Glas en barPremium

Specifieke cocktailglazen en retrodesigns blijven hot

De belangrijkste trends in glazen

glas
Consumenten willen zich alsmaar vaker onderscheiden met speciale glazen (Foto: Ritzenhoff)

Thuis cocktails maken wint al enkele jaren aan populariteit, en dat is merkbaar aan de glazenverkoop. Vandaag voelen we ons allemaal een beetje mixologist en dat uit zich ook in onze glazenkast, want vele cocktails en drankjes worden in een specifiek glas geserveerd. Bovendien onderscheidt de consument zich graag met speciale glazen waarmee men indruk kan maken op zijn gasten.

DRANKENTRENDS

Om te kunnen inschatten welke glazen goed zullen verkopen is het uiteraard belangrijk om te weten welke dranken er vandaag vooral gedronken worden. Klassiekers zoals bier, champagne en wijn worden nog altijd rijkelijk geconsumeerd, maar ze moeten wel steeds meer plaats ruimen voor trendy cocktails en hun alcoholvrije broertjes, de mocktails.

Dé belangrijkste trend is de opkomst van de mocktail

Cocktails geserveerd in een glas met steel

De alomtegenwoordige gin-tonic blijft het goed doen, maar krijgt ook het gezelschap van ‘spritz’-cocktails, waarbij een schuimwijn en bruisend water worden gecombineerd met een alcoholische drank, zoals de Aperol spritz, de Capri spritz (met limoncello) en de Saint-Germain Spritz (met Saint-Germainlikeur). Deze drankjes worden meestal geserveerd in grote, bolle glazen met een steel, ook wel coppa-glazen genoemd, en zijn vooral tijdens de warmere maanden een groot succes.

Gin
De alomtegenwoordige gin-tonic blijft het goed doen, maar krijgt ook het gezelschap van ‘spritz’ cocktails

Cocktails geserveerd in een laag glas

Daarnaast zien we de opkomst van sterkere cocktails met whisky, zoals de old fashioned, en met vermout, zoals de negroni. In tegenstelling tot hun lichte en sprankelende tegenhangers worden deze cocktails geserveerd in een laag en robuust glas dat aansluit bij hun zwaardere alcoholpercentage. Een opmerkelijke uitzondering is de geliefde moscow mule, die in een koperkleurige beker met oor wordt opgediend.

glas
Sterkere cocktails zoals de negroni worden geserveerd in een laag en robuust glas dat aansluit bij hun zwaardere alcoholpercentage (Foto: Ritzenhoff)

Mocktails

Een van de belangrijkste trends is de alcoholvrije cocktail, een tendens die in lijn ligt met de ‘healthy’ macrotrend die de laatste jaren alomtegenwoordig is op lifestylegebied. Mocktails kunnen een alcoholvrije ‘virgin’-versie zijn van een bestaande cocktail, waarbij ze geserveerd worden in hetzelfde soort glas als hun alcoholrijke tegenhanger. Staan ze op zichzelf, dan worden ze vaak geschonken in een hoog of laag glas zonder steel.

GLAZENTRENDS

Trends in barglazen

De algemene retrotrend in de mode en in het interieur blijft de komende tijd nog erg populair, en dat uit zich ook in het uiterlijk van barglazen. Nog altijd en vogue zijn geslepen glazen die voorzien zijn van tekeningen of grafische patronen en zo een vintage uitstraling krijgen. Cocktailglazen zijn over het algemeen ongekleurd en helder, omdat men zo beter de kleur en ingrediënten van het drankje kan zien. Toch zijn zachtgekleurde cocktailglazen aan een bescheiden opmars bezig, een trend om zeker in de gaten te houden.

barglazen
Cocktailglazen zijn over het algemeen helder om de kleur en ingrediënten van het drankje kan zien

Trends in wijnglazen

Bij wijnglazen zien we dat ze, in tegenstelling tot de barglazen, niet geslepen zijn. Op die manier kan men de wijn ten volle zien ontwikkelen in het glas, wat belangrijk is aangezien de kleur veel vertelt over de wijn. Aan de vorm van wijnglazen wordt niet getornd, maar wel nieuw zijn optische glazen. Deze glazen zorgen voor een extra dimensie, maar men kan wel nog perfect de kleur en textuur van de wijn zien. 

Trends in champagneglazen

Bij champagneglazen zijn de klassieke flûte-glazen niet langer alleenheerser. Net als bij de barglazen is ‘retro’ hier de trend du jour en wordt de flûte meer en meer ingeruild voor een vintage coupeglas. Ook hier zien we geslepen versies opduiken die al dan niet versierd zijn met goudkleurige motieven of licht gekleurd zijn.

Fabrikanten moeten zich onderscheiden door innovatiever glazen te ontwerpen

Hoe onderscheiden glasfabrikanten zich?

Tegenwoordig kan men kiezen uit een zeer ruim aanbod aan glasmerken, waardoor het voor glasfabrikanten noodzakelijk is om zich te onderscheiden van de concurrentie. Dat doet men onder meer door innovatie op het vlak van het maken van de glazen, en door het ontwerpen van unieke designs die eigen zijn aan het merk. Zo werken sommige labels samen met jonge kunstenaars en illustratoren die de glazen en decoraties speciaal voor een specifieke glasfabrikant ontwikkelen.

VERKOOP

 

glazen
Er zijn enkele duidelijke piekmaanden in de verkoop van glazen, waaronder de periode van de feestdagen

Presentatie

Glazen worden vandaag vaak in sets van twee of vier verkocht. Soms zitten deze sets in speciale verpakkingen, wat mooi oogt qua presentatie. Ook handig zijn verpakkingen met een foto die duidelijk laat zien welke drank kan geserveerd worden in welk glas. Dit is een uitstekende verkoopstool omdat het de consument suggesties geeft voor de specifieke drank of cocktail die ze wensen te serveren.

Degustaties

Het is een aanrader om in de winkel zelf een beleving te organiseren, wat kan bijdragen aan een betere verkoop. Bij glazen is dit eenvoudig te doen via een degustatie van een wijn of een cocktail. Zo kan de klant onmiddellijk het bijzondere effect ervaren dat een mooi en passend glas heeft op het drinken van een lekker drankje. Een tasting hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Winkels kunnen gemakkelijk een samenwerking met een drankenmerk aangaan, die dan de kosten van de degustatie voor zijn rekening neemt.

tasting
Een tasting kan de beleving in de winkel enorm de hoogte in jagen

CROSSSELLING

Glascollecties

Verschillende merken bieden glazen niet alleen in sets aan, maar ze hebben ook vaak een collectie met specifieke glazen voor verschillende dranken in hetzelfde soort design. Dit geeft de mogelijkheid tot een gemakkelijke bijverkoop, want vaak is de klant geneigd om alle nodige glazen te kopen uit eenzelfde collectie omdat deze mooi bij elkaar passen.

De juiste accessoires

Een interessante manier van crossselling is het verkopen van benodigdheden om cocktails mee te maken, denk maar aan een shaker, een barmaatje om hoeveelheden mee af te meten, een stamper, een lange roerlepel en een cocktailzeef. Aangezien de consument tegenwoordig ook graag complexere cocktails thuis maakt, vormen deze accessoires een ideale aanvulling op de barglazen. Ook bij wijn- en champagneglazen kan men tal van extraatjes verkopen, zoals decanteerkaraffen, kurkentrekkers, wijnkoelers en wijnstoppen. Wanneer deze benodigdheden duidelijk in de buurt van de desbetreffende glazen worden geplaatst, zet dit snel aan tot kopen.

cocktail
Benodigdheden om cocktails te maken zoals een shaker en een barmaatje is een interessante manier van crossselling

Geschenken

Bijzondere glazen kunnen een leuk geschenk zijn, zeker wanneer ze verkrijgbaar zijn in een prachtige cadeauverpakking. Tal van glazenproducenten spelen hierop in en bieden glazen aan in sets die verpakt zitten in een mooie emballage. Ook de bovengenoemde accessoires zijn een uitstekend geschenkidee. Men kan ze aanbieden in een set, of de consument kan zelf een set samenstellen afhankelijk van zijn budget en de persoonlijke smaak van de ontvanger van het cadeau.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Maxine Detaellenaere
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine