MARC EN OLIVIER GHEYSEN GOOIEN ROER OM MET WOODCENTER
Nieuwe onestopshop voor de vakman
Het was groot nieuws in de lente van 2018: Texas Hout- & Bouwmarkt (Wevelgem), in dertig jaar tijd uitgegroeid tot een monument in onze sector, werd overgenomen door Hubo. De zaakvoerders, Marc en zoon Olivier Gheysen, speelden al langer met het idee om zich te richten op de professionele schrijnwerker en tuinaannemer, en voegden de daad bij het woord met Woodcenter, op anderhalve kilometer van hun oude zaak. “Het was een sprong in het diepe. Dankzij onze nieuwe schrijnwerkerij kunnen we de vakman nu veel toegevoegde waarde bieden."
UITBREIDING WERD HERORIENTATIE
Er waren al plannen voor een nieuwe schrijnwerkerij toen Texas Hout- en Bouwmarkt nog in handen van de familie was, vertelt Olivier Gheysen. “We hadden op deze nieuwe locatie al een opslagplaats voor hout en plaatmaterialen, die we gingen leegmaken om een nieuwe stockageplaats met gloednieuwe schrijnwerkerij te bouwen. We wilden ons met Texas meer op hout richten, maar daar was te weinig plaats. Met dat idee zijn we beginnen te bouwen, en dat is almaar verder gerijpt. Als de voorraad en de schrijnwerkerij daar lagen, konden we daar dan geen professioneel afhaalpunt van maken? In de Texas hadden we best wel wat professionele klanten, maar er was toch een publiek dat principieel niet naar ons wou komen, want: je haalt je hout in een houthandel, niet in de doe-het-zelf. Dat leeft nog altijd bij de professionelen.
Zo werd dat afhaalpunt een tweede zaak onder een andere naam. Met Texas stonden we altijd al bekend om ons houtassortiment - het heette niet voor niets 'Hout- en Bouwmarkt', mijn vader is ook schrijnwerker van opleiding. We hadden daar ook al heel lang een schrijnwerkerij waar we meerwaarde mee konden bieden."
Interesse van hubo
“Toen Hubo interesse toonde in Texas, hebben we geaarzeld. We bestonden net dertig jaar en kregen de kans om terug te gaan naar onze roots, het hout. Het besluit om onze zaak over te laten was een emotionele beslissing, omdat we tegelijk ook afscheid moesten nemen van ons team medewerkers, waarvan sommigen met meer dan twintig jaar dienst. Zij hebben samen met ons het bedrijf helpen opbouwen, die ervaring blijft natuurlijk bij Hubo."
Correcte overname
“De overname was een groot karwei, maar alles is correct verlopen, mede door de ervaring van de mensen van Hubo. We wensen hiervoor dan ook hen en Erwin Van Osta te bedanken. We hebben vandaag een ander klantenbestand: we richten ons op tuinaannemers met ons ruime assortiment tuinhout en op schrijnwerkers met ons assortiment hout en platen. We proberen het verschil te maken met onze schrijnwerkerij en onze oplossingen op maat."
NIEUW AANBOD SAMENSTELLEN
“De rest van het assortiment hebben we van nul moeten opbouwen. Ons idee was een onestopshop voor de professionele tuinaannemer en schrijnwerker. Naast hout hebben we dus vooral professionele gereedschappen, ijzerwaren en lijmen in huis. Om competitief te kunnen zijn, hebben we ons aangesloten bij Groco Group. Alles wordt groter en groter, er is een trend naar consolidatie in de sector, dus we vinden het belangrijk om samen te werken en te zoeken naar manieren om marge te maken. Alleen is maar alleen, en dat is moeilijk. Het is ook een groot voordeel dat we, exclusief via Groco, de producten van Ivana kunnen verdelen: goede producten die je nog niet overal vindt. Voor het houtassortiment waren we met Texas al langer aangesloten bij Pluswood, een voornamelijk Waalse groepering. Voor onze nieuwe assortimenten heb ik veel aan Groco gehad. Zonder hen waren we met totaal andere leveranciers begonnen. Je werkt al dertig jaar samen met sommige leveranciers; het was soms moeilijk om afscheid te nemen. We zijn ook veel op de baan geweest om te gaan kijken bij collega's, daar leer je altijd iets van bij."
Andere merken
“Voor elektrisch gereedschap hebben we bijna alle bekende merken in huis. Elk merk heeft zijn ecosysteem; het is moeilijk om iemand van merk te doen veranderen als hij alle accu's en laders al heeft. Als je je op één merk concentreert, dan mis je een groot deel van de markt. Vroeger hadden we twee professionele merken in de Texas, en ik moest toen ook niet met het ene merk afkomen bij een klant van het andere. Het is niet gemakkelijk, dat klopt, het vraagt veel opleiding en kennis van het personeel en het zal jaren duren voor we alles weten. Het belangrijkste is dat we de merken hier kunnen tonen, dan volgt de vraag vanzelf."
NOG MEER DIENSTEN AANBIEDEN
Automatisch platenmagazijn
Olivier en zijn vader hadden al een schrijnwerkerij in hun vorige zaak, maar die is nu veel uitgebreider. Op de verdieping boven de schrijnwerkerij bevindt zich een volledig geautomatiseerd platenmagazijn, dat de werknemers toelaat om efficiënter te werken: ze hoeven zelf veel minder met platen te sleuren en er is uiteraard minder kans op schade. “Het plaatmagazijn was maatwerk - de leverancier had nog nooit een lift gemaakt die 3,5 m naar beneden moest. Ze hebben dat een halfjaar lang getest in Oostenrijk voor de levering. We hadden zo'n magazijn al gezien bij collega's en dan dachten we: waarom steken we dat niet op een verdieping, dan win je ongelofelijk veel plaats in het atelier om te monteren of om karren klaar te zetten. Er komt heel veel bij kijken - de verdieping moet sterk genoeg zijn, die brug moet daarop kunnen staan, die moet naar beneden kunnen, die moet dat plaatmateriaal kunnen pakken - en er waren veel partijen bij betrokken."
Efficiëntiewinst
“Ik ben blij dat we doorgezet hebben, want we werken nu veel efficiënter. Dankzij het platenmagazijn hebben we altijd meteen de juiste platen bij de hand, en de machines etiketteren de platen na elke bewerking, zodat we perfect weten wat ermee moet gebeuren. De platen worden wel manueel tussen de machines getransporteerd. Ook dat is veel verbeterd, want vroeger hadden we door plaatsgebrek geen efficiënte manier van werken. De cyclus is meestal: zagen, kanten lijmen, frezen. Als je vroeger met je kar van de ene machine naar de andere reed, had je kans dat er stukken afbraken, je moest manoeuvreren tussen rekken. Nu staat alles op een rechte lijn, zodat je snel van de ene machine naar de andere kunt. We hebben bij verschillende machineleveranciers offertes gevraagd: dit gaan we doen, we hebben zoveel ruimte, wat is volgens jullie de beste opstelling? We dachten dat iedereen ongeveer hetzelfde ging zeggen, maar we hebben vijf totáál verschillende ideeën teruggekregen. Je moet dus toch zelf gaan zoeken."
Plaatswinst
“We hebben ook ruimte om later nieuwe machines te plaatsen. Er staat geen enkele paal: het is een overspanning van twintig meter, die duizend kilogram kan dragen. Daar liggen grote betonnen balken, en daardoor is ons gebouw zo multifunctioneel mogelijk. Vroeger was dat veel minder het geval. Er liggen ook zonnepanelen op het dak - die machines verbruiken ook veel. Het is berekend op ons eigen verbruik."
Andere toepassingen
“Vroeger hadden we vooral machines voor simpele bewerkingen: platen afkorten, kanten lijmen … We maakten ook wel af en toe een kast, maar hier zijn we een stap verder gegaan. Onze kantenlijmer is veel professioneler, met een voorfrezer. We lijmen met een PU-lijm die veel sterker is, er zit een schraper aan die alles mooi wegschraapt. De machine brengt automatisch de platen terug. Vroeger moest je soms met z'n tweeën aan de kantenlijmer staan, nu is één werknemer genoeg. We hebben ook geïnvesteerd in een kastenprogramma. Er is meer werk aan de voorbereiding, maar als ze getekend is, dan scan je en daarna wordt alles automatisch gedaan."
Vraag naar gebruiksgemak
“Dat is gemakkelijk voor ons, maar ook voor de klant. Ook voor de professional moet het allemaal zo snel en zo eenvoudig mogelijk. We merken in onze schrijnwerkerij dat we meer en meer moeten voormonteren, ook voor professionelen. Een schrijnwerker die alleen werkt, kan daardoor plots een veel groter project uitvoeren en meer omzet halen."
Winkelinrichting ook voor professional van belang
“De winkelinrichting is hier even belangrijk als vroeger. Klanten die hier binnenkomen, hebben heel weinig tijd en willen zo snel mogelijk vinden wat ze zoeken. De winkelinrichting moet dus zo logisch en functioneel mogelijk zijn. Het mag ook wat gezellig zijn, met een mooie toonbank waarin we zelf 'Woodcenter' hebben gefreesd, en een koffiehoek. Mensen blijven langer plakken en denken plots nog aan iets wat ze nodig hebben. Het laat je ook toe om eens te luisteren naar wat ze nodig hebben. In het magazijn is het de bedoeling dat ze het zelf uit de rekken kunnen nemen; de stock ligt boven. Zo zijn wijzelf en de klanten zo weinig mogelijk tijd kwijt. Voor het magazijn hebben we geïnvesteerd in smalle, hoge rekken waar we erg veel stock op kwijt kunnen. Boven het platenmagazijn hebben we nog een tweede verdieping waar we op termijn een toonzaal met tuinhuizen en dergelijke zullen maken - het is een groot voordeel als die binnen kunnen staan, want het is er altijd mooi weer. Maar dat is nog toekomstmuziek."
NIEUWE KLANTEN WERVEN
“Momenteel is onze grootste uitdaging het werven van nieuwe klanten. Daarvoor moeten we ons assortiment kunnen tonen, zodat de mensen zouden weten wat je in huis hebt en wat je kunt aanbieden. Daarvoor moeten we mensen tot hier krijgen, en daarnaast zijn we momenteel een nieuwe website aan het bouwen. Veel mensen zijn verrast door hoe breed en hoe diep ons assortiment is. Binnenkort organiseren we een opendeurdag, op 15 en 16 februari, om zo veel mogelijk mensen tot hier te krijgen. We nodigen enkele leveranciers uit die demonstraties zullen geven, en de klanten zullen ook een rondleiding kunnen krijgen waarbij we uitleggen wat elke machine doet, om ze zo vertrouwd te maken met ons nieuwe aanbod. We gaan geen folders uitgeven, omdat we ons hoofdzakelijk richten naar aannemers en schrijnwerkers. We hebben verder nog een medewerker die tot bij de klanten gaat. Die kan dan uitleg geven over het assortiment en vragen wat de mensen nodig hebben."
Meerwaarde bieden
“Het is niet evident: we merken dat veel professionelen soms erg vertrouwd zijn met hun leverancier - de houthandel is een conservatieve sector. Wij moeten onze markt maken. Gelukkig krijgen we al heel wat aanvragen voor de schrijnwerkerij, maar voor de rest is het knokken. Dus je moet echt heel efficiënt te werk gaan. Ook in de professionele markt is er een grote prijsdruk, dat is eigenlijk niet heel anders dan in de doe-het-zelf, waar er voortdurend met kortingen en procenten wordt gegoocheld. De klanten zijn nog steeds even veeleisend als vroeger (lacht). Alles moet snel geleverd worden, en dat is momenteel een troef: omdat we nog relatief nieuw zijn, kunnen we snel schakelen. Hier proberen we alle maatwerk binnen een redelijke termijn klaar te maken, ik hoor van klanten dat ze elders soms een maand moeten wachten. We proberen ook zo veel mogelijk service te geven. Buiten hebben we een soort nachtkluis voor de klanten. Dat is een grote toegevoegde waarde. Met zulke kleine dingen kun je veel verschil maken."