CONSUMENT ZIET STEEDS MEER BELANG KWALITATIEVE WIJNGLAZEN IN
En wil hier ook voor betalen
Dat wijnglazen een doorslaggevende rol hebben bij het beleven en proeven van een glaasje wijn, is geen geheim. Al begint dat besef nu pas te komen bij de gemiddelde consument. Bovendien willen ze hiervoor ook wat dieper in hun buidel tasten. Hoe stelt u het best uw wijnglazenaanbod samen? Wat zoekt de consument? Sommelier of The Year 2018 Pieter Fraeyman is de meest geschikte man om op al deze vragen een pasklaar antwoord te bieden.
TIPS
- Ga na voor welk type wijnen uw klant wijnglazen zoekt.
- Pols in welke prijsklasse de klant zich comfortabel voelt.
- Voor wie zijn de wijnglazen? Zijn ze voor een jong koppel dat net gaat samenwonen of voor een echte wijnliefhebber?
- Haal eens een sommelier in huis voor een interessante wijnglazendemo.
- Kies voor een duidelijk aanbod. Een handvol merken met elk een bepaalde prijscategorie en per merk een 3- à 4-tal types glazen. Te veel keuze maakt het voor de consument alleen nog maar ingewikkelder
SOMMELIER OF THE YEAR 2018 PIETER FRAEYMAN AAN HET WOORD
Pieter Fraeyman mag zichzelf Sommelier of the Year 2018 noemen. Hij volgde een eenjarige opleiding Kok en Kelner in Hotel- en toerismeschool Spermalie. Hierna wou hij zich verdiepen in wijn en volgde hij een cursus drankenleer aan Hotelschool Ter Groene Poorte aan de andere kant van Brugge. Hij werkte in toprestaurants zoals Hertog Jan, Tout à Fait en ‘t Vijfde Seizoen. Samen met zijn vennoot en vriend Karel stampte hij hun zaak Vinto in Kruishoutem uit de grond.
Pieter Fraeyman: “Je kan er niet omheen: een wijnglas heeft een zeer groot effect op de smaakbeleving van wijn. Een wijnglas heeft dan ook zeer veel aspecten. Allereerst speelt de vorm van het glas een heel belangrijke rol op hoe de wijn geproefd wordt. Voor witte wijnen is een hoger glas dat smaller wordt naar boven toe, meer aangewezen. Zo blijven de aroma’s mooi in het glas zitten, maar komen ze toch goed tot aan de neus. Voor sommige rode wijnen is dit ook een ideaal glas. Delicate rode wijnen hebben meer zuurstof nodig en worden dus het best uitgeschonken in een breder glas. Ook de dikte van het glas speelt een opvallende rol bij het wijnproeven. Hoe fijner het glas, hoe beter de wijn in de mond kan terechtkomen. Als het glas vrij dik is, kunnen er makkelijk putjes en krasjes in komen, waar restanten van andere wijnen en zepen in kunnen komen te zitten.”
Materialen
Pieter: “Wat de materialen waaruit de wijnglazen vervaardigd zijn, betreft, is het vooral belangrijk om te kijken naar wat je zelf doenbaar vindt. Kristallen glazen zijn zeer delicaat en mogen dus niet in de vaatwasmachine, maar zijn wel heel elegant. Sommige fabrikanten hebben wijnglazen vervaardigd met Tritan, een materiaal dat kristal versterkt aan de hand van een nieuwe technologie, waardoor die veel minder breekbaar worden en dat een langere levensduur garandeert.”
Het oog wil ook wat
Pieter: “Naast de elementen die een invloed hebben op smaak, wil het oog ook wat. Een wijnglas moet wat cachet hebben, vind ik, zeker in een restaurant. Als je met die glazen door het restaurant loopt en ze op de gedekte tafels ziet pronken, moet dat ook zijn effect hebben.”
Aantal type glazen
Pieter: “Zelf gebruik ik in het restaurant een drietal types wijnglazen. Daarnaast heb ik nog een aantal specialere glazen die ik enkel uit de kast haal voor de heel exclusieve wijnen. Wat niet doenbaar is, is voor elke druif een apart glas hanteren. Zo werk ik hier in het restaurant met 25 verschillende soorten druiven in witte wijn, en ook bij rode wijn. Organisatorisch is dat helemaal niet haalbaar, laat staan voor een particulier. Ik ben ervan overtuigd dat je, als je investeert in een drietal soorten goede wijnglazen, het beste uit veel wijnen kan halen.”
Het ideale aanbod
Pieter: “Het ideale aanbod voor een kookwinkel moet zeker niet te uitgebreid zijn. Genoeg keuze is belangrijk, zodat de consument zich goed kan oriënteren, maar te veel keuze werkt alleen maar verwarrend. Ik denk dat het van groot belang is om eerst na te gaan wie je klanten zijn. Pas als je dat goed weet, weet je wat je precies moet aanbieden: welke merken, welke prijsklasse, hoeveel types ... Ik zou zelf 3 à 4 merken in huis halen en dan per soort een 2 à 3 types wijnglazen aanbieden en dan telkens ook de flûte. Het valt op dat steeds meer mensen er aandacht aan schenken en het belang inzien van welke rol een wijnglas speelt. Steeds meer mensen zijn bereid om daar ook iets meer voor neer te leggen.”
Trends
Pieter: “De wijnglazenmarkt is een dynamische markt. De voornaamste fabrikanten blijven op zoek gaan naar nieuwe materialen, productietechnieken en designs. Daarnaast is er een algemene trend te zien dat champagne minder en minder uit een flûte wordt gedronken. Men neigt ernaar om die te genieten uit een coupe of een wittewijnglas. Ik geloof dat dat de smaakervaring alleen maar ten goede komt. Het karakter van champagne is achterliggend en dat komt sneller open bij het drinken uit een coupe of een wittewijnglas.”
Grootste fout
Pieter: “Ik denk dat de grootste fout die gemaakt wordt door de particulier, denken met zijn portemonnee is. Maar dan gaat de kwaliteit eronder lijden. Toch is er een algemene trend op te merken dat mensen steeds meer doorhebben dat de goede wijn het juiste glas verdient. Dat is net hetzelfde als je ook moet investeren in een goede pan om tot een perfect eindresultaat te kunnen komen. Die twijfel ebt stilaan weg.”
INNOVATIES IN DE KIJKER
De wijnglazenfabrikanten komen op regelmatige basis met spectaculaire innovaties op de proppen. Er wordt steeds verder onderzocht hoe de wijnbeleving naar een nog hoger en beter niveau getild kan worden.
SENSA-tioneel
Een van de opmerkelijkste innovaties komt van Schott Zwiesel. Zij kozen met hun Sensa-reeks voor een totaal vernieuwende aanpak: de glazen beantwoorden aan het karakter van de wijn en niet aan de kleur. De lijn bestaat namelijk uit vier verschillende wijnglazen die compatibel zijn met de vier smaaktypes die je binnen witte en rode wijnen kunt indelen. De vijf glasvormen dekken alle relevante wijnen en mousserende wijnen. Dat betekent dat eenzelfde glas voor zowel een witte als een rode wijn kan worden gebruikt. De vier categorieën zijn: licht en fris, fruitig en fijn, krachtig en pittig en fluweelzacht en weelderig. Daarnaast is er ook nog een flûte voor mousserende wijnen.
Macaron: elegante eyecatcher
Chef & Sommelier schittert met zijn elegante Macaron-collectie. Allereerst valt de uitgesproken vormgeving meteen op. De gedurfde contouren zorgen er niet alleen voor dat de collectie een echte eyecatcher is, maar dat ook de wijn beter tot zijn recht komt. De aroma’s en de kracht van de wijn worden versterkt door de twee kamers van het glas. Het design zorgt voor een subtielere smaakbeleving van sterke wijnen. Bovendien is de reeks vervaardigd uit het materiaal Krysta, een innovatief vervaardigingsproces met kristal dat zorgt voor een puur en schokbestendig glas met een langdurige helderheid.
Mondgeblazen schoonheden
Eva Solo heeft een fraaie mondgeblazen reeks wijnglazen. Opvallend is de iconische hoekige rand die meteen in het oog springt op elke tafel. Het assortiment bestaat uit magnum-, rodewijn-, wittewijn- en champagneglazen. In samenwerking met wijnkenners werd deze reeks ontworpen, zodat een optimaal wijnplezier beleefd wordt.