TECNIBA COMBINEERT DRIE DOELGROEPEN
DOE-HET-ZELF, PROFESSIONEEL EN HUISHOUD
Tecniba in Bastogne combineert een Meno Pro, een Handy Home én een Home & Co. In de drie afdelingen van de zaak - bouwmaterialen, doe-het-zelf en keukenmateriaal op een oppervlakte van 7.000 m² - vinden zowel particulieren als professionelen hun gading. De zaakvoerders Olivier en Pierre, schoonbroers van elkaar, zien het internet als hun grootste concurrent wat de prijzen betreft. Ze blijven geloven in het belang van een familiale benadering en het belang van service en productkennis. Voor eigen merken zien ze een toekomst weggelegd.
STEEKKAART
- Zaakvoerders Olivier Leveau - Pierre Massin;
- adres:Rue de Wiltz 33B, 6600 Bastogne;
- open van 8 .00 tot 18.30 uur (za. tot 18 uur) - zo. Gesloten;
- oppervlakte: 7.000 m²;
- aantal artikelen: 65.000 referenties;
- zakencijfer: 14 miljoen euro (excl. btw);
- gemiddeld winkelmandje: 75 euro;
- personeelsleden: 40;
- klanten per dag: 720.
'TECHNICIEN DU BATIMENT'
Derde generatie in het vak
Tecniba in Bastogne bestaat uit drie delen: ijzerwaren en doe-het-zelf onder het merk 'Handy Home/Meno Pro', bouwmaterialen en drive-in onder 'Tout-Faire' en een huishoudafdeling 'Home & Co'. Dat geheel bevindt zich onder één dak, met één winkel, die lid is van de aankoopgroepering Menouquin: Tecniba.
De winkel wordt vandaag geleid door Olivier Leveau en Pierre Massen. Ze worden bijgestaan door de vrouw van Olivier, zus van Pierre, Dominique, die zich bezighoudt met het personeelsbeleid en het serviesgoed. De grootvader van Pierre en Dominique had een kleine ijzerwarenhandel in het centrum van Bastogne en was medestichter van Menouquin. De vader van Pierre en Dominique, Joseph Massen, vervoegde de ijzerwarenhandel in de jaren zeventig. In 1994 stopte de kleine ijzerwarenhandel en Joseph Massen wilde zijn vleugels uitslaan, met zijn eigen winkel: Tecniba. Sinds een tiental jaar heeft hij de zaak aan Pierre en Olivier overgelaten: een derde generatie in het vak.
Voor Geïnformeerde doe-het-zelvers en professionelen
Het bedrijf Tecniba ligt op een grote toegangsweg van Bastogne naar het Groothertogdom Luxemburg. Het was Joseph Massen die de zaak lanceerde, geholpen door zijn schoonzoon Olivier, in 1994. Vanaf het begin waren ze omringd door een team van zes man, en al snel vervoegde Pierre hen. Op dat moment was de zaak 2.000 m² groot. Tecniba (kort voor Technicien du bâtiment) heeft altijd deel uitgemaakt van de aankoopgroepering Menouquin, die kleine doe-het-zelfzaken en grote pro-winkels verenigt.
EVOLUTIE
65% particulieren - 35% vakmensen
Tecniba was in het begin veeleer gericht op de professionele klant. In de loop der jaren zorgden de economische situatie en vooral het aanbod en de aangeboden service ervoor dat de 'particuliere' klantenkring erg toenam. Op dit moment kunnen we zeggen dat de balans gekanteld is, met een groter aantal goed geïnformeerde doe-het-zelfklanten zonder de 'professionele' klantenkring te verwaarlozen. Aanvankelijk heette de winkel simpelweg Tecniba, terwijl hij deel uitmaakte van de Meno groep. Sinds 2014 gebruikt de winkel het imago en het merk Handy Home van de groep. Tecniba biedt een dusdanige diversiteit aan producten en kwaliteit van dienstverlening dat het óók het Meno Pro-beleid volgt, dat meer gericht is op de professionele klant. De bouwmaterialendrive-in brengt ook klanten naar de doe-het-zelfwinkel. Dit alles vormt een mooie synergie. Momenteel heeft de winkel +/- 65% particuliere klanten en 35% professionele klanten.
Mezzanine voor badkamer en stock
Heel snel werden de initiële 2.000 m² omgevormd tot een totale oppervlakte van 7.000 m², op een terrein van twee hectare. Er werden mezzanines bijgebouwd, de een voor een sanitaire showroom, de andere voor de presentatie van binnendeuren. De showrooms worden voortdurend vernieuwd met nieuwigheden en nieuwe technologieën. Andere mezzanines werden opgetrokken om de voorraad in onder te brengen. Olivier: “We hebben zoveel kunnen bereiken dankzij onze medewerkers en hun vaardigheden en diensten, maar ook dankzij Menouquin. Die heeft ons van bij het begin geholpen met het uittekenen van rayonplannen en met het bepalen van onze assortimenten, en doet dat trouwens nog steeds.
BIJ TECNIBA VIND JE ECHT ALLES
Assortiment: van A tot T
Tecniba heeft dan misschien niet alle producten van a tot z in huis, maar dan toch zeker van a tot t. Het assortiment is zeer breed: van allerlei gereedschappen en ijzerwaren, over werkkledij, alles qua elektriciteit, sanitair en chauffage, tot hout en bouwmaterialen, verf en zelfs tuinartikelen en een schitterende afdeling huishoudartikelen. 65.000 referenties in totaal.
Gereedschappen en huishoudartikelen
Pierre: “Eigenlijk willen we geen 'neen' zeggen aan onze klanten. We hebben een zeer grote knowhow op alle vlakken. Onze klanten zeggen altijd: 'Als we het niet vinden bij Tecniba, vinden we het ook niet ergens anders'. Maar misschien is ons sterkste punt toch wel het zeer uitgebreide assortiment aan gereedschappen." En Olivier vult aan: “De huishoudafdeling wint steeds meer aan belang. Ze maakt zo'n 10% van het zakencijfer uit. Tv-programma's spelen hier een grote rol en het feit dat mensen hun budgetbestedingen graag verschuiven naar kwalitatieve kookartikelen."
FAMILIALE SFEER
Klanten krijgen alle aandacht
Wie bezit al die knowhow? Om ál die artikelen verspreid over 7.000 m² aan de man te brengen, is heel wat mankracht nodig. Per afdeling is er een kleine, vaste ploeg van doorgaans drie à vijf medewerkers. En die gunnen de klanten alle aandacht. Dat is hun belangrijkste taak. De huishoudafdeling wordt bijvoorbeeld door Oliviers vrouw Dominique gerund, samen met twee andere personen. Maar er is meer nodig dan mankracht, namelijk een specifieke ingesteldheid. En die is bij Tecniba ontegensprekelijk familiaal.
Hetzelfde personeel op dezelfde plaats
Pierre: “We stellen ons allemaal de hele dag door in de plaats van de klant. Als ik rondloop, denk ik continu aan vragen als: 'Zijn de rekken netjes aangevuld? Is hier iemand van het personeel direct aanspreekbaar?' Olivier, Dominique en ik zijn altijd vriendelijk en we dragen dat over op het personeel (41 medewerkers, n.v.d.r.). Onze klanten appreciëren dat. Zowel aan de infodesk als in de rayons ziet men altijd dezelfde medewerkers, die klanten met graagte helpen." Olivier: "Dat hebben we toch wel aan mijn schoonvader te danken. Die leerde ons niet alleen het vak maar ook hoe we moesten omgaan met personeel en klanten."
UITMUNTENDE SERVICE
Is er nog ruimte om naast die 65.000 producten bepaalde diensten aan te bieden? Ja, die is er. Tecniba heeft een eigen hersteldienst, een sleutel- en nummerplatenservice, verhuurt werktuigen en aanhangwagens, snijdt hout en panelen om maat, slijpt messen en zagen, mengt verf enzovoort. Op de parking zijn er enkele voorbehouden plaatsen voor elektrische wagens, die er hun accu kunnen heropladen.
STEEDS VROEGER WINTER EN ZOMER
En is er letterlijk nog ruimte om seizoensgebonden producten kwijt te kunnen? Ook die is er. “Het is cruciaal om een aanbod wintergebonden (kerstdecoratie en vuurhaarden bijvoorbeeld) en zomerartikelen (tuinproducten) te hebben. Zo niet loop je veel mis. Gek dat beide seizoenen elk jaar vroeger beginnen. De school is nog maar goede herbegonnen, of men denkt al aan de kerstperiode en de eerste zonnestralen staan al garant voor een goede verkoop van tuinmeubels", weet Olivier.
KRUISBESTUIVING DRIVE-IN EN HOME
Steeds meer vrouwen
Hoe ziet het klantenprofiel van Tecniba eruit? Dat valt niet in één zin samen te vatten. Tussen de 65% particulieren en 35% professionelen zitten alle leeftijdsgroepen. Meer en meer vrouwen vinden de weg naar de zaak. Ze komen vanuit een straal van zeker 30 km (op 10 km van Tecniba ligt Luxemburg, n.v.d.r.) en die deint steeds verder uit.
Trouw aan de partners
Pierre merkt ook op dat er een mooie kruisbestuiving is tussen 'zijn' drive-in en de Handy Home en Home & Co-afdelingen. En dat de trouw die het bedrijf naar klanten en personeel uitstraalt, ook geldt voor de leveranciers. “Met enkele zorgvuldig uitgekozen leveranciers verloopt de samenwerking goed, in de geest van partnerschap en win-win." Olivier herhaalt: "En we blijven eraan werken!"
GOED OPGELEID PERSONEEL
Rekrutering via scholen
Het personeelsbeheer neemt Dominique in handen. Medewerkers worden onder meer gerekruteerd via sociale media, lokale kranten en de eigen website. In juni bezoekt Dominique de scholen in de buurt. Gezien de filosofie van Tecniba dat alle personeel de klanten te allen tijde efficiënt moet kunnen helpen, hecht het bedrijf veel belang aan opleidingen. Menouquin biedt veel opleidingen aan, onder meer in verkooptechnieken.
Pleidooi voor opleidingen in wallonië
Tecniba vraagt aan leveranciers om ter plaatse te komen om nieuwe medewerkers op te leiden en te informeren, en zo hun kennis van hun rayon te verbeteren en informatie te kunnen doorgeven aan de klant. Opleidingen worden ook buiten de winkel gegeven bij de leverancier, maar vaak vragen de merken dat de medewerkers een vorming gaan volgen in het Brusselse of in Vlaanderen. En daar wringt het schoentje. Want dat vraagt meteen al gauw zes uur verplaatsingstijd. Olivier: “Ik lanceer bij deze een oproep aan de leveranciers om ook in Wallonië opleidingen te organiseren."
WEBSHOP ONONTBEERLIJK
E-commerce tegen concurrent internet
Hoe communiceert Tecniba met z'n klanten? Olivier: “Onze grootste concurrent is het internet. Ook wij hebben sinds kort geïnvesteerd in een webshop. Die wordt dagelijks aangevuld. Momenteel hebben we 35.000 artikelen op het internet beschikbaar. We hebben ook een nieuwe medewerker aangeworven, een 'community manager'. De e-commerce vormt een grote, maar noodzakelijke investering, zelfs al primeert het menselijke contact nog steeds. Ik ben ervan overtuigd. Voor de leveringen hebben we een contract met een verdeler. We kunnen leveren in heel Europa."
Folder, radio, facebook
Publiciteit voor Handy Home gebeurt via de maandelijkse folder van Menouquin. Ook voor Home & Co is er maandelijks een folder. Verder verschijnen advertenties in de lokale krant (Vlan) en lopen er radiocampagnes. Op Facebook (en Instagram binnenkort) worden de folderacties en demo's aangekondigd. Ook een nieuwsbrief wordt verstuurd, met respect voor de GDPR.
MARKT CONSOLIDEERT
Kapers op de kust
We vragen de zaakvoerders hoe ze de toekomst tegemoetzien. Pierre steekt van wal: “Voor ons zijn er drie gevaren. Ten eerste: de markt consolideert. Zaken worden altijd maar groter door overnames. Ten tweede: de leveranciers beperken de verdeling van hun producten niet alleen tot zaken als die van ons. Identiek dezelfde producten zijn zelfs in supermarkten te koop En dan is er natuurlijk, zoals Olivier al zei, het internet." Olivier gaat verder: “Een andere zorg waarmee we geconfronteerd worden, is het personeel. Het wordt moeilijker en moeilijker om jongeren - of simpelweg medewerkers - te vinden die gemotiveerd zijn, of over technische competenties beschikken. Het is een probleem."
Geloof in eigen merken
“Waar er volgens ons een toekomst ligt, is in de eigen merken. Met eigen merken kan je de omzet iets veiliger stellen. Die producten zijn toch een pak goedkoper. Kijk maar naar de lampen: de grote merken kosten heel wat meer dan eigen merken", besluit Olivier.