"MENSEN IN DEZELFDE BRANCHE ZIE IK NIET ALS CONCURRENTIE"
De visie van Hans Van Rafelghem
Het Maldegemse familiebedrijf AVR Van Rafelghem heeft al meer dan 50 jaar ervaring in kookgerei. In de ruime toonzaal vind je niet enkel kookpotten, maar ook een groot gamma aan Japanse messen. Hans Van Rafelghem, zaakvoerder, verkoopt enkel artikelen waar hij zelf achter staat. "Alles wat ik verkoop, daar geloof ik 100 % in, anders verkoop ik het niet."
NATUURLIJKE GROEI
"Mijn vader is al zolang ik me kan herinneren bezig met kookgerei", steekt Hans van wal. "Hij heeft eerst vele jaren gewerkt als vertegenwoordiger, daarna als manager, voor een concullega. Op een bepaald punt is hij de markt voor kookpotten voor inductievuren beginnen te onderzoeken. Hij geloofde daar heel erg in. Collega's raadden hem dat echter af omdat in die kookpotten ijzer zat, wat kans gaf op roest. Hij had - terecht - andere ideeën dan de rest en is dan voor zichzelf begonnen met kookpotten. AVR als entiteit zal nu toch zeker al 30 jaar bestaan."
De kookpotten onderscheiden zich van andere door de niet-vervormbare bodem van 10 mm dik. Deze bodem 'kleeft' als het ware aan de kookplaat wat zorgt voor een snelle en doeltreffende warmteopname. In de kookpotten heb je geen extra water nodig. Aardappelen kunnen druipnat in de pot gedaan worden en koken door het aanhangende vocht. De temperatuur hou je in de gaten met het warmtemetertje. Het deksel heeft een goede afsluiting. Door op deze manier te koken, worden smaak- en voedingstoffen behouden en gebruik je minder energie.
Ook mannen aantrekken
“De messen zijn er pas later bijgekomen. Vroeger stonden we vaak op jaarbeurzen zoals die van Gent en Cocoon in Brussel. Op een bepaald moment deden we zelfs meer dan 10 beurzen per jaar. We merkten echter dat we vooral een vrouwelijk publiek aantrokken en wilden daar graag verandering in zien. Ik ben toen zelf naar Ambiente geweest en maakte daar kennis met Japanse messen. Toen wist ik dat we daarmee ook mannen zouden aantrekken. Zo is de bal aan het rollen gegaan. We krijgen wekelijks mails van Chinese fabrikanten die ons Damaskmessen wil verkopen, maar daar ga ik niet op in. Je kan geen Japanse messen verkopen die vervaardigd worden in China. Ik vind dat de mensen bedriegen. Ik verkoop wat ik graag zie en gebruik en voor de rest trek ik me daar niet veel van aan. Ik moet er 100% achter staan."
"Iedereen die hier een mes koopt, mag dat één keer per jaar laten slijpen"
“Sinds we gestart zijn met de verkoop van messen, bieden we ook de mogelijkheid om de messen te laten slijpen. Als je investeert in goede messen, is het ook van belang om ze te onderhouden en ze op de juiste manier te laten slijpen. Klanten in de kokswereld vertellen me over slechte ervaringen met mobiele slijpservices. Ze laten hun messen twee keer slijpen, er is een halve centimeter af en ze moeten een nieuw mes kopen. Daarom mag iedereen die hier een mes koopt dat één keer paar jaar gratis laten slijpen. Ik heb al meer dan 20 jaar ervaring en ik heb de handeling goed onder de knie. Collega’s uit de sector vragen mij zelfs om messen voor hen te slijpen.”
Help je dan de concurrentie zo net niet?
“Mensen die in dezelfde branche zitten, zie ik niet als concurrentie. Ik heb daar een andere kijk op. Voor mij is het veeleer een opportuniteit, waar ik graag gebruik van maak. Zo werk ik samen met de kookwinkel van Mariane D'Hont in Oosterzele. Ik doe het slijp- en laserwerk voor die winkel en in ruil bieden zij in de winkel een deel van mijn kookpotten aan. Voor Antoine van Loocke (ambachtelijk messenmaker en -ontwerper) doe ik ook al het slijpwerk. Verschillende messenzaken schakelen mij in om messen te laseren."
“Ik heb een fiberlaser gekocht helemaal in het begin van de coronapandemie. Op dat moment was het wel een gok om zo’n investering te doen, maar ik wou de mensen naar hier trekken door meer service te bieden. Bovendien was ik op zoek naar een manier om ons logo in de messen te verwerken. Met de laser is dat zeer gemakkelijk. Ook teksten in allerlei soorten lettertypes kan je laseren op een mes, maar ook tekeningen en logo's tot 20 op 20 cm behoren tot de mogelijkheden. In principe kan je alle metalen laseren. Zo heb ik voor een restaurant aluminium bestekonderleggers gelaserd. Mensen die bij mij een mes kopen, mogen deze ook gratis laten laseren. ”
Zijn er nog zaken veranderd sinds corona?
“Het is misschien vreemd maar de coronapandemie is voor mij niet slecht geweest. Het was heel bizar. Een groot deel van mijn kosten (beurs-, druk-, en arbeidskosten) zijn weggevallen. Mijn omzet is uiteraard wel een stuk gedaald maar mijn winstmarge is wel gestegen. Ik heb al een tiental jaar een webshop. Tijdens corona konden de klanten toch blijven aankopen. Die webshop is daar echt wel een sterkte geweest, maar toch is fysiek een mes kunnen kiezen nog altijd een meerwaarde.”
De juiste ondersteuning
Om de beste keuze te maken, komen de mensen nog altijd beter naar de toonzaal. “Ik begin met de KAI-messen en ik leg de grote verschillen uit qua materiaal. Binnen KAI zijn er twee grote groepen: messen met een hardheid van 58 Rockwell en met een hardheid van 61 Rockwell. Hoe het mes in de hand ligt, is echt heel belangrijk. Zeker voor een kok die er dagelijks mee werkt. De balans moet goed zitten, het handvat moet goed aanvoelen. Daarom is het belangrijk dat de mensen naar hier komen. Zo kan ik de mensen adviseren en bijstaan in hun keuze.”
Hoe blijf jij up-to-date?
"Ik volg geen opleidingen maar ik hou op eigen houtje de trends bij. Ik lees veel over de wereld van kookgerei en messen. Tegenwoordig biedt internet meer dan voldoende mogelijkheden om up-to-date te blijven, maar er circuleert ook veel foutieve informatie. Een fout die veel gemaakt wordt is Japanse messen slijpen met een wetstaal. Japanse mensen kosten al snel tussen de 200 à 300 euro. Je blijft er best met een wetstaal zoveel mogelijk van af. Als je dat toch doet, moet je er zeker van zijn dat het juiste gebruikt, anders creëer je krassen. Net om een lange levensduur van de messen te garanderen, bied ik de slijpservice aan."
"Van Japanse messen blijf je beter af met een wetstaal"
Wanneer we Hans naar zijn toekomstvisie vragen, vertelt hij ons: “Ik wil blijven inzetten op de samenwerkingen met mensen uit dezelfde branche. Slijpen wil ik nog meer doen want ik weet dat het slijpen van messen echt een probleem is. Er zijn allerhande slijpers, maar die hebben niet allemaal hetzelfde niveau qua professionaliteit. Ik maak verder ook magneten voor messen op aanvraag van de klant. Ik gebruik daarvoor verschillende houtsoorten. Onlangs heb ik één gemaakt op maat van 1 meter lang voor 13 messen in Amerikaanse Notelaar. Hier zie ik ook zeker toekomstmuziek in."
Hoe pakken jullie de promotie aan?
We hebben een website en zijn ook actief op Facebook en Instagram. Daarnaast doen we ook aan Google en Facebook Advertising. Vroeger moest je veel geld spenderen om wat zichtbaarheid te krijgen, maar nu kan je met een beperkt budget al veel mensen bereiken. In de toekomst wil ik daarop blijven inzetten.”