbouwgrond. Dat is het goede nieuws. Maar: daarvoor moeten we wel ons dieet richten op pure plant food experiences. En dat doen we met een vorm van producten die zo dicht mogelijk bij de 'plant' liggen, met producten waar zo weinig mogelijk processen werden op toegepast."
consumptie verhogen
lekker en voedzaam
Beide initiatiefnemers benadrukken dat we de consumptie van groenten en fruit flink hoger "moeten" krijgen niet omdat het moet maar omdat het lekker is. Het gaat dus niet (alleen) over de gezondheid. Gerechten met veel groenten kunnen heel gevarieerd zijn en voedzaam. Zelfs zonder vlees en vis kunnen we erin slagen het aantal nodige calorieën binnen te krijgen met groenten en fruit.
inspiratie
Maar vooral dus: een gerecht met groenten kan je zodanig klaarmaken dat de smaak niet te evenaren is. Daar ligt dus een rol weggelegd voor Greenyard en We're Smart: samen zullen ze bewijzen dat dat kan, onder meer door de consument inspiratie te bieden.
bottum-up
Shelf life verlengen
Deprez: "De eerste vereiste is – en daar start echt alles mee – dat we die consument meekrijgen. Het moet een bottom-upverhaal zijn. En de consument zal ons verhaal volgen als we de shelf life verlengen, om hem de tijd te geven het product op tijd te consumeren. Zodat hij niet moet vaststellen dat er toch iets scheelt aan een vers product. Want anders zijn we hem voor een paar weken kwijt voor dat product."
betaalbaar
"We moeten mogelijkheden creëren voor de consument om onze groenten en fruit voor hem toegankelijk te maken – lees: betaalbaar. Pas als die voorwaarde vervuld is, bereiken we alle bevolkingslagen. Daar werken we al lang aan, en het is belangrijk daaraan te blijven werken, samen met de hele keten. Met Greenyard hebben we een grote schaal en bereiken we miljoenen consumenten. Nu slaan we de handen in elkaar om extra initiatieven op te starten. Dat zal helpen om meer mensen te bereiken, om nog meer impact te hebben en een echte omslag in ons verhaal te maken. Met We're Smart gaan we daar nu fors op inzetten", gaat Deprez verder.
"We moeten mogelijkheden creëren voor de consument om onze groenten en fruit voor hem toegankelijk te maken – lees: betaalbaar"
rol retail en grootkeuken
En met die consument heeft u als lezer dagelijks te maken: op het winkelpunt of in de grootkeukens. Dus ook u kunt mee het verschil maken. Door de kennis over groenten en fruit mee te verspreiden. "Door erop toe te zien dat de klanten niet ontgoocheld zijn in de kwaliteit van de groenten en het fruit. We moeten de consument geven waar hij naar vraagt. Daar moeten we als sector aan werken", vertelt Deprez.
promotie maken
producten en recepten
Maar eerst nog wat meer uitleg over We're Smart. Frank Fol: "In 1988 maakte ik een reis naar Thailand en zag ik hoe de groenten daar veel puurder dan bij ons werden geserveerd. Het was in de tijd dat groenten op onze borden alleen maar (letterlijk) een 'garnituur' waren. Het is vanaf toen dat ik groenten en fruit in mijn restaurant meer en op een lekkere manier wou serveren. Toen ik in 2005 mijn restaurant verkocht, wilde ik mijn energie voor de volle honderd procent steken in de promotie van groenten en fruit naar bedrijven en supermarkten toe", vertelt Fol enthousiast.
dezelfde boodschap
Maar dat in z'n eentje doen, dat was onbegonnen werk. Vandaar dat Fol ambassadeurs nodig had. In 2017 startte hij We're Smart en de We're Smart Green Guide, die "groenterestaurants" in België en ver daarbuiten op de kaart zet. En nu is er dus de samenwerking met Greenyard. "We hebben dezelfde boodschap als Greenyard, alleen weten wij hoe je groenten gastronomisch kan klaarmaken. Greenyard levert ze en maakt ze in alle mogelijke vormen beschikbaar voor de consument", zegt Fol nog.
maaltijdboxen
Hoe kunnen supermarkten en grootkeukens mee de ommezwaai versnellen? Volgens beide heren door erop toe te zien dat het door de consument gewenste product, in het assortiment terechtkomt of op het bord bij de cateringbedrijven, en niet het product dat door de producent werd doorgeduwd. En door mee de vraag van de consument op te lossen: "Wat eten we vandaag?" Door bijvoorbeeld maaltijdboxen met recept te verdelen waarmee de consument creatief aan de slag kan. En waarvan het bord hem bewijst dat de groenten superheerlijk zijn.
innovaties
Fol: "Ons team van chefs bij We're Smart stelt hun expertise en toegang tot hun wereldwijde netwerk van experts op het vlak van pure plant(aardige) voeding ter beschikking om nieuwe producten te ontwikkelen voor Greenyards klanten. Onder meer de retailers en de foodservicebedrijven dus. Samen met Greenyard werken we aan innovaties op het gebied van pure plantaardige voeding. We ontwikkelen nieuwe producten, in functie van de productcategorieën van de retailers bijvoorbeeld."
ommezwaai ingezet
De CEO van Greenyard vat het idee achter de samenwerking met We're Smart als volgt samen: "Dit is waar we willen aan werken: hoe kunnen we groenten en fruit op een toegankelijke manier tot bij de consument brengen? Heel veel chefs gaan trouwens al flink aan de slag met pure plant-menu's. De ommezwaai is definitief ingezet. Als de producten bij de retail innovatiever zijn en de chefs in de bedrijfsrestaurants bijvoorbeeld lekkere recepten met groenten en fruit aanbieden, zullen we de ommezwaai/transitie op grote schaal sneller bewerkstelligen."
Eerste gezamenlijke initiatieven van Greenyard-We're Smart:
Instagram: @greenyard.stories
Inspireert eindconsumenten over hoe ze heerlijke, duurzamere en gezonde maaltijden kunnen maken. Het platform zal ook pure plantaardige recepten bevatten van Frank Fol en verhalen van telers bijvoorbeeld.
Inspiratiesessies
Samen met Frank Fol en zijn netwerk van topchefs zal Greenyard inspiratiesessies opzetten voor zijn eigen chefs en productontwikkelaars om gezamenlijk nieuwe producten te ontwikkelen die inspelen op de behoeften van consumenten op het gebied van pure plantaardige voeding.
Kookboek 'Radilicious Boek'
Hein Deprez zal het voorwoord schrijven voor het komende Radilicious Boek, een inspirerend kookboek van We're Smart. Hierin geven de twintig beste Europese plantbased chef-koks hun visie op de toekomst van voeding en vertalen ze die in diverse inspirerende plantaardige recepten.
'We're Smart Green Guide'
De jaarlijkse We're Smart Green Guide krijgt Greenyard als naamsponsor. Het is dé culinaire gids met de beste groente- en fruitrestaurants ter wereld, gerangschikt van 1 tot 5 'Radijsjes'. De We're Smart Awards eren ook elk jaar de beste restaurants en organisaties.
Op de website van We're Smart vindt u onder meer 52 culinaire technieken om groenten en fruit te bereiden. En chefs van grootkeukens vinden er verder informatie over events en workshops. En nog heel veel meer.