Au Flan Breton
FIRMA: BVBA Delrue B&M (Au Flan Breton)
NAAM EN VOORNAAM: Frederik Delrue
TELEFOONNUMMER: 0478 23 55 48
E-MAILADRES: frederik.delrue@skynet.be
PROJECT: Onze 5de winkel wilden wij groter aanpakken dan onze eerste 4 winkels. Het was de bedoeling om een uniek pand te zoeken in een sterk verstedelijkte omgeving. Uiteindelijk werd dit Leuven. Een stad met 100.000 inwoners en 80.000 studenten. Het concept is een open bakkerij winkel met verse producten met zowel take-in als take-out. Het is onze absolute flagship-store. Het is een experiment die wij in de toekomst willen kopiëren in andere steden. Altijd in een pand met veel karakter, oppervlaktes van minstens 250m². Het is een combinatie van een gezellige winkel, een open bakkerij, en gezellige ontmoetingsplaats.
DOELSTELLING(EN): Het was absoluut de bedoeling om een bakkerij 2.0 in te richten. Het hart van de winkel is onze bakkerij. Maar het is meer dan een bakkerij. Wij willen ons merk Au Flan Breton alle eer aandoen die het verdient. Alles draait rond “Klantvriendelijkheid”, “Hygiëne” en “Verse kwaliteitsvolle producten”. Het is een zeer moderne winkel met de allernieuwste technieken. Het is een winkel met heel veel beleving. Het is een winkel met een enorme charme en authenticiteit.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Vesaliussite: Tiensestraat 132-136, Leuven
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Geert Merckx en Karl Acx voor de inrichting. Jasper-Eyers voor de architectuur
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Bossuyt Shop Interieurs Kuurne en Immobel
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 750.000 € voor de inrichting. Aankoop pand 790.000€
Architectuur/design
Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?
Het gebouw is een deel van een site van 70 are groot in het centrum van leuven. De winkel binnen is 270 m² groot. Buiten is er een terras van 60 m². De facade is van 1963 en is geklasseerd. een ander deel van de facade is een totaal nieuwe en moderne creatie van de architect. De inrichting is een combinatie van beton, staal, natuursteen, en hout. Het geeft een industriële uitstraling waar de producten voor kleur en gezelligheid zorgen. Alles is met heel veel zorg en respect geselecteerd en gekozen.
Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?
Er is enorm veel aandacht aan het comfort van de klant. Er zijn heel veel moderne technieken die het winkelen aangenaam maken. En uiteraard is de winkel heel commercieel en doordacht opgebouwd. Het is altijd de bedoeling om de klant zoveel mogelijk te laten kopen. Onze producten zijn prijs/ kwaliteit van een zeer correct en eerlijk niveaux. Zodat het altijd het doel is om de klant met een gelukkig gevoel te laten vertrekken.
Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?
Brandveiligheid in zo’n pand in Leuven is een zeer grote uitdaging. Zeker omdat het mede onder het horecareglement valt. Wij zitten in een site met medebewoners. verschillende luxeappartementen, andere horecazaken, studentenkamers, ondergrondse parkeerplaatsen, een aula van de KU Leuven, en een cinema zitten allemaal samen in 1 site. Er was hier geen onderhandelingsmarge over afval, geluidshinder, geurginder, … wij mochten niets aan de buitenzijde van het gebouw veranderen. Wij konden niet met koelleidingen, schouwen, ventilatie, … naar buiten behalve op de beperkte voorziene plaatsen. Het is een miniscule puzzel geworden om te voldoen aan alle voorwaarden. Er is een frigo binnen voorzien om ons afval te stockeren, zodat wij geen geurhinder veroorzaken en geen buren tot last zijn. Door de oppervlakte vielen wij onder de strengste vorm van EPB-voorwaarden. Doordat wij geen schouw naar buiten mochten plaatsen is er gekozen voor een oven op elektriciteit met een condensor. Dat wil zeggen dat alle dampen herleid worden naar de afvoer, met als gevolg dat er een verzwaring moest gebeuren van de elektriciteit. In leuven mag je maar werken vanaf 7u. Parkeerverbod voor de werken is onder zeer strenge voorwaarden aan te vragen aan de stad. Geen onderhandelingsmarge mogelijk, bij de minste overtreding worden alle werken stopgezet.
Invulling ruimte
In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?
Je hebt het winkelgedeelte voor kaas, charcuterie, belegde broodjes en dranken en de warme open bakkerij met afhaalpunt voor verse producten. Je hebt het verbruiksgedeelte binnen en buiten met sanitair. Je hebt het bakkerijgedeelte voor verkoop van brood, banket, confiserie en ijs.
Is er een bepaalde routing uitgetekend?
Er zijn 2 ingangen. Een vanop de Tiensestraat en een vanop het binnenplein langs de Vesaliusstraat. Er is een uitgang. Iedereen die de eerste kassa voorbijloopt moet daar afrekenen. Iedereen die de volgende kassa voorbijloopt moet daar opnieuw afrekenen.
In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?
Er is gekozen voor 100% led verlichting.
Hoe is de etalage opgevat?
Via de etalages kan je binnen kijken in de winkel. Of indien niet mogelijk zijn de etalages voorzien van heel mooie bestickering. De stickers hebben als doel om het merk Au Flan Breton een enorme aantrekkingskracht te geven.
Keuze materialen
Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?
-Op het gebied van interieur: beton, staal, hout
-Op het gebied van meubilair: natuursteen, inox
-Op het gebied van aankleding: behalve onze lekkere kwaliteitsvolle producten zijn er een paar eyecatchers waaronder 2 fyboxen (https://www.fybox.net/en/) en andere leuke en unieke accenten.
In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkel wil uitstralen?
Ze zorgen voor een warme gezellige confortabele sfeer. Het is zeer duidelijk dat iedereen welkom is bij ons. Een student die elke week een koffiekoek komt kopen als hij aankomt in Leuven. De vrouw van de notaris die een uitgebreid buffet komt bestellen voor een groot feest. Een bejaarde dame die elke 2 dagen een klein broodje komt kopen om eigenlijk stiekem wat gezelschap te vinden in onze winkel. Het gezin met hun tweeverdieners die geen tijd hebben om boodschappen te doen en online bestellen. De bouwvakker die over de middag een belegd broodje komt halen in zijn vuile kleren. Een kleine schooljongen die met Valentijn een snoep komt kopen voor zijn 1ste liefje. Een twijfelaar die niet weet of hij wit of bruin, volkoren of meergranen brood eigenlijk wel lekker vindt?
En uiteindelijk dan toch naar buiten gaat met een pot verse soep.
Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?
Heel belangrijk is dat onze winkel toegankelijk is voor letterlijk iedereen. Elke klant telt. Geen drempels en deuren moeten automatisch openen zodat een rolstoelgebruiker welkom is maar ook een moeder met een kinderwagen in haar ene hand en een andere kleine aan haar andere hand.
Kleuren
Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?
Wij kiezen bewust voor tijdloze kleuren. Geen modetrends. Het doel is om er binnen 15 jaar nog steeds even tijdloos uit te zien.
Verlichting
Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Het belangrijkste doel van de verlichting is om de producten te laten tot hun ultieme recht komen. Daarom hebben wij voor de firma Bäro gekozen.
Afwerking
Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Kwaliteitsvolle basismaterialen. Geen compromissen. Zeer grote vakmensen in elke fase van de realisatie.
Duurzaamheid
Hoe duurzaam is het concept?
Deze winkel is voorzien om enorm veel klanten te bedienen. Op basis van vergelijkbare cijfers in onze andere winkels en statistieken gokken wij op 300.000 bezoekers per jaar. Het is dus logisch dat wij met enorm duurzame materialen moesten werken. Beton, staal, volkern, natuursteen, glas, roestvrijstaal, ledverlichting, … Er is ook veel aandacht besteed aan het feit dat er elke dag opnieuw moet gepoetst worden. Wij zijn gewoon om met veel water schoon te maken en daarna te ontsmetten. Dat is een extra reden waarom
de gebruikte materialen heel duurzaam moesten zijn. Het is een zeer grote investering. De afschrijvingen hiervan zijn gespreid over meerdere jaren. Daarom ook dat alles zeer duurzaam moet zijn. Stel je voor dat het nog niet afgeschreven is en het reeds versleten is?
Ledverlichting gaat veel langer mee dan andere verlichting. In het toilet kiezen wij heel bewust voor handendrogers op basis van warme lucht ipv. papieren doekjes.
Technologie
Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?
Het is ongezien welke technologische voordelen en acties wij voorzien hebben in een bakkerij.
- Vloerverwarming in het volledige pand op basis van een hybrideketel.
- Airco om te koelen en bij te warmen op basis van een warmtepomp. Ventilatie volgens de strengste normen
- Warme-lucht-blazers in elke in- en uitgang aan het plafond. Zodat de koude buitenlucht geen kans heeft om het pand af te koelen.
- Alle koeling aangesloten op 1 koelcentrale. Zeer zuinig verbruik en geluidsvriendelijk.
- Betaalautomaten voor de kassa’s in combinatie met een zeer uitgebreid kassasysteem. Betaalterminals van Atos. Alle kassa’s gekoppeld aan de black-boxen
- Eigen ontwikkeling van kantenkaarten. Uitwisselbaar tussen onze eigen winkels.
- Wifi in de volledige winkel
- Muziek op basis van rechtenvrije muziek
- Branddetectie verbonden met een alarmcentrale die de stroomtoevoer afkoppeld en de deuren opent.
- Alarminstallatie
- Tijdsregistratie rechtstreeks verbonden met de software van sociaal bureau. Toeganscontrole gekoppeld aan alarm en tijdsregistratie
- Noodverlichting
- Electrische oven, zonder schouw op basis van een condensor die alle dampen afleid naar een afvoer.
- Publiciteit voorzien wij op lichtbakken van Fybox. Deze zijn afgewerkt met bedrukte doeken. Deze doeken kunnen voor een zeer beperkte kostprijs vervangen worden door ander fotodoeken. Je kan deze doeken online bestellen via een zeer gebruiksvriendelijke webshop.
- Wij hebben uiteraard een webshop met ons volledige assortiment zoals in al onze andere winkels.
- Wij hebben zowel voor onze interne bestellingen als voor onze productie, hygiëne, hccpp, interne leveringen, … een heel mooie software draaien waardoor wij efficiënt en rendabel zijn. Dit is het hart van onze onderneming. De meeste zaken schakelen wij over naar cloudoplossingen waardoor iedereen op elk moment vanuit elke vestiging aan onze informatie kan. Mits hij/zij de juiste codes kent.
- Wij hebben een zeer uitzonderlijk nummeringssysteem (orchestra) voorzien van Qmatic.