Bereide gerechtenPremium

Tips om te scoren met Aziatische voeding

Kikkoman soja sauce chinees nieuwjaar
Chinees Nieuwjaar, dat in 2024 plaatsvindt op zaterdag 10 februari, is en blijft hét moment bij uitstek om het aanbod Aziatische producten in de kijker te zetten

Meer en meer consumenten ontdekken Aziatische voeding onder invloed van reizen en televisieprogramma’s. Velen raken ook geïnspireerd tijdens een horecabezoek. De oosterse keuken sluit naadloos aan op de grote consumententrends van spicy food en bewuster eten, en biedt tegelijk veel avontuur en inspiratie. Bovendien zijn het lichte gerechten waar groenten vaak centraal staan, die ook nog eens makkelijk te maken zijn. De fabrikanten bieden alvast een breed assortiment van verrassende producten en vernieuwende smaakmakers.

Tip 1: Zet in op Chinees Nieuwjaar

Chinees Nieuwjaar, dat in 2024 plaatsvindt op zaterdag 10 februari, is en blijft hét moment bij uitstek om het aanbod Aziatische producten in de kijker te zetten en consumenten te activeren. Voor retailers is het een goede manier om hun omzet in de vaak wat ‘kalmere’ periode tussen Nieuwjaar en Pasen te doen stijgen. Toch verkoopt Aziatisch eten, dat sinds de coronapandemie volledig is doorgebroken, het hele jaar door. Daarom is het belangrijk om de producten ook op andere momenten onder de aandacht te brengen als kwaliteitsvolle smaakmakers. Denk aan loempia-, barbecue-, chili- en de immens populaire srirachasaus in het barbecueseizoen.

So Thai Pietercil
Maaltijden zoals kokoscurry, wokgerechten en springrolls behoren tot de oosterse favorieten

Tip 2: Focus op de jonge generatie

De trend van etnische voeding wordt voornamelijk gedreven door de jongere consument, met name Gen Z’ers en en millennials die nieuwe smaken en culturen willen leren kennen. Aangezien deze generatie vooral online op zoek gaat naar maaltijdinspiratie en receptideeën, is een combinatie van digitale content en POS-materiaal een must. Jonge consumenten wonen vaak in de stad of zitten er op kot. Dus als uw winkel zich in een stedelijke omgeving bevindt, is het extra belangrijk om uw aanbod Aziatische voeding af te stemmen op de behoeften van deze shoppers. De jonge generatie houdt ook van personalisatie. Zet daarom in op secondary placement van Aziatische smaakmakers bij ready-to-eat of maaltijdpakketten. Zo kan de consument zijn maaltijd thuis of op het werk nog wat meer pit geven naar eigen smaak.

Tabasco srirachasaus
Vooral de Sriracha en Sweet & Spicy varianten spelen in op de etnische trend

Tip 3: Verras met nieuwe producten en smaken

Maaltijden zoals kokoscurry, wokgerechten en springrolls behoren tot de oosterse favorieten. Daarnaast gaan consumenten op zoek naar nieuwe Aziatische smaken en gerechten. Durf dus nieuwe producten en smaakmakers in het schap op te nemen. So Thai heeft bijvoorbeeld een breed assortiment producten om eenvoudig Thaise gerechten klaar te maken, zoals kant-en-klare sauzen curry- en woksauzen. Tabasco biedt dan weer keuze uit maar liefst 9 kwalitatieve pepersauzen met elk hun eigen smaakprofiel en mate van pikantheid. Vooral de Sriracha en Sweet & Spicy varianten spelen in op de etnische trend en zijn verkrijgbaar in spuitbussen (in plaats van de alomgekende glazen flesjes), ideaal om rijkelijk over een maaltijd te knijpen en ze op een gezonde en makkelijke manier nog lekkerder te maken.

Tip 4: Think outside the box

Go Tan easy coconut milk
Kokosmelk wordt niet alleen in oosterse curries en soepen gebruik maar ook in cocktails, smoothies, ontbijtgranen,...

Oosterse producten worden steeds meer gebruikt buiten de Aziatische maaltijd. Zo wordt kokosmelk niet alleen in oosterse curries en soepen gebruik maar ook in cocktails, smoothies, ontbijtgranen, koffie… Mede dankzij de groeiende groep vegetariërs en veganisten is kokosmelk uitgegroeid tot een vast alternatief voor melkproducten. Go-Tan speelt hierop in met zijn Easy Coconut Milk, gemaakt van versgeraspte kokosnoot zonder kunstmatige toevoegingen en dankzij een lager vetgehalte van 8% geschikt voor tal van gerechten. Dat je met Aziatische producten verrassende dingen kan doen, bewijst ook chilisaus of sriracha. Go-Tan biedt in dit segment een ruime keuze aan met 3 srirachavarianten (reguliere sriracha, smokey sriracha en sriracha mayo) en 2 chilisauzen (Original Sweet Chili Sauce en Hot Chili Sauce). Op bijna elk type gerecht kan je deze sauzen gebruiken: burgers, pizza, taco’s, patatas bravas… Hetzelfde geldt voor sojasauzen, zoals die van Kikkoman die met haar unieke umamismaak een klassieke tomatensoep kan omtoveren tot een verrassende smaakbom.

Tip 5: Homemade etnisch fastfood

Etnisch (fast)food zit in de lift. Poké bowls en falafel leerden mensen massaal kennen als takeaway in de coronaperiode. Nu die achter de rug is en ze bovendien meer op hun budget letten, willen ze ook thuis aan de slag met deze gerechten. Oosterse smaakmakers zoals sriracha, sweet chili en sojasaus zijn ideaal om snel zelf een gezonde takeaway maaltijd te maken bomvol smaak. Kikkoman heeft zelfs een speciale poké-saus die het allemaal nog wat makkelijker maakt. Ook Go-Tan heeft een gamma salad bowl dressings (Sriracha Lime Dressing, Sweet Soy Poké dressing en Teriyaki Sesam dressing) die een Aziatische twist geven aan salades en poké bowls.

Kikkoman Poke Saus
 Poké bowls en falafel leerden mensen massaal kennen als takeaway in de coronaperiode

Tip 6: aantrekkelijk en overzichtelijk rayon

Aangezien het Aziatisch assortiment uit uiteenlopende producten en verpakkingen (flesjes, zakjes, blik, brik etc) bestaat, is het aan te raden om in merkblokken te werken. Zo ontstaat er rust en evenwicht in het schap, wat de winkelerveraring van de consument extra prettig maakt. Een andere optie is om het schap in te delen per productcategorie (kokosmelk, noedels, sauzen, snacks etc), met daarbinnen merkblokken en vervolgens groepering van verpakkingstypes. Maak het schap inspirerend en uitnodigend, door bijvoorbeeld receptenfiches aan te bieden en gebruik te maken van POS-materiaal van de fabrikanten (displays, totems). Het kan een goed idee zijn om een tasting te organiseren in de winkel zodat de consument kan zien hoe gemakkelijk het is om een gezonde, smakelijke maaltijd te maken. Onderschat ook het belang van second placement niet. Presenteer producten uit verschillende categorieën samen en maak er een mooi geheel van, door bijvoorbeeld woksauzen en noedels te plaatsen bij de verse producten zoals wokreepjes en -groentjes. Een boost voor al deze productcategorieën!

So Thai noodles Pietercil
 Presenteer bijvoorbeeld woksauzen en noedels bij de verse producten zoals wokreepjes en -groentjes

Met medewerking van aan CBG Group, Pietercil, Products and Brands Group

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Josefien De Bock

Gerelateerde artikels

Kookkits vormen oplossing voor wie aziatisch wil koken

Aziatische voeding is al een tijdje aan een opmars in de foodretail bezig. ook dit jaar zetten de diverse producten samen mooie groeicijfers neer, in zowel waarde als volume. het verfijnde aanbod, de vele gezondheidsaspecten, maar ook zeker de uitgesproken smaken doen hier allemaal hun duit in het zakje.

Aziatische voeding surft mee op succes van gezonde voeding

De opmars van aziatische voeding gaat verder. steeds meer belgen zijn op zoek naar gemakkelijk klaar te maken, exotische en natuurlijke producten met net dat ietsje meer. ook de retailsector heeft de vraag van de consument goed begrepen en zorgt voor een gevarieerd aanbod aan premiumproducten in een gebruiksvriendelijke verpakking. naast het toenemende succes van de wok dringt de aziatische voeding ook steeds meer door in het hele barbecuegebeuren en scoren kokosmelkproducten van langsom beter.

Leverancier en groentekok willen 'pure plant food' op trapje hoger

Greenyard, toonaangevende en wereldwijde leverancier van groenten en fruit, wil de transitie naar duurzame en gezonde voeding een serieuze versnelling hoger krijgen. om dat doel te bereiken, sloot het bedrijf een vijfjarencontract af met we're smart.

Carrefour scheldewindeke groentevakman 2022

Carrefour market scheldewindeke kaapte dit jaar de prijs van 'groentevakman' weg. de buurtwinkel werd daardoor beloond voor de vriendelijkheid van het personeel en voor de nadruk die gelegd wordt op vers en lokaal in de afdeling groenten en fruit.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine