Shop design awardsPremium

Jean

 

FIRMA: Jean
NAAM EN VOORNAAM: Jan D'Hollander 
TELEFOONNUMMER: 0494421293
E-MAILADRES: info@jean.eu
PROJECT: Het project omhelst de creatie van een nieuwe delicatessenzaak annex wijn- en koffiebar in het centrum van Lokeren. De zaak is gevestigd in een oud herenhuis dat voordien een woning en kantoor was. Tot ca 10 jaar geleden woonde er wijlen Dhr. en Mevr. De Noos. Mr. De Noos was burgemeester en advocaat in de jaren zestig. Naam van de zaak: Jean Jean is de bijnaam die zaakvoerder Jan kreeg van zijn vrienden.
DOELSTELLING(EN): Het doel wan de zaak was de creatie van een smaakwinkel waar kwaliteit en smaak centraal staan. Kwaliteit in de verkoopsartikelen, maar ook in het interieur en de keuze van materialen voor de afwerking; en dit steeds met smaak. Onze persoonlijke smaak in combinatie met de visie van de architect en in lijn met het karakter van het gebouw.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Pr. Thuysbaertlaan 8, 9160 Lokeren
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Toop architectuur bvba – Poststraat 91, 9160 Lokeren
BUDGETTERING: Vooropgesteld budget: 100.000 euro. Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: voor de basis werken uitgevoerd door de eerder vermelde aannemers zijn we binnen het budget gebleven

 

jean

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat?

We hebben TOOP architectuur gevraagd om als ontwerper een project te realiseren binnen de oude burgemeesterswoning waarin de nieuwe delicatessezaak annex koffie- en wijnbar zich thuis kon voelen.

De belangrijkste vragen waren:
• Hoe gaan we om met dergelijk historisch kader?
• Hoe kan hierbinnen een nieuw concept gerealiseerd worden zonder afbraak te doen aan de eigenheid van het pand?
• Hoe kunnen we de kostprijs en tijdspanne zo beperkt mogelijkheid houden?
• Maar bovenal, hoe kan deze zaak een nieuw gezicht geven aan dit gekende pand in het centrum van de stad Lokeren?

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

De architectuur van het pand staat maximaal ten dienste van de klant. De architectuur is statig maar door het nieuwe kleurgebruik hersteld naar rustig en eenvoudig. De weelderige tekeningen en motieven zijn nog steeds aanwezig, maar trekken de aandacht niet meer af van waar het om draait, de delicatessenzaak, wijn -en koffiebar.

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

  • Stevigheid van de vloeren: we wouden de originele vloeren bewaren, maar op één plaats hebben we dit moeten vernieuwen (steunbalken = sparren)
  • Hoe omgaan met wat oud is en hoe dit te verfrissen zonder het karakter kapot te maken

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

jean

Het gebouw was reeds ingedeeld in verschillende ruimten. Deze hebben we behouden en toegankelijker gemaakt door bv. het verwijderen van deuren en het maken van 1 nieuwe opening.
▪ De zones:
▪ wijnbibliotheek/winkel delicatessen
▪ verbruikszaal
▪ winkel producten
▪ bar
▪ gang

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

Neen, er is geen route uitgetekend. Wel hebben we ervoor gezorgd dat de centrale gang donker geschilderd werd en de ruimtes ernaast licht. Op deze manier worden klanten aangetrokken door de lichtere ruimtes. De gang is slechts een sas.

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Licht is heel belangrijk. We hebben gewerkt met sobere lichtpunten die de aandacht niet trekken. Focus moet gaan naar de producten en het karakter van het gebouw. Verlichting is in elke ruimtes ook gelijkaardig en herkenbaar opgevat.

Hoe is de etalage opgevat?

Er is geen echte etalage voorzien, wel kan men de winkel bekijken door het raam. Om die reden is er ook verlichting voorzien 's nachts.

 

Keuze materialenjean

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

Op het gebied van interieur:

  • Natuursteen: Turkse travertijn Tuscany, verzoet
  • Staal
  • Hout
  • Verf

Op het gebied van meubilair:

  • rekken in staal en glas (zwart)
  • Kasten in wit hout
  • Zwarte tafels van Pedrali, Lunar 5440 met krasvrij tafelblad
  • Zwarte stoelen van Cizeta, Ginger 2126 Se met kunstleder

Op het gebied van aankleding:

  • Aankleding is eerder sober, de producten brengen kleur

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de winkel wil uitstralen?

Toop architectuur omschrijft het als volgt:

Alvorens het project in handen te nemen, voerden wij onderzoek naar het pand. Het pand, dat vroeger advocatenkantoor en privéwoning was van wijlen Burgemeester Robert De Noos, droeg een ongelofelijke geschiedenis in zich. Wij wensten het concept van Jean te versterken met onze visie op de architectuur. De karaktervolle ruimtes, waarin vroeger geleefd en vergaderd werd, wensten wij opnieuw eenzelfde functies te geven. De burger, lees hier dus ook de bezoeker, diende opnieuw een plaats te vinden om te debatteren, te vergaderen… en dit allemaal binnen een luchtiger concept, zijnde de delicatessenzaak met koffie -en wijnbar.

Omdat het oude pand dusdanig karaktervol was, hebben wij als ontwerpers, enkel getracht om kleine ingrepen te doen die steeds maximaal respect hadden voor het bestaande pand. Zo werd er slechts één nieuwe deuropening gemaakt, op een plek die twee ruimtes met elkaar in verbinding stelt. De andere ingrepen zijn dusdanig minimaal dat het bestaande pand ten volle naar voor komt. Het bestaande gebouw is een klassieke burgemeesterswoning met centrale gang en naastliggende bureel, wachtruimte en de privé gedeeltes: kuiken, eetplaats en zithoek. De lange gang was de traditionele verbinder van deze ruimtes.
Omwille van de wens van zaakvoerder Jan om een handelszaak te starten waarin zowel verkoop als degustatie centraal staan, was het belangrijk om een duidelijke ruimtelijkheid in het project te brengen. Elke ruimte kreeg een eigen functie en karakter. Doch dit alles binnen 1 allesomvattende architectuurtaal.

Het vroegere kantoor werd omgevormd tot wijn- en delicatessenbibliotheek. Dit gebeurde door het plaatsen van een minimalistische bibliotheekkast en een diepe venstertablet waaraan bezoekers plaats kunnen nemen. De wachtruimte werd de nieuwe verbruiksruimte voor het project maar bovenal daar waar vroeger het hart van de burgemeesterswoning lag, het privé gedeelte, is nu de nieuwe koffie- en wijnbar. Deze ruimte vormt het nieuwe hart van de zaak. Om deze nieuwe functie in de ruimte mogelijk te maken, werden slechts enkele elementen toegevoegd. Een alles verbindende toog in natuursteen, die voor zowel verkoop, bargedeelte als bereiden van de producten dient.

Tot slot werd op de plaats van de oude kroonluchters een hedendaagse interpretatie voorzien die alle functies verlicht. Zowel aan binnen- als buitenzijde van het project stond respect voor het bestaande centraal. Door het toevoegen van minimale elementen en soms het wegnemen van overtollige elementen, blijft het pand herkenbaar maar krijgt het toch een volledig nieuwe uitstraling.

De bestaande raamopeningen in de gevels werden behouden. Daar waar vroeger rolluiken gesloten werden, zijn nu subtiele etalages gekomen. De bezoeker van de Markt van Lokeren kan doorheen de bestaande raamopeningen binnenkijken in het pand. De ruimtes zijn bewust klaar en licht van kleur gemaakt zodat deze naar buiten springen. De openheid naar de bezoeker toe is van absoluut groot belang. Het opnieuw in eer herstellen van elementen is de rode draad van het project. De oude parketvloeren werden volledig hersteld. De ruimtes werden nieuw leven ingeblazen door ander gebruik van kleuren. Daar waar vroeger de ruimtes druk, donker en weinig toegankelijk waren, zijn de ruimtes nu klaar en licht. De textuur die vroeger ook in het pand aanwezig was, werd behouden en veel subtieler naar voor gebracht. Het oude behangpapier met motief werd bijvoorbeeld overschilderd waardoor de textuur veel zachter naar voor komt. De nieuwe elementen de werden toegevoegd zijn steeds toegevoegd in functie van bovenstaande filosofie. De toog werd bijvoorbeeld in Natuursteen uitgevoerd. Iets wat past binnen zowel de delicatessenfunctie van de zaak maar ook bij het pand.

jean

 

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen? 

Ja, de materialen zijn bewust eenvoudig maar toch luxueus. Dit is belangrijk naar de uitstraling van een delicatessenzaak, wijn- & koffiebar.

 

 

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

  • Witte verf die de oude textuur van het behangpapier wel naar voor brengt.
  • Zwarte eenvoudige verlichting.
  • Natuureiken parket.
  • Zwart stalen rekken.
  • Maar bovenal, een travertijn natuursteen, toog.

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

Eenvoudig, sober en rustig. Het lichtplan is ook zodanig opgevat dat sfeer eenvoudig gewijzigd kan worden door het toevoegen of weghalen van verlichting op de tracks.

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

De totale wattage in Led is ongeveer 750 watt. Er is één kristallen pendel waar er geen led verlichting in zit, maar dit wordt in de toekomst nog aangepast.

 

jean

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?
Maximaal, een dergelijk pand en concept vraagt niet anders.

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 
Het volledige concept is verhuisbaar. Dit is voor een winkelconcept een absolute troef op vlak van duurzaamheid.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

Een minimale hoeveelheid aan technologie.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Belg verkiest degusteren van bier

Voorzitter jean-louis van de perre van belangenvereniging belgische brouwers ziet ondanks de nog steeds lichtjes dalende bierconsumptie in belgië een belangrijke rol weggelegd voor de retailsector. door nog meer in te zetten op bier als lokaal product, kan het aandeel van de retail nog meer stijgen, meent de brouwersvereniging.

Evolueer mee met de steeds groter wordende 'selfness-consument'

Na meer dan dertig jaar voor colruyt group gewerkt te hebben, is jean-pierre roelands in zijn 'vrije tijd' voornamelijk bezig met consulting voor middelgrote en grote bedrijven. ook hij heeft het retaillandschap de afgelopen decennia enorm zien veranderen, maar ziet hij ook hoe het verder zal evolueren. zal de consument nog veeleisender worden? welke waarden zullen voor de nieuwe consument belangrijk of anders zijn? in welke mate is prijs een doorslaggevende factor in het aankoopproces? hoe kan de winkelier daarop inspelen? eén voor één vragen waar u ongetwijfeld het antwoord op wil weten.

Campus konnect: connecteren in elke zin van het woord

De nieuwe industriecampus ‘konnect’ is voor geopend verklaard. we gingen luisteren naar de visie achter de campus, en wat cursisten en geïnteresseerden in techniek en industrie er kunnen verwachten.

Wilde bloemenpracht in je tuin

Jean zaaide in het voorjaar wilde bloemen. het is nu niet alleen genieten van die bloemenzee. jean heeft nog enkele leuke ideetjes in petto. ook de oogst in de serre wacht om geplukt te worden.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine