Volautomatische (espresso)machines nemen de markt over
Consumenten willen meer dan ooit het baristagevoel in huis halen
Traditionele filterkoffieapparaten zijn met uitsterven bedreigd; of zo voelt het toch een beetje aan. En daar zitten de volautomatische toestellen voor iets tussen. Fanaten van het zwarte goud willen namelijk koste wat het kost de beleving van rasechte koffiebars in huis halen. Met de aromatische kwaliteit en brede waaier aan bereidingsopties die deze machines kunnen bieden, boots je immers al snel creaties na op baristaniveau.
Trends
Duurdere segment blijft populair
Binnen de categorie van de volautomatische machines zijn het voornamelijk de duurdere apparaten die nog steeds goed presteren. Het gaat dan over toestellen met een aankoopprijs van boven de 700 euro. Bij de pompdrukespressomachines zitten de premium toestellen helemaal in de lift. Echte koffieliefhebbers zijn namelijk bereid om meer geld uit te geven aan koffiemachines die met een druk op de knop het perfecte bakje troost kunnen aanleveren. In dat opzicht is het gebruiksgemak – een component die vaak aanwezig is binnen het duurdere segment – niet onbelangrijk voor de consument.
Speciality coffee
Een verfijnde wijn of whiskey wordt door velen gesmaakt. Dit zien we nu ook terug in de koffiewereld, waar steeds meer mensen op zoek gaan naar pure, authentieke smaken in hun dagelijkse portie cafeïne. Juist om die reden is 'speciality coffee' aan een stevige opmars bezig. Daarbij zijn de oorsprong, kwaliteit en degelijke verwerking van de koffiebonen cruciaal. De mogelijkheid om die onvervalste kwaliteit thuis kant-en-klaar in een kopje te verkrijgen, klinkt voor veel consumenten als muziek in de oren.
Groene apparatuur
Duurzaamheid blijft een belangrijk aandachtspunt voor veel mensen. Dat geldt eveneens bij de aankoop van een koffiezetapparaat. Dit is meteen een van de redenen waarom de volautomaten aan populariteit winnen. Capsules worden namelijk niet meteen beschouwd als milieuvriendelijk, noch als duurzaam, zelfs als ze gerecycleerd kunnen worden. Toestellen vervaardigd uit gerecycleerd plastic mogen dan wel weer op de nodige belangstelling rekenen. De mogelijkheid om dergelijke groene apparatuur met ecocheques te betalen, maakt het alleen maar interessanter voor de koper. Ten slotte voorspelt men dat energiezuinige koffiemachines een (nog) prominente(re) rol zullen spelen in de toekomst.
Slow coffee
De opgang van slow coffee klinkt contradictorisch gezien de populariteit van de volautomatische opties. Met de dominantie van laatstgenoemde zou je immers denken dat consumenten veelal op zoek zijn naar een efficiënt toestel dat al het werk vliegensvlug op zich neemt. Toch zijn veel mensen tevens te vinden voor het tegenovergestelde: een ambachtelijke aanpak die de nodige tijd vereist. Zo zorgt de langere bereidingswijze van slow coffee ervoor dat je zelf meer controle hebt over het ganse brouwproces en – net zoals bij speciality coffee – smaakbommetjes vol aroma kunt creëren. Daarnaast is het ritueel an sich minstens even belangrijk. Slow coffee maken zorgt per slot van rekening voor een compleet andere beleving dan wanneer je simpelweg op een knopje moet duwen.
De leveranciers zien de markt voor slowcoffeetoestellen dus alleen maar groeien in de nabije toekomst. Bovendien zijn ze een pak milieuvriendelijker dan de plastic capsules met voorgemalen bonen. Reden genoeg dus om zelf een basisassortiment samen te stellen waaruit uw klanten kunnen kiezen, zodat ze thuis aan de slag kunnen gaan.
Technische snufjes
Zoals eerder vermeld, focussen fabrikanten van de duurdere volautomatische koffiemachines graag op gebruiksgemak. Net om die reden worden toestellen steeds vaker uitgerust met een app waarmee je bereidingen kunt kiezen of samenstellen vanop afstand. Dergelijke slimme machines zijn bovendien in staat om het onderhoud bij te houden. Zo zijn er al langer dan vandaag producten op de markt beschikbaar die om de zoveel tijd zelf kunnen aangeven wanneer het tijd is voor een grondige reiniging. Daarnaast zijn bedieningspanelen met touchscreen nog steeds erg in trek bij kopers, alsook intelligente kopjessensoren en machines die de ideale maalgraad suggereren op basis van de bereiding die u kiest.
Verschillende dranken
Het idee van 'de koffiebar tot bij jou brengen' zit niet alleen vervat in de kwaliteit van de koffie(machine). Koffiezetapparaten moeten tegenwoordig eveneens beschikken over de optie om een uitgebreid arsenaal aan specifieke dranken te bereiden. Zo zijn er al toestellen die gemakkelijk tot 21 verschillende soorten recepten uit de hoed kunnen toveren. Een groeiende trend die vervat zit in dit concept is het gebruik van plantaardige zuivelproducten zoals havermelk, amandelmelk of rijstmelk. Theedrinkers mogen zich evenzeer gelukkig prijzen: een heleboel apparaten zijn per slot van rekening in staat om theeën op verschillende temperaturen te prepareren.
Onderhoud ...
… moet simpel blijven
Qua onderhoud blijft de boodschap om dit vooral zo simpel mogelijk te houden. Machines hebben daarom veelal een functie waarbij op tijd wordt aangegeven wanneer het tijd is voor een grondige reiniging. Het schoonmaken zelf wordt het best ook niet onnodig ingewikkeld gemaakt. Zo kan een kleine pastille de klus al vrij snel klaren, zonder dat het toestel geopend hoeft te worden. Daarbovenop bieden enkele spelers onderhoudsproducten aan die afgestemd zijn op een specifiek apparaat. Steeds meer aanbieders refereren trouwens naar YouTube-filmpjes die de klant op een visuele, behulpzame manier begeleiden in het ganse reinigingsproces.
… dankzij een persoonlijke service
Voor de premium volautomaten bieden sommige merken jaarlijks een gratis onderhoudsbeurt aan huis bij de klant gedurende de garantieperiode. Ook onderhoudscontracten, die een snelle service ter plaatse garanderen, zijn voor de ietwat complexere machines zeker interessant.
Daaraan gekoppeld worden installaties aan huis nog niet zo vaak uitgevoerd. Daar kan u als retailer het onderscheid in maken. Wel geeft een fabrikant als alternatief koffieworkshops aan huis bij hun premium volautomatische toestellen, waarbij alles persoonlijk van a tot z wordt uitgelegd.
VERKOOP IN DE WINKEL
Positieve verkoopcijfers beginnen altijd bij goed opgeleid en geïnformeerd personeel. Het is namelijk van cruciaal belang om de mogelijkheden en voordelen van de koffiemachines op een duidelijke manier in de verf te zetten. Op die manier kan de consument een weloverwogen keuze maken die aan de specifieke verwachtingen voldoet. Demonstraties zijn in dat opzicht nooit onverstandig, net als demotoestellen die de klant zelf in alle rust kan uittesten. En laat de consument vooral zelf proeven: niets is zo overtuigend als een heerlijk kopje koffie!
Ten slotte is de toegevoegde waarde bij aankoop van een koffiemachine een belangrijke factor. De meer prijzige apparaten kunnen bijvoorbeeld leuke extraatjes bevatten zoals een langere garantie, workshops of een luxueus cadeaupakket.
Met medewerking van Bodart & Co, Dancal, De'Longhi, Krups en Smartwares Group