AUTHENTIEKE SMAKEN BEZORGEN HET KAASRAYON TOEGEVOEGDE WAARDE
Belgische kazen doen het uitstekend, bio en convenience zitten in de lift
Specialisten in hun vak geven Retail enkele opvallende inzichten in het kaasrayon. Convenience en bijkomende eetmomenten zijn de motor achter sommige nieuwigheden. Kaas van eigen bodem blijft het goed doen, in combinatie met authentieke smaken en verhalen. Vrijwel elk merk heeft dan ook een of meer biologische varianten die uitstekend onthaald worden. Hou in uw assortiment rekening met de seizoenen en zorg voor afwisseling dankzij onderscheidende producten. Zo verrast u de consument telkens weer.
OPMERKELIJKSTE MARKTEVOLUTIES
Maaltijdcomponent
Vincent Bresmal, Country Manager Switzerland Cheese Marketing Benelux: “Aan de ene kant zijn de gezinnen kleiner, waardoor de ontwikkeling van convenienceproducten gestimuleerd wordt. Aan de andere kant is de consument beter dan ooit geïnformeerd. Hij eet verantwoord, maar heeft zeker het plezier niet overboord gegooid. Wat zijn gezondheid betreft, is hij steeds wantrouwiger. De laatste jaren circuleren in de voedingssector heel wat negatieve verhalen: schandalen, video’s en beelden van dierenmishandeling, onduidelijke of twijfelachtige fabricagemethodes. Een gekend gevolg is de daling van het vleesverbruik. De consument beschouwt kaas als een gezonder, eerlijker product. Smaakvolle karakterkazen worden gezien als volwaardige vlees- en charcuterievervangers. Kaas kan de component zijn waarrond een hele maaltijd wordt bedacht, of wordt als snack genuttigd op elk moment van de dag.”
Nieuwe eetmomenten
Djordy Sterk, Product Manager Benelux Zijerveld: “Waar vroeger kaas vaak op brood werd gegeten, zien we nu een kleine verschuiving. Bij de borrel, tussendoor en on the go worden steeds belangrijkere gebruiksmomenten. Ook wordt kaas steeds vaker gebruikt tijdens het koken. Dit zie je terug in het assortiment, waarbij meer wordt ingespeeld op deze gebruiksmomenten. Een netje met losse kaassnacks is hier een goed voorbeeld van, net als borrelblokjes of verschillende variaties om mee te koken, zoals kant-en-klare saladeblokjes.”
NOG VOLOP GROEIKANSEN
Harde en Belgische kazen
Céline Malherbe, Category Manager, Savencia Fromage & Dairy Benelux sa/nv: “Nielsen- cijfers van de evolutie van het volume in Year To Date total België tonen een lichte daling in volume op de kaascategorie in het algemeen van -0,1%. Als we per segment kijken, zien we dat sommige soorten het minder goed doen, zoals schimmelkaas (-3,8%), gesmolten kaas (-2,3%) en verse kaas (-0,8%). Maar er zijn ook andere categorieën waar het beter gaat, zoals geitenkaas, waarbij een groei van niet minder dan 3,2% opgetekend wordt. De harde kaas en zachte kaas blijven stabiel, maar toch is er een lichte daling voor camembert van -1,1%.”
Jan Desmet, zaakvoerder Flandrien nv: “Na jaren van stabilisatie van het marktaandeel Belgische kazen zien we een duidelijke stijging van 15,7% naar 17,1% volgens de GfK-cijfers voor VLAM. De consument hecht meer en meer belang aan producten van eigen bodem.”
Smaakvollere varianten
Djordy Sterk: “In België wordt er van onze Noord-Hollandse Gouda veel jong, jong belegen en belegen gegeten. Maar ook de oudere leeftijden zijn in opmars, want deze kazen passen perfect bij de borrel.”
Jan Desmet: “Voor Flandrien Kaas zien we de duidelijkste stijging in Flandrien gerijpt (6 maanden) en Flandrien oud (12 maanden), de genietkazen dus.
Er is een duidelijke vraag naar kazen met toegevoegde waarde met een langere rijpingstijd en dus méér smaak.”
BELANGRIJKSTE EVOLUTIES BIJ PRODUCTINNOVATIES
Overlappende tendenzen
Céline Malherbe: “Er zijn 5 belangrijke trends die elkaar deels overlappen.
- Authenthic: natuurlijk, clean label, zonder additieven, bewaarmiddelen, kleur- of zoetstoffen.
- Simple: puur, raw, terug naar de oorsprong van het product.
- Natural & Healthy: ingrediënten die goed zijn voor de gezondheid.
- Local: de afkomst is belangrijk, een plaatselijke productie.
- Organic: voeding geproduceerd volgens de standaarden van de biolandbouw. We zien een duidelijke trend naar faire producten. En daar is de markt rijp voor, want de omliggende landen zijn al verder dan wij wat biologische producten betreft.”
Producten met een verhaal
Hans van der Haar, Sales Manager België Vandersterre: “Producten met bijzondere ingrediënten, een specifieke herkomst, smaak en verhaal doen het inderdaad goed. Wij gebruiken bijvoorbeeld melk van de Jerseykoe. De volle melk is niet afgeroomd en gaat als het ware zo van de koe in de kaas. Dit geeft een geheel andere smaak: vol, rijk en lichtzoet. Wij geven een verhaal door en dat werkt, het publiek reageert er goed op. Onze geitenkaas walnoot & vijg sluit prima aan bij de bijkomende trend van bijzondere smaakcombinaties en koken met de populaire vijg.”
Vincent Bresmal: “Het spreekt voor zich dat de Belgische consument niet alleen op de prijs let wanneer hij Zwitserse kaas koopt. Authenticiteit, natuurlijkheid en duurzaamheid zijn ook factoren die een rol spelen bij de aankoopbeslissing. Onze producten, afkomstig uit de ongerepte natuur en gemaakt met traditionele knowhow, beantwoorden aan deze verwachtingen. Zwitserland produceert niet alleen origineproducten zoals Gruyère AOP en Emmentaler AOP, maar de lastenboeken zijn bovendien erg strikt, de traceerbaarheid voorbeeldig.”
Biologische producten
Hans van der Haar: ”De huidige marktsituatie voor biologische kaasproducten ziet er positief uit. Dit is onder andere te danken aan de wereldwijde groei, zowel in overgang naar biologische landbouw als in toenemende biologische consumptie. Consumenten zijn bereid te betalen voor dit soort kwaliteitskazen, bijvoorbeeld voor bij de borrel. Doelgroep van onze Organic kazen zijn bewuste consumenten die waarde hechten aan smaak, kwaliteit en productiemethode. Ze willen daarbij ook gezond eten én bijdragen aan een beter milieu. Onze Organic mild en oud wordt gemaakt van Nederlandse weidemelk en bereid volgens de oude traditie, van nature op hout gerijpt.”
SUCCESVOL RAYON
Identificeer uw klant
Céline Malherbe: “Voor een goede werking van het rayon bekijkt u strategisch elk deelsegment. Dit levert de beste resultaten en is een meerwaarde voor de consument. De merken doen er alles aan om in te spelen op de vraag, maar het is aan de retailer om te beantwoorden aan de specifieke behoeften van wie zijn zaak bezoekt. Er is geen gulden regel met betrekking tot de lengte van het rayon. Het gaat erom een efficiënt assortiment aan te bieden. Hou rekening met het type winkel en regionale noord-zuidverschillen. Analyseer verder de rotaties van de producten binnen de verschillende segmenten. Ga na wat de shopper wil doen met zijn kaas: gebruiken voor culinaire doeleinden, voor op de boterham of op een kaasschotel, en hou niet per se vast aan de categorie harde kaas, zachte kaas ... Bovendien moet u uw consumenttype identificeren, uw rayon daaraan aanpassen én een concurrentieel aanbod hebben. Ten slotte is het ook belangrijk welke plaats u wilt toebedelen aan kaas; wilt u er bijvoorbeeld uw visitekaartje van maken, of niet?”
Field Merchandising
Vincent Bresmal: “Wij helpen de retailer door gemeenschappelijke doelen te definiëren, zoals het aantrekken van nieuwe consumenten. Vier jaar geleden zijn we gestart met field merchandising, hoofdzakelijk gericht op de verstoog. Aan de ene kant organiseren we degustaties met gekwalificeerd personeel dat zorgt voor een betere beschikbaarheid van de producten, de zichtbaarheid in de winkel verbetert door het gebruik van publiciteitsmateriaal en onderhandelingen voert over extra ruimte. De field merchandisers verstrekken ook informatie aan het winkelpersoneel, waardoor hun productkennis verbetert.”
Tips
Hans van der Haar:, “Bij een succesvol kaasschap speelt de presentatie een belangrijke rol. Voor de shopper moet het duidelijk zijn om wat voor type kaas het gaat, wat de prijs is, en uiteraard ziet het geheel er lekker en verzorgd uit. Decoratie en een creatieve indeling dragen hier enorm toe bij.
Tip 1: Speel in op de seizoenen; door per seizoen te variëren in het assortiment, verrast u de consument.
Tip 2: Vernieuw regelmatig: creëer een goede mix van volumeartikelen en specialiteiten met een toegevoegde waarde.
Tip 3: Onderscheidende producten met een bijzonder verhaal verkopen.
Tip 4: Proevertjes: de aankoopbeslissing van de shopper wordt gemaakt op het punt van aankoop. Er zijn diverse manieren om de shopper hier te beïnvloeden. Regelmatig een proefstand met POS-materiaal rond de toonbank plaatsen werkt prima.”
(H)EERLIJKE TOEKOMST
Djordy Sterk: “Kaas blijft een belangrijk product dat bij de meeste shoppers standaard in het winkelmandje belandt. Waar het voorheen altijd plakken of een stuk kaas betrof, opteren consumenten in de toekomst vaker voor een andere verpakking waarmee ze kiezen voor gemak, variatie of een nieuw gebruiksmoment.”
Vincent Bresmal: “Gezien de maatschappelijke evoluties hebben Zwitserse kazen zeker de nodige troeven die tegemoetkomen aan de verwachtingen van de Belgische consument: authenticiteit, natuurlijkheid, origine/terroir.”
Céline Malherbe: “Fabrikanten ontwikkelen recepten die aan de nieuwe verwachtingen voldoen: smaak vooropstellen en de nutritionele eigenschappen optimaliseren met respect voor het milieu. Savencia past dit bijvoorbeeld toe door te kiezen voor plaatselijke en duurzame Belgische melk van koeien op maximaal 50 km; sinds 2018 is dat biomelk voor ons biogamma. En ten tweede door gezonde kaas te produceren, zonder lactose en met een lager zoutgehalte, een natuurlijke korst, zonder dierlijk stremsel en in een recycleerbare verpakking. Voor 2020 voorzien we nieuwe bioproducten en de verbetering van de 100% plantaardige verpakking.”
Jan Desmet: “Kaas is een eerlijk en zuiver product dat al eeuwenlang op dezelfde wijze wordt geproduceerd. Die maakt deel uit van ons culinair erfgoed. Wij Belgen zijn bourgondiërs en blijven dus genieten van dit edele product. Als Flandrien Kaas richten we ons in de toekomst op de consument die extra belang hecht aan smaak, de ambachtelijke productiewijze met veel handwerk en de Belgische herkomst.”