Shop design awardsPremium

Olivier Willems Chocolatier

 

FIRMA: Olivier Willems Chocolatier
NAAM EN VOORNAAM: Olivier Willems
TELEFOONNUMMER: 059/70.99.31
E-MAILADRES: info@chocolateriewillems.be
PROJECT: De bestaande winkel en atelierruimte werden volledig gestript en gerenoveerd, met inbegrip van buitenschrijnwerk en toegang tot de winkel
DOELSTELLING(EN): Openheid en transparantie creëren tussen winkel en atelier, waren de primaire vragen, zodat klanten de volledige chocoladebelevenis kunnen ervaren en een direct contact hebben met het productieproces en de chocolatier in actie. Aangepast materiaalgebruik en verlichting zowel in de winkel als in het atelier waren hiervoor een van tools om een warme, natuurlijke en huiselijke sfeer met een “loungy touch” te ontwikkelen. Omdat de verkoop van chocoladeproducten verweven is met feestdagen en tradities, dienden er voldoende mogelijkheden te zijn om de invulling van de winkel tijdelijk te vergroten, met het vermijden van de uitstraling van een ‘lege’ winkel in de tussenperiodes. Flexibiliteit was dan ook een belangrijke doelstelling in de opmaak van het ontwerp.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Alfons Pieterslaan 120, 8400 Oostende
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Binnen interieurarchitectuur - Katrien D’heere interieurarchitect
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 150.000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 170.000 euro. Meerkost tov vooropgesteld budget door de uitbreiding van de opdracht in aansluitende ruimtes tijdens de uitvoering van de werken en aankoop extra rollend materieel.

olivier willems

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De scheiding tussen winkel en atelier werd opgeheven door het toepassen van hetzelfde materiaalgebruik zowel in de winkel en het atelier, waardoor de grens tussenbeiden vervaagd. De donkere wandafwerking en een ruimtelijk volume in houtlook verbinden beide
functies van de chocolaterie. Waar stopt de winkel en waar begint het atelier, was net de vraagstelling die we wilden bekomen. De inplanting van het toogmeubel, met in het verlengde van deze, de werktafel in het atelier en het doortrekken van decoratieve verlichtingsarmaturen in het atelier, zorgen ervoor dat de klant zich vrij en gemakkelijk voelt om het volledige proces te ervaren van het maken van de praline. Centraal in de winkel werd de witte minimalistische toonbank geplaatst als een altaar voor, en van chocolade(bonen).

Het volume van deze toonbank contrasteert sterk met de overige materialen van de ruimte, en wordt op deze manier de aantrekkingspool in de winkel. Het toepassen van chocoladebonen in het toogblad zorgt voor een verrassingseffect bij het exploreren van de het chocoladeaanbod. De toonbank, met bijhorende kassa- en werkmeubel, is het enige ‘vaste’ element in de winkel. Om te kunnen beantwoorden aan de flexibele invulling van de winkel, naargelang thema, werd gekozen om met verrolbare sokkels te werken, die naar wens verplaatst en ingevuld kunnen worden. Er werd aandacht besteed aan het thema-gebonden etaleren van chocoladeproducten in de winkel, met hier ook weer flexibiliteit als speerpunt. Statische legboorden met enkel en alleen het etaleren als functie hebben, werden vermeden. In plaats hiervan werd de wand bekleed met beweegbare tabletten die in gesloten toestand knipogen naar een reuzenchocoladereep. Deze tabletjes worden naargelang de noodzaak, neergeklapt, waardoor het geheel een speels element wordt. Openheid en transparantie zijn de begrippen die ook op de etalage en voorgevel van de zaak werden toegepast. Een groot raam geeft de passant volledige doorkijk tot achteraan de zaak. Als huiselijk contrast werd een typische en eerder klassieke houten toegangsdeur tot de winkel geïntegreerd in het voorgevelgeheel.

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De bestaande ruimte is eerder lang en smal, met een kleine verbreding in de winkelruimte aan de voorzijde. Voor de renovatiewerken was deze verbreding de klantenzone in de winkel, en werd deze door de toonbank geblokkeerd van de atelierruimte, en zo ook de connectie van de klant met het productieproces van de praline en de chocolatier zelf. Door de toonbank te herpositioneren en de inkomdeur wel op te lijnen met de lange open ruimte, wordt de winkelruimte niet beperkt tot de kleine klantenzone zoals voorheen, maar
wordt ook het atelier een deel van de winkelzone. Direct contact van de klant met het volledige chocoladeverhaal is hiervan het resultaat.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

olivier willems

De implementatie van de doelstellingen van de renovatie in de bestaande ruimte werd voor de uitvoering van de werken grondig doorgenomen en geëvalueerd tijdens de conceptbesprekingen. Hierdoor stond het te behalen resultaat vast voor de uitvoering van de
werken, en werd deze vooraf ook doorgenomen met de uitvoerders. De neuzen stonden voor de aanvang van de werken reeds in dezelfde richting. Bij renovatiewerken is het niet ongewoon dat er bij de uitvoering dient bijgestuurd te worden, door onverwachte
omstandigheden. Deze bijsturingen werden echter zo uitgevoerd dat er geen compromissen dienden gesloten te worden, en het basisconcept behouden bleef. Zo bleken bijvoorbeeld de bestaande bouwkundige plafonds af te wijken van wat er op de bestaande plannen terug te vinden was, waardoor er wijzigingen in de plafondhoogtes dienden doorgevoerd te worden. Toch bleef het idee om de plafondhoogte van de winkelruimte deels door te trekken tot in de atelieruimte overeind, wat het concept van het in elkaar overvloeien van beide ruimtes ondersteunt. Nodige technieken, met name de koeling van het atelier en winkelruimte, kregen de nodige aandacht. In het atelier werd gekozen om met plafondelementen te werken in het nieuwe cassettenplafond, die ook in de plafondruimte de nodige flexibileit naar aanpassingen in de toekomst kan bieden.

In de winkelruimte werd geopteerd om een alternatief te zoeken voor het typische inbouw satellietmodel. Deze plafondunits zijn helaas nog steeds niet de meest dankbare elementen in een concept waarbij gezocht wordt naar een huiselijke en warme sfeer. Koeling is echter onontbeerlijk in de winkelruimte, en werd op deze manier ingewerkt in de wandafwerkingen dat deze nodige technische uitrusting geen visuele impact heeft op de uitstraling van de winkelruimte. Nog een van de uitdagingen bestond uit het vinden van een alternatief voor het statische gegegeven ‘legboord’, zonder in te boeten aan voldoende ruimte om chocoladeproducten te etaleren. Het klassieke idee van wandtabletten werd op een creatieve manier herbedacht, met een knipoog naar de alombekende chocoladereep. Kleine plankjes met afgeschuinde zijden kunnen worden neergeklapt, waardoor kleuren op de achterwand zichtbaar worden. Door de keuze te maken om bijvoorbeeld alle plankjes neer te klappen of slechts her en der, wordt bepaald in welke mate de kleuren getoond worden. Wanneer alle plankjes zijn dichtgeklapt, wordt de ‘chocoladereep’ zichtbaar. Op deze manier werd meer aandacht gegeven aan het geheel en niet enkel de functie ‘wandtablet’.

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

De winkelruimte en werkatelier vormen 1 ruimte, zodat de klant de volledige beleving rond chocolade kan ervaren. In het atelier werd bij de inplanting van de technieken rekening gehouden met de gewenste flexibileit voor de chocolatier, zodat toestellen naargelang
noodzaak en gebruik gemakkelijk kunnen verplaatst worden. In de winkel zelf zijn de centrale toonbank met bijhorend kassameubel en opbergkast, de enige ‘vaste’ elementen. Om ook in de winkel flexibileit te bekomen naar het uitstallen van chocoladefiguren e.d. werd met verrolbare sokkels (tevens extra bergruimte) gewerkt. Deze kunnen dienst doen als etalagemeubels, presentatiesokkels in de winkel of zelfs als hoge tafel bij workshops of evenementen. Er werd aldus niet gekozen om de winkelruimte in te delen naargelang het assortiment, maar om de nodige flexibileit in te bouwen om te kunnen inspelen op het wisselende aanbod.

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

De bestaande ruimte is smal en lang, waarbij de winkel voorheen zich op een kleine, iets bredere oppervlakte concentreerde aan de voorzijde. De klant stootte bij het betreden van de winkel onmiddellijk op de toonbank en had geen doorzicht of contact met de chocolatier in het atelier. Door de inkomdeur en toonbank te herpositioneren, worden zowel de doorzicht- als loopassen opgelijnd vanuit de winkel, met de open ruimte van het atelier. De klant ervaart hierdoor de volledige grootte van de ruimte, en niet enkel het kleine ‘voorplaatsje’ zoals voorheen. Hierdoor werd de volledige ruimte toegankelijker, zonder een opgelegd loopparcour aan de klant op te dringen.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Doordacht kleur- en materiaalgebruik zorgt er voor dat de indeling tussen de ruimtes niet strikt werd bepaald. Ter ondersteuning van de verbinding van de winkelruimte met het atelier werden de uitgesproken verlichtingsarmaturen boven de toonbank op dezelfde lijn
doorgetrokken tot in het atelier. De overgang van gerichte sfeerverlichting in de winkel naar functionele verlichting in het atelier gebeurt hierdoor op een vloeiende manier. Gezien de beoogde flexibiliteit in de winkelruimte, werd er voor de overige verlichting in de winkel gekozen om vooral de wanden te accentueren met richtbare verlichting. Er werd in het algemeen gekozen voor een warme lichtkleur, zodat de chocolade op z’n mooist kan worden geëtaleerd.

 

ilivier willems

Hoe is de etalage opgevat?

De toonbank geeft niet rechtstreeks uit op de straatzijde, waardoor de klassieke etalagezone wegvalt. Er werd ervoor gekozen om deze ruimte te kunnen invullen met de verrolbare sokkels, naargelang de noodzaak. Op drukke dagen kan deze ruimte bijvoorbeeld volledig
worden vrijgemaakt om voldoende plaats te creëren voor de klanten.

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

-Op het gebied van interieur
Als wandbekleding werd gekozen om voorzetwanden te plaatsen, zodat alle technieken die aangepast dienden te worden aan de nieuwe noden, achter deze wanden in opbouw konden worden geplaatst. Deze wanden werden bekleed met laminaat, zodat deze voldoen aan de voorschriften mbt het onderhouden van het atelier. Door een doordacht kleurgebruik van deze laminaten, werd het warme donkerbruin en de frisse houtlook doorgetrokken in het atelier, zodat er een aangename werkomgeving werd bekomen. Er werd aldus afgestapt van het typische klinische wit dat veelal terug te vinden is in professionele ateliers en keuken, door het atelier volledig te betrekken bij het winkelconcept. Om een natuurlijke toets te geven aan de volledige zaak werd ook gekozen om laminaat met een houtlook toe te passen als wandafwerking. Deze houtlook is als accent her en der terug te vinden in de winkel, oa in de verrolbare sokkels. Ook in het presentatie wandmeubel, met de neerklapbare tabletjes, is het hout terug te vinden, in combinatie met 3 verschillende kleuren op de achterwand van dit wandmeubel. Bij het etaleren van bijvoorbeeld verpakte chocoladerepen, kan er naargelang de plaatsing, gekozen worden om dit product tegen een mosterdkleurige achterwand te plaatsen, of misschien toch soft grey? Of voor de grey clouds?... voldoende mogelijkheden aldus om het product z’n beste plaatst te geven.

-Op het gebied van meubilair
De toonbank diende in het oog te springen, en te contrasteren met de wand- en vloerbekledingen die meer toon-op-toon werden aangekleed. Door deze toonbank van een minimalistische vormgeving en contrasterend kleur (strak wit) te voorzien, werd dit een
‘sereen’ meubel, als lijkt het een altaar voor chocolade. De ‘kassazone’ aan deze toonbank werd afgewerkt met dezelfde mozaïek die werd gebruikt als vloertegel, en benadrukt het contrast. Het toogblad waarop de pralines worden gepresenteerd, werd uitgevoerd in in epoxy ingegoten cacaobonen. De boon op zich werd op deze manier letterlijk de basis van de chocoladeproducten.

-Op het gebied van aankleding
In het conceptverhaal van het interieur werd geen rekening gehouden met specifieke decoratie/aankleding in de winkel, om het product het volledige verhaal zelf te laten vertellen. Enige decoratieve elementen werden verwerkt in het winkelconcept zelf, functie, vormgeving en materiaaltoepassing vertellen samen 1 verhaal.

 

olivier willems

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

Zonder consequente toepassing van het materiaal- kleur en vormtoepassing als taal in dit renovatieverhaal, zou er geen sterk interieurconcept kunnen bestaan. Niet alleen de functionaliteit van een materiaal (naar bv onderhoud toe) vormde de basis voor de materiaalkeuze. Het volledige palet van kleuren en materialen hadden evenveel de doelstelling om het concept van de open en transparante ruimte te bekomen.

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

De materiaalkeuze, en bij uitbreiding het volledige interieurconcept, heeft als doel de visie van de chocolatier te ondersteunen. Net door duidelijk en met overtuiging een eigen koers te varen, en die visie in zijn werk naar voor te brengen, brengt het de klanten naar de winkel. Chocolade is immers waarvoor de klant de chocolatier opzoekt, en wanneer dit te vinden is in een winkel met een verhaal, kan dit verhaal iedereen aanspreken.

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

Door zowel in de winkel als in het atelier hetzelfde kleurenpalet toe te passen, worden deze ruimtes als geheel beschouwd. Chocolade wordt geassocieerd met een warme bruine kleur, wat dan ook de basis is geweest voor vloeren en wanden. De natuurlijke toets werd in het verhaal gevracht dmv de houtlook die tevens als wandafwerking te voorzien in beide ruimtes. De witte toonbank contrasteerd dan weer fel met deze zachte omgeving in bruintinten, waardoor de presentatie van pralines op de ondergrond van cacaobonen, wordt uitgelicht in de ruimte. De pendelarmaturen boven deze toonbank, en in de atelieruimte versterken dit contract door hun chroomafwerking. Speelse kleuraccenten in verschillende warme grijstinten gecombineerd met een mosterdkleur op de achterwand met neerklapbare tabletjes, kunnen naargelang de te etaleren producten zichtbaar worden gemaakt.

 

Verlichtingolivier willems

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?
Wanneer winkelruimte en atelier als een geheel worden beschouwd, onstaat de moeilijkheid om het verschil tussen de nodige verlichtingstypes te blenden. Een winkelruimte vraagt immers een ander type licht en sfeer dan een heldere atelierruimte. De pendelarmaturen boven toonbank en werktafel verbinden reeds de twee ruimtes. In de atelierruimtes werden in het cassettenplafond LED-tegels ingewerkt, die naargelang gewenste sfeer en gemoed kunnen gedimd worden. In de winkel werd bewust gekozen om in de bediening van de verlichting een onderscheid te maken tussen verschillende circuits om de keuze te laten waar een accent wordt gelegd. Zo kan er gekozen worden om bv een lichtpunt te laten op het logo van de chocolatier in de winkel, wanneer na sluitingstijd de rest van de ruimte verduisterd wordt.

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

Alle ontwerpen en plannen werden vooraf tot in de puntjes doorgenomen met de uitvoerder, waardoor voor iedereen het beoogde doel duidelijk was. De uitvoerders van dit project waren volledig mee in het verhaal, waardoor zij zelf gemotiveerd waren om net die extra portie aandacht aan afwerking te leveren. Consequente opvolging en de medewerking van de zaakvoerders zelf tijdens de werken,
bood de controle naar afwerking, waar deze alsnog diende bijgestuurd te worden.

 

olivier willems

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept?

Het interieurconcept werd ontwikkeld specifiek voor deze ruimte, en specifiek voor deze klant. Er werd naar de visie van de chocolatier, een eigen verhaal gecreëerd, waardoor het concept persoonlijk wordt ipv trendgevoelig, en hierdoor een tijdloos en standvastig karakter
krijgt. Net de integratie van flexibiliteit zorgt ervoor dat er zowel in de winkel als in het atelier kan worden bijgestuurd naar de noden en ontwikkelingen in de toekomst. In het atelier werd met de inplanting van nutsvoorzieningen rekening gehouden met een
mogelijke evolutie van het machinepark. In de winkel werd waar kon, niet vastgehouden aan ingebouwd en ‘fix’ maatwerk, maar de mogelijkheid gecreëerd om ook daar mee te evolueren in de toekomst.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Uiteraard werd aandacht besteed aan het kassasysteem, verwerkingstoestellen atelier, koeling en sturing, verlichting,... zodat de alle zorg naar de klant en productie kan gericht worden. Echter, de klant het volledige verhaal vertellen over chocolade, van in het atelier tot op de toonbank, is een real-life beleving, waarbij smaak, geur, kleur, textuur,.... voorop staan. Net het ontbreken van technologische tools in deze zintuiglijke ervaring zorgt ervoor dat de klant dichter bij het product en de chocolatier staat.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Tecniba combineert drie doelgroepen

Tecniba in bastogne combineert een meno pro, een handy home én een home & co. in de drie afdelingen van de zaak - bouwmaterialen, doe-het-zelf en keukenmateriaal op een oppervlakte van 7.000 m² - vinden zowel particulieren als professionelen hun gading. de zaakvoerders olivier en pierre, schoonbroers van elkaar, zien het internet als hun grootste concurrent wat de prijzen betreft. ze blijven geloven in het belang van een familiale benadering en het belang van service en productkennis. voor eigen merken zien ze een toekomst weggelegd.

Ten huize van: woodcenter

Het was groot nieuws in de lente van 2018: texas hout- & bouwmarkt (wevelgem), in dertig jaar tijd uitgegroeid tot een monument in onze sector, werd overgenomen door hubo. de zaakvoerders, marc en zoon olivier gheysen, speelden al langer met het idee om zich te richten op de professionele schrijnwerker en tuinaannemer, en voegden de daad bij het woord met woodcenter, op anderhalve kilometer van hun oude zaak. "het was een sprong in het diepe. dankzij onze nieuwe schrijnwerkerij kunnen we de vakman nu veel toegevoegde waarde bieden."

De bouwstenen van een moderne, duurzame veranda

Bij het woord ‘veranda’ denk je misschien automatisch nog aan een oubollig zijkamertje dat alleen in de tussenseizoenen te benutten valt. toch is dat allang verleden tijd; ondertussen zijn veranda’s zodanig geëvolueerd dat ze aan de hedendaagse woonnormen en trends voldoen. hoog tijd dus om bij een marktleider ons licht eens te gaan opsteken.

Euro shop breidt uit naar mechelen

In mechelen staat er sinds begin april een nieuwe vestiging van euro shop. na de provincies oost- en west-vlaanderen en henegouwen wil de van oorsprong roeselaarse retailer nu dus ook de provincie antwerpen veroveren. dat lijkt aardig te lukken.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine