Glas en barPremium

CONSUMENT ZIET STEEDS MEER BELANG KWALITATIEVE WIJNGLAZEN IN

En wil hier ook voor betalen

Wijnglazen
Pieter Fraeyman

Dat wijnglazen een doorslaggevende rol hebben bij het beleven en proeven van een glaasje wijn, is geen geheim. Al begint dat besef nu pas te komen bij de gemiddelde consument. Bovendien willen ze hiervoor ook wat dieper in hun buidel tasten. Hoe stelt u het best uw wijnglazenaanbod samen? Wat zoekt de consu­ment? Sommelier of The Year 2018 Pieter Fraeyman is de meest geschikte man om op al deze vragen een pasklaar antwoord te bieden.

TIPS

  • Ga na voor welk type wijnen uw klant wijnglazen zoekt.
  • Pols in welke prijsklasse de klant zich comfortabel voelt.
  • Voor wie zijn de wijnglazen? Zijn ze voor een jong koppel dat net gaat samenwonen of voor een echte wijnliefhebber?
  • Haal eens een sommelier in huis voor een interessante wijnglazendemo.
  • Kies voor een duidelijk aanbod. Een handvol merken met elk een bepaalde prijscategorie en per merk een 3- à 4-tal types glazen. Te veel keuze maakt het voor de consument alleen nog maar ingewikkelder

SOMMELIER OF THE YEAR 2018 PIETER FRAEYMAN AAN HET WOORD

Pieter Fraeyman mag zichzelf Sommelier of the Year 2018 noemen. Hij volgde een een­jarige opleiding Kok en Kelner in Hotel- en toerismeschool Spermalie. Hierna wou hij zich verdiepen in wijn en volgde hij een cursus drankenleer aan Hotelschool Ter Groene Poorte aan de andere kant van Brugge. Hij werkte in toprestaurants zoals Hertog Jan, Tout à Fait en ‘t Vijfde Seizoen. Samen met zijn vennoot en vriend Karel stampte hij hun zaak Vinto in Kruishoutem uit de grond.

Pieter Fraeyman: “Je kan er niet omheen: een wijnglas heeft een zeer groot effect op de smaakbeleving van wijn. Een wijnglas heeft dan ook zeer veel aspecten. Allereerst speelt de vorm van het glas een heel belangrijke rol op hoe de wijn geproefd wordt. Voor witte wijnen is een hoger glas dat smaller wordt naar boven toe, meer aangewezen. Zo blijven de aroma’s mooi in het glas zitten, maar komen ze toch goed tot aan de neus. Voor sommige rode wijnen is dit ook een ideaal glas. Delicate rode wijnen hebben meer zuurstof nodig en worden dus het best uitgeschonken in een breder glas. Ook de dikte van het glas speelt een opvallende rol bij het wijnproeven. Hoe fijner het glas, hoe beter de wijn in de mond kan terechtkomen. Als het glas vrij dik is, kunnen er makkelijk putjes en krasjes in komen, waar restanten van andere wijnen en zepen in kunnen komen te zitten.”

Materialen

Pieter: “Wat de materialen waaruit de wijnglazen vervaardigd zijn, betreft, is het vooral belangrijk om te kijken naar wat je zelf doenbaar vindt. Kristallen glazen zijn zeer delicaat en mogen dus niet in de vaatwasmachine, maar zijn wel heel elegant. Sommige fabrikanten hebben wijnglazen vervaardigd met Tritan, een materiaal dat kristal versterkt aan de hand van een nieuwe technologie, waardoor die veel minder breekbaar worden en dat een langere levensduur garandeert.”

Het oog wil ook wat

Pieter: “Naast de elementen die een invloed hebben op smaak, wil het oog ook wat. Een wijnglas moet wat cachet hebben, vind ik, zeker in een restaurant. Als je met die glazen door het restaurant loopt en ze op de gedekte tafels ziet pronken, moet dat ook zijn effect hebben.”

Wijnglazen
Chef & Sommelier verrast met
zijn sierlijke Macaron-lijn
Wijnglazen
Dankzij de schuine rand komt de wijn optimaal
in de mond terecht (Eva Solo)

Aantal type glazen

Pieter: “Zelf gebruik ik in het restaurant een drietal types wijnglazen. Daarnaast heb ik nog een aantal specialere glazen die ik enkel uit de kast haal voor de heel exclusieve wijnen. Wat niet doenbaar is, is voor elke druif een apart glas hanteren. Zo werk ik hier in het restaurant met 25 verschillende soorten druiven in witte wijn, en ook bij rode wijn. Organisatorisch is dat helemaal niet haalbaar, laat staan voor een particulier. Ik ben ervan overtuigd dat je, als je investeert in een drietal soorten goede wijnglazen, het beste uit veel wijnen kan halen.”

Het ideale aanbod

Pieter: “Het ideale aanbod voor een kookwinkel moet zeker niet te uitgebreid zijn. Genoeg keuze is belangrijk, zodat de consument zich goed kan oriënteren, maar te veel keuze werkt alleen maar verwarrend. Ik denk dat het van groot belang is om eerst na te gaan wie je klanten zijn. Pas als je dat goed weet, weet je wat je precies moet aanbieden: welke merken, welke prijsklasse, hoeveel types ... Ik zou zelf 3 à 4 merken in huis halen en dan per soort een 2 à 3 types wijnglazen aanbieden en dan telkens ook de flûte. Het valt op dat steeds meer mensen er aandacht aan schenken en het belang inzien van welke rol een wijnglas speelt. Steeds meer mensen zijn bereid om daar ook iets meer voor neer te leggen.”

Trends

Pieter: “De wijnglazenmarkt is een dyna­mische markt. De voornaamste fabrikanten blijven op zoek gaan naar nieuwe materialen, productietechnieken en designs. Daarnaast is er een algemene trend te zien dat champagne minder en minder uit een flûte wordt gedronken. Men neigt ernaar om die te genieten uit een coupe of een wittewijnglas. Ik geloof dat dat de smaakervaring alleen maar ten goede komt. Het karakter van champagne is achterliggend en dat komt sneller open bij het drinken uit een coupe of een wittewijnglas.”

Grootste fout

Pieter: “Ik denk dat de grootste fout die gemaakt wordt door de particulier, denken met zijn portemonnee is. Maar dan gaat de kwaliteit eronder lijden. Toch is er een algemene trend op te merken dat mensen steeds meer doorhebben dat de goede wijn het juiste glas verdient. Dat is net hetzelfde als je ook moet investeren in een goede pan om tot een perfect eindresultaat te kunnen komen. Die twijfel ebt stilaan weg.”

Wijnglazen
Met zijn Sensa-reeks kiest Schott Zwiesel voor een vernieuwende aanpak: wijnglazen per type en niet op kleur

INNOVATIES IN DE KIJKER

De wijnglazenfabrikanten komen op regel­matige basis met spectaculaire innovaties op de proppen. Er wordt steeds verder onderzocht hoe de wijnbeleving naar een nog hoger en beter niveau getild kan worden.

SENSA-tioneel

Een van de opmerkelijkste innovaties komt van Schott Zwiesel. Zij kozen met hun Sensa-reeks voor een totaal vernieuwende aanpak: de glazen beantwoorden aan het karakter van de wijn en niet aan de kleur. De lijn bestaat namelijk uit vier verschillende wijnglazen die compatibel zijn met de vier smaaktypes die je binnen witte en rode wijnen kunt indelen. De vijf glasvormen dekken alle relevante wijnen en mousserende wijnen. Dat betekent dat eenzelfde glas voor zowel een witte als een rode wijn kan worden gebruikt. De vier categorieën zijn: licht en fris, fruitig en fijn, krachtig en pittig en fluweelzacht en weelderig. Daarnaast is er ook nog een flûte voor mousserende wijnen.

Macaron: elegante eyecatcher

Chef & Sommelier schittert met zijn elegante Macaron-collectie. Allereerst valt de uitgesproken vormgeving meteen op. De gedurfde contouren zorgen er niet alleen voor dat de collectie een echte eyecatcher is, maar dat ook de wijn beter tot zijn recht komt. De aroma’s en de kracht van de wijn worden versterkt door de twee kamers van het glas. Het design zorgt voor een subtielere smaak­beleving van sterke wijnen. Bovendien is de reeks vervaardigd uit het materiaal Krysta, een innovatief vervaardigingsproces met kristal dat zorgt voor een puur en schokbestendig glas met een langdurige helderheid.

Mondgeblazen schoonheden

Eva Solo heeft een fraaie mondgeblazen reeks wijnglazen. Opvallend is de iconische hoekige rand die meteen in het oog springt op elke tafel. Het assortiment bestaat uit mag­num-, rodewijn-, wittewijn- en champagneglazen. In samenwerking met wijnkenners werd deze reeks ontworpen, zodat een optimaal wijnplezier beleefd wordt.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.

Gerelateerde artikels

Acht onmisbare parameters voor een geslaagde shopervaring

Overleven in het huidige retaillandschap is geen evidentie. het is niet altijd makkelijk om als kleine zelfstandige je plaats te veroveren tussen grote ketens, zowel online als offline. toch gelooft steven bollé, zelfstandige retail coach en designer, dat elke winkel zijn bestaansreden heeft.

Peugeot saveurs: grote groeistrategie

Groot nieuws bij peugeot op de beurs ambiente: vanaf 1 juni 2018 rolt de groep een nieuwe strategie uit. die strategie draait om een nieuwe signatuur, een nieuwe identiteit en nieuwe productcategorieën. daarbij horen een compleet gerestyled, assertiever logo, veel productinnovaties en zelfs een compleet nieuwe productcategorie: keukenmessen. die laatste worden geproduceerd in een fabriek in thiers (frankrijk). op die manier sluit het merk mooi aan bij de 'stalen geschiedenis' van peugeot saveurs, die teruggaat tot 1812.

Vaatwassers bieden steeds meer opties

Afgezien van voor de hand liggende keuzecriteria voor vaatwassers (proper, snel, geluidsarm, zuinig) bouwen fabrikanten ook steeds vaker extra mogelijkheden in om nog beter te kunnen inspelen op specifieke behoeften.

Evolueer mee met de steeds groter wordende 'selfness-consument'

Na meer dan dertig jaar voor colruyt group gewerkt te hebben, is jean-pierre roelands in zijn 'vrije tijd' voornamelijk bezig met consulting voor middelgrote en grote bedrijven. ook hij heeft het retaillandschap de afgelopen decennia enorm zien veranderen, maar ziet hij ook hoe het verder zal evolueren. zal de consument nog veeleisender worden? welke waarden zullen voor de nieuwe consument belangrijk of anders zijn? in welke mate is prijs een doorslaggevende factor in het aankoopproces? hoe kan de winkelier daarop inspelen? eén voor één vragen waar u ongetwijfeld het antwoord op wil weten.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine