Topmessen: kwaliteit als concept
Speel dit uit in uw winkelcommunicatie
De markt wordt vandaag overspoeld met keukenmessen; de tijd dat alles in de Belgische keukens met een niet al te scherp officemesje gesneden werd, ligt gelukkig achter ons. Hoe kunt u zich hier nu nog onderscheiden? Door kwaliteit als concept in de kijker te zetten.
Definitie
Wat verstaan we onder 'topmessen'? Het kan hier zowel om Japanse als om Europese messen gaan. Een goed mes onderscheidt zich in de eerste plaats door de kwaliteit van het staal en de balans. Dat staal kan ook nog behandeld zijn: denk aan een keramische coating (ook wel non-stickcoating genoemd). Een nieuwe techniek is DLC, oftewel 'diamond like carbon'. Door middel van plasmastraling wordt een erg harde oppervlaktelaag verkregen. Die zorgt voor minder wrijving en biedt ook een betere bescherming. Vaak zijn de messen met de hand gesmeed.
Slijphoek en design
Voor een superieure scherpte wordt vaak geslepen in een hoek van 15°-17°. De messen hebben ook vaak een hogere hardheid, wat vooral typisch is voor Japanse messen. Vaak wordt er samengewerkt met een bekende ontwerper. Ook het heft van het mes is vaak iets bijzonders: kunststof kom je in dit segment niet tegen, een houten of gehamerd heft des te meer. De handgreep kan ook een handige antislipfunctie hebben, door middel van kuiltjes die in het heft zijn verwerkt.
Verpakking
Ook de verpakking is hier vaak een onderscheidende factor. Een dergelijk mes wordt vaak cadeau gedaan; ook voor een klant die zichzelf op een topmes trakteert. We zien bijvoorbeeld individuele trays die het mes beschermen. In sommige gevallen is elk afzonderlijk mes in een houten kistje verpakt. De verpakking is vaak zo geconcipieerd dat het uitpakken alleen al een beleving is. Sets verhogen het geschenkgehalte.
Sets verhogen het geschenkgehalte
Prijs
Uiteraard hebben messen uit het topsegment een hoger prijskaartje, dat kan oplopen tot enkele honderden euro's. Staat dat in verhouding tot de kwaliteit? Absoluut. Behandeling, staalkwaliteit, een bijzonder design komen niet voor niets. Een goed mes koop je voor het leven - als je er goed mee omgaat en het goed onderhoudt. Misschien ten overvloede, maar geef uw klanten mee dat de vaatwasser een slecht idee is.
Aanbod samenstellen
Een mes is iets heel persoonlijks. Iemand met grote handen zal een ander mes verkiezen dan iemand met fijnere handen; de één heeft liever een wat robuuster mes, een ander wil dan weer precisie ... Beperk u dus zeker niet tot messen van één type of vorm. Probeer variatie te voorzien in vormen en types.
chefmes is Standaard
Uiteraard is het chefmes het belangrijkst. Consumenten investeren soms liever in één heel goed mes en een chefmes blijft heel belangrijk in de keuken. Daarnaast zijn belangrijk:
- officemes of schilmesje voor het snijden en tourneren van groenten
- broodmes: altijd getand, getande messen zijn bij uitstek geschikt voor voeding van zachte materie maar met harde korst. Een tomatenmes is vaak ook gekarteld om dezelfde reden
- fileermes: het fileermes dient flexibel te zijn, het wordt platgelegd om langs de graten van de vis te snijden zodat het verlies tot een minimum beperkt wordt
- santokumes: Japans mes met kuiltjes in het lemmet. komt momenteel op bij veel koks. Letterlijk vertaald betekent dit 'mes met drie deugden'. Dat slaat op het feit dat dit mes gebruikt kan worden voor zowel vis, vlees als groenten.
Denk ook aan speciale uitbeenmessen
Inspelen op nieuwe trends
(Relatieve) nieuwigheden zoals een parmezaan-, oester- of sashimimes vormen een mooie aanvulling op het aanbod. Outdoor cooking zit al enkele jaren sterk in stijgende lijn, ook hiervoor worden speciale messen op de markt gebracht. Voedseltrends zijn ook belangrijk om te volgen: consumenten gaan steeds vaker naar de slager voor een mooi stuk vlees, dat ze thuis zelf willen snijden en bereiden. Denk hier aan speciale uitbeenmessen.
Presentatie moet luxe uitstralen
Het spreekt voor zich dat ook de presentatie van deze messen 'top' moet zijn. Veel aanbieders bieden glazen wandkasten aan met een slot - niet alleen omdat de messen duurder zijn, maar ook omdat ze vlijmscherp zijn. Voorzie ook extra informatie - het liefst in de vorm van workshops - en testmessen. Zo kunnen klanten de messen zelf eens in de hand houden. Absoluut noodzakelijk bij een duurdere aankoop. De messen worden gepresenteerd met een messenmagneet of gewoon in de (luxueuze) verpakking.
Combineren
Het belang van combinaties voor crossselling wordt nog vaak onderschat, en dat kan zeker ook bij deze duurdere categorie. Dat kan met accessoires, zoals een messenblok en een wetstaal, maar ook op andere plaatsen. Heel dure messen bij het outdoorgebeuren leggen heeft wellicht weinig zin, maar denk aan specifieke messen bij bepaalde kookboeken. Een uitbeenmes plaatsen bij een boek over grote stukken vlees kan mooi voor crossselling zorgen.