Klein elektroPremium

Consument kiest voluit voor Volautomatische espressomachines

gebruiksgemak en multifunctionaliteit zijn voornaamste voordelen

Dit toestel van Espressions  heeft een bijzondere aandacht  voor de waterverdeling
Dit toestel van Espressions heeft een bijzondere aandacht voor de waterverdeling

 

De Belg en zijn kopje koffie, het blijft een onafscheidelijk duo. Dat weerspiegelt zich ook in de koffiemarkt, waar er nog steeds een opvallende groei op te merken is. Maar hoe de consument het liefst zijn kopje koffie heeft, blijft heel persoonlijk. Wat wel vaststaat, is dat duurzaamheid en de milieu-impact van het bakje troost altijd maar belangrijker worden. Dan is een volautomatisch espresso­toestel met een bonenreservoir de geschikte keuze. Bovendien maakt deze cate­gorie meer dan de helft uit van de espressotoestellen. Hoewel de klassieke toestellen minder populair zijn, blijven ze toch steeds aanwezig op de markt.

Via een intuïtieve bediening op dit toestel van De’Longhi kies je in een mum van tijd welk kopje koffie je op elk moment het liefste wilt
Via een intuïtieve bediening op dit toestel van De’Longhi kies je in een mum van tijd welk kopje koffie je op elk moment het liefste wilt

Koffiemarkt in de lift

In 2018 groeide de koffiemarkt in volume en in waarde. Espresso blijft een hot item. Over het algemeen zijn Belgen wat terughoudender tegenover nieuwigheden, zeker op culinair gebied. Maar toch groeit de markt, jaar na jaar. De verkoop van espressoapparaten zit in de lift, en dan vooral de markt voor volautomaten. Leuk weetje: espresso wordt meer gedronken in het zuiden van ons land.

Volautomaten meer dan helft espresso-omzet

De volautomatische espressoapparaten met ingebouwde koffiemolen maken meer dan de helft van de omzet van de espressomarkt uit. Zowel het duurdere als het goedkopere segment stijgt. Daarna volgen de zogenaamde single serve-apparaten. De traditionele pompdrukapparaten hebben nog maar een zeer klein aandeel binnen de markt, maar zijn ook aan een opmars bezig. Hier is er ook duidelijk een groei in het hogere prijssegment.

De multifunctionaliteit maakt van capsulesystemen als deze Nespresso een geliefd keukentoestel
De multifunctionaliteit maakt van capsulesystemen als deze Nespresso een geliefd keukentoestel

Gesloten systemen

De gesloten systemen (single serve) werken met voorverpakte capsules van een bepaald systeem. Met dit systeem worden de aroma's van koffie optimaal benut. Opvallend is dat vele koffiebranders hiertoe overgaan. De patenten van sommige cup- en of capsule­systemen zijn namelijk verlopen. Het blijft de ideale oplossing voor een beperkt aantal dagelijkse kopjes. Voor sommige consumenten is de keuze voor een ander systeem dan weer afhankelijk van de milieu-impact van een kopje koffie. Een systeem zonder capsules kan minder afval produceren. Opvallend is dat de markt hiervoor sterk wisselend is. Voor de een lijkt de hype over te zijn, voor de ander blijft dit systeem groeien.

Open systeem

Verder kun je natuurlijk ook nog altijd een kopje koffie maken aan de hand van een zogenaamd open systeem. Je kunt werken met koffiebonen, dan ga je voor een volautomaat. Je kunt ook met gemalen koffie werken, dan kies je ervoor om manueel en desgewenst zelf te malen. Waarom zou een consument voor automatisch of manueel kiezen? De tijd dat je nog diende te draaien aan een koffiemolen, lijkt toch al lang voorbij. Deze molen staat soms in keukens, maar dan meestal als museumstuk.

Dit volautomatische espressoapparaat van Krups reinigt zichzelf
Dit volautomatische espressoapparaat van Krups reinigt zichzelf

De customer journey

Een typische customer journey naar een open systeem kun je als volgt omschrijven. Een eerste kennismaking met espressokoffie verloopt via een single serve-machine. Consumenten stappen na verloop van tijd af van capsules of pads om verschillende redenen. Ze willen liever hun eigen merk en soort van koffiebonen kiezen. Daarom stappen ze over op een volautomaat. De échte koffielief­hebbers die ook echt interesse hebben in de bereiding van hun heerlijke kopje espresso, schaffen zich een traditionele pompdruk­machine aan. En dan zijn uiteraard ook koffiemolens heel interessant. Maar opgelet, de ene koffiemolen is de andere niet. De consument kiest dan bij voorkeur voor een koffiemolen waarbij men de maalgraad zelf kan bepalen.

De consument kiest bij voorkeur voor een koffiemolen waarbij men de maalgraad zelf kan bepalen, zoals deze van Bosch
De consument kiest bij voorkeur voor een koffiemolen waarbij men de maalgraad zelf kan bepalen, zoals deze van Bosch

Verkoopargumenten

Bij een systeem dat koffiebonen gebruikt, is de koffie het meest vers. Op termijn verdient de investering in een machine zich terug doordat koffiebonen minder duur zijn dan bijvoorbeeld capsules. Nog een veelgehoord argument is dat dit beter is voor het milieu, want er is minder afval dan bijvoorbeeld capsules. Nog een voordeel bij de open systemen is het gemak. From bean to cup, in één druk op de knop. Voor wie duurzaamheid belangrijk vindt, maar toch graag snel zijn koffie heeft, dus.

Evoluties

De espressomachines worden meer en meer intuïtief. Geen moeilijke machine waar je eerst de volledige handleiding voor moet lezen alvorens een koffie te kunnen inschenken. Verder worden de toestellen nog smaller; wat inspeelt op de trend van het steeds compacter wonen. Naast het compacter wonen wordt stilte ook altijd maar belangrijker. Een fluisterstille koffiemolen is voor veel consumenten een must. Het Quiet Mark-label kan hen hierbij helpen.

Inbouwapparaten

Inbouwapparaten waren enkele jaren geleden een grote hype. Hier is wel nog wat vraag naar, maar die gaat toch achteruit. De naverkoopdienst is hier een heikel punt, want de toestellen zijn qua reiniging en dergelijke minder gemakkelijk dan losstaande toestellen. Toch kiezen mensen die hun keuken vernieuwen, vaak voor een geïntegreerde opbouwespressomachine.

De Melitta AromaFresh heeft een ingebouwde koffiemolen, waardoor de koffie steeds vers is
De Melitta AromaFresh heeft een ingebouwde koffiemolen,
waardoor de koffie steeds vers is

Traditionele koffiezetapparaten

Ook traditionele koffiezetapparaten blijven uiteraard verkocht worden, al was het maar voor grotere hoeveelheden. De smaak van de traditionele koffiezetapparaten is minder intens, vooral voor een espresso. Maar met een filterkoffiezetapparaat kun je wel in één keer een grotere hoeveelheid maken. Dat is hét argument voor de aankoop van een dergelijk toestel.

Markt gaat achteruit

Het is nog altijd een erg belangrijke categorie, maar de verkoop van filterkoffiezetters gaat achteruit. Duurdere apparaten kennen hier een groei. Qua extra’s hebben de meeste toestellen tegenwoordig een timer, thermos, aromaselector … Er zijn ook filterkoffiezet­apparaten die een metalen thermoskan hebben, in plaats van een gewone glazen kan. Accessoires die veel verkocht worden, zijn bijvoorbeeld een ontkalker, een melk­reiniger en een waterfilter. Maar ook espressoglaasjes, cappuccinoglaasjes en lattemacchiatoglazen zijn populair.

Dit toestel van Fritel biedt ook de mogelijkheid om heet water te nemen voor thee, soepjes of instant noodles
Dit toestel van Fritel biedt ook de mogelijkheid om heet water te nemen voor thee, soepjes of instant noodles

Ook hier innovatie

Bij de traditionele koffiezetapparaten zijn er ook heel wat innovaties te bespeuren: je kunt koffiezetten voor kleine hoeveelheden – een halve kan – en toch met veel aroma door de doorlooptijd aan te passen, door uitneembare koffiefilters met druppelstop, een uitneembare watertank met verlichting, gemakkelijk af te lezen niveaus en door ze gemakkelijk te maken om te vullen … Andere koffiezetters bieden ook de mogelijkheid om heet water te nemen voor thee, soepjes of instant noodles. Op die manier worden drie functies in één toestel verzameld, waardoor er ook weer extra ruimte op het werkblad vrijkomt. Design is ook een belangrijke factor, aangezien dit een apparaat is dat altijd op het keukenblad blijft staan. Met de tendens om meer en meer open keukens te hebben waar apparaten zichtbaar zijn, is dit van belang. 

 

 

 

Met dank aan Bosch, De’Longhi, Fritel, Groupe Seb, IT&M, Melitta, Nespresso en Siemens

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Gillian Lowyck

Gerelateerde artikels

Divers aanbod koffiemachines stuwt verkoopcijfers

De markt voor koffiemachines biedt enorm veel potentieel. echter, de diversiteit aan opties en jaarlijkse innovaties maken het complex om dit segment op een doordachte manier te benaderen. consumenten zijn steeds beter geïnformeerd en ...

Espressomachines bieden meer keuzevrijheid dan ooit

Nu we met z'n allen meer telewerken, investeren we ook meer in comfort thuis, zoals in een heerlijk kopje koffie. meerdere producenten zien een sterke groei in de verkoop van hun duurdere modellen.

Veel groeipotentieel voor slow coffee-toestellen

Handmatig koffiezetten zonder een druk op de knop is weer in. het past volledig binnen het duurzaamheidsprincipe en in een tijdsgeest van onthaasting. de revival is mede te danken aan de trendy koffiebars die overal opduiken. in dit artikel lijsten we een aantal 'slow coffee'-systemen voor u op. de markt kan nog groeien

Koffiebonen en capsules zitten stevig in de lift

Op 29 september was het in belgië de nationale dag van de koffie. twee dagen later, op 1 oktober, vierden we ook de internationale dag van de koffie. het zwarte goud werd daarbij weer stevig in de kijker gezet. logisch, want de koffiehype blijft maar duren en de belgische ‘in home’ koffiemarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan 4 miljard tassen. maar wat drinkt de consument nu het liefst en welke grote trends zien we? wij legden ons oor te luisteren bij één internationale speler en één ambachtelijke producent. en hoewel ze elk hun eigen accenten leggen, zijn ze het over één ding volledig eens: innovatie en variatie krijgen de grootste prioriteit.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine