Glas en barPremium

SPECIFIEK GLAS VERSTERKT COCKTAILBELEVING

Niet langer functioneel item, maar onderdeel van de ervaring

Cocktailglazen

Nu de cocktailrevolutie definitief is losgebarsten, krijgen we overal ter wereld een beter drankje geserveerd. In elke stad omarmen bartenders oldskool methodes en technieken om de perfecte drankjes te bereiden. Op geregelde basis verschijnen recepten van heldhaftige mixologisten in magazines en ook de boeken rond premiumdrinks en -cocktails zijn vandaag een echte trend. De inspiratie die cocktails en premiumspirits bieden, vertaalt zich ongetwijfeld naar de winkelvloer. Denk bijvoorbeeld aan de diverse bartools en sets voor gin & tonic, maar ook het glaswerk waarin we ons drankje serveren, krijgt vandaag een hoofdrol toebedeeld.

DRANKENTRENDS

Spirits en gearomatiseerde wijn

Voor we de glazen onder de loep nemen, staan we even stilbij de huidige drankentrends. Wat drinkt de consument en wat serveert hij zijn gasten? Wel, tot groot jolijt van velen onder ons, blijft gin & tonic nog wel even. Vooral premiumgin doet het goed, en de consument staat nog steeds te trappelen om het landschap meer te verkennen. Die premiumtrend is ook duidelijk merkbaar in andere categorieën waarin er nieuwe segmenten ontstaan, zoals Japanse whisky's. Japanse, maar ook andere whisky, wordt meer en meer opgepikt door een jongere leeftijdsgroep en door vrouwen. Ook rum en mezcal zijn aan een serieuze opmars bezig. Beide worden vandaag vooral genuttigd als ambachtelijk en puur drankje. Naast deze diverse spirits, zien we ook steeds vaker vermout opduiken. Deze versterkte en gearomatiseerde wijn heeft een lager alcoholpercentage dan zijn sterke drankbroers, is niet al te prijzig en laat zich zowel puur als in diverse cocktails drinken.

Bittere smaken

We neigen steeds meer naar bittere drankjes en smaken. Campari, Fernet-Branca en Amaro Montenegro vinden hun weg naar de bar. In diezelfde trend zien we een echte heropstanding van de negronicocktail.

Cocktails

Cocktailglazen

Geboren in de schoot van Al Capone, opgegroeid in groezelige nachtclubs en volwassen geworden in het kielzog van de gastronomie: de cocktail. Het woord zelf herbergt al evenveel mysterie als het samenspel van de ingrediënten in het drankje. Een ding is zeker: het mengen van diverse ingrediënten ontstond uit dezelfde neiging die ons vandaag aanzet om nieuwe smaaksensaties te ontdekken. Anno 2016 beleven we volop een cocktailrenaissance. Move over barman, hier komt de mixologist, ofwel de sterrenchef van de drankjes. En zoals enkele jaren geleden het fenomeen hobbykok ontstond, zo staat vandaag de thuismixer aan de vooravond van zijn grote doorbraak. En die thuismixer wil kwaliteit, zowel wat zijn dranken en bartools als wat zijn glazen betreft!

GLASWERK

Cocktailglazen

Vintage

Glazen met een vintagelook die doen denken aan de drooglegging en klassieke cocktails zijn echte bestsellers. Denk hierbij aan 'old fashioned' glazen of aan glazen met diverse structuren en details.

Gekleurd glas of glas met kleuraccent

Glazen die net dat ietsje meer opvallen, doen het goed. Denk bijvoorbeeld aan gekleurd glas of glazen met leuke kleuraccenten. Elegant en niet-alledaags.

Coppaglazen of rode wijnglazen voor gin & tonic

Hoewel men gin & tonic vandaag eens op een andere manier wenst te serveren, blijft het coppaglas of rode wijnglas een echte topper. De vorm van dit glas zorgt ervoor dat de smaken en aroma's beter tot hun recht komen.

Bovendien wordt een coppaglas vastgenomen bij de voet, wat ervoor zorgt dat de gin & tonic minder snel opwarmt.

Glazen zonder voet

Cocktailglazen

Zoals u hierboven al kon lezen, blijft het coppaglas een echte topper achter de bar. Toch zien we steeds vaker dat gin & tonic wordt geserveerd in glazen zonder voet. Denk dan vooral aan de tumbler: een breed cilindervormig glas dat net zoals het coppaglas voor een breed raakvlak van de gin met de tonic zorgt. Een breed glas opent eveneens de aroma's.

Dispensers met kraantjes en barrels

In de horeca zien we steeds vaker dat men drankjes vooraf bereidt 'op grote schaal'. Uiteraard is het plezant om deze drankjes op een leuke manier in de kijker te zetten. Dispensers met kraantjes en barrels zijn dan ook een echte hit. We zien deze trend ook steeds vaker opduiken in de thuisbar. Voorafgemaakte drankjes zorgen immers voor heel wat minder stress bij het ontvangen van gasten.

The countryside

Eerst werden de drinking jars en confituurpotten opnieuw uit de kast gehaald, nu merken we dat alle soorten flesjes (beugelflessen, melkflessen enz.) ook weer aan populariteit winnen.

Bling bling

Cocktailglazen

Denk aan koper, goud en zilver. Alles moet blinken. Koperen mugs en glazen met een gouden rand zijn bijzonder geliefd. Maar bartools hoeven niet enkel functioneel te zijn, ze moeten ook opvallen.

Coupes versus flutes

We zien champagne steeds vaker in coupes opduiken. Ook andere gesofisticeerde cocktails vinden hun weg naar het coupeglas echter.

Accessoires en sets

Accessoires en diverse leuke sets om het serveren aangenamer te maken, zitten duidelijk in de lift. Denk aan whiskyglazen met de bijbehorende karaf, een set voor gin & tonic met jigger en barspoon, koelers, volledige barsets enz. Belangrijk hierbij is wel een mooie geschenkverpakking.

Andere materialen

Naast glaswerk, worden er ook andere materialen gebruikt om dranken te serveren, denken we maar aan de typische bronzen beker voor de Moscow Mule cocktail.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Beleving mag wat kosten

Beleving, u heeft er op deze pagina’s al veel over kunnen lezen. vijver- en tuin­centrum holvoet (hulste) zet dat gehypete woord al jarenlang in daden om. beleving is in de eerste plaats zo goed mogelijk tonen wat je in huis hebt, vindt zaakvoerder charlie holvoet. “mensen komen gewoon al naar hier om naar de planten en dieren te kijken, en voor het deskundige advies van ons opgeleid personeel. dat alles mag wat kosten. ik zal nooit zo goedkoop zijn als een internetwinkel, maar ik kan daar wel wat tegenover stellen.”

Zelfstandige groepering spegelaere lanceert eigen concept

In een van haar winkels lanceerde de familie spegelaere een heel eigen concept. tegen de trend in van automatisering en snelle bedieningen zonder contact, gaat alle aandacht naar beleving in een familiale sfeer. de officiële inhuldiging van dat concept viel samen met het 55-jarige bestaan van spegelaere-supermarkten. volgend jaar wordt een tweede winkel verbouwd, ook volgens het eigen spegelaere-concept.

Masschelein

Masschelein bvba verhuisde naar een nieuwe grotere locatie (nieuwbouw) en wilde een inrichting zowel voor particulieren als voor professionelen met een sterke beleving. er moest ook een goede balans gecreëerd worden tussen de masschelein-uitstraling en zijn belangrijkste leveranciers.

'uitblinken met je winkel of showroom'

In een tijd waarin de retailsector voortdurend evolueert en retailers geconfronteerd worden met uitdagingen zoals veranderend consumentengedrag, opkomst van e-commerce en economische onzekerheid, biedt het boek 'uitblinken met je winkel of showroom' van charlotte cools waardevolle inzichten en concrete strategieën.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine