Klein elektroPremium

KOFFIEDRINKERS GAAN VOLOP VOLAUTOMATISCH

... MAAR ZOEKEN STEEDS MEER VARIATIE

De Barista Smart T van Melitta wordt via de smartphone aangestuurd met de Melitta Connect app
De Barista Smart T van Melitta wordt via de smartphone aangestuurd met de Melitta Connect app

 

Terwijl espressoapparaten hun status als meest gegeerde elektrische koffiezet behouden, houdt de verkoop van traditionele apparaten ondanks een lichte daling evenwel stand. Als dat niet zou komen door de drang naar variatie en authenticiteit bij koffiedrinkers, dan wel door de naarstige zoektocht naar vernieuwing bij fabrikanten. Zo zijn er tegenwoordig apparaten die werken met een smartphoneapp, of krijgen traditionele apparaten volautomatische espressotoepassingen zoals een ingebouwde koffiemolen.

De halfautomatische espressomachine Solis Grind & Infuse Pro
De halfautomatische espressomachine Solis Grind & Infuse Pro

TRENDS

Op het vlak van voeding treden ethisch besef, gezondheid en verfijning in het algemeen steeds meer op het voorplan. Wat bij het eerste opzicht op een trend leek, wordt een blijvende houding bij de consument. Ook de koffiemarkt vormt zich daarnaar.

Kwaliteit

Hippe koffiebars blijven als paddenstoelen uit de grond schieten en door het succes daarvan eisen koffiedrinkers ook thuis meer kwaliteit. Dat uit zich enerzijds in een groeiende hang naar puurheid. Zo wint bijvoorbeeld de slowcoffeestroming steeds meer zieltjes.

De OneTouch for Two volautomaat van Miele zorgt voor een koffiespecialiteit maal twee
De OneTouch for Two volautomaat van Miele zorgt voor een koffiespecialiteit maal twee

 

Divers

Anderzijds zoeken liefhebbers van het zwarte goud meer diversificatie op – dat is er immers in koffiebars, dus waarom zou dat thuis niet kunnen? De evolutie in de verkoop van elektrische koffiezetapparaten van de afgelopen jaren loopt parallel met die trage shift in gedachtegang. Mensen die zichzelf als koffieliefhebber omschrijven, halen bovendien met plezier verschillende soorten apparaten in huis.

ESPRESSO

Gesloten systemen

Gesloten espressosystemen zijn apparaten waarmee je slechts een espresso kunt klaarmaken met één koffiemerk dat capsules of pads voor dat systeem aanbiedt.

Open systemen

Open systemen bieden meer vrijheid. Die kun je op hun beurt nog eens opdelen in pompdrukapparaten
– ook wel halfautomaten genoemd – en volautomatische systemen. Bij halfautomaten staat precisiewerk voorop: de gebruiker duwt de koffie aan met een koffiestamper en laat dan vervolgens de machine het werk doen. Volautomaten stellen daarentegen grenzen aan het experiment door gebruiksgemak op de voorgrond te plaatsen. Het maal-, stamp- en stuwproces om tot een heerlijke espresso te komen gebeurt, zoals de naam al verklapt, volledig automatisch.

De CafeRomatica van Nivona is een volautomaat met een Aroma Balance Systeem voor een ideale extractie
De CafeRomatica van Nivona is een volautomaat met een Aroma Balance Systeem voor een ideale extractie

Volautomaten erg populair

Het stijgende verkoopcijfer van espressosystemen in het afgelopen jaar is hoofdzakelijk toe te kennen aan de populariteit van volautomaten, waarvan de verkoop met maar liefst 14% toegenomen is. De markt van gesloten systemen bleef daartegenover eerder stabiel. Een capsule of een pad blijft goed genoeg voor een snelle slok in de morning rush of door de dag heen, maar in het algemeen is de consument tegenwoordig iets minder tuk op dat beperkte en vluchtige karakter. Dat de toegenomen verkoop van espressosystemen dan gedragen wordt door volautomaten, hoeft, die fijnproeverijtrend indachtig, dan ook niet te verbazen.

Keuzevrijheid

Boven op het gebruiksgemak als selling point bieden die systemen meer keuzevrijheid. Meerwaardezoekers kunnen met een volautomaat namelijk veel meer verschillende soorten koffie bereiden. Daarenboven zijn ze ook duurzamer, koffiedrinkers reiken tegenwoordig immers minder snel de hand naar een capsule of pad. Apparaten werken vaak ook met een app van de fabrikant. Dat werkt zowel gebruiksgemak als keuzevrijheid in de hand.

Het sociale aspect

Ook het sociale aspect speelt hier een rol. Een snelle espresso is goed wanneer je snel voor jezelf een koffietje maakt, maar wanneer je volk over de vloer hebt, is een goede volautomaat veel aantrekkelijker.

Collage
Links: Krups Quattro Force
Midden: De Jura S8 van Bodart & Co is een volautomaat, uitgerust met een touchscreenkleurendisplay
Rechts: De PrimaDonna Elite van De’Longhi bevat dertien voorgeprogrammeerde koffie- en melkbereidingen, en kan worden bestuurd met de Coffee Link App
De Moulinex Subito Mug van Groupe SEB is een filterapparaat dat de singleservetrend volgt
De Moulinex Subito Mug van Groupe SEB is een filterapparaat
dat de singleservetrend volgt

TRADITIONELE APPARATEN

De verkoop van de klassieke koffiezet met filter kampt met een daling, toch blijft hij enigszins vlot over de toonbank gaan. Er mogen in de keukens dan wel meer espressoapparaten staan, daarnaast staat zeer vaak nog een traditioneel apparaat te blinken, wat past binnen de afwisselingstrend die zich stelt bij fervente koffiedrinkers. Die traditionele apparaten ervaren consumenten vooral als handig voor 's ochtends of wanneer er koffie gezet moet worden voor een groot aantal mensen.

Vernieuwingen

Veel vernieuwingen op dit vlak verwacht de gebruiker niet direct. Doorgaans is die tevreden met een goed werkend verwarmingselement en een deftig doorloopsysteem. Al zetten producenten toch in op nieuwigheden. Zo zijn timers op koffieapparaten al even in trek. Daarnaast krijgen klassieke apparaten ook kenmerken van een espresso toegewezen. Zo zijn er filterkoffiemachines die beschikken over een ingebouwde molen. Er wordt ook ingezet op klassieke apparaten die werken als een traditioneel apparaat, maar dan op singleservebasis. Zo staat er een kopje op de plek waar onder het apparaat normaal gezien de gebruikelijke kan zich bevindt.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Pascal Vandenberghe

Gerelateerde artikels

Koffiebonen en capsules zitten stevig in de lift

Op 29 september was het in belgië de nationale dag van de koffie. twee dagen later, op 1 oktober, vierden we ook de internationale dag van de koffie. het zwarte goud werd daarbij weer stevig in de kijker gezet. logisch, want de koffiehype blijft maar duren en de belgische ‘in home’ koffiemarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan 4 miljard tassen. maar wat drinkt de consument nu het liefst en welke grote trends zien we? wij legden ons oor te luisteren bij één internationale speler en één ambachtelijke producent. en hoewel ze elk hun eigen accenten leggen, zijn ze het over één ding volledig eens: innovatie en variatie krijgen de grootste prioriteit.

Veel groeipotentieel voor slow coffee-toestellen

Handmatig koffiezetten zonder een druk op de knop is weer in. het past volledig binnen het duurzaamheidsprincipe en in een tijdsgeest van onthaasting. de revival is mede te danken aan de trendy koffiebars die overal opduiken. in dit artikel lijsten we een aantal 'slow coffee'-systemen voor u op. de markt kan nog groeien

Divers aanbod koffiemachines stuwt verkoopcijfers

De markt voor koffiemachines biedt enorm veel potentieel. echter, de diversiteit aan opties en jaarlijkse innovaties maken het complex om dit segment op een doordachte manier te benaderen. consumenten zijn steeds beter geïnformeerd en ...

Consument wil thuis koffie en thee geserveerd zoals in horeca

Beleving, het ‘buzzword’ van de laatste jaren, is nu volop doorgedrongen in de presentatie van koffie en thee bij de consument thuis. men wil thuis dezelfde koffie- en theebeleving als op café en restaurant.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine